Stil se gradi godinama i ne ovisi isključivo o modnim komadima već osobnosti, karakteru i načinu na koji kombinirate detalje. Iako živimo u svijetu u kojem je sve dostupno, istinski stil u sinergiji s istančanim ukusom i znanjem o modi nas uvijek iznova oduševe. Kao veliki obožavatelji skandinavske mode nerijetko odlazimo u zagrebačku modnu oazu, poznatu kao Garderoba Concept Store.
Riječ je o prostoru u koji kao da ste zakoračili u neki novi svijet i osjećaju koji imate priliku doživjeti u svjetskim metropolama. Ana Ivančić je ponosna vlasnica Garderobe već punih šest godina i osoba koja je podigla zagrebačku modnu scenu na novu razinu. Njezina strast i ljubav prema ovom poslu nas inspirira, a vjerujemo kako ni vi nećete ostati ravnodušni na sve savjete i odgovore koje nam je dala za intervju koji možete pročitati u nastavku.
- Vlasnica ste poznatog Concept Storea Garderoba čije uspješno poslovanje vodite već 6 godina. Možete li našim novim čitateljima predstaviti Garderobu i priču koja stoji iza iste.
Garderoba Concept Store je nastala kao ostvarenje vizije koja se u meni stvarala godinama, a započela je kroz moja osobna iskustva kupnje i boravka u prostorima po brojnim svjetskim modnim središtima koji su uz ponudu odjeće pružali osjećaj ugode, udobnosti i potrebe da se dođe ponovno. Iako su moja putovanja u Pariz, London, Milano i New York bila preko 20 godina vezana uz posao koji nije imao baš nikakvih dodirnih točaka s modom, svaki sam slobodni trenutak po završenim sastancima u bankama i investicijskim kućama provodila u šetnjama po ulicama s predivnim izlozima, među maštovito odjevenim prolaznicima, ulazeći i isprobavajući prekrasne komade meni dragih dizajnera. Tako sam upoznala potpuno drugačiji pristup kupcu, od onoga kojem sam na žalost svjedočila u najvećem broju slučajeva u Zagrebu.
Uz to nisam nikada bila poklonik uniformiranosti, isticanja brendova i statusnih simbola, i uvijek sam prednost davala vrhunskom dizajnu i kvaliteti, a odjeću sam gotovo isključivo kupovala u inozemstvu uz iznimku meni tada najdražeg domaćeg brenda I-gle.
Uz sve to, godinama sam svjedočila koliko malo pažnje mnoge poslovne žene poklanjaju odijevanju i koliko u tom segmentu ima prostora za napredak i njihovo ohrabrivanje da uz manje iskorake naprave puno za dojam koji ostavljaju, kao i osobno zadovoljstvo.
Naravno, sve navedeno ne bi dovelo do otvaranja Garderobe, da mi se nisu posložile okolnosti u mojoj dotadašnjoj karijeri koja je plovila očekivanim vodama financijske industrije punih 25 godina i u kojoj sam prošla gotovo sve segmente tog posla, da bi zadnjih 15 godina provela na pozicijama predsjednice uprave. Naime, zbog prodaje osiguranja kojeg sam tada vodila, našla sam se pred pitanjem: gdje dalje? Očekivano i najjednostavnije je bilo prihvatiti ponudu neke od banaka ili osiguravajućih društava, ali ništa od toga u meni više nije budilo strast i potrebu za stvaranjem nečeg novog. I tako je sazrela odluka za otvaranjem jednog “feel good” mjesta u kojem će se moći isprobavati i kupovati odjeća i sve što uz nju pripada u ugodnom ambijentu bez žurbe i pritiska.
Po uzoru na termin “slow fashion” Garderoba Concept Store sam definirala kao mjesto za “slow shopping” koji će u sebi sadržavati sve ono što mi je do tada u Zagrebu i osobno nedostajalo. Prostor sam tako dala urediti kao raskošnu i udobnu garderobu s prostranim kabinama koje omogućuju privatnost i druženje. Samo ime je nastalo spontano dok sam arhitektima davala brief za izradu projekta trgovine, pa je radni naziv “Garderoba” postao i ime trgovina u Zagrebu i Rovinju, i započeo stvaranje vlastitog brenda koji stoji iza drugačijeg i bezvremenskog dizajna koji pripada segmentu takozvanog “luksuza koji se može priuštiti.” Specijalizirali smo se za Skandinavske modne brendove uz koje danas imamo i veliku ponudu nakita, kao i meni najdraži brend torbi BOYY.
