Hrabra i odvažna modna revolucionarka Sonia Rykiel ostavila je neizbrisiv trag u svijetu mode. Bila je jedna od prvih žena koja je demokratizirala modu i zalagala se za osjećaj individualnosti u odijevanju. Njezine modne tehnike koje danas susrećemo na svakom koraku dokazuju koliko je bila ispred svog vremena. Dugujemo joj natpise i slogane na majicama, šavove na vanjskoj strani odjeće, prugice, strukirane džempere i popularizaciju crne boje. ‘Kraljica pletiva’, kako su je zvali, svoju je modnu karijeru započela džemperom koji je na kraju odredio njenu modnu putanju.
‘Poor boy sweater’ ili u slobodnom prijevodu ‘džemper za siromašnog dječaka’, koji je dizajnirala za sebe odveo ju je ravno na naslovnicu poznatog modnog časopisa. Njen suprug Sam Rykiel imao je trgovinu elegantnom odjećom u Parizu, a odjeću koju je prodavao naručivao je iz Italije. S obzirom da nije imala što odjenuti za vrijeme svoje druge trudnoće, Sonia je instinktivno počela dizajnirati odjeću. Kontaktirala je talijanskog dobavljača s kojim je poslovao njen suprug te je naručila haljinu i džemper. Džemper su ubrzo počele naručivati njene prijateljice i poznanice, a vidjevši koliko su žene oduševljene, Sonia ga je počela prodavati u trgovini. Počela ga je dizajnirati s prugama u raznim bojama, što je ostao njen potpis cijeli modni vijek. Taj isti džemper je ubrzo završio na naslovnici francuskog magazina Elle i označio početak dizajnerske karijere Sonie Rykiel.
‘Poor boy sweater’ dizajnirala je za sebe jer je htjela nositi nešto što je praktično i moderno. Bila je jedna od dizajnera koji su slijedili put ‘oslobođenja mode’ koji je započela Coco Chanel. Tražila je slobodu od staromodnih, restriktivnih stilova odijevanja koji su se nametali ženama tog vremena. Zalagala se za individualnost i odvažnost u odijevanju, a sama je osmislila i započela razne modne tehnike koje danas svakodnevno susrećemo.
Bila je prava majka Left Bank, dijela Pariza u kojem je živjela i imala trgovinu. Nalazila se odmah do glasovite kavane Cafe de Flore koja je okupljala najveće intelektualce tog vremena. Osim što su joj u Cafe de Floreu posvetili stol i sendvič s njenim imenom, bila je i jedna od omiljenih inspiracija Andyja Warhola. Smatrala je da je to vjerojatno radi njene kose. Neobuzdane crvene frizure koju je nosila čitav svoj život. Sonia je bojom i frizurom prkosila društvu i vremenu pokazujući vlastitim izgledom kako žene mogu nositi sve neovisno o svojim godinama. Bila je jedinstvena i prepoznatljiva, utjelovljenje prave dizajnerske ikone.
Njena sad već kultna trgovina otvorena je 1968. u Parizu, a među prvim klijenticama isticale su se Brigitte Bardot, Catherine Denueve i Audrey Hepburn (koja je naručila čak 14 popularnih džempera, u svim bojama). Odjeća koju je počela izrađivati ’60-ih godina prošlog stoljeća još uvijek se može nositi, posebice džemperi. Bila je ispred svog vremena, bila je prva koja je otisnula riječi na džemper, a danas nema trgovine koja u svojoj ponudi nema upravo majice s natpisom. Njena suradnja s H&M-om bila je jedna od prvih suradnji švedskog brenda s modnim dizajnerima. Šarene prugice vladale su u toj kolekciji iz 2010. godine. Šljokice, prugice, krzno i uzorci prepoznatljivi su dio u svakoj njenoj kolekciji.
Sonia Rykiel preminula je jučer u 87. godini od posljedica Parkinsonove bolesti. Njena kćer Nathalie, koja je nakon nje ostala na čelu tvrtke, bila joj je desna ruka do kraja života. Otkad je 2014. godine kreativna direktorica Sonie Rykiel postala Julie De Libran vratila je modnom brendu staru slavu. De Libran je u posljednju kolekciju za jesen 2016. na odjeću uklopila suptilne i gotovo neprimjetne otiske lica koje prikazuju Rykiel žene. Otiske lica Sonie, Nathalie i Lole ( Nathaliene kćeri koja vodi podružnicu tvrtke u New Yorku) koje smo imali prilike vidjeti na posljednjoj modnoj reviji kada su se pojavili na kožnoj suknji i na svilenim haljinama. S obzirom da kolekcija dolazi u prodaju sljedeći tjedan, bolji ‘hommage’ ovoj dizajnerskoj umjetnici ne bismo mogli ni zamisliti.
Foto: Getty Images, Instagram