Kreativni direktori i njihovi timovi ne spavaju. Grupacije u čijem su vlasništvu neke od najpoznatijih modnih kuća, ništa ne prepuštaju slučaju. Uz dvije kolekcije godišnje, populariziraju se i “in-between-show-shows”, odnosno Pre-Fall, Cruise i Resort kolekcije.
Bili vi netko tko prati modu, ili potpuni laik, sve te silne kolekcije i njihova prikazivanja mogu rezultirati samo upitnikom iznad glave. Kakve sad Cruise, Pre-Fall kolekcije i gdje je nestao običan Tjedan mode? Pa, krenimo redom. Pre-Fall kolekcija je prijelazna kolekcija. Proljeće/ljeto je tek prikazano na Tjednima mode, a jesen/zima kolekcije su se tek krenule proizvoditi. Pre-Fall kolekcije u dućane dolaze oko svibnja i tamo ostaju sve dok jesen/zima kolekcija ne dođe u dućane. I nikad nisu na sniženjima. Cruise ili Resort i Pre-Fall imaju istu politiku poslovanja kada su u pitanju dućani i njihova prodaja i obje kolekcije nikad nisu na sniženju. Razlike između Cruise i Pre-Fall su skoro pa nevidljive, nekad toliko sitne da je možda sve to samo drugačiji naziv za istu stvar.
Primarni cilj takvih kolekcija je komercijalizacija brenda i što veća ponuda (nosivih) odjevnih predmeta, što rezultira i većom zaradom. Tako modne kuće troše sumanute svote novca na celebritije, modne urednike i VIP goste, ali s obzirom na to da im Cruise kolekcije ostvaruju čak do 60% godišnjeg prihoda, vjerujem da im je taj koncept isplativ. Chanel se recimo potpuno “oslanja” na Cruise, te je jedan od čelnika Chanela, Bruno Pavlovsky, još 2011. godine izjavio da Cruise kolekcije sada predstavljaju Chanelovu najveću i najvažniju isporuku godine. U ubrzanom (modnom) svijetu, najvažnije je ostati relevantan. I zato dvije kolekcije godišnje više nisu dovoljne.
Ovakve dodatke na modnom kalendaru nemaju sve modne kuće, već samo one najveće koje si, između ostalog, to mogu i priuštiti. Na primjer, The Row se 2023. odlučio za intimnu reviju Cruise kolekcije u Parizu, a Hermes i Alexandar McQueen su se polako odmicali od cijelog over the top koncepta revija. Ali zato je Fendi Cruise kolekciju 2007. odlučio održati na Kineskom zidu. Kineskom. Zidu.
Veća komercijalizacija = veća zarada, zato imamo Pre-Fall i Cruise
Louis Vuitton je “otvorio” sezonu. Prikazali su Pre-Fall 2024 Voyager kolekciju u Shangaiju. Za prikazivanje takvih kolekcija strateški se biraju lokacije u kojima će se održavati (nije pravilo), a ipak je Azija najveće tržište LVMH grupacije. Usporedbe radi, Balenciaga će svoju Cruise kolekciju prikazati, pogađate, u Shangaiju. Ako pričamo o Louis Vuitton Cruise kolekciji, ona će se održati u Barceloni 23. svibnja 2024. No, krenimo od početka… Što uopće znači Pre-Fall?
Jedini cilj Pre-Fall kolekcija je prodaja. Dakle, u tim kolekcijama nema ekstravagantnih komada, već je sve nosivo i komercijalno. Sadrže manji broj odjevnih komada, a modnim kućama je to idealna prilika da se “ogrebu” za još zarade. Pre-Fall je prijelazno razdoblje, ljeto još nije u punom jeku, a kolekcije za jesen/zimu su u proizvodnji. Kolekcija je u dućanima najčešće u svibnju. Da sročim to ovako, Tjedni mode su tu za prodaju koncepta i malo sanjarenja, Pre-Fall i Cruise su tu za stvarnu prodaju.
Resort i Cruise – isto značenje, različiti nadimci?
U principu, da. I opet, primarni cilj im je zarada. Nekima bi prva asocijacija na Cruise kolekciju bila lepršave haljine, veliki šeširi i badići s Gucci monogramom – nešto što miriše na ljeto. I bili bi u pravu. Prezentiraju se u svibnju i lipnju, a u dućane dolaze u studenom. Taman kada malo zahladi, ovi s par nula više na računu, lete svojim privatnim jetom na svoj privatni otok – I to je bit Cruise kolekcija. A outfiti su spremni još od svibnja. Odlično, zar ne? Cruise kolekcije i jesu zamišljene kao “praznik” kolekcije, odnosno nešto čime ćete obogatiti garderobu u prijelaznom razdbolju.
No, zadnjih par sezona, u Cruise kolekcijama su se počele pojavljivati i zimske stvari. Logičan i strateški pametan potez, a i čemu se ograničavati samo na ljetnoj garderobi ako nemamo svi istu klimu? Azija, UAE i Rusija su najveći potrošači brendova poput Louis Vuitton, Dior, Chanel… I sada zamislite da kolekcija ima samo ljetne šešire – odlično za ženu iz Abu Dhabija, ali što ćemo s ženom iz Moskve? Ne brinite, Kering i LVMH imaju rješenje – stavit ćemo sve u Cruise.
Za većinu brendova, Cruise ili Resort kolekcije imaju manji broj komada. No, ako je riječ o brendovima poput Guccija ili Diora, koji ulažu milijune dolara samo u scenografiju, onda se i broj komada može povećati, pa čak doći i do 90 lookova. Prisjetimo se, Guccijeva 2024. Resort kolekcija je održana u Gyeongbokgung palači u Seoulu, Diorova u Mexico Citiju, Versace u Cannesu… Blago influencerima i ambasadorima spomenutih brendova.
Resort kolekcije su za velike brendove postale skoro pa nužne. Za buyere su one i više nego potrebne, jer su komadi nosivi, a ono što ih razlikuje od kolekcija proljeće/ljeto ili jesen/zima je to da one u dućanima ostaju najduže i nisu na sniženjima.
“In-between-show-shows” ili “In-between-burnout-and-exhaustion”
Kako takav tempo podnose kreativni direktori? Pa, jedva. Najbolji primjeri su Alexandar McQueen i John Galliano. Očekivanja su velika, a vremena je malo. Više kolekcija se osmišljava istovremeno, a rezultat uvijek mora biti na razini. I svaka kolekcija mora biti odraz brenda, ali se mora sagledati i komercijalna strana kako bi čelnici modnih kuća bili zadovoljni. Pre-Fall i Resort kolekcije donose profit, a moda nema vremena za prazan hod. Ako ste pod stresom, uzmite Normabel.
Sljedeći na redu je Chanel Cruise, 02. svibnja 2024. u Marseilleu. Veselimo se vidjeti što nam je Virginie Viard pripremila.
Foto: Spotlight/Launchmetrics, Profimedia, Louis Vuitton