Garderoba Concept Store nikada nije bila zamišljena samo kao trgovina odjećom. Ja ga gledam kao živi organizam koji se iz sezone u sezonu mijenja, prilagođava. Nastojim svake godine dovesti nekoliko noviteta, pa smo tako uz danski i švedski našim kupcima prošle godine predstavili i norveški modni dizajn. Ove smo sezone proljeće/ljeto 2023. doveli dva nova danska brenda, a u proljeće nam dolaze i novi brendovi nakita. “Po putu” smo nekoliko brendova i napustili, jer se pokazalo da nisu imali dovoljno jaki DNA da bi opstali u Garderobinoj ponudi. Isto tako smo kroz godine imali i meni jako drage suradnje s hrvatskim modnim dizajnerima, kao što su u prvom redu Ivana Omazić, Sivio Vujičić i Nataša Mihaljčišin.
Ukratko, inicijalna ideja Garderobe je bila stvoriti mjesto gdje će svatko rado svraćati i u kojem će se dobro osjećati, te moći u miru izabrati nešto za sebe ili poklon za sebi drage ljude. Suradnike sam pomno birala i testirala, kako bi se uklopili u tu moju viziju, tako da Blanka i Tomo danas predstavljaju bitan integralni dio onoga što čini Garderoba Concept Store. Kompletna ponuda brendova i kolekcija u Garderobi je moj osobni odabir, estetika iza koje osobno stojim. Tome sam potpuno posvećena od prvog dana, iz kolekcije u kolekciju i vjerujem da su to sve elementi koji danas Garderobu čine prepoznatljivom među kupcima, ali i u stručnim dizajnerskim i modnim krugovima i to ne samo u Hrvatskoj, već i u skandinavskim zemljama čije brendove prodajemo.
- Poznato je kako ste iz korporativnog sektora prešli u poduzetničke modne vode. Jeste li ikada zažalili zbog te odluke?
Nakon punih 6 godina danas sa zadovoljstvom mogu reći da nisam niti sekunde zažalila, iako je bilo dana, pogotovo tijekom korone, kad sam se znala pitati ne bi li mi ipak bilo lakše da sam ostala dio nekog većeg sustava.
Naravno, takvu globalnu krizu nitko u ni jednom stres testu nije mogao predvidjeti, ali danas, nakon dvije godine otkako se svijet vratio u normalu sretna sam i zahvalna što smo sve to uspjeli prevladati i nastaviti tamo gdje smo bili naprasno zaustavljeni. Nadam se da nas više ništa neće toliko iznenaditi.
- Koje su prednosti mikro poduzetništva u Hrvatskoj, a koji nedostatci?
Hrvatska je na žalost još uvijek u gospodarskom i političkom smislu zemlja u tranziciji, u kojoj naziv “poduzetnik” ima gotovo pejorativan prizvuk. To je velika frustracija, jer je upravo vrijeme korone pokazalo da su mala i srednja trgovačka društva glavni pokretači hrvatskog gospodarstva. Imamo jako skup i prilično neučinkovit državni aparat i dok se tu nešto iz korijena ne promjeni teško da će doći do ozbiljnijih pomaka. Ove hajke usmjerene na obrtnike i male poduzetnike kojima svako malo svjedočimo jako otežava naše poslovanje u usporedbi s poduzetnicima u razvijenim zemljama zapada u koje se oduvijek volimo ugledati.
Biti poduzetnik u Hrvatskoj zahtjeva upornost i svojevrsnu tvrdoglavost, kao i vjeru da će se jednog dana ipak nešto promijeniti, te da će se napokon pojaviti državni aparat koji će na poduzetnike gledati kao na partnere kojima se poslovanje treba olakšati, a ne kao na državne neprijatelje broj jedan. Ipak, za poduzetnika je najvažnije da vjeruje u sebe i svoje sposobnosti, te da ima dovoljno znanja o financijama i zakonitostima koje vrijede za pojedinu industriju. I naravno, životni optimizam je u poduzetništvu velika pomoć.
- Ljubiteljica ste Skandi mode i brendova koji su zastupljeni u Garderobi. Zašto baš skandinavski brendovi?
Prije sedam godina skandinavski su brendovi i izvan Hrvatske tek počinjali svoj put ka prepoznatljivosti, dok su u Hrvatskoj bili tek marginalno prisutni i nisu imali gotovo nikakvu vidljivost. Kod nas su se oduvijek tradicionalno u trgovinama nudili talijanski i francuski brendovi, a ja sam vjerovala da je za započinjanje nečeg novog bilo ključno na tržište dovesti nešto što nije široko dostupno i poznato.
