Čuli ste za Baccarat Rouge? I ove niche klasike vrijedi probati
Čuli ste za Baccarat Rouge? I ove niche klasike vrijedi probati

Čuli ste za Baccarat Rouge? I ove
niche klasike vrijedi probati

Tko bi rekao da će upravo društvena mreža Tik Tok, predominantno usmjerena na gen Z, gurnuti niche parfumeriju u mainstream sferu? Jaka parfemska zajednica na Tik Toku najčešće se skriva iza hashtaga „fragheads“. Zahvaljujući kratkim i zanimljivim 15-sekundnim videima o parfemima u kojima uživaju, uspjeli su popularnom niche parfemu „Baccarat Rouge 540“ brenda Maison Francis Kurkdjian doslovno dati drugu slavu!

Ovaj neosporivo fantastičan parfem izašao je 2015. godine i zaintrigirao notama cedra, šafrana, ambergrisa i smole koji su stvarali mirisnu inspiraciju na slatkasti prhki kolačić s drvenom i ambra bazom koja je jedne oduševljavala, a drugima stvarala mučninu. Iako su i danas dojmovi podijeljeni, više praktički ne postoji osoba koja nije čula za Baccarat Rouge, a jednako tako ni za niche parfeme.

Što uopće podrazumijeva niche?

Ova francuska riječ prevodi se kao „gnijezdo“. Upotrebljava se u smislu opisivanja male interesne sfere odnosno specifičnog interesa male skupine ljudi, što je u početku bilo itekako primjenjivo na niche parfeme. Niche industrija prije svega se odnosila na parfeme limitirane distribucije, a rastom popularnosti došlo je i do promijene njenog značenja – doduše, bez jednoznačnog zaključka.

Niche parfumerija tako pretpostavlja male perfemske kuće u privatnom vlasništvu, kao i velika niche imena koja su sada dio konglomerata, parfeme umjetničkih mirisa, nerijetko i u ideji nenosivih, bez spolne naznake, koje koriste najkvalitetnije sirovine na tržištu, ne prate trendove, ne izlaze sezonski i nisu dostupni u parfumerijama za široke mase.

No niche parfemi doista nisu novi koncept. Javljaju se kao bunt u 70-ima kada su parfemske kuće počele dobivati trendovske naputke kako stvoriti miris koji će biti poželjan i lako se prodati, nauštrb kreative i osobnog pečata kojega su veliki „nosevi“ parfumerije mogli dati.

Što je niche parfem?

Niche parfeme možda je najlakše definirati u usporedbi s dizajnerskim parfemima. Za razliku od njih, niche parfemi nisu usmjereni za određeni tip muškarca ili žene već prodaju priču, oni su svojevrsna umjetnička djela u malome. Ovakvi mirisi su nerijetko apstraktni i nenosivi, izrazito snažni ili zahvaljujući molekularnoj bazi jednima osjetni, drugima ne. Niche je anti-teza marketinški vođenom mainstream svijetu parfema i pruža zaljubljenicima u parfeme zanimljiviji, bogatiji, nerijetko i luksuzniji te teže dostupan miris. Niche parfem je visoka moda svijeta parfema.

Koliko niche je dovoljno niche?

Naravno, širenjem niche parfumerije i gubljenjem jednoznačne oznake ovih parfema više ni niche nije dovoljno jasna oznaka za kvalitetu ili posebnost mirisa, kao što ni dizajnerski parfemi više nisu jednolične kopije jedni drugih. Sve češće viđamo limitirane ili high end kolekcije poznatih dizajnerskih parfema kojima se žele približiti niche statusu – i u tome mogu biti vrlo uspješni.

Jesu li zato ekskluzivne linije parfema brendova Armani Privé ili Dior Collection Privée, koje su dostupne tek u probranim dućanima i višeg cjenovnog ranga, radi toga punopravan član niche industrije? Ili pak brendovi poput Tom Forda i Maison Martin Margiela koji su neupitno dizajnerski brendovi, ali koji stvaraju vođeni niche filozofijom – i pritom kreiraju neke od klasika koje bismo neupitno nazvali niche – u stvari dizajnerski ili niche brend?

Najveće pitanje definitivno ide u smjeru Maison Francis Kurkdjian, Byredo, Le Labo, by Kilian i mnogih drugih koji su krenuli kao niche brendovi, ali danas imaju i po nekoliko desetaka izdanih parfema i dio su veće internacionalne grupacije? Baccarat Rouge 540, ali i Santal 33 ili Gypsy Water više nisu “nedostupni” miris za probrane – dapače, nosi ih impresivno velik broj ljudi. Jesu li oni onda u stvari i dalje niche?

