U posljednjih nekoliko godina došlo je do smjene pozicija na piramidi popularnosti društvenih mreža. Iako prva mjesta i dalje zauzimaju Facebook, YouTube, WhatsApp i Instagram, društvena mreža TikTok – koja je kreirana 2016. godine – brzo je postala globalni fenomen. Štoviše, ona je zauzela peto mjesto na popisu koji čine najčešće korištene društvene mreže, odnosno one koje se koriste u svrhu komunikacije ili osobne prezentacije. No međutim trenutno je u fokusu zabrana društvene mreže TikTok u Americi. Iako već mnogo puta najavljivana, ovoga puta činilo se ozbiljno i zaista – nedjeljno jutro su korisnici TikToka u SAD-u dočekali bez omiljene aplikacije. No, hoće li TikTok zauvijek ostati zabranjen u Sjedinjenim Američkim Državama?
TikTok zabrana u SAD-u
Mišljenja o svim društvenim mrežama, pa tako i o TikToku, su oduvek bila podeljena. Shodno tome, nije začuđujuće to što pojedini podržavaju zabranu ove platforme za dijeljenje sadržanja, dok su korisnici i kreatori sadržaja protiv nje. Međutim, da se vratimo na sam početak. Odakle je uopće potekla vijest koja je u fokus stavila zabranu društvene mreže TikTok u Americi?
Na prvi pogled začuđujuća informacija uporište pronalazi u zakonodavstvu. Naime, na osnovu zakona koji je potpisan u travnju 2024. godine, kineska kompanija ByteDance koja je vlasnik TikToka dobila je rok od 270 dana da proda ovu društevnu mrežu. U suprotnom, TikTok će biti uklonjen iz App Storea u Sjedinjenim Američkim Državama. Međutim, Shou Chew – CEO TikToka – obratio se još tada korisnicima. On je rekao: Ne brinite – ne idemo nikuda. Ipak, mjeseci su prolazili, a budućnost ove društvene mreže je postajala sve više upitna. Siječanj je stigao – a kineska kompanija ByteDance nije prodala TikTok, niti je Vrhovni sud blokirao zakon.
Korijen problema koji je predstavljen u javnosti jest da aplikacija navodno prekomjerno sakuplja podatke o građanima SAD-a i da bi se one mogle iskoristiti u svrhu špijunaže.
Trenutak istine – 19. siječanj 2025.
Od trenutka kada se javila informacija o potencijalnoj zabrani, pojedini korisnici su krenuli da se pozdravljaju sa TikTokom. Također, drugi su počeli da traže alternative za kreiranje i gledanje video sadržaja. ByteDance je više puta ponovio da TikTok nije na prodaju, a rok za to je bio danas, 19. siječnja 2025. Potpuni preokret u posljednjim sekundama nije se dogodio, no ostaje nam vidjeti hoće li ova društvena mreža zauvijek biti zabranjena u Sjedinjenim Američkim Državama ili će se naći neko rješenje.
Određena istraživanja tvrde da jedna trećina Amerikanaca koristi TikTok. No malo prije nego što je zabrana stupila na snagu, korisnike je dočekala poruka upozorenja koja kaže da su usluge “privremeno nedostupne” te da se aktivno “radi na uspostavljanju usluge u SAD-u što je prije moguće” kako prenose svjetski mediji. Aplikacije za američke korisnike više nema ni u Apple i Google App Storeu.
*Članak je preuzet sa Journal.rs.
Foto: Instagram (@sofiamcoelho, @milenabessonova)