Posljednih 10 godina, moda se okrenula novoj eri. Komercijalizirala se, fast-fashion moda je u svom punom zanosu, a neki od najvećih modnih brendova su napravili potpuni re-branding. Krenimo s viješću koja je uzdrmala cijeli modni svijet (a i šire), a to je smrt Karla Lagerfelda. Te 2019. godine, napustio nas je jedan od najvećih, a mjesto kreativnog direktora u Chanelu ostalo je prazno. Karl je nasljedio Coco, a Karla je nasljedila Virginie Viard. Mišljenja o njenoj kreativnoj direkciji u Chanelu su podijeljena, no nakon jednog Karla Lagerfelda, koliko je zahtjevno održati isti mega-spektakl brenda?
Kreativni direktori imaju veliku moć, ali i veliku odgovornost. Moraju “osvježiti” modnu kuću, ali cijeli taj paket se mora svidjeti publici. Moraju biti jednako kreativni koliko i profitabilni. Tko su top 5 kreativnih direktora koji su u tom naumu uspjeli? Idemo kronološki.
2013 : Jonathan Anderson, Loewe
Loewe je pod Andersonom doživio renesansu. Publika Loewea je do tada bila konzervativna, no Anderson je uspio približiti brend mlađim generacijama. Većina milenijalaca nije doživljavala Loewe prije Andersona, no sada svi žele nositi Inflated sunčane naočale (mislim na one koje je nosio i Justin Bieber) i the Puzzle bag, a cipele od ispuhanih balona su bile u svakom drugom editorijalu. Anderson je izvrstan primjer kako od “zastarjelog” brenda stvoriti brend koji korespondira s mlađom populacijom, a pritom zadržava i onu zreliju. U brend je implementirao umjetnost i modernu tehnologiju (kolekcija Proljeće/ljeto 2023 je najbolji pokazatelj toga) i sve je to učinio na vrlo profinjen i privlačan način. Popularnost im se znatno povećala kada je Rihanna nosila njihov custom made kombinezon u poluvremenu Super Bowla. Brend je proglašen “Hottest brand of the year” u drugom kvartalu 2023. godine. Jasno je i zašto.
2015: Alessandro Michele, Gucci
“Gucci postepeno postaje Alessandro Michele.” rekla je jedna talijanska novinarka. Više od samog dizajnera, Michele je kolekcionar i filozof, slavio je kaos i sve se to vidjelo u njegovim kolekcijama, koje su odisale maksimalizmom. Po tome je bio poznat i to je Gucci publika voljela. Michele je performer i to je uspješno dokazivao scenografijom za revije. Kolekcija Jesen/zima 2018. je bila uređena kao operacijska sala, vrlo jezivo – ali to je sve on. Mogli bi povući paralelu s njim i McQueenom (barem što se tiče performansa), no to je već za neku drugu temu. O Gaginoj ljubičastoj haljini koju je nosila na premijeru filma “House of Gucci” se pričalo danima. No, unatoč njegovoj popularnosti, nakon pandemije prodaja je krenula stagnirati i Gucci više nije bio najunosniji Keringov brend. Kada se to dogodi, jedan od prvih poteza je smjena kreativne direkcije. I tako smo ostali bez Michelea, ali smo dobili De Sarna, koji je prije nekoliko dana predstavio Resort kolekciju u Londonu.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
2018: Daniel Lee, Bottega Veneta
Daniel za Bottegu je isto što i Jonathan za Loewe. Bottegi je bilo vrlo teško održati korak s trendovima, promjenama i konkurencijom. Sve manje i manje su bili relevantni i publika ih je počela zaboravljati. I tu dolazi Lee. Rađa se “The New Bottega”, a mlađe generacije su POLUDJELE. Njegov mladenački i svjež pristup brendu je upravo ono što im je trebalo da se vrate na modnu mapu. Svi su nosili (ili barem oni koji su si to mogli priuštiti) The puddle bag (gumene natikače), Cassette bag, the Pouch bag. Tradicionalni intrecciato vez po kojem je Bottega poznata, pretvorio je u najpoželjniji vez koji nose svi, od 7 do 77. Iako većina ni ne zna da je taj vez Bottegin potpis, nije ni bitno, kada donosi profit. Lee je napravio čudo od Bottege i nakon njega, zelena nikada neće biti samo zelena.
2020: Kim Jones, Fendi
Jonesov portfolio je poprilično impresivan – radio je u Louis Vuittonu, Mulberryu, Alexander McQueenu, Hugo Bossu… Odlazak u Fendi je bio logičan potez. Njegova prva kolekcija za Fendi je bila Jesen/zima 2020., a komad o kojem se pričalo danima nakon revije, jest crni kožni kaput kojeg je nosila Bella Hadid. Četiri godine nakon, Jones nam servira bajku revijom za Proljeće/ljeto 2024. Pista je bila spektakularna – na njoj su bile montirane divovske Fendi torbice. Iako je najprodavanija Fendi torba bila (i vjerojatno će ostati) Baguette, za vrijeme vladavine Jonesa, popularizirala se i Fendi First. Svi su je nosili, svi su je morali imati. Fendigraphy torbica je također bila pun pogodak. Logomanija i luksuz su temeljne vrijednosti Fendija, još iz Lagerfeldovog doba.
2021: Raf Simons i Miuccia Prada
Miuccia i Raf su modni roditelji koje nismo znali da trebamo. Nikada ne bih rekla da će jedan belgijanac i talijanka raditi pod istim krovom. Raf i Miuccia su kolege i dobri prijatelji već dugi niz godina, a ovakav oblik partnerstva je prvi u modnoj industriji. Raf je radio u modnoj kući Jil Sander, čija je krovna kuća Prada i to je bio prvi Miuccijin kontakt s Rafom. Njihove zajedničke kolekcije i dalje imaju Pradin potpis, što je bilo i za očekivati. Nisu posebno popularizirali neke proizvode, ali simbioza ovo dvoje genijalaca dugoročno utječe na modu. Možda su pokrenuli trend i ovakvih suradnji među dizajnerima će biti sve više.
A tko je nova generacija?
I tako, svakih 10-ak godina stvaraju se novi ciljevi, novi stavovi i dovode novi kreativni direktori. Gucci je već opasno zagazio u svoju novu eru i Sabato De Sarno će tu biti vrlo hvaljen jer je nosiv i profitabilan. Publici će vjerojatno dosaditi jer neće prikazivati ništa novo, a moda je malo i za sanjarenje. Matthieu Blazy i njegovu Bottegu su dočekali s ovacijama, jako je svježa i moderna i Bottega bi se toga trebala držati. Samo neka prati aktualnosti i osluškuje masu, resurse i kreativce ionako već ima. Čekamo razvoj situacije s Hedijem i Celineom, možda nas upravo na čelu Celinea čeka jedna ili jedan od nove generacije kreativnih direktora koji će oblikovati modu.
Foto: Loewe, Profimedia, Spotlight/Launchmetrics