Kopenhagen, danska metropola i glavni grad te predivne zemlje je nova stanica na našoj mapi vječite potrage za novim brendovima. Dužnost dobrog ‘buyera’ je uvijek unositi svježinu u ormare svojih klijentica,a najbolji način za to je pronalazak svježe krvi u novim, relativno neafirmiranim imenima na svjetskoj modnoj sceni. Tjedan mode u Kopenhagenu je upravo savršena destinacija za takav pothvat.
Zašto je biti ‘buyer’ važan posao? Mogu pričati iz prve ruke jer imam sreću da taj posao radim već skoro deset godina i volim ga jednako kao i prvog dana kad sam se počeo baviti njime. ‘Buying’ mi je apsolutno najdraži dio posla kao suvlasniku koncept dućana. Obožavam to što mi je godina unaprijed isplanirana s redovitim odlascima, minimalno jednom do dvaput po sezoni, u Pariz te po novom i u Kopenhagen.
Više od svega volim putovati, ništa nas ne formira u bolje osobe snažnije od putovanja, upoznavanja novih ljudi, istraživanja drugačijeg načina života. Kopenhagen je za mene bio ljubav na prvi pogled. Uvijek sam govorio da je Pariz mjesto u kojem bi najviše želio živjeti, ali nakon posljednjeg putovanja nekako nisam više toliko siguran u svoju konstataciju.
Grad sam po sebi diše u ritmu svjetskih metropola iako po svojoj veličini spada u manje europske gradove. Sličan je veličinom i naseljenošću Zagrebu, a jak vjetar koji je puhao neprestano me asocirao, mirisom i intenzitetom puhanja, na dalmatinsku buru i tu svaka sličnost s Hrvatskom prestaje.
Moje oduševljenje je najviše izazvano sa stanovnicima. Toliko nasmijanih i rekao bi opsesivno pristojnih ljudi na jednom mjestu nisam nigdje doživio. Kao turist možete biti sigurni da će vam svatko na cesti koga susretnete biti spreman pomoći, uputiti vas ako se slučajno zagubite čak i bez da ih tražite pomoć. Nama je to bilo najveće iznenađenje kad smo se u jednom trenutku zatekli na ulici kako u bespućima Google karti bezuspješno pokušavamo locirati showroom u kojem imamo sastanak dok nam nije prišao jedan bračni par i bez zadrške ponudio svoju asistenciju u snalaženju. Osvježeni drugačijim mentalitetom prodisali smo punim plućima.
Mene kao estetu i zaljubljenika u modu fascinira promatrati prolaznike na cesti jer smatram da je to najefikasniji način da se osjeti energija mjesta. Vizualni identitet stanovnika Kopenhagena je upravo senzacionalan. Fasciniralo me što na ulici vrlo lako uočavamo “modne” i “nemodne” ljude tj. ljude kojima je stalo do interpretacije svjetskih trendova i onih kojima je više-manje svejedno za modne diktate.
Moju pažnju je zaokupila potonja skupina jer oni zapravo izgledaju savršeno “modno”. Parka, skinny jeans i nezaobilazne Stan Smith ili New Balance tenisice su pravilo. Ponavljam, pričam o “običnim” ljudima kojima život ni na jedan način nije vezan za modnu industriju. Ta ljepota neisforsiranog street stylea me apsolutno zaludila.
Poznata je činjenica da se većina Parižanki vodi za prepoznatljivim stilom glavne urednice francuskog Voguea, Emmanuelle Alt, i njezinim vjernim asistenticama koje izgledaju identično. To je taj pariški chic koji se ogleda u uskim trapericama, običnom T-shirtu ili vesti preko koje se ovlaš (iako znamo da nikad ništa kod Parižanki nije ovlaš) prebaci dizajnerski blejzer ili kakva Saint Laurent kožna biker jakna. Noge su obavezno gole nevezano za godišnje doba (najlonke i slične grozote su faux pas zbog kojih možete čak biti i grubo ismijani), a redovito se nose salonke u špic. Kompletan vizual je začinjen (ne) isfeniranom,”I just rolled out of the bed” frizurom i iznimno neprimjetnim make up-om.
