Milena Prodanić Tišma obrazovanju pristupa na doista suvremeni način. Majka je dviju djevojčica i ustrajna poduzetnica koja svoju strast gaji prema prirodi. Milena je i osnivačica i v.d. ravnateljica Međunarodne osnovne škole Vedri obzori iz Zagreba. Škola je odnedavno nagrađena kao najbolja privatna humanistička škola prema Lookup registru privatnih škola u svijetu! Lookup je registar privatnih škola diljem svijeta s više od 5.000 popisanih privatnih škola.
Ova jedinstvena škola provodi međunarodni britanski program i nudi obrazovanje djeci od prvog do osmog razreda osnovne škole. Trenutno školu polazi 153 učenika iz različitih zemalja te se upravo istaknula po načinu rada s učenicima koju je potvrdila vrijedna nagrada.
Svjesna toga da zanimanja budućnosti zahtijevaju inovativna znanja i vještine, Milena je znala da obrazovni koncept ne želi temeljiti na klasičnom frontalnom podučavanju nakon kojeg učenik ide kući i uči za ocjenu. Djecu se treba naučiti kako da misle, a ne što da misle. Ljepota učenja, mentalno zdravlje, razvijanje koncentracije i produktivnosti te individualan pristup, u ovoj se školi prvenstveno ističe.
„Ono što je ključno, uvijek morate čvrsto vjerovati u svoju ideju, biti uporni i uspjeh ne bi trebao izostati.“
- Međunarodna osnovna škola „Vedri obzori“ iz Zagreba nagrađena je kao najbolja privatna humanistička škola prema Lookup registru privatnih škola u svijetu! Što za Vas znači takvo priznanje?
Nagrada koju smo dobili kao najbolja humanistička škola na svijetu, za nas je velika čast jer biti u društvu škola finalista u izboru Lookupa je veliki uspjeh za jednu školu. Ona je također poticaj za naš daljnji rad i usavršavanje na području humanističkog pristupa.
- Zašto ste se odlučili krenuti u poduzetništvo i s kakvim ste se izazovima susretali?
Ideja otvaranja škole došla je iz potrebe nastavka obrazovanja našeg dječjeg vrtića Obzori. Željela sam ponuditi vertikalu odgoja i obrazovanja na engleskom jeziku uz međunarodni program. Čvrsto sam vjerovala da će roditelji prepoznati vrijednost škole i usluge koje nudimo te prihvatiti viziju obrazovanja prema holističkom pristupu kojeg zastupamo. Sami počeci nisu bili laki i izazovi traju i dan danas. Ono što je ključno, uvijek morate čvrsto vjerovati u svoju ideju, biti uporni i uspjeh ne bi trebao izostati. Izazovi na počecima su najviše bili administrativne prirode. Također je bilo potrebno upoznati se sa svim regulatornim očekivanjima prilikom samog otvaranja škole. Budući da smo međunarodna škola koja je smještena u Republici Hrvatskoj i koja uz djecu stranca pohađaju djeca hrvatskih državljana, uvijek nam je bilo važno povezati te dvije strane kako bi pružili međunarodni kontekst obrazovanja u Hrvatskoj.
- Koliko je bilo teško pronaći idealan tim ljudi?
Smatram da su zaposlenici najveća vrijednost svake ustanove. Učitelji i stručni suradnici su ključni u samom funkcioniranju škole. Svaka škola ima svoju viziju, misiju i identitet te je idealno da zaposlenici vjeruju u istu i s njom se poistovjećuju. Na taj način dolazimo do čvrste zajednice koja s godinama postaje sve čvršća. Kroz godine uspjela sam pronaći ljude koji dijele moju strast za unaprjeđivanjem odgoja i obrazovanja i to me čini neizmjerno zadovoljnom. Naravno da sam kroz protekle godine puno radila na sebi i svom usavršavanju i vjerujem da je koncept cjeloživotnog obrazovanja ključan za uspjeh svakog pojedinca.
- Otkud naziv „Vedri obzori“?
Krenula sam s vrtićem kojeg sam nazvala Obzori polazeći od riječi koja meni simbolozira daljine i pogled u budućnost, a to povezujem s djecom koja će tu budućnost graditi. Kako kod otvaranja škole nisam mogla dati isto ime drugoj ustanovi, dodala sam riječ „Vedri“ vjerujući u naše nove generacije.