Ono što me privlačilo skandinavskim modnim brendovima je bila estetika lišena trendova i vanjski vidljivih obilježja modnih marki. Vjerovala sam da u Zagrebu postoji kritična masa žena koje razmišljaju poput mene i žele takvu odjeću. Otvaranje Garderobe se i stjecajem okolnosti poklopilo sa sve većom globalnom popularnošću skandinavskih brendova u čemu je jedan od predvodnika bio danski GANNI koji je nekoliko godina prije prošao kroz transformaciju od potpuno nezanimljivog brenda u modnu marku koja se može nazvati i svojevrsnim pokretom prema novoj eri modne održivosti prilagođenoj novim generacijama kupaca.
I sama sam prije odlaska na Tjedan mode u Kopenhagenu 2017. poznavala tek nekolicinu skandinavskih brendova. Od tada smo svoju ponudu bitno proširili i danas mogu reći da imamo dobar dio onog najboljeg od danskog, švedskog i norveškog modnog dizajna. Velikom sam upornošću i trudom dobila i brend kožne galanterije BOYY, koji se prodaje na vrlo probranim mjestima po svijetu.
Od otvaranja Garderobe i prvog Fashion Weeka u Kopenhagenu, veliki je broj Garderobinih brendova prošao kroz značajne transformacije. Tako je, na primjer, jedan od naših glavnih brendova, By Malene Birger, od tada promijenio nekoliko kreativnih direktora, da bi se prije dvije godine dolaskom Maje Dixdotter u potpunosti transformirao u brend koji bez obzira na cijenu uvijek pronalazi kupca među Garderobinim klijentima. Isto tako, neki su se brendovi s kojima prijašnjih godina nismo radili protekom vremena približili Garderobinoj estetici i danas čine njezin sastavni dio.
Ono što im je svima zajedničko je vrlo visoka svijest o proizvodnoj održivosti, što se odnosi na materijale od kojih se proizvode njihove kolekcije, do odabira tvornica u kojima se njeguje pošten odnos prema radnicima. Kod nas još uvijek ne postoji puno kupaca kojima je to bitno, ali i mi u Garderobi nastojimo kroz prezentaciju naše ponude naglašavati važnost kriterija održivosti u modi.
S obzirom na to da jako volim nakit, njegova ponuda u Garderobi je iz godine u godinu postajala sve veća. Krenuli smo skromno sa svega jednim brendom, da bi danas imali šest Skandi brendova nakita, koji ćemo ovog proljeća proširiti s još dva.
- Što mislite o modnom izričaju u Hrvatskoj u usporedbi s ostalim metropolama u Europi?
Mislim da su ljudi u Hrvatskoj u prosjeku modno vrlo osviješteni i da veliki broj žena njeguje dobar odjevni stil koji im odgovara. Uz jedan dio žena u Hrvatskoj koje stil poistovjećuju s napadno istaknutim brendovima, veseli me što postoji dovoljan broj žena koje traže odjeću originalnog dizajna i visoke kvalitete koje vješto uklapaju je u svoje vlastite modne kombinacije. Iako bi nekim ženama stručni savjet u odijevanju dobro došao, mislim da se u Hrvatskoj mnogi još uvijek skanjuju tražiti savjet stiliste. U Garderobi nastojimo na suptilan način usmjeravati naše kupce ako vidimo da to žele ili im je potrebno.
- Kao veliku ljubiteljicu mode, moramo vam postaviti pitanje o društvenim mrežama. Jesu li one negativno utjecale na kreativni modni izričaj?
Teško je na ovo pitanje dati jednoznačan odgovor. Mislim da društvene mreže u modnoj industriji imaju veliki utjecaj i vjerujem da mnogima služe kao inspiracija za odjevne kombinacije. S druge strane su sigurno doprinijele uniformiranosti onih koji slijepo prate trendove. Danas je zbog društvenih mreža svijet mode dostupniji širokim krugovima, i postavlja imperative ljepote i odijevanja kojih prije 10ak godina u toj mjeri nije bilo.
Kako god bilo, mislim da je ključno svoje poslovanje i komunikaciju prilagođavati aktualnim trendovima i generacijama konzumenata kojima se obraćamo, a to je iz godine u godinu sve brži i dinamičniji proces. U svemu tome, mislim da je važno ostati autentičan i fokusiran na svoju strategiju i biti, pa to onda i plasirati putem tih istih društvenih mreža.
- Koji trendovi nas u Garderobi očekuju za ovo ljeto?
Kad su naši brendovi u pitanju, teško možemo reći koji su to trendovi, kao što ih je još teže staviti pod neki zajednički nazivnik.
Svaki od brendova koji čine Garderobu i u ovu sezonu proljeće/ljeto 2023. donosi nešto novo, ali i dalje ostajući vjeran svom prepoznatljivom. Uz već poznate brendove kao što su By Malene Birger, Ganni, Stine Goya, Rodebjer, Mark Kenly Domino Tan i Henrik Vibskov, od ovog proljeća imamo dva noviteta iz Danske: SKALL Studio koji je najpoznatiji po romantičnim ljetnim komadima od organskog pamuka i BLANCHE, urbani brend za suvremenu ženu u svakoj prigodi.
