Agilan način rada polako postaje sve popularniji. Pojmovi poput daily meetinga, kanbana i reviewa nisu više isključivo dio IT svijeta, nego brzo ulaze u sve industrije, pa tako i bankarsku. Tko je bolji sugovornik za tu temu od tri kolegice iz RBA banke koje su sudjelovale u kreiranju nove mobilne aplikacije upravo po agilnoj metodologiji rada?
Branka Kovačić, Jasmina Šoda i Ivna Badžek stoje iza cijele priče i aplikacije bez koje je teško zamisliti svakodnevicu, a nama su otkrile kako je to izgledalo, koliko im se novi način rada svidio te jesu li na kraju zadovoljne rezultatom!
- Ledolomci i ledolomke nisu samo na Antarktici. Ponekad ih možemo pronaći i tu, u našim domaćim firmama. Evo ih – one stoje iza rješenja koje danas koriste stotine tisuće ljudi. Branka, Jasmina i Ivna, iz današnje perspektive, kakav je osjećaj započeti projekt iz nule?
Branka: Sve što smo tada znali je – našu staru mobilnu aplikaciju je pregazilo vrijeme. I to je bilo to, jer iskustva oko agilnog načina razvoja nismo imali, a kao prvi agilni tim u RBA, nismo se imali na koga ugledati. Prvi smo koristili nove tehnologije, prvi isprobavali nove procese. Ali, kao tim smo svakim danom išli naprijed, učili zajedno, učili jedni od drugih. Kolege u banci su bili naši prvi pilot korisnici od samog počeka i povratne informacije koje smo dobili od njih i, kasnije, naših klijentima koji koriste aplikaciju, su nam neprocjenjive. Danas se drugi timovi ugledaju upravo na nas.
Ivna: Sve je krenulo kao vlak s kolodvora. Tri stvari su se spojile – mobilno bankarstvo koje smo znali da moramo mijenjati, želja za promjenom naše banke kao organizacije te naš dosadašnji rad u digitalnim kanalima. Tako je rad na aplikaciji mojaRBA postao prvi agilni projekt, a mi prvi agilni tim. Naglasak u takvom načinu rada je upravo na samoodgovornosti. Svaki je član tima jednako bitan i vrijedan, a njegov se doprinos osjeti više i jače nego u prijašnjem, klasičnom načinu rada.
“Agilno znači učenje, interakcija i promjene”
Jasmina: Jedino je promjena stalna, pa smo se nestrpljivo uhvatile ukoštac s novitetima. Agilno je tad bila nova riječ za mene, a danas već i moja obitelj zna što je to. A to znači stalno učenje, stalna interakcija s korisnicima i stalne dorade i promjene, a sve kako bi klijenti na kraju imali aplikaciju kakvu očekuju. Jednostavnu, jasnu i ljudsku.
- Bile ste prvi tim u banci koji je usvojio potpuno novi način rada. O čemu se zapravo radi i kako ste se uspjele prilagoditi promjenama?
Ivna: Mislim da govorim u ime sve tri kad kažem da smo objeručke dočekale da radimo u istom timu s kolegama iz IT-a i da napokon „propričamo“ istim jezikom, bez podjela mi – oni. To što smo bile prve bilo je i dobro i loše, ali bih se koncentrirala na dobro – kako je cijeli tim od 10+ članova postavljao kompletno novi način rada, tako smo i unutar tima usvajali svoje prakse i postavljali standarde.
Kad govorimo o agilnosti, zapravo pričamo o ”razbijanju” projekta na što manje komadiće. Zatim te manje dijelove razvijamo i odmah ih dajemo korisnicima, u našem slučaju kolegama, da ih testiraju. Njihove povratne informacije, feedback, su nam podloga za daljnje dorade i ispravke onoga što nije dobro. Jer, jedna greška koja se ispravi u tjedan dana košta puno manje od one koja se ispravi za tri mjeseca.
Branka: Trebalo je izaći iz komforne zone komunikacije s kolegama. Stvarno nije lako pričati o tome kako smo radili zadnja dva tjedna svoj posao, što je bilo dobro, a što može biti još bolje. Jer, agilnost u svojoj srži znači otvorena i iskrena komunikacija. Takva komunikacija unutar tima vodi do super suradnje, a takva suradnja do dobrog proizvoda na kraju. Također, u agilnom načinu svi povlačimo i guramo naprijed, ne očekujemo da nam netko dodijeli zadatak, svi smo u tome. Nema šefa u klasičnom smislu, svi jednako preuzimamo odgovornost. I da, svjesna sam kako to nekome zvuči kao neka fraza (vjerujte i meni je tako zvučala prije 3 godine), ali stvarno se ta promjena dogodila u svima nama.