Kopenhagen s druge strane šalje jednu bitno drugačiju street style poruku. Skandinavci konzumiraju domaće brendove kao da drugi ni ne postoje što mi je potpuno razumljivo jer, osim što osobno preferiram skandinavski dizajn, shvaćam to kao oblik modnog lokal patriotizma koji mi je beskrajno simpatičan. Možda se tajna moje zaljubljenosti u modni stil Skandinavaca krije u tome što dijelimo istu opsjednutost crnom (ne)bojom kao bazom dobrog izgleda. Također je prisutna i ta zanimljiva silueta koja se ogleda u slojevitom građenju stylinga tematike crno na crno.
Iz ponude dućana moram izdvojiti najbolji koncept dućan na svijetu u koji sam imao prilike osobno zaviriti, a to je STORM COPENHAGEN. Fantastično odabrani komadi iz kolekcija Givenchy, Raf Simons, Y3 i Off White su me doveli do suza radosnica i kasnije onih drugih suza kad mi je stigao račun od kartice po povratku doma.
Gastronomske eskapade me ni inače ne vesele jer moj savršeni obrok zadovolji svaki fast food restoran, pa je isti slučaj bio i s danskom kuhinjom. Svinjetina na sto načina me nimalo nije privukla, ali sam se zato “udavio” u juhi od luka u predivnom restoranu Victor, kultnom okupljalištu pripadnika visokog društva koji posljednjih nekoliko godina evoluira iz elitnog odredišta “starog novca” te privlači novu publiku koju čine mladi ljudi iz područja umjetnosti, mode i glazbe. Tamo nas je povela Maria Leonhardt, inače dizajnerica svog brenda Raiine nakon što smo u njenom showroomu odabrali komade za ID conceptstore iz savršene nove kolekcije za sljedeću jesen/zimu.
Dan poslije bio je rezerviran za sastanak u showroomu omiljenog danskog brenda Ganni. Njihova kreativna direktorica Ditte Reffstrup u novoj kolekciji je stavila naglasak na esencijalni zimski komad – kaput. Ako je svjedočiti po netom završenim tjednima muške mode, koji su modnim insajderima dobar indikator u kojem smjeru će se kretati ženske kolekcije, ultimativni kaput je zvijezda svakog ormara sljedeće nam zime.
Biti ‘buyer’ nosi i određenu odgovornost sa sobom, posebno kad djelujete na tako malom tržištu kao što je naše koje ima svega tri, eventualno četiri kvalitetna dućana s ponudom dizajnerske odjeće i dodataka. Kad je tako skučeno tržište u pitanju, ‘buyeri’ u biti oblikuju stil vlastitih klijentica svojim odabirom ponude. U našem slučaju je to djevojka ili žena jako definiranog vlastitog stila koja se ne može bolje i posebnije osjećati nego kad joj ispričate to da ste taj kaput u showroomu birali imajući baš nju na umu.To je po, po meni, najjači adut u rukavu vrhunskog ‘buyera’.
Naravno, uvijek je važno pametno kupovati. ‘Buyer’ mora razmišljati o nekoliko jako bitnih komponenata. U showroom je imperativ doći unaprijed pripremljen, što znači da kolekcija koju naručujete mora biti detaljno pregledana i proanalizirana te već otprilike moramo imati u glavi komade koji su ‘must have’ i one koji nam nisu nimalo zanimljivi. Iznimno je važno imati u mislima ženu za koju naručujete te je poznavati do te mjere da već tu znate što bi dotična poželjela u svome ormaru prije negoli i ona sama toga postane svjesna.
Budući da živimo u nezahvalnom mjestu po pitanju mode važno je biti oprezan kod biranja modela odjeće jer ono što bi u svjetskoj metropoli bio apsolutni hit upravo bi sigurno, kod nas, entuzijazam izostao. Stoga jedva čekamo da prekrasni kaputi iz kolekcija Ganni i Raiine stignu u ID concept store i navedu naše klijentice da se zaljube u njih jednako snažno koliko smo se mi zaljubili u Kopenhagen.