Dok pišem ovaj tekst završavaju posljednje revije na posljednjem tjednu mode u godišnjem modnom kalendaru, onom pariškom. Sve smo vidjeli, sve ideje su tu, sada nam je potrebno neko vrijeme kontemplacije viđenog, ali na prvi pogled bez prevelikog ulaženja u dubinu materije možemo zaključiti da je ‘normcore’ način promišljanja svakodnevnog izgleda apsolutni zakon potkrijepljen sa snažnim utjecajem mode sedamdesetih godina, pomalo shizofreno pomiješan primjetnim referencama na siluetu devedesetih i sve skupa obloženo ‘allureom’ šarmantnog boho momenta.
‘Normcore’ je način stilskog promišljanja koji bi se najlakše mogao opisati kao opterećenost potrebom izgledati što neopterećenije, upravo u paradoksalnosti se krije neodoljivost ovog stilskog pokreta. Prosto objašnjenje bi bilo da oni koji biraju ‘normcore’ stil zapravo žele poništiti modnu posebnost i zapravo izgledati posve obično, ali ipak ne tako obično. Komplicirano, zar ne?
Brend koji je izazvao jako puno pažnje upravo i zbog toga što upravo perfektno interpertira ovaj trend je brend Vetements, u direktnom prijevodu s francuskog “odjeća”, kojeg je pokrenuo dizajner iz Gruzije Demna Gvasalia, okružen timom dizajnera s Antwerpenske akademije koji su svoje početke imali u kući Margiela za vrijeme dok je Martin Margiela još bio tamo – što je već dovoljna referenca da od Vetementsa s pravom očekujemo mnogo. Očekivanja su apsolutno i opravdali kolekcijom netom predstavljenom u Parizu koju je stilizirala genijalna stilistica iz ruskog Vladivostoka, Lotta Volkova Adam, koja zajedno s glavnim dizajnerom Demnom Gvasaliom predvodi trend ‘socijalističke estetike’ koji se spretno nadovezao na već spomenuti pokret ‘normcore’ stila.
Snaga ove jedne nove estetike se ogledala već u prvom must-have komadu, trapericama izrađenim od komada vintage jeansa u patchwork tehnici šivanja, krojem višeg struka i širih nogavica za kojima su poludjele sve trendseterice i pokupovale ih bez obzira na ‘nemalu’ cijenu od kakvih tisuću eura za par.
Sve navedeno je dovelo mladoga Gruzijca Demnu Gvasaliju do iznimno važne pozicije glavnog umjetničkog direktora pariške svetinje, brenda Balenciaga gdje smjenjuje kratku (i prilično nebitnu) vladavinu američkog princa cool stila Alexandera Wanga. Uzbuđenje oko nove kolekcije modne kuće Balenciaga se može usporediti s onim ne tako davnim trenucima iščekivanja prve kolekcije osobno mi omiljenog dizajnera Hedija Slimanea za Saint Laurent. Hedi nam je također za sezonu proljeće/ljeto isporučio kolekciju za Saint Laurent kojom je pomalo neočekivano zaokrenuo u smjeru ‘normcorea’ i predložio šire, isprane traperice nalik na kultni model Levis 501 kombiniran na gumene čizme visoke i široke sare na koju je prebacio pohabanu, predimenzioniranu biker jaknu.
Tim potezom nam je poslao poruku da je rockabilly djevojka utonula u san i da se umjesto nje budi jedna nova cura koja eklektično spaja boho sedamdesete s devedesetima i vidljivim referencama na kasne osamdesete te isporučuje neodoljiv styling za partijanje u društvu Kate Moss na Glastonbury festivalu.
Moram spomenuti da su mene, koji organski ne podnosim koncept svečane, večernje haljine (posebno maturalne) oduševile upravo haljine koje su bile prikazane u defileu revije u kojima je Hedi zamislio modernu maturanticu neopterećenu zastarjelim ‘luster’ i ‘božićno drvce’ aspiracijama kojima naginje većina nesretnih djevojaka pri odabiru svoje maturalne haljine.
