Iz sezone u sezonu, iz godine u godinu, modni svijet neprestano se mijenja. Uvijek u potrazi za novim i uzbudljivim, modni svijet u 21. stoljeću pretvorio se u industriju kojom, prije svega, vlada utrka za novim trendom koji će oduševiti široku publiku i novim it komadom koji će se rasprodati u nekoliko sati. U središtu modnih zbivanja istaknuli su se high street brendovi koji nude sve što možemo poželjeti i to s pristupačnom cijenom istaknutom na svakom od modela. Nakon gotovo dva desetljeća vladavine ekstremnog konzumerizma unutar modnog svijeta, posljedice masovne i jeftine proizvodnje postale su toliko velike da ih više baš nitko nije mogao ignorirati. Trenutak je to u kojem je pomak prema održivoj modi dobio nalet popularnosti i postao novi trend o kojem su svi pričali.
Trend koji je pokrenuo najveće promjene u modnom svijetu
U posljednje tri, četiri godine, svijest o utjecaju mode na okoliš postala je veća no ikad. Rezultat toga bio je sve veći interes modne publike za održive brendove i proizvode. Na želje i potrebe svoje publike modni brendovi još jednom su odgovarali brzo kroz uključivanje održivih i organskih materijala, ali ne i potpuno. Iza sustainable predznaka još uvijek se nalazi isti cilj – prodati što više je moguće, što većem broju ljudi. Zbog te tek površinske promjene, mnogi su se zapitali postoji li način da modni brendovi, osobito oni high street, postanu održivi?
Novi izazovi na putu prema održivom
Iako su brojni modni brendovi u svoj pristup i način rada uvrstili održive materijale i/ili načine izrade odjevnih komada i modnih dodataka, svaka nova godina donosi veći fokus na potrebu za održivom modom i podiže ga na novu razinu. Sve promjene prema održivijem načinu proizvode odjevnih komada i modnih dodataka donijele su pozitivan pomak u pravom smjeru, no modna industrija se još uvijek suočava s brojnim izazovima koje ju dijele od održivog u njezinom punom značenju.
Nakon prvih koraka koji su bili okret prema ideji održive mode, uvođenje održivih materijala i tehnika u proces proizvodnje, mnogi stručnjaci složili su se da će u sljedećoj fazi postojeći modni brendovi morati poduzeti drastičnije mjere koje će u potpunosti transformirati svaki dio procesa proizvodnje i prodaje.
Jedan od najvećih problema danas je hiperprodukcija. Promjene unutar modne industrije događaju se, ali sve dok je prekomjerna proizvodnja najprofitabilniji put, modni brendovi neće postati zapravo održivi. Ogromne promjene sustava i filozofije, a ne ogroman rast, ono je što će osigurati održiviju budućnost modnoj industriji.
Kako izgleda održiva high street moda danas?
Iako se nalaze tek na početku transformacije prema održivom, high street brendovi unijeli su promjene koje nisu zanemarive. Uvođenje održivih kolekcija i linija unutar ponude te korištenje održivih materijala i načina proizvodnje mali su, ali značajan pomak. Sve veći pomak prema održivom onaj je koji nerijetko ističu u svojim planovima za budućnost, a jedan od najvećih prošle je godine predstavio Pablo Isla, CEO Inditex grupacije, u čijem je planu, uz niz drugih mjera, istaknuto da će do 2025. godine sav pamuk, lan i poliester za proizvodnju odjeće osam modnih brendova unutar grupacije biti organski, održivi i reciklirani.
Kako izgledaju high street kolekcije za proljeće/ljeto 2020. s održivim predznakom? Pogledajte u nastavku.
H&M Conscious Exclusive
Zara Join Life
Everlane
Foto: Instagram, Everlane, H&M, Zara