U Labinu u Istri, 22. i 23. rujna 2023. održava se dvodnevna konferencija za programere, digitalne dizajnere, voditelje projekata i account menadžere Digital Labin.
Ove godine je uveden treći track za Account i Project managere, uz dva prošlogodišnja za UX/UI dizajnere i drugi za programere. Na prošlogodišnjoj konferenciji prisustvovalo je 600 posjetitelja, a govornici su bili redom iz najvećih tvrtki industrije poput Google-a, Amazon-a, Kiwi-a, SpringSummer-a, Shopify-a, Infinum-a te mnogih drugih. Organizacija ove godine očekuje više od 800 ljudi što znači da će Labin krajem sezone biti glavno središte okupljanja u Istri! O ovogodišnjoj konferenciji razgovarali smo s CEO-m Domagojem Ostovićem.
- Što nas čeka na ovogodišnjoj konferenciji Digital Labin? Koje su glavne okosnice ovogodišnjih predavanja?
Na ovogodišnjem izdanju Digital Labin konferencije se prije svega može očekivati ogromna količinu znanja na jednom mjestu. Dolazi nam više od 40 vrhunskih predavača i panelista iz cijelog svijeta koji će podjeliti svoje iskustvo na izgradnji digitalnih proizvoda. Programeri, digitalni dizajneri i, po prvi puta, voditelji projekata okupljanju se na jedinstvenoj konferenciji u regiji. Petak je rezerviran za ukupno 7 cjelodnevnih radionica, a dodatna novost je da ćemo imat čak 3 masterclassa! U fokusu su znanje i tim kao ključni elementi IT industrije, kako u Hrvatskoj tako i globalno.
Ove godine imamo čak tri paralelna tracka te očekujemo više od 800 posjetitelja. Osim design i dev tracka, ove godine smo uveli i PM track, što je i ideja koja stoji iza našeg ovogodišnjeg slogana konferencije – “Uniting all digital perspectives”. Vizija konferencije je da i u budućnosti širimo teme i predavanja u sve aspekte razvoja digitalnog proizvoda.
Također ove godine spremamo kvalitetnij glazbeni program te after party na malo višem nivou. Angažirali smo voditelja glazbenog programa i cilj nam je i taj dio svake godine podizati na višu razinu. Rekao bih da je to savršena prilika za opuštanje, networking i nastavak razgovora koje će posjetitelji započeti tijekom konferencije. Uz sjajne sadržaje na konferenciji, after party će dodati poseban šarm ovom događaju.
Ukratko, Digital Labin ove godine osiguravati će obilje znanja, zabave i prilika za networking, a s bogatim programom predavanja, sigurni smo da će svatko pronaći nešto što ga posebno zanima i motivira.
- Prošla godina je bila itekako uspješna, stoga ove godine uvodite neke novitete?
Prošla godina je zaista nadmašila sva naša očekivanja! Sjećam se kako smo bili iznenađeni velikim odazivom posjetitelja, čak do te mjere da nam je nedostajalo goodie bagova. Tek kasnije, kad smo retrospektivno sagledali sve, shvatili smo i zašto je ta godina bila posebna. Bila je to mnogima prva konferencija nakon 2 godišnje pauze na koju smo bili prisiljeni zbog pandemije.
Prošla godina su svi su bili željni druženja, i to se osjećalo u zraku. Naš cilj za ovogodišnju konferenciju je oživjeti tu istu energiju, čak i sada kada smo se vratili svojim uobičajenim rutinama.
Kao što je na samom početku spomenuto, od ove godine imamo čak dva noviteta, a to su: Masterclassovi i novi track.
Masterclassovi su posebni po tome što su namijenjeni manjem broju sudionika i usmjereni su prema stručnjacima i seniorima. Ovaj koncept predstavlja značajnu promjenu u odnosu na Workshopove, koje tradicionalno imamo na našoj konferenciji svake godine.
Osim masterclassova, ove godine smo uveli i treći track pod nazivom PM&BizzDev! S obzirom da su Design i Dev track već postali sastavni dio konferencije, znali smo da je sljedeći korak uključiti treću komponentu u razvoju digitalnih proizvoda – a to su project manageri, product owneri, Scrum masteri te svi koju su uključeni u organizaciju timova. Nadogradili smo to i s BizzDev aspektom.
U današnjem svijetu, kvalitetni project manageri su temelj uspješnih projekata, što čini ovaj track pravim osvježenjem na IT konferencijama. Interes za predavanja na ovom tracku bio je veći nego ikada prije, i s ponosom možemo reći da nikada brže nismo popunili track.
