U posljednjih nekoliko godina sve više pažnje i prostora posvećuje se takozvanoj etičkoj modi i ekološki osviještenim kolekcijama. No, kad govorimo o modi i shoppingu i konzumerizmu koji su, kao i u mnogim drugim industrijama, usko povezani s modnom, shvaćanje, granice i filozofija iza etički korektne mode promjenjiive su zbog čega je teško etički korektnu modu svesti na jednu jednostavnu definiciju.
Definicija tako ima mnogo od kojih svaka ima neki svoj nedostatak. Dok rječnik Oxford riječ etički definira kao povezanost s moralnim principima ili područje koje se bavi takvim problemima i temama, a Victoria & Albert muzej u Londonu etičku modu kao zajednički naziv kojim se opisuje etički modni dizajn, produkcija, prodaja i kupovina, svaka od ovih definicija samo djelomičo opisuje stvarnost iza etičke mode. Dok je moralnost pitanje koje ostaje u zraku u definiciji riječnika Oxford, definicija Victoria & Albert muzeja potpunija je i najbliža stvarnoj, no i ona izostavlja vrlo važan faktor, onaj ekonomski.
Iako vrlo važna, definicija je tek formalnost, a ono što zapravo stoji iza poznatih brendova i njihovih conscious kolekcija tri su bitna faktora. Ljudska prava zasigurno su najvažniji jer u procesu proizvodnje odjeće stotine tisuća ljudi svakodnevno radi u jedva izdrživim uvjetima. Borba za uvjete kakve zaslužuju jedan je najznačajnijih pozitivnih pomaka koje pozati brendovi donose uvrštavanjem conscious kolekcija u svoju ponudu i promoviranjem etičke mode. Drugi faktor je onaj kojemu je posljednjih nekoliko godina posvećeno najviše pažnje u javnom dijalogu, a vezan je za okoliš, a vezan je za svaki dio proizvodnje svakog komada odjeće, od proizvodnje same tkanine, do proizvodnje same odjeće i obuće, transporta i stanja u trgovini do održavanja odjeće i postupanja s odjećom nakon njezinog izlaska iz našeg ormara. Posljednji faktor je onaj ekonomski koji je, iako mu ne nerijetko posvećuje nedovoljno pažnje, najvažniji od tri nabrojena jer je ekonomska odgovornost direktno vezana i nezaobilazno utječe na uvjete rada i brigu o okolišu. Istovremeno, upravo je taj najvažniji faktor onaj koji se najteže mijenja i za čiju je promjenu potrebno najviše vremena radi opsega ljudi, grana i faktora koje obuhvaća.
U svijetu brze mode, okretanje popularnih brendove prema odjeći iza koje se nalazi etički korektan proces proizvodnje, transporta i prodaja pozitivan je pomak koji osim očitih pozitivnih promjena donosi i onu vezanu za samog kupca. Promoviranje i promicanje takvih vrijednosti najbolji je način kako kupcima usaditi jednake vrijednosti i potaknuti ih da jednake zadrže nakon što izađu iz dućana s novim komadom. Eko deterdženti i recikliranje stare odjeće samo su dva načina koje lako možemo uklopiti u svoju svakodnevnicu, a koji će donijeti veću promjenu no što očekujemo i pretpostavljamo.
Prije nego promijenimo navike u održavanju odjeće, podržavanje etički korektnih brendova odličan je način kojim se i drugi popularne brendove potiče na jednake pozitivne promjene. U nastavku vam donosimo popis brendova u čijoj ponudi možete izabrati jednako trendi, ali kvalitetnije i bolje komade, kako za vas tako i za okoliš i one koji su sudjelovali u svakom dijelu njihove proizvodnje i omogućili da dođu do vašeg ormara.
ASOS ECO EDIT
ASOS AFRIKA
H&M CONSCIOUS COLLECTION
MONSOON
NEW BALANCE
STELLA MCCARTNEY
Tekst: Ela Jarni
Foto: Instagram, H&M Conscious Collection