Vjetar promjene na svjetskoj modnoj sceni prvi je snažno pokrenuo novi dizajner za Gucci, Alessandro Michele, početkom ove godine i o njegovom potencijalnom utjecaju na siluetu općenito sam već pisao u prijašnjoj kolumni i pokazalo se apsolutno točno da će se ta promjena odraziti na ostatak modnog svijeta. Njegova modna bajka se nastavila i u kolekciji za proljeće/ljeto 2016. kojom je još jednom natjerao modne entuzijaste na suze radosnice. Inače, upravo sam se vratio iz Pariza, gdje sam nakon dugo vremena posjetio Guccijev dućan u ulici Avenue Montaigne i doslovno zamalo izgubio svijest od poetske ljepote kojim odiše Micheleova odjeća.
Posljedicama tog vjetra promjene svjedočimo ove sezone kada su svi dizajneri i modne kuće više ili manje uspješno pokušali isporučiti nešto novo i svježe vođeni nadom (čitaj prijetnjom) vlasnika konglomerata pod čijim okriljem jesu da će svježinom kolekcija pokrenuti uspavanu im prodaju. Pogledajmo samo monumentalni zaokret u estetikama talijanskih, već po načelu dosadnih brendova, poput Cavallija i Puccija koji su pod novim kreativnim direktorima prikazali potpuno neočekivane ideje koje su nas bar zainteresirale dovoljno da uopće obratimo pozornost na njih. Ništa posebno se tu nije odvilo, ali utješno je barem to da na Cavallijevoj reviji nismo vidjeli nijednu večernju lepršavu haljinu s printom zebre. To više jednostavno ne bi bilo podnošljivo.
Utjecaj takozvane inteligentne mode se vidi u novoj kolekciji francuske miljenice Isabel Marant koja je svoju već izlizanu chic Parižanku svukla iz preuskih hlača i prekratkih haljinica, preodjenula je u hlače harem kroja nalik na one MC Hammera i opet reprizirala svoje vječne vezove inspirirane Indijom u očajnom pokušaju da ostane modno relevantna. Ostaje za vidjeti koliko će se njenim klijenticama svidjeti nova chic Parižanka u širokoj silueti lišenoj naivne ženstvenosti.
Ne mogu i ne smijem izostaviti biser s Tjedna mode u New Yorku s kojim je započela modna priča za sljedeću sezonu datumom vrlo promišljeno usklađena s obljetnicom jedne od najvećih tragedija modernog vremena, terorističkog napada na Ameriku, a taj je revija modnog diva Givenchy pod vodstvom celebrityja među dizajnerima – Riccarda Tiscija. Revija pod kreativnom kontrolom konceptualne umjetnice Marine Abramović s listom uzvanika nalik onoj s dodjele Oscara je očarala i one najskeptičnije. Spoj muške i ženske ready to wear kolekcije i couture kolekcije u jednoj reviji je već samo po sebi aplauza vrijedno, a reminesencije na najbolje radove velikog Tiscija budile su emotivne reakcije kod prisutnih. Tisci je iz New Yorka odaslao snažnu i tako potrebnu poruku svijetu, a ta je da bezuvjetno moramo vjerovati u snagu ljubavi.
Sve ovo je bio uvod u temu o biranju komada kojima ćemo upotpuniti svoje ormare ove zime. Tema koja se fokusira na komade u koje vrijedi investirati novac i na one druge koji naprosto nisu vrijedni svoje procijenjene vrijednosti i koji služe kao trofej dizajnerima i PR-ovima modnih kuća zarađen na blagoj nepromišljenosti svojih klijenata. Definitivni komad za investiciju ove zime su kaputi i kožne jakne te dobar komad traperica. Kaputi moraju biti što opulentniji u vidu inspiracije klasičnim muškim vojničkim krojem s duplim kopčanjem s dodatnim boho akcentima u vidu zlatnih gumba.