- U Istru dolaze stručnjaci iz svijeta i regije, koliko je to važno za umrežavanje i općenito razvoj struke?
Izrazito je važno da ostanemo povezani sa svjetskim trendovima i da se , ne samo osjećamo, već i zaista živimo globalno. Da upijamo trendove i usvojimo nova znanja od globalnih lidera industrije. Da bismo ostali na kvalitetnom nivou, mi moramo kontinuirano osluškivati i pratiti razvoj industrije, u IT-u ne možeš biti pasivan jer se sve jako brzo mijenja i ono što je danas za par godine ne mora biti.
Također omogućujemo svima iz industrije da na najkvaliteniji način usmjere svoj karijerni razvoj, zamislite da možete na jednom mjestu u jednom danu pričati sa toliko kolega iz različitih tvrtkii, vidjeti tko je gdje prije vas pogriješio, čuti inspirativne priče o uspjehu i neuspjehu, gdje krenuti, na što se fokusirati – to je neprocjenjivo.
Smatram da se struka može razvijati samo ako se kontinuirano razvijaju sposobnosti i vještine njezinih aktera. Nema scene ni struke bez ljudi i bez profesionalca koji svoj posao shvaćaju ozbiljno i koji teže da postanu experti u onome što rade.
Upravo zato je važno prisustvovati konferencijama gdje imate priliku čuti iz prve ruke kako se stvari odvijaju u različitim dijelovima svijeta, poput Kanade, gdje djeluju vodeći stručnjaci u našoj industriji. Rekao bih da je količina znanja na našoj konferenciji “off the chart”.
- Koje predavače biste izdvojili (ako to možete uopće) i zašto?
Teško je izdvojiti no, ako moram izdvojiti nekoga, onda su to Jean-François Chaine & Dust Leblanc iz kanadske agencije Locomotive te Marten Kuipers iz jedne od najvećih svjetskih agencija, DEPT. Također, tu su i developeri iz Laravel core tima i Nuxt core tima. Uz to, tu su uvijek prisutni stručnjaci domaće IT industrije, Josip Osreški iz Devota, Davor Čuljak iz Resonatea i Matija Puzjak i Ante Bundović iz tvrtke Span.
- Koliko je zahtjevno organizirati ovakav tip konferencije i kakav je odaziv, što kaže struka?
Organiziranje ovakvog tipa konferencije može biti izuzetno zahtjevno i naporno iskustvo, ali smatramo da je to odgovornost koja leži na našim ramenima. Naša konferencija se izdvaja po tome što je sve organiziramo in-house, bez vanjske organizacijske podrške, oslanjajući se na partnerstva s tvrtkama Sonolux i Level52.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Od prve godine pa sve do sada, odaziv je bio iznimno pozitivan. Struka prepoznaje vrijednost Digital Labina i podržava nas od prvog dana. Suradnja s agencijama u Hrvatskoj je izuzetno kvalitetna, a predavači se rado odazivaju na naš poziv što je nama ujedno i pokazatelj uspješnosti konferencije.
Naravno, danas ne bismo bili gdje jesmo da nismo imali podršku od naših sponzora te vjerujem da i naš broj sponzora govori sam za sebe. Kažu da znaš da je događaj uspješan ako se sponzori sami javljaju, a u tom slučaju, Digital Labin je dosegnuo taj level. S ovakvim rastućim brojem posjetitelja i podrškom koju imamo od strane struke svakako koristimo kao motivaciju da iz godine u godinu stvaramo konferenciju na koju se svi rado vraćaju, a sa zadovoljstvom odlaze
- Vlasnik ste agencije Lloyds digital, čime se ona bavi i po čemu smatrate da se izdvajate na tržištu?
Lloyds digital je tvrtka koja se bavi digitalnom transformacijom, razvojem web trgovina (eCommerce rješenja), custom softverskih rješenja i mobilnih aplikacija. Tvrtka ima 35 zaposlenih i u zadnjih 10 godina uspješno smo realizirali preko 100 projekata u preko 15 zemalja svijeta. 2022 godine platforma Clutch uvrstila nas je kao jednu od 10 najboljih B2B softver providera u Hrvatskoj.
Rekao bih da se izdvajamo po tome što smo tvrtku izgradili u malom gradu, netipičnom za IT industriju. Labin, koji prije 10 godina nije bio poznat po IT sceni, sada je prepoznat na IT karti Hrvatske. Unatoč svemu, uspjeli smo opstati i dokazati da nije nužno biti u velikom gradu kako bi tvrtka doživjela uspjeh. Osim toga, istaknuo bih da se izdvajamo jer nemamo suosnivača – ja sam jedini osnivač i 100 postotni vlasnik tvrtke što je rijetko.
