Ova godina prilično je turbulentna za skincare i makeup svijet ako se nalazite u Europskoj uniji. Naime, nakon što su izazvali sveopću paniku “zabranom” retinola, sada stiže još jedna. Naime, zabranjuju šljokice, odnosno glitter. I dok je ovo s retinolom sve samo ne zabrana jer će retinol i dalje biti dostupan i prisutan u skincare proizvodima, samo u manjim koncentracijama, ovo sa šljokicama je malo oštrije. Cijela poanta zabrane glittera zapravo je očuvanje okoliša i smanjenje količine mikroplastike koja godišnje završi u prirodi. No što to sada znači za proizvođače, ali i ljubitelje šminke sa šljokicama?
Europska komisija prihvatila je niz mjera koje za cilj imaju smanjenje zagađenja mikroplastikom. Među njima je zabrana široke lepeze proizvoda u koje se mikroplastika dodaje, a to uključuje i kozmetiku, deterdžente i igračke. Mikroplastika se često dodaje proizvodima zbog teksture ili kao emulzifikator iako to znači da puno mikroplastike završi u prirodi, točnije u slanoj i slatkoj vodi po cijelom svijetu i tamo ostaje nerazgrađena više od sto godina.
Što to znači?
Novim propisima zabranjena je prodaja mikroplastike i proizvoda kojima se ona dodaje. To uključuje netopive i nebiorazgradive čestice svih sintetičkih polera manje od 5 milimetara. Što se kozmetike tiče, to znači da će zabranjeni biti mnogi proizvodi u koje se mikroplastika dodaje u svrhu pilinga, teksture, mirisa i boje. To uključuje i šljokice. Osim kozmetike ova zabrana utjecat će i na deterdžente, omekšivače, gnojiva, igračke, lijekove i medicinska pomagala.
Za dio proizvoda nova pravila vrijedit će već 20 dana nakon prihvaćanja Europske komisije 25. rujna, a to se uglavnom odnosi na kozmetiku koja sadrži plastična mikrozrnca i na šljokice. Što se tiče ostale kozmetike, zabrana će nastupiti nakon perioda prilagodbe od 4 do 12 godina, dok će za sportske podloge koje se obično koriste na terenima i u parkićima, taj period biti 8 godina.
Postoje alternative
I dok će ova zabrana najviše pogoditi djecu, koja za svoja umjetnička djela često koriste šljokice, činjenica je da šljokice nisu rezervirane samo za njih. Šljokice se nalaze u šminki, u lakovima za nokte, proizvodima za kosu pa čak i na odjevnim predmetima. Srećom, postoje prirodnije alternative, a i još uvijek se radi i na razvitku novih opcija.
Valja spomenuti da su istraživači s Cambridgea još 2021. stvorili šljokice koje su na bazi celuloznih kristala. Napravljene su tako da reflektiraju svjetlost i da tako stvaraju sjaj sličan šljokicama. Ovakva verzija šljokica dobiva se iz biljaka i već se proizvodi. Osim toga, postoje i šljokice koje se dobivaju iz morskih algi te su potpuno biorazgradive. Valja napomenuti da se verzije bez mikroplastike puno se lakše skidaju s kože i odjeće pa ova zabrana zapravo uopće nije loša stvar.
Ova zabrana dolazi nakon što je objavljeno kako se samo u EU godišnje u proizvode doda oko 42.000 tona mikroplastike. Kada se sve zbroji, procjenjuje se da će ova zabrana sprječiti ispuštanje oko pola milijuna tona mikroplastike u prirodu.
Što je s mica prahom?
Jedno vrijeme upravo mica slovila je kao “prirodna” i bolja opcija od standardnih šljokica. Ipak, to baš i nije tako crno-bijelo. Mica je zapravo mineral, odnosno skupina svjetlucavih minerala koji se koriste za proizvodnju kozmetičkih proizvoda kojima onda daju onaj svjetlucavi sjaj. Zbog svog sastava ovaj mineral može se usitniti u fini prah bez dodanih kemikalija, a u svom prirodnom obliku dolazi u nekoliko različitih boja. Po svemu, mica je prirodna i dobra opcija, ali…
Postoji 37 različitih skupina mice s različitim bojama i razinama sjaja, ali najčešće korištene vrste u svijetu su muskovit, biotit i flogopit. U kozmetici se najčešće rabi otpadna mica, ali samo ako se radi o ostacima listova mice jer je ta najkvalitetnija.
Nažalost, koliko god prirodna i dobra se činila ova alternativa, ona ima i tamnu stranu. Naime, problematičan je već sam način rudarenja ovog minerala u Indiji, koji se smatra neetičnim – kako prema lokalnom stanovništvu, tako prema okolišu.
Što nam je činiti?
Uvijek možete napraviti zalihe omiljenih proizvoda koji će i tako vjerojatno završiti na golemom sniženju jer će ih se proizvođači htjeti riješiti, a istovremeno i zaraditi. Ipak, možda najprihvatljivija opcija je čekati nove prirodne blještave opcije, koje su i tako ili već razvijene ili su u procesu razvijanja, a vjerujemo da će i uskoro biti inkorporirane u formule proizvoda.
Foto: Instagram (@yadavillaret)