Je li na kraju to uopće bitno?

Linija između niche i ne-niche parfema postala je sve tanja. Sve više je svaki parfemski zaljubljenik opisuje na sebi svojstven način. Osnovna podjela parfema uvijek će biti na one koji vam se sviđaju i one koji vam se ne sviđaju. No želite li proširiti svoje vidike, istraživanje niche industrije parfema svakako je logičan korak. Kao i uvijek, pratite svoj „nos“ i vodite se istraživanjem mirisa čije priče vas intrigiraju. U nastavku vam donosimo popis nekih od niche klasika koji su generalno obožavani i koje svakako vrijedi isprobati.

Lista niche klasika koje vrijedi isprobati

• Byredo Gypsy Water
• Xerjoff Erba Pura
• Creed Aventus
• Le Labo Santal 33
• Tom Ford Tobacco Vanille
• Frédéric Malle Musc Ravageur
• Escentric Molecules Molecule 01
• Jovoy Incident Diplomatique
• Tiziana Terenzi Kirke

Byredo Gypsy Water

Jedan od poznatijih parfema brenda Byredo izdan je 2008. godine kao drvenasto aromatičan miris za muškarce i žene. Uz notu sandalovine i ambre u bazi, tamjan i iris u srcu te nešto citrusa i borovice u gornjim notama – ovaj parfem neodoljivo miriše na drvenast i lagano puderast gin tonik.

Započinje svježe, ali ne kolonjski ili nametljivo te se polako zagrijava i postaje nježniji s nošenjem. Tih je, ugodan i pomalo misteriozan. Idealan je dnevni parfem (posebice za ured) za sunčane periode u godini i za kada želite ugoditi sami sebi.

Xerjoff Erba Pura

U uskom natjecanju sa Sospiro i Naxos, Erba Pura se ipak izrodila kao parfem o kojem se jako bruji na društvenim mrežama. Naravno, riječ je o parfemu kojega ili volite ili mrzite, ali na njega ne ostajete ravnodušni. Erba Pura izlazi 2019. godine i opisan je kao miris voća i ambre, kojega nerijetko opisuju kao voćni koktel za odrasle.

Sladak je, ali ne previše, opojan je, nametljiv i dugotrajan. Zahvaljujući mošusu u bazi, s vremenom postaje i miks drvenastog, animalnog mošusa – poput spajanja ženske i muške strane u jednoj bočici. Neki će reći da miriše čisto – ali poput gela za tuširanje – dok će drugima osjetila povući na istočnjačke parfeme koji su sve osim suptilni. Svakako je miris za probrane i ne sramežljive.

Creed Aventus

Što reći o mirisu koji spada u najčešće kopirane mirise u povijesti? Ovaj moćan muški parfem izlazi 2010. godine. U srži je fantastična kolonjska voda s osvježavajućim notama citrusa i sočnog, ali oporog voća. Miks pačulija, mahovine, mošusa i jasmina s ananasom, bergamotom, zelenom jabukom i crnim ribizlom daje maskulin voćni miris kakav je danas itekako poznat svakome – upravo jer je postao trendi nakon izlaska Aventusa.

Navodno današnja reformulacija mirisa nije ni do koljena originalu. Bez obzira na to miris je postao suviše poznat da bi se isticao kao poseban. Zato je njegovo ime na mnogim popisima niche parfema koje morate isprobati više manje samo da biste bolje shvatili povijest industrije parfema.

Le Labo Santal 33

Postoji li niche parfem prisutniji na društvenoj mreži Pinterest od Santala 33? Ovaj Le Labo klasik, usudili bismo se reći miris koji ih je proslavio kao niche kuću, izlazi 2011. godine kao drvenasto aromatični miris za muškarce i žene. U početku je bio mirisna svijeća. Mnogi su ga probali iskopirati (a Zara je poprilično i uspjela u tome uz Energetically New York), no zahvaljujući popularnoj fashion škvadri koja ga je prigrlila – ovaj parfem ima svojevrstan kultni status.

Dominantne note sandalovine, kože, kardamoma i ljubičice pojačane su drvenastim momentima i puderastim irisom, pa je ovo parfem koji miriše pomalo atipično za sandalovinu. Ipak, i dalje itekako drvenasto, kožno, pudrasto, pomalo “metalno” i vrlo uniseks.

