Slow fashion sve se više infiltrira u naš svakodnevni život, a osim manjih modnih brendova i oni veći trude ga se uvoditi što više. Uspijeva li im to ili ne, diskutabilno je, no ono što je apsolutno sigurno da se mijenjanjem svijesti u smjeru održivosti svakako može doći do pozitivnih rezultata. Ako prilagodimo naš svakodnevni život s pravilima prirode i uredimo ravnotežu tako da težimo održivosti već smo na dobrom putu da budemo karika u lancu ostalih svjesnih ljudi koji polako, ali sigurno mijenjaju svijet. Jedna takva karika u lancu je i Živa Jeveršek, vlasnica slovenskog brenda Viva’s torbe koji su postali sinonim za eco-friendly proizvodnju, održivost i slow fashion. Porazgovarali smo s njom na našoj #allaboutchange platformi o njezinim motivima, ustrajnosti i hrabrosti da svojom održivošću mijenja svijet oko sebe.
- Recite nam nešto više o samim početcima vašeg brenda, od kud ideja i kako je sve krenulo?
Ove godine Viva’s slavi već 6. godinu. Sve je krenulo 2015. godine kada sam tražila jednu kvalitetnu, minimalističku torbu od kože, koju mogla bih nositi baš svaki dan na bilo koji stajling i nositi je godinama. Pošto sam već tada pratila samo sustainable modu, željela sam torbu od vegetable-tanned kože – znači kože koja nije obrađena kemikalijama koje oštećuju okoliš. Tako sam odlučila, da pronađem primjereni materijal lokalnog proizvođača koji može mi napraviti torbu kakvu tražim. Tako sve skupa je počelo, testni model torbe nakon toga dobio je ime – i tako je nastao brend Viva’s. Ime je bilo jednostavno – samo sam svoje ime pretvorila u međunarodni jezik.
- Koliko je zahtjevno danas baviti se održimo i eko modom u svijetu u kojem se jako puno cijeni konzumerizam i uniformizam?
Kako primjećujem sve više ljudi pozitivno reagira na sustainable i slow fashion. Mislim da je situacija svake godine sve bolja i bolja u smislu toga da je ponude više. Tako svako može pronaći što mu se sviđa, a ljudi su sve više i više educirani i cijene male brendove. Sviđa mi se pristup nekih brendova, koji djeluju po sistemu preordera, čime izbjegavaju prevelike količine proizvoda. S druge strane s tim dolazi i puno greenwashinga. Možemo primijetiti kako svaki fast fashion brend ima svoju eco, sustainable, conscious, green (ili kako god ju nazove) liniju. Ipak, moje je mišljenje da fast fashion brendovi ne mogu biti sustainable. Mogu napraviti kolekciju od recikliranih materijala, ali dok je glavni cilj prodati masovne količine nekog proizvoda, koji su izrađeni od strane radnika koji nisu dostojno plaćeni za svoj posao, moje je mišljenje da to ne može biti ni sustainable ni conscious.
- Gdje crpite inspiraciju za vaše torbe?
Glavna inspiracija su na jednoj strani priroda, a na drugoj materijali. Kada pred sobom držiš materijal, osjetiš ga, igraš se njime, to je inspiracija za konačni proizvod koji se rodi iz te kože. Inspirira me i moj osobni stil, lifestyle i potrebe – s nošenjem svojih torbi i s upotrebom dolazim do novih ideja.
- Od kakvih materijala su vaše torbe i kakve su vaše tehnike proizvodnje?
Većina torba napravljenih je od vegetable tanned kože, to znači da je koža obrađena prirodnim tanininima te bez za okoliš štetnih kemikalija kao što je primjerice krom. Puno me puta pitaju zašto ne razmišljam o veganskim alternativama, a moje mišljenje je da je veganska koža još uvijek umjetni materijal, znači plastika, a prava koža je prirodni materijal koji se u prirodi upotrebljava već stotine godina. Što se tiče tehnika proizvodnje, Viva’s torbe napravljene su ručno u maloj proizvodnji u Sloveniji. Tim se sastoji od troje galanterijskih specijalista, od kojih svatko odradi svoj dio posla. Tim je za svoj posao dobro plaćen i proizvode izrađuju u dobrim uvjetima i bez vremenskog pritiska.
- Koja je po vama promjena koja je nužna u današnje vrijeme kako lokalno tako i globalno da bi ljudi shvatili koliko su održivost i eko pristup proizvodnji važni?
Glavno rješenje po mom je to da se promijeni mentalitet u smislu Quality over Quantity. Kako primjećujem, još uvijek je glavni odlučujući korak cijena. Ljudi se puno puta žale da su slow fashion proizvodi skupi, ali na cijenu treba gledati iz druge perspektive. Ako podijeliš cijenu proizvoda s brojem koliko si puta proizvod upotrijebio, možeš dobiti cijenu na jednu upotrebu proizvoda. Znači, ako za neki slow fashion proizvod platiš više i nosiš ga više godina, ukupna cijena tog proizvoda puno je niža od fast fashion proizvoda, koji bio je jeftin, ali upotrebljavao si ga samo nekoliko puta.
- Prakticirate li i u privatnom životu slow fashion, tj. živite li održivo i u skladu s ekološkim načelima?
Svakako. Što se tiče odjeće i dodataka rado podržavam malene, sustainable i slow brendove. Kupujem malo, a tada prvenstveno gledam na materijale i proizvodnju; u kakvim su uvjetima proizvodi napravljeni. Hranu kupujem koliko god mogu lokalno, ekološko, a kozmetiku upotrebljavam samo prirodnu. Još jedna je dodatna novost u smjeru ekoloških načela ta, da sam prošle godine započela s kolegicom Veronikom, brand Lavivavera – skupa proizvodimo reusable cotton pads za odstranjivanje šminke i čišćenje kože – tako da uz to, da sama više ne koristim vatu za jedno korištenje, s online ponudom to omogućujem i drugima.
- Gdje vidite svoj rad u budućnosti, imate li neke promjene i smjerove kojima biste željeli krenuti?
Viva’s će i dalje imati istu filozofiju – naš je cilj stvarati kvalitetne proizvode, koji su napravljeni da traju i da se nose godinama. Materijali će ostati prirodni, a proizvodnju ćemo sačuvati u Sloveniji, iako to za nas znači veće troškove proizvodnje. Moj je glavni cilj slijediti slow fashion pokret te širiti mišljenje, da svi skupa, malim koracima možemo očuvati naš planet da on ostane zelen i u dobroj kondiciji za sve generacije koje dolaze.
Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.
Foto: Raw