Jasmina: Slažem se, istaknula bih da je agilan način rada sigurno okruženje za dijalog. Takav način rada daje priliku da otvoreno i iskreno razgovaramo s kolegama i kažemo im što nas žulja. Ispočetka nije bilo lagano dati ni čuti kritiku, ali je upravo to trenutak kada postajemo bolji i povezaniji, kada zapravo postajemo tim, a ne tek grupa ljudi skupljena oko nekog projekta.
- Koje ste sve promjene uspjele unijeti novom aplikacijom, a koju biste izdvojile kao najveću korist za klijente?
Branka: Kako se aplikacija stalno nadopunjuje novostima, tako se i sve više i češće koristi. Sve bitne stvari zbog kojih su klijenti morali dolaziti u banku, sad mogu kroz mojaRBA. Zar nije super da bez odlaska u banku i bez ikakve papirologije, u samo par minuta možete ugovoriti i dobiti kredit na svoj tekući račun? Ili otvorite tekući račun i ugovorite mobilnu aplikaciju video pozivom? A mogu i frendici prebaciti novce, a da uopće ne znam ni njezin IBAN, ni u kojoj banci ima račun. I to bez naknade. Tu nije kraj, radimo na lijepim iznenađenjima…
“Cijela aplikacija je puna ideja svake od nas koje smo dobile vlastitim korištenjem”
Ivna: Nisam sigurna koliko ih klijent uopće i percipira kao poboljšanje, a koliko su im promjene sjele na prvu pa ih nisu ni uočili. Ali, evo, iz moje perspektive to su statistika prikaza potrošnje, zadavanje višestrukih naloga s budućim datumima, a podjela kupovine kreditnim karticama na rate je meni najbolja. Super je i ugovaranje paketa tekućeg račun direktno iz aplikacije bez potrebe dolaska u banku. Kratki video poziv i račun je otvoren. Cijela aplikacija je puna ideja svake od nas koje smo dobile vlastitim korištenjem i feedbackom od prijatelja, kolega i obitelji.
- Danas ne biramo banku po tome jer nam je u ulici, već koliko lako možemo raspolagati s našim novcima. Mobilne aplikacije danas uzimamo zdravo za gotovo, ali koliko rada stoji iza toga?
Branka: Koliko često ste bili u banci prošle godine? Vjerojatno malo puta ili nikako. A koliko vremena provodite koristeći mobitel? Previše, zar ne? Digitalizacija je danas must bez obzira na industriju. Svima je jasno da banke bez kvalitetne aplikacije gube utakmicu na tržištu. Više nitko ne odabire banku koja im je blizu, nego onu koja im nudi sve svoje usluge gdje god i kad god to poželjeli, uz pristupačnu cijenu. I tu je digitalizacija došla na svoje: mijenjaju se zastarjeli procesi, uvode nove tehnologije, a u fokusu su nove usluge. Uz to, mobilna aplikacija je “živi produkt” koja mora raditi i kad sve drugo stoji: i kad nas tresu potresi i kad nas zeza korona, i u noćne sate, i vikendom… Koliko smo puta sve pažljivo isplanirali, ali se putem nešto promijenilo, pa sve ispočetka. Novo planiranje, novi prioriteti. Ali, ništa ne veseli više od povratne informacije naših korisnika koji kažu nešto u stilu – ovo je zakon, gdje ste bili cijeli moj život.
“Digitalizacija je danas must”
Ivna: Digitalizirati se može sve – od procesa do proizvoda. Ono što klijent na kraju vidi kao digitalni proizvod, recimo mojaRBA aplikaciju, je dizajn aplikacije. A ona u svojoj pozadini ima digitalizirane procese dohvaćanja podataka, zadavanja zahtjeva ili pregleda podataka. Meni osobno digitalizirati znači izmijeniti postojeći proces, na primjer smanjiti ručni rad u procesu, što smanjuje vrijeme čekanja i mogućnost ljudske pogreške. Banalni primjer, kad klijent zatraži neki proizvod putem mojaRBA, ne tražimo ga da unosi one podatke koje već imamo, nego mu ih prezentiramo na ekranu. Klijent ih samo mora potvrditi, bez odlaska u poslovnicu i tako mu štedimo i živce i vrijeme.
