Kako napraviti zaokret u karijeri ili pokrenuti posao? Razgovarali smo sa stručnjakinjom Teom Zavacki
Kako napraviti zaokret u karijeri ili pokrenuti posao? Razgovarali smo sa stručnjakinjom Teom Zavacki

Kako napraviti zaokret u karijeri ili pokrenuti posao? Razgovarali smo sa stručnjakinjom Teom Zavacki

Jesen je i totalno smo u back to work raspoloženju. No, osim ustaljenih navika, ovo je idealno vrijeme u kojem često donosimo odluke o zaokretu u karijeri ili čak pokretanju svog biznisa. Ako ste u ovoj drugoj kategoriji, onda znate koliko je potrebno da bi se na ovaj, nimalo jednostavan pothvat, i odlučili. Tea Zavacki poduzetnica je koja pomaže drugim poduzetnicima koji su na početku.

tea-zavacki-journal4

Nakon osam godina iskustva u vođenju vlastitog biznisa, uspjela je stvoriti brend koji ne samo da odražava njene vrijednosti, već pomaže i drugima da pronađu svoj put prema uspjehu. Njezin projekt #radimposvom postao je sinonim za slobodu, kreativnost i hrabrost u poduzetništvu, a kroz mentorstvo i edukaciju pomaže poduzetnicima da razviju svoje vještine i izgrade održive poslovne modele. Možda vam koji od njenih savjeta pomognu da se i sami okuražite i zaplovite u neke nove poduzetničke vode.

#radimposvom

  • Možeš li nam malo predstaviti sebe, kako je krenuo tvoj poduzetnički put?

Moj poduzetnički put započeo je prije osam godina, bez velikog plana, ali s jasnim osjećajem da bih trebala biti negdje drugdje i raditi nešto drugo. Još uvijek se sjećam uzastopnih odgađanja budilice i 45-minutnih vožnji na posao tijekom kojih sam se pitala ‘je li ovo sve’. Sjećam se da sam željela više slobode, kreativnosti, profesionalnih izazova, osjećaja da ono što radim čini stvarnu razliku. Kroz godine, sve navedeno sam pronašla u poduzetništvu. Brend #radimposvom nastao je kao svojevrsni bunt protiv tradicionalne karijere koju su svi očekivali da ću slijediti. Na isti način, danas s guštom pomažem drugima da grade vlastiti posao koji ih ispunjava.

tea-zavacki-journal1
  • Možeš li opisati čime se točno baviš, tj. koje usluge nudiš i kako pomažeš rastu poduzetništva?

Svako toliko se u cvjećarstvu, gastronomiji ili nekoj drugoj industriji pojavi brend koji u kratkom periodu postane prepoznatljiv i popularan. Iza takvih brendova u pravilu stoji poduzetnik koji, osim vještina struke, posjeduje i određene poslovne vještine. Moj zadatak je poduzetnike naučiti razmišljati poslovno. Kroz mentoriranje i edukaciju pomažem poduzetnicima da odaberu prave strategije i razviju održiv poslovni model u skladu s njihovim vrijednostima. Učim ih kako istaknuti prednosti njihove usluge i doprijeti do kupaca. Zajedno radimo na definiranju njihovog brenda i povećanju prepoznatljivosti u industriji. Moja misija je osvijestiti poduzetnike da mogu voditi uspješan i održiv posao i pritom ostati vjerni sebi.

Izazovi poduzetništva

  • Koji su, po tebi, najveći izazovi poduzetništva danas?

Poduzetništvo je danas vrlo dostupno, no ne nužno i lagano. Jedan od najvećih izazova modernog poduzetništva je brza i stalna promjena tehnologije, društvenih mreža i načina na koje komuniciramo i prodajemo. Na tržištu koje se stalno mijenja, poduzetnici moraju biti brzi, prilagodljivi i spremni na učenje. Drugi izazov je velika količina dostupnih (i često suprotstavljenih) informacija. Online svijet je prepun savjeta i stvari koje kao poduzetnik ‘moraš’ i ‘ne smiješ’ i često je izazovno razaznati što je zbilja važno i koji smjer je najbolji za tebe. I naposljetku, s klijentima sve češće pričam o balansu između posla i brige o sebi. U poduzetništvu posao nikada nije završen i uvijek postoji još nešto što možeš napraviti. U užurbanoj svakodnevici lako je zaboraviti na sebe, posebno kada voliš to što radiš.

  • Kako se odlučiti na pokretanje vlastitog biznisa – što je najvažnije za taj start?

Najvažniji savjet koji sam dobila prilikom ulaska u poduzetništvo bio je – znaj zašto to radiš. Poduzetništvo će rastegnuti tvoje granice i lakše je nositi se sa svim izazovima onda kada znaš zašto to radiš te kako će rast tvog biznisa utjecati na tebe, tvoju obitelj, tvoje klijente i zajednicu. Također, važno je imati plan. Ne nužno detaljan poslovni plan (ja ga recimo nisam imala u početku), ali barem jasnu ideju kamo želiš stići te nekoliko glavnih koraka. Ključ je krenuti s idejom koja te inspirira, a onda tu ideju raspisati na dovoljno male i opipljive korake koje možeš početi poduzimati odmah.

Koje korake ne preskakati?

  • Na što trebamo misliti i koji su početni koraci u otvaranju vlastitog biznisa koje ne bismo trebali preskakati?