Tom Ford Tobacco Vanille

Još jedan parfem kultnog statusa dolazi iz Private blend kolekcije Toma Forda. Tobacco Vanille izlazi 2007. godine, inspiriran je džentlmenskim klubovima. Riječ je o slatkastom, začinjenom mirisu duhana koji je namijenjen za muškarce i žene. I doista – teško je procijeniti tko ovaj miris više preferira. Njegovo slatko srce čine vanilija, tonka i kakao, baza je drvenasta, a otvara se duhanom i začinima.

Ovaj miris na nekome povuče više na duhan i miriše pomalo oporo, dok je na drugima izrazito topao začinski parfe. Ipak, nikako ga ne bismo nazvali gurmanskim. Preferirate li u ideji maskuline, ali slatke parfeme, Tobacco Vanille je jedan od najpoznatijih upravo s tim opisom.

Frédéric Malle Musc Ravageur

Jedan od najpoznatijih parfema unutar kuće Frédéric Malle svakako je Musc Ravageur. Njega potpisuje Maurice Roucel. Parfem izlazi 2000. godine kao začinski ambra parfem za muškarce i žene. Na tržištu se pozicionirao kao jedan od zanimljivijih orijentalnih niche parfema u 21. stoljeću.

Uz snažnu bazu vanilije, tonke, ambre, mošusa i drva, srce klinčića i cimeta te otvaranje uz citruse i lavandu, ovaj miris je animalan, topli začinski, pomalo gurmanski miris prikladan za večernje prigode i hladnije dane. Nazivaju ga i seksom u bočici. Zato svakako spada u kategoriju parfema koje volite ili mrzite, ali na njega definitivno ne ostajete ravnodušni.

Escentric Molecules Molecule 01

Uvjerljivo jedan od inovativnijih parfema 21. stoljeća je Molecule 01 brenda Escentric Molecules. Parfem izlazi 2006. godine u Harvey Nicholsu kao drvenasti miris za žene i muškarce. Tamo je postao rekordno rasprodan, potaknuo stvaranje liste čekanja i i dalje drži titulu najprodavanijeg parfema te robne kuće. Ono što je specifično za Molecule 01 jest da je riječ o molekularnom parfemu na bazi jedne molekule, ISO E Super. Nju ili osjetite i volite, osjetite i stvara vam mučninu ili je pak vaš nos uopće ne percipira.

ISO E Super se često koristi u parfemima, no samostalan je fantastičan za tzv. layering parfema i davanje dodatne note drvenastog, puderastog ili animalnog u mirisu. U ovom slučaju, miris parfema se mijenja ovisno o pH vaše kože. Tako on može biti više floralan, puderast, drvenast ili mirisa vaše kože, ali bolje. Također, vrlo je suptilan, misteriozno se pojavljuje pa nestaje tijekom dana i – onima koji ga osjete – je poput vlaka smrti, dinamičan i atraktivan.

Jovoy Incident Diplomatique

Ovaj uniseks parfem izlazi 2017. godine. Poprilično je to kasno spram ostalih, ali ima svojevrsnu simboliku snažnog, moćnog, hladnog i elegantnog parfema s vetiverom i pačulijem koji naprosto nije izlizan – a ni totalno muževan. Incident Diplomatique je parfem za muškarce i žene. Pedstavljen je kao drvenasto začinski miris radi dominantne note vetivera i cedar u bazi. Ipak, uz pačuli ovaj parfem je i aromatičan, zemljan, vlažan… Također, velik je favorit za ured i idealan je za hladne dane.

Tiziana Terenzi Kirke

Česta paralela povlači se upravo na relaciji Erba Pura i Kirke, radi njihove sličnosti prije svega u atipično slabo slatkim voćnim notama i jačini koja nadilazi granice dobrog ukusa – u najboljem mogućem smislu. Ovaj polarizirajući parfem nosi ime po božici Circe. Predstavljen je 2015. godine kao chypre voćni parfem za muškarce i žene. No baš kao i Erba Pura, nije riječ o još jednom slatkom parfemu. Naime, Kirke je glasan i napadan, ali dolazi u obliku vrlo osvježavajućeg tropskoga voća koje miriše pomalo aromatično te je u bazi kremasto, drvenasto i animalno.

Iako na prvu može djelovati ženstveno, fantastično ga nose muškarci. Tip je parfema koji okreće glave i zadržava se u prostoriji još dugo nakon što iz nje izađete. Iz toga razloga, preporučuje se u večernjim prigodama i u prijelaznim razdobljima godine kako ljeti može biti i previše opojan.

Foto: Instagram, Pexels, Instagram @tvoya_muratovva

Učitati još
Zatvori