Što je razvijenije tržište, to je odmak od domaćih proizvoda veći i postotak kupaca koji posjećuju supermarkete umjesto tržnica samo raste. Hrvati su još uvijek prilično vezani uz svoje kumice na tržnicama i znamo prepoznati domaće od uvoznog, no i taj se broj smanjuje sa sve većom količinom prodavača koji prodaju uvozno pod domaće.
A kakvo je to uvozno voće i povrće? Primijetit ćete – savršeno. A čak i uz to, i na tržnici i na policama supermarketa, postoji selekcija s kojom se pred naše oči serviraju samo najljepši primjerci. Ne mislimo pri tom samo na odvajanje voća i povrća oštećenog u transportu ili onih s natrulim dijelovima, već izuzimanje svega što ne odgovara idealu. Krivine, točkice, razne prirodne nepravilnosti smatraju se posve nepoželjnima za oči javnosti i zbog toga se bacaju nebrojene tone savršeno odgovarajućih proizvoda na dnevnoj bazi i svjetskoj razini. Baš zato što smo tome svakodnevno izloženi, polako se navikavamo na takvu, neprirodnu sliku.
Ugly Fruit Movement
Ugly Fruit Movement, odnosno Pokret ružnog voća, rođen je u Europi i sada se počinje širiti na SAD. Usmjeren je na to da se vrati pažnja prema voću i povrću koje je okusom jednako dobro, samo što ne izgleda savršeno pa smo skloniji odbaciti ga. Čak i nakon kupovine savršenog proizvoda, vjerojatnije je da će završiti u smeću čim poprimi znakove starenja, umjesto da smislimo bilo koji način da spomenuto voće ili povrće iskoristimo. Takav obrazac ponašanja generira prevelike količine otpada koje više nisu održive.
Osim što se ogromne količine hrane bacaju unutar samog kućanstva, bacanje hrane i prije nego što dođe na tržište i police supermarketa, stvara globalni problem. Zato su aktivisti iza ovog pokreta odlučili kreirati platforme na kojima se nesavršeno voće i povrće prodaje po sniženim cijenama, s ciljem da ga korisnici ipak kupe i iskoriste u svojim kuhinjama u svakodnevnom životu.
Ugly Fruit Movement je u skladu sa zero waste trendom u kojem se maksimalno eliminira otpad iz doma, što će za mnoge biti preekstreman potez. Ali samo preuzimanje nekoliko točaka iz pokreta s ciljem generiranja što manje smeća na osobnoj bazi može se pozitivno odraziti na cijelu svjetsku sliku. Pojedinac po pojedinac i na kraju će se stvoriti kritična masa koja će zaista nešto promijeniti.
Što možete učiniti po tom pitanju?
Kao što je spomenuto, Hrvati ipak imaju puno višu svijest o domaćim, nesavršenim proizvodima, nego Amerikanci, no i na našem tržištu sve ide u smjeru apsolutnih savršenosti koje će izgurati “ružno” voće i povrće. Ono što, kao pojedinac, možete učiniti je da svjesno kupujete, svjesno kuhate i svjesno odlažete otpad.
- nemojte kupovati više nego što vam je potrebno
- pametno odredite količine hrane koja se dnevno iskoristi u vašem domu
- uvijek odaberite domaće, iskrivljeno, točkasto, “ružnije” voće i povrće
- razmišljajte unaprijed kako sve kupljeno iskoristiti
- zamrzavajte, kuhajte temeljce, miksajte smoothieje, cijedite prirodne sokove – izgled voća i povrća ovdje je potpuno nevažan
Foto: Unsplash