Ono što svjedočimo kod svih naših brendova je značajan pomak prema potpunoj održivosti i odgovornom poslovanju, tako da većina danas ima kolekcije koje su više od 80% proizvedene od recikliranih, organskih ili inovativnih materijala biljnog porijekla. To vrijedi za odjeću i modne dodatke, ali i za nakit koji neki naši brendovi proizvode od recikliranih plemenitih kovina koji preostanu u proizvodnim procesima tehnološke industrije.
- Odakle se inspirirate za dnevne kombinacije. Koji je ključ dobrog stila koji njegujete?
Mislim da je značajka dobrog stila upravo u pronalasku komada odjeće koji najbolje odgovaraju nečijem stasu, godinama, poslu kojim se osoba bavi, prigodi za koju se odijeva i dobar je upravo za tu osobu. Tako je moj stil tijekom korporativne karijere bio puno ozbiljniji i imala sam posebnu odjeću za posao i onu za slobodno vrijeme. Danas se više odijevam prema raspoloženju i prigodi, i dozvoljavam si u odijevanju puno više slobode.
Na žalost, puno puta svjedočimo kako pod utjecajem trendova neki za sebe biraju odjeću koja im ne pristaje. Od te činjenice ne treba bježati jer nemamo svi iste talente i nekima u odabiru pravog individualiziranog stila treba pomoć. Upravo takav pristup njegujemo u Garderobi i danas se veliki broj naših klijentica s povjerenjem prepušta našim savjetima.
Moj osobni stil proizlazi iz bezbroj kombinacija istih odjevnih predmeta koje uključuju obvezne modne dodatke. Upravo kroz torbice, marame, nakit, cipele, svaki look može izgledati potpuno drugačije. Oduvijek volim tu igru i kod kupnje svakog komada u glavi imam nekoliko kombinacija koje ću moći napraviti s onim što već imam u svom ormaru.
Kod nekih sam dizajnera i kreacija pravi kolekcionar i već se godinama ne odvajam od njih, kao na primjer od mog omiljenog Dries Van Notena u kojeg investiram svake godine i tako stvaram svoju vlastitu zbirku. Od Garderobinih brendova osobno mi najviše odgovara By Malene Birger, Mark Kenly Domino Tan i Rodebjer.
Oduvijek sam voljela odjeću lišenu trendova i zato moji ormari svakih par godina počnu “pucati po šavovima”. Rješenje sam s kćerima pronašla u malim “buvljacima” koje organiziramo svakih par godina i kroz koje dio naše odjeće koji smo iz nekog razloga zapostavile dobiva novi život kod neke od naših prijateljica ili poznanica. Jako me veseli kad na ulici vidim te naše komade u nekim skroz novim odličnim kombinacijama.
- Što biste poručili mladim ljudima koji su na pragu odluke o odlasku u privatni posao?
Mislim da je za kvalitetno pokretanje privatnog posla poželjno steći barem neko radno iskustvo i osnovno poznavanje poslovnih financija u praksi, kako bi se izbjegle pogreške koje vrebaju sa svih strana. Tako osoba s radnim iskustvom lakše može donijeti ispravnu poslovnu odluku i procijeniti tržište na kojem posluje, sastaviti smislen poslovni plan kojim će moći konkurirati i za kredit u banci ili sredstva EU fondova.
S druge strane, treba vjerovati u svoju poslovnu ideju i nikako ne dati okolini da umjesto nas procjenjuje koliko je naš pothvat rizičan ili osuđen na neuspjeh. Ako je poslovni plan dobro pripremljen, ne treba dozvoliti strahu od neuspjeha da nas blokira, jer on ne može donijeti ništa dobrog. Često možemo čuti da je u Hrvatskoj ovo ili ono nemoguće postići, a opet imamo brojne primjere da je pojedincima upravo to uspjelo. Dakle, životni je optimizam i vjera u to da ćemo uspjeti ako to jako želimo i ako u to usmjerimo sve svoje napore i resurse, ključan za poduzetništvo.
Danas mi je jako drago da prije sedam godina nisam pala pod utjecaj onih koji su pronalazili argumente protiv pokretanja trgovine odjećom u Hrvatskoj, navodeći samo negativne primjere koji su doživjeli neuspjeh. Drago mi je što će vjerujem upravo moj primjer biti jedan od onih koji će nekoga osnažiti kod donošenja odluke o pokretanju vlastitog posla.
Foto: Sanja Ebip Jagatić