- Kada govorimo o nastavnom planu i programu, koje su specifičnosti vaše škole i na što posebno stavljate fokus?
Kako i sama dobivena nagrada govori, jedan od fokusa škole je humanistički pristup kojeg smo godinama razvijali i nadopunjavali. Vrlo nam je važno da učenici dobiju priliku usavršavati svoje vještine kako bi ih kasnije uspješno mogli primjenjivati. Važan segment učeničkog života u školi je i upoznavanje s ciljevima za održivi razvoj koji su integrirani u sami kurikulum škole. Učenici obrađuju iste kroz projektni rad te ga prezentiraju na nivou škole. Kontinuirano potičemo jačanje vještina koje im omogućuju zastupanja svojih ideja kroz kritička razmišljanja. Smatram da je to jedno od najvećih izazova u odgoju i obrazovanju djece i mladih. Učitelji imaju veliku ulogu i značaj u pripremanju generacija koje nam dolaze te se zajednički moramo truditi obrazovati učenike koji će biti aktivni sudionici našeg društva u budućnosti.
- Prva ste osnovna škola u Hrvatskoj koja je uvela Mindfulness i Wellbeing program. Na koji se način oni provode u vašoj školi?
S Wellbeingom smo krenuli od samog osnivanja škole. Unutar međunarodnog osnovnoškolskog programa (IPC), ciljevi za osobni razvoj jednako su vrijedni kao i akademski ciljevi. Škola promovira koncept growth mindset-a kojeg je osmislila psihologinja, dr. sc. Carol S. Dweck, a koji se temelji na razmišljanju da je svaki neuspjeh prilika za rast i razvoj vještina. U komunikaciji s učenicima, učitelji pristupaju na način da njihov trenutni neuspjeh ne određuje njihovo konačno ostvarenje te je njihov trud i zalaganje ključan za njihov uspjeh. Unutar tog programa škola je također krenula sa Mindfulness radionicama za učenike od prvog do osmog razreda koje provode naši educirani učitelji i stručni suradnici.
- Kakve su povratne reakcije učenika i roditelja?
Sami učenici koji se školuju na ovaj način stvaraju jedno povjerenje prema školi koje je postignuto razinom podrške koju dobivaju. Zadovoljstvo nam je surađivati s učenicima iz prethodne dvije generacije koje su završile našu školu i čuti kako su se kod nas uvijek osjećali sigurno, zadovoljno i motivirano. Kada postignete ovako otvoren odnos s učenicima, roditelji dobiju povjerenje koje se temelji na suradnji za dobrobit njihove djece.
- Pokrenuli ste koncept obrazovanja koji učenike tretira kao aktivne sudionike. Tko su polaznici škole i koji su kriteriji upisa?
Polaznici naše škole su djeca stranih državljana, ali isto tako djeca iz Hrvatske. Mnoge obitelji iz Hrvatske su kod nas jer žele djeci omogućiti međunarodno obrazovanje. Obitelji stranih državljana na privremenom radu u Hrvatskoj iz istog razloga biraju našu školu kako bi bili sigurni da će djeca imati kontinuitet u obrazovanju kada odu iz Hrvatske. Imamo i također obitelji iz Hrvatske koje prepoznaju vrijednosti samog programa te iz tog razloga upisuju učenike u našu školu. Pri upisu u prvi razred, škola provodi testove spremnosti koji su standardizirani, a za sve ostale razrede razradili smo interni sustav testiranja koji se odnosi na matematiku i engleski jezik i otvoren razgovor s pedagogom.
- S koliko tehničke opreme raspolažete?
Jako mi je drago što mogu reći da smo ove godine uspjeli opremiti sve učionice s pametnim pločama. Učenici također imaju mogućnosti rada na tabletima i laptopima koji su im na raspolaganju, ne samo za satove informatike, koje provodimo od prvog razreda, već i kao dodatni alat u odgojno obrazovnom radu.
- Otkrijte nam poveznicu vaše škole s Hogwartsom, školom magije koja se javlja u romanima o čarobnjaku Harryju Potteru.