- IT, a nerijetko i digital se možda tradicionalno smatrao muškim sportom. Kao ženski dio ekipe, što biste istaknule kao vrijednosti dobrog tima? Točnije, što jednu grupu ljudi, kako ste ranije spomenuli, čini dobrim timom?
Ivna: Pa bit ću najiskrenija i reći da od svojeg prvog radnog dana, ne samo u RBA, nego i generalno nisam ni na koji način osjetila razlike. Recimo, našu banku upravo karakterizira snažni ženski leadership. Osim što imamo predsjednicu uprave, pola uprave nam čine žene, a i visoki menadžment. Ono što mogu reći iz iskustva je da su najefikasniji timovi upravo oni u kojima je kombinacija muških i ženskih kolega. Svaka strana donosi drugačiji način razmišljanja, analize problema i mogućih rješenja pa su i moja iskustva u takvim timovima bila najbolja. A dobar tim karakterizira više slušanja, a tek onda pričanja, iako je ponekad teško razumjeti ”drugu stranu”. Također, snažno vjerujem da pozitivan stav privlači ljude s pozitivnim stavom.
“Našu banku karakterizira jaki ženski leadership”
Jasmina: Na sreću, frazu “It’s too technical for you ” je nešto što se ne može čuti kod nas. I vjerojatno je to glavni razlog zbog kojeg ni jedna od nas neće moći dati negativan osobni primjer. Jer, vrijednosti koje zagovara naša organizacija idu uz korak s vremenom. Da se referiram na onu dobru staru – tim je onoliko jak koliko je jaka njegova najslabija karika. Ta izlizana, ali 100 posto točna fraza ukazuje na konstantnu potrebu da međusobno učimo jedni od drugih i prenosimo drugima ono što smo naučili. Važno je poticati pozitivne vrijednosti, a respekt je vjerojatno pri vrhu ljestvice. No, ne u arhaičnom autoritativnom smislu, već je važno poštivati tuđe vrijeme, uvažavati prijedloge i mišljenja svih članova. I svakako, biti spreman prihvatiti kritiku što je sigurno najteže, jer smo ljudi. I da, meni izuzetno bitno – smisao za humor. Najveći dio svog dana samo upravo na poslu, pa onda i atmosfera mora biti ugodna.
Branka: Digital se možda stereotipno smatra „muškom kategorijom“ međutim mi dokazujemo upravo suprotno: omjer muškaraca i žena u timu je podjednak i to savršeno funkcionira! Jasno je da heterogeni timovi imaju bolje rezultate, a pritom se i bolje zabavljaju.
- Vi ste liderice svog područja. Koji su po vama preduvjeti uspješne karijere? Što vas vodi u poslu, koje to vrijednosti smatrate čvrstim temeljima?
Ivna: Moj generalni stav je ovakav – gledajte ljude kroz prizmu sposobnosti, stava prema poslu i životu te kako se ponašaju prema drugima. I to bez obzira na poziciju. Današnji kolega ili podređeni vam već sutra može biti nadređeni.
Jasmina: Mislim da je samopouzdanje ključno za postizanje uspjeha, a najlakši put do samopouzdanja, u poslovnom smislu, su kompetencije i znanje. Preimenujte radoznalost u želju za učenjem i usvajanjem znanja i vještina, učite od iskusnijih kolegica i kolega i kada pomislite da možda imate elegantnije rješenje nekog problema ili bolju ideju za nešto – recite. Ako šutite – nitko vas ne može čuti.
Branka: Uz sve ovo što su Jasmina i Ivna već spomenule, dodala bih da su prošla poslovna iskustva uvijek dobrodošla – bez obzira čime se u nekom trenutku bavite. Uz onaj „human touch“ koji čini razliku, pokažite svima da želite, možete i hoćete. I vjerujte u sebe, jer samo tako će i drugi vjerovati vama.
Foto: Sanja Tušek (Instagram)
Veliko hvala Zagrebačkom plesnom centru na ustupljenom prostoru za snimanje.