

Modni intervju: Hrvatska dizajnerica Marija Kulušić pomiče granice klasične bezvremenske elegancije
Kad govorimo o dizajnerima koji pomiču granice klasične elegancije i daju joj novo, suvremeno lice, jedno ime uvijek se ističe – Marija Kulušić. Još 2017. godine lansirala je svoj istoimeni modni brend, koji je od samih početaka osvojio pažnju ljubitelja promišljenog dizajna i besprijekorne izrade. Njezini komadi odlikuju se zanimljivim siluetama, inovativnim materijalima i preciznim detaljima, stvarajući odjeću koja je bezvremenska, ali istovremeno potpuno moderna.
U svijetu u kojem trendovi dolaze i odlaze brže nego ikad, Marijina estetika ostaje dosljedna – profinjena, suptilno avangardna i neovisna o prolaznim modnim pravilima. Upravo zato odlučili smo s njom porazgovarati o svemu što stoji iza njezina brenda. Što ju inspirira? Kako izgleda proces stvaranja jedne kolekcije? S kakvim se izazovima susreće kao dizajnerica na domaćoj i međunarodnoj sceni? Sve to i više otkrila nam je Marija Kulušić u intervjuu koji slijedi.

Pokrenula si vlastiti modni brend 2017. godine. Kako se to zapravo dogodilo?
Par godina prije sam krenula kao mladi dizajner putem natječaja te sam pobjedom na regionalnom natječaju dobila priliku predstaviti se na domaćem tjednu mode i na taj način sam došla do publike. Nakon puno promišljanja i strahova te 2017.-te godine sam odlučila pokrenuti svoj brend službeno. Interes publike je pospješio donošenje takve odluke s obzirom da sam vidjela da moj potpis ima kupce i mjesto na našoj tadašnjoj modnoj sceni.


Koji ti je modni potpis ili modna ikona bila glavna modna inspiracija u samim počecima?
Na samom početku svog rada sam vjerno pratila rad Phoebe Philo za Celine. Cijenila sam njen minimalistički potpis, ali uvijek vrlo promišljen i s naglaskom na detaljima. Drugi dizajner koji je na mene ostavio snažan dojam je Nicolas Ghesquière za Balenciagu. Njegov pristup i baratanje sa Balenciaginim arhivom je bio fantastičan, poštivao je rad Cristobala Balenciage, a u brend unio moderan i poseban potpis. Jedan od najboljih primjera kako bi to trebalo izgledati kada modni dizajner preuzme staru modnu kuću i vrati joj zasluženi sjaj.

Gdje pronalaziš inspiraciju za svoje unikatne komade? Imaš li neke trikove ili mjesta koja te posebno inspiriraju?
Rekla bih da inspiracija redovito pronalazi mene. Svaka kolekcija je rezultat nekog meni bitnog događaja, iskustva ili bilo čega što je na mene ostavilo snažan dojam, bila to fotografija, umjetnička forma ili detalj iz prirode. Obično pri radu na nekoj kolekciji već razmišljam o idućoj te mi se najčešće po putu nametne tema sljedeće kolekcije.

Kako izgleda tvoj kreativni proces – od ideje do finalnog proizvoda?
Nakon pripremljenih skica biram od koje ću krenuti i tako se kroz rad nameće filtriranje skica i odabir onih koji se najbolje uklapaju u cjelinu kolekcije. Pri samom skiciranje već detaljno pregledavam uzorke tekstila i biram koji će poslužiti kojoj skici. Prelazim na fazu izrade prototipova, prvih primjeraka odabranih skica, a tu se često dešavaju promjene pri radu kada shvatim da neke stvari funkcioniraju bolje nego što su nacrtane na papiru. U jednom trenutku odlučim da je to kraj i da sam došla do zaokružene cjeline koja čini kolekciju. Dogodi se tu i nekih neuspješnih primjeraka od kojih ipak odustanem jer se ne uklapaju najbolje u kolekciju. Nakon izrađene kolekcije dogovaram snimanje lookbooka i dobivenim fotografijama je priča zaokružena.
Kako bi opisala estetiku brenda u 3 riječi?
Bezvremensko, pročišćeno i složeno.


Koliko je izazovno graditi održiv brend u modnoj industriji koja je fokusirana na brzu potrošnju?
Ovisi koliko duboko krenete u tom smjeru. Svakako to sa sobom nosi određene komplikacije jer od samog početka izrade kolekcije morate obratiti pažnju na svaki detalj s kojim radite – od kud potječe i na koji način je naprimjer sam tekstil izrađen te u kojim uvjetima. Naravno da to ne znači da nećete iskoristi poliestersku tkaninu ukoliko ste ju dobili ili reciklirali, mislim da je bitno promišljati načine na koji možemo biti održiviji što nekad znači održivu i promišljenu nabavu, ali to može biti i prenamjena ili reciklaža već postojećih odjevnih predmeta i detalja.

Tko je žena koja nosi Marija Kulušić dizajn? Opiši ju.
Svakako je to žena koje ne mari za trendove, cijeni bezvremenski dizajn i komade koje ju čine posebnom. To je bilo tko, a da se osjeća samouvjereno u mom dizajnu i želi kvalitetne komade koje će lako moći uklopiti u ostatak svoje garderobe.


Da moraš izdvojiti jedan omiljeni komad koji si dizajnirala, koji bi to odjevni komad bio?
Volim raditi na outwearu pa bi to vjerojatno bio dobar kaput ili baloner. Mislim da taj komad zaokružuje priču i vrlo lako može popraviti dojam cjelokupnog stylinga na dane kada nam se baš i ne da previse razmišljati o tome što odjenuti.
Možeš li nam dati sneak peek nove kolekcije na kojoj radiš?
Mogu spomenuti da su to moderne siluete sa nagužvanim detaljima. Ima nešto vrlo zanimljivo u zgužvanom detalju ili elementu, bila to zgužvana salveta ili rub haljine.


Gdje vidiš svoj brend za 5 godina? Imaš li neke određene ciljeve?
Svakako mu priželjkujem rast, to je ono što mi je najbitnije, da brend polako i sigurno raste te dolazi do većeg broja klijenata i vidljivosti izvan Hrvatske. Također znam da želim imati kontrolu nam svim segmentima brenda jer se na taj način osjećam da je on i dalje zaista moj, kao ekstenzija mene same.
Za kraj, ako bi mogla dati jedan savjet mladim dizajnerima koji tek kreću, što bi im poručila?
Puno rada i strpljenja. Svaki korak u nastanku kolekciju budite prisutni i prođite kroz njega u potpunosti. Nemojte prepustiti nekome izradu i vratiti se po gotov proizvod, ako i ne znate izraditi ga, budite tamo. Budite tu da shvatite što vas intrigira i na čemu želite raditi još više, učite i istražujte jer jedino na taj način možete rasti i to će se osjetiti u Vašem radu. Koristite prilike modnih natječaja i šaljite svoje radove stilistima i modnim novinarima.

Foto: Sanja Jagatić