Na tu temu u ID concept storeu možete pronaći must-have kaput sezone omiljenog nam danskog brenda Ganni, izrađenog od najfinije vune u dubokoj sivoj boji s već spomenutim zlatnim gumbima i dvorednim kopčanjem. Ganni kaput kao svoju ekstenziju traži savršene traperice koje nam je naš brend Frame Denim i ove zime osigurao. Dva su kroja na kojima moramo zadržati fokus, klasični boyfriend je zamijenjen sa straight fit nogavicama koje pranjem moraju evocirati uspomene na vintage Levis boju jeansa. U ID concept storeu imamo u ponudi nekoliko varijanti navedenog kroja u poderanoj i nepoderanoj opciji Frame Denima i kultnog australskog brenda One TeaSpoon.
Vladarice među krojevima su one čije nogavice završavaju u trapez, a Frame Denim nudi apsolutno najbolju izvedbu klasičnih trapezica koje interpretira u savršenom tamnoplavom pranju te povišenim strukom koji transformira žensku figuru u najbolju verziju iste i produžuje siluetu noge do neba što svaka žena očekuje od savršenih trapezica.
Po dosadašnjem iskustvu prodaje navedenih traperica svjedočim repriziranju emocije oduševljenja na licima ID klijentica već pri prvome isprobavanju ovih trapezica. Sve to nas dovodi do zaključka da u takve komade koji izazivaju takvu emociju vrijedi investirati svoj novac jer će se investicija isplaćivati višestruko pri svakom novom oblačenju Frame Denim High Flare modela.
Dolazimo i do našeg omiljenog i našim klijenticama već dobro poznatog komada za investiranje, a to bi bila ona upravo savršena kožna biker jakna koju svaka žena (i muškarac) jednostavno moraju imati u svom ormaru. Za ovu sezonu smo se odlučili staviti naglasak na kožnu jaknu nizozemskog brenda ekskluzivno dostupnog u ID-u – Rika Studios – i na njihovu božanstvenu jaknu koja kao detalj ima shearling (šišano krzno ovce) na ovratniku koji evocira toliko spominjani boho moment, a po želji ga možete i skinuti pri čemu jakna poprima svoj izvorni rokerski izgled. Ovu jaknu doslovno nosite od jutra do mraka, na traperice ili usku suknju za posao i opušten ručak s curama pa sve do koktel haljina za večernji izlazak kada ćete je nonšalantno prebaciti preko ramena u prepoznatljivom stilu kraljice pariškog rock noir izgleda Carine Roitfeld.
Nećemo više trošiti novac na majice od 200 eura koje realno ne vrijede ni 10 eura već ćemo takve komade potražiti u trgovinama high street brendova i kombinirati ih s konkretnim komadima o kojima je gore bila riječ. Komadi poput kaputa, kožne jakne i dobrih traperica su okosnica kvalitetnog ormara i teško da se mogu zamijeniti s high street verzijom istih jer je kvaka u materijalu i izvedbi kroja koje ruku na srce high street brendovi teško produciraju. Posljednji detalj stilske priče koji je potreban da zaokruži ovu temu su modni detalji, a dalje od Gucci Dionysus torbe ne treba tražiti jer je to jedina dizajnerska torba u koju vrijedi trenutno investirati, osobno savjetujem model s Gucci logom jer logomanija je ponovno cool.
Kada promišljamo o cipelama, Chloé čizme s vezivanjem predimenzioniranim vezicama od ripsa su pun pogodak jer podržavaju i dnevne i večernje opcije stiliziranja savršenog izgleda dok potrebu za opcijom istog izgleda s manjom petom možemo opet pronaći u Gucci gladijatoricama s razigranim pomponima.
Na kraju ove priče važno je napomenuti da sve navedeno neće profunkcionirati bez samopouzdanja koje mora zračiti iz vas dok koračate ovom zimom, stilski najviše pod utjecajem sedamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća, inače dekadama u kojima smo svjedočili promjenama u društvu na temu ljudskih prava i velikoj hrabrosti koje je društvo tada imalo, a koja nam je itekako potrebna i danas jer društvo kao i moda se vrte u krug i ponoviti ću za kraj poruku sa Givenchy revije: “I believe in the power of LOVE”.
Foto: Instagram, ID concept store