Jedan od prvih koraka je istraživanje tržišta. Najbolje što možeš napraviti – i prije otvaranja vlastitog biznisa – je postati znatiželjna. Često klijentima kažem da postanu znatiželjni u vezi tržišta, potencijalnih klijenata, njihovih želja i interesa. Postavljaj pitanja. Razgovaraj s ljudima koji već koriste sličnu uslugu. Testiraj uslugu kao klijent. Što bolje razumiješ tko su tvoji ljudi i što im treba, to će tvoja ponuda biti kvalitetnija. Drugi dio pripreme su financije i administrativna strana biznisa. Znam da ne zvuči uzbudljivo, no jednom kada istražiš pravne zahtjeve otvaranja biznisa te isplaniraš koliko resursa ti je potrebno za pokretanje i održavanje biznisa u tim početnim fazama – puno ćeš se lakše upustiti u tu avanturu.

4 koraka potrebna da svaki brend zaživi

  • Ako smo krenule s našim brendom, koja su po tebi neka četiri osnovna koraka koja mogu potaknuti da on zaživi?

Poduzetništvo nije uvijek lagano, ali je jednostavno. U osnovi, sve što ti treba da bi imala vlastiti biznis su ponuda, kanal komunikacije prema potencijalnim kupcima i način plaćanja. No kada promatram poduzetnike koji rastu brzo, često je u pitanju jedan od sljedećih faktora. Prije svega, autentična priča – brend čija priča rezonira s publikom će se brzo i lako istaknuti u masi. Drugi faktor je prisutnost na društvenim mrežama – dosljedno komuniciranje sa zajednicom i stvaranje sadržaja koji je edukativan, inspirativan ili zabavan. Treći faktor (koji nekim poduzetnicima dolazi vrlo prirodno) je povezivanje s kolegama, partnerima i influencerima koji dijele slične vrijednosti. I četvrti faktor koji će jednom mladom brendu pomoći da zaživi je – prodaja. Većina poduzetnika u početku izbjegava prodaju, no dosljedno dijeljenje o ponudi zapravo je jedini način da drugi saznaju za nju.

  • Je li istina da privatni poduzetnici nikada ne spavaju i nemaju slobodnog vremena?

Ovisi o vrsti i fazi razvoja biznisa, no ja sam i u samim počecima imala svojih osam sati sna. Istina je da pokretanje nečeg novog zahtijeva više vremena, energije i posvećenosti. I moguće je da ćeš u nekim periodima lansiranja ili razvoja nove ponude raditi više nego na klasičnom 9-5 poslu. No, to iskustvo rada je drugačije onda kada radiš ono što voliš. Također, kroz vrijeme ćeš naučiti postaviti granice i organizirati vrijeme na način koji ti odgovara. Danas recimo s klijentima radim od utorka do četvrtka i obično ću 6-12 tjedana godišnje provesti u potpunosti offline. Nakon osam godina poduzetništva vjerujem da je slobodno vrijeme jednako važno kao i rad, jer bez odmora ne možemo biti produktivni i kreativni i trajati na duge staze.

Uspjeh ne dolazi preko noći

  • Kako raditi na strpljenju, na sebi, a kako se istovremeno uklopiti na tržište?

Uspjeh ne dolazi preko noći i – sreća što ne dolazi preko noći – jer ne bismo bili spremni za njega. Da mi je netko prije osam godina dao da vodim biznis koji imam danas, ne bih znala od kuda krenuti. Umjesto toga sam pokušavala, učila iz neuspjeha i pokušavala ponovno. Kako sam ja rasla – kroz učenje, rad s mentorima, stjecanje iskustva – tako je i moj biznis rastao sa mnom. Ono što mi je pomoglo da budem dosljedna i strpljiva u tom procesu je slavljenje malih stvari. Netko koga ne poznajem me zapratio na Instagramu? Jeeej! Održala sam prvi webinar? Bravo ja! Klijentica je ostvarila rezultat? Moramo to proslaviti zajedno! Rezultati će doći s vremenom, a poduzetnici koji ustraju su oni koji znaju pronaći zadovoljstvo u samom procesu.

  • Možeš li nam nabrojati neke tvoje najdraže knjige za koje smatraš da bi pomogle svakom tko se odlučuje na pokretanje biznisa ili ga želi podići na novu razinu

Evo nekoliko knjiga koje često preporučujem i poklanjam poduzetnicima. “Start with Why” Simona Sineka je sjajna za istraživanje vlastite svrhe i ‘zašto’ u pozadini biznisa. “Big Magic” Elizabeth Gilbert me svaki put potakne da budem još hrabrija u slušanju sebe i ostvarivanju vlastitih želja. Bez obzira na to želiš li pisati, fotografirati, pokrenuti vlastiti posao ili samo unijeti više strasti i kreativnosti u svoj život – ovo je knjiga koju se isplati pročitati (više puta). “You Are a Badass at Making Money” Jen Sincero je motivirajuća, duhovita i praktična knjiga koja pomaže promijeniti mindset oko financija i uspjeha. „Atomic Habits“ Jamesa Cleara je jedina knjiga koju trebaš pročitati kada je u pitanju usvajanje navika i malih promjena koje donose velike rezultate (kako u biznisu, tako i u životu).

Foto: Dušan Petrović, Instagram

Učitati još
Zatvori