Kako i spomenuta škola iz knjiga i naša škola slijedi neke od tradicija u životu naših učenika unutar naše zajednice. Primjerice, svaki ponedjeljak imamo školski Assembly ili okupljanje svih učenika i učitelja od prvog do osmog razreda koji su podijeljeni u četiri školske kuće. Svaka kuća sastoji se od učenika koji svojim trudom i radom sakupljaju bodove koji se na kraju tjedna zbrajaju. Na svakom Assembly-u proglašavamo pobjednika. Također, na istom Assembly-u imamo i po jednog učenika iz svakog razrednog odjeljenja koji su pohvaljeni za svoja postignuća kroz prethodni tjedan. Na kraju svake školske godine, škola organizira sportski dan u kojem se kuće natječu kroz razne sportske aktivnosti i na kojem se proglašava kuća godine. Ovaj podržavajući sustav koji nagrađuje trud i rad djece do sada nam se pokazao vrlo uspješnim i poticajnim.
- Koje su to dodatne školske aktivnosti koje učenici mogu izabrati?
U vrijeme do 16:30 sati učenici mogu izabrati različite izvannastavne aktivnosti poput tenisa, nogometa, gimnastike, bridge-a, šaha, robotike, drame, arts i crafts, gitara i dodatni jezici poput talijanskog, francuskog i španjolskog.
- Koji su planovi u daljnjem radu škole?
U školi želimo sustavno raditi na kontinuiranom usavršavanju odgojno obrazovne usluge koju nudimo. Također osluškujemo potrebe naših učenika i roditelja koji traže nastavak programa nakon što završe osmi razred. Na tragu toga, razmišljamo o otvaranju srednje škole koja bi dala mogućnost učenicima da nastave naš program.
- Koliko su emocije i pažnja posvećena pojedincu bitni u obrazovnom sustavu?
U školi zastupamo ideju da je svaki učenik pojedinac koji ima svoj osobni ritam rasta i razvoja. Škola mora biti spremna odgovoriti na iste. Vjerujem da je najvažnije da je učenik zadovoljan kako bi mogao uspješno savladati gradivo. Na tjednim sastancima tima to je jedna od tema koje prolazimo. Svaki učenik treba iskusiti osjećaj uspjeha i napretka u svom radu. Unutar svakog razreda postoje razlike kod učenika u njihovom obrazovnom procesu, ali tu je uloga učitelja od velike važnosti – kako bi svaki učenik dobio potporu i podršku koja njemu odgovara, imajući u vidu ciljeve učenja koje treba zadovoljiti. U našoj školi imamo dosta djece koja se aktivno bave sportom te smo osmislili sustav potpore koji bi tim učenicima omogućio aktivno bavljenje sportom bez da se to odražava na školski uspjeh.
- Polazak u osnovnu školu veliki je doživljaj za dijete i za njegove roditelje. Što biste poručili roditeljima čije dijete ne želi ići u školu?
Uvijek sam govorila da osim što učenici trebaju biti spremni za školu, i škola treba biti spremna za nove polaznike. Škola treba biti veselje i radost te jedan novi početak za cijelu obitelj koji će pružiti učenicima zadovoljstvo uz stjecanje novih znanja i vještina. Svake godine za svoje prvašiće organiziramo jedan otvoreni dan kada imaju priliku doći vidjeti školu i učiteljicu, podružiti se s ostalim učenicima te doživjeti dobrodošlicu. Veseli me činjenica da ćemo ove godine ponovno biti u mogućnosti organizirati takvo druženje s obzirom da su bili spriječeni zbog poštivanja COVID-19 mjera. Roditeljima bi poručila da budu potpora svojoj djeci, da se vesele s njima novim počecima i da budu otvoreni za suradnju.
- U čemu pronalazite mir i kakva je Vaša konekcija s prirodom?
Bez obzira što me posao koji radim ispunjava i po meni je on životni poziv, vikendima se nastojim isključiti i provesti vrijeme u prirodi s obitelji i prijateljima. Djetinjstvo sam provela u kući koja je bila blizu prirode i što sam starija sve više mi godi taj mir u slobodno vrijeme. Imam dvije kćerke i trudim se da što više provodimo slobodnog vremena skupa jer sam svjesna činjenice da vrijeme tako brzo prolazi.
Foto: privatna arhiva, britishschool-zagreb.hr