Uz to, vjerujem da se ističemo po tome što od prvog dana nastanka Lloydsa zapošljavamo mlade talentirane ljude od kojih je većini prvi posao bio upravo u Lloydsu. Tvrtka je nastala na mladim ljudima koji su danas iskusni seniori i experti, zadržati ih sve ove godine veliki je izazov i pokazatelj da nešto radimo dobro. Često spominjem svoje zaposlenike jer smatram da su upravo oni ključ Lloyds digital.
Tehnološki gledano, Lloyds digital se ne izdvaja posebno od drugih modernih softverskih kompanija osim što ne radimo sve tehnologije. Na početku smo odabrali put da smo usmjereni smo na specifične tehnologije, to znači da nam timovi za razvoj rade svi istu tehnologiju i tako jačamo timove i jačamo expertizu unutar tvrtke. Za razvoj mobilnih aplikacija, odabrali smo React Native i naši stručnjaci su jedni od najkompetentnijih u hrvatskoj jer imaju više od 6 godina iskustva u tom području. Također uložili smo u tehnološku ekspertizu i fokusirani smo na projekte koji ne zahtijevaju specifične tehnologije i gdje je fokus na proizvod tj. gdje mi možemo birati tehnologiju. Ako projekt ovisi o određenoj tehnologiji, a nismo stručni u tom području, radije ćemo ga preskočiti ili spojiti s partnerskom agencijom. Upravo zato što smo odabrali takav put, danas se možemo pohvaliti s ekspertizom u PHP-u, Vue.js-u, Reactu i React Nativu.
- Što smatrate najvećim problem, a što uspjehom u današnjem poslovanju hrvatskih tvrtki kada govorimo o vašoj i sličnim branšama?
Postoji nekoliko ključnih izazova i uspjeha koje mogu istaknuti, a kao najveći izazov bih istaknuo kako privući kvalitetne klijente i izazovne projekte koji će zadovoljiti što poslovnu stranu, tako i naše zaposlenike koji žele kvalitetne projekte putem koji se mogu karijerno razvijati. Što se tiče kvalitetnih klijenata, ciljamo na tvrtke koje imaju više od 50 zaposlenih te koje imaju zasebne odjele poput IT službe, odjel za marketing i mogu si priuštiti product owner s njihove strane te zajedno kao tim možemo napraviti što bolji proizvod (to je idealan slučaj).
S takvim tvrtkama nam se pokazalo da je najproduktivnije raditi i daje krajnji proizvod najkvalitetnija, a to je upravo ono čemu težimo, da isporučimo što kvalitetniji proizvod. Uspjeh je kada možete prepoznati i na kraju raditi sa tvrtkama koje mogu prepoznati naše vrijednosti i kada shvaćaju koliko možemo doprinijeti njihovom poslovanju. Također, surađujemo s velikim tvrtkama koje ozbiljno participiraju u digitalnom sektoru, te kojima smo postali njihov vanjski digitalni partner.
Iz mojeg kuta gledanja smatram da naš uspjeh leži u tome što zapošljavamo više od 30 ljudi, iz godine u godinu nam se povećavaju prihodi i ulažemo u zadovoljstvo naših zaposlenika. Uz to, velik uspjehom smatram i naše dugoročne odnose s klijentima. Raznovrsnost klijenata i disperzija prihoda ključni su faktori koji nas štite od potencijalnih rizika. Jako mali broj klijenta s kojima radimo je u istoj industriji što pokazuje da smo sposobni razvijanja digitalnih proizvoda za široku paletu klijenata iz različitih industrija.
Također, surađujemo s velikim tvrtkama koje ozbiljno participiraju u digitalnom sektoru, te kojima smo postali njihov vanjski digitalni partner.Ono što smatram ultimativnim uspjehom za svaku IT tvrtku su maksimalno optimizirani procesi rada, da se u svakom trenutnu zna što tko radi i kakoće to napraviti. Također kada tvrtka nije talac jedne osobe ili uprave, moderna i agilna tvrtka mora moći funkcionirati i ako se “šef razboli” ili ode na godišnji, a to se postiže isključivo kvalitetnom komunikacijom i prenošenjem odgovornosti na zaposlenike i vjerovanje da mogu izvršiti posao kvalitetno i odgovorno. Kada tvrtka postigne razinu na kojoj se osnivač može “povući”, a tvrtka i dalje posluje uspješno, to ja smatram vrhunskim uspjehom (za malu tvrtku poput naše).
Hvala vam puno i vidimo se u Labinu!
Foto: Antonio Zulijani, Level52