Martina Silov dokaz je da naša tech industrija krije neke od najinspirativnijih ljudi. Upoznajte je
Martina Silov dokaz je da naša tech industrija krije neke od najinspirativnijih ljudi. Upoznajte je

Martina Silov dokaz je da naša tech industrija krije neke od najinspirativnijih ljudi. Upoznajte je

Ove godine na jednom od najjačih festivala u Hrvatskoj, Weekend Media Festivalu, po prvi put će se u sklopu programa održati i AI Weekend. Umjetna inteligencija tema je koja omogućuje brojne rasprave, obuhvaća razna područja te donosi pregršt pozitivnih stvari za društvo. Upravo o tome smo razgovarali s Martinom Silov, direktoricom AI Weekenda. Martina je prava business žena koja inspirira svojim radom. Predsjednica je CroAI udruge, radi u startup-u Mindsmiths te je dio odličnih projekata unutar tech industrije. Evo što nam je sve otkrila.

Martina Silov
  • Predsjednica si udruge CroAI. Možeš li pobliže objasniti čime se ona točno bavi?

Naravno, CroAI se od početka etablirao kao inkluzivan pokret koji umrežava raznolike umove prepoznajući AI kao katalizator društvenog napretka. Više od obične udruge, CroAI djeluje kao krovna organizacija koja spaja entuzijaste iz različitih disciplina—od inženjera i znanstvenika do umjetnika i humanista.

U svojim počecima, udruga je aktivno sudjelovala u kreiranju politika, dajući komentare na AI act, čiji su prijedlozi bili prihvaćeni i sada su dio regulative umjetne inteligencije u EU. CroAI je također bio jedan od inicijatora i danas je suosnivač EU AI Foruma, krovne organizacije koja uključuje devet članica EU i bavi se kreiranjem kulture dijaloga između IT scene i zakonodavaca. Danas se udruga fokusira na okupljanje i izgradnju zajednice te edukaciju, organizirajući mjesečne meetupe, provokativne rasprave u formatu fight club i specijalizirana okupljanja za stručnjake – uključujući ML inženjere, DevOps inženjere, stručnjake za upravljanje proizvodima (product management) i okupljanje stručnjaka za marketing.

Drugi stup udruge je edukacija, još 2020. kroz tečaj Elements of AI, educirali smo 1% hrvatskog stanovništva o osnovama umjetne inteligencije, dok smo prošle godine započeli projekt Heroes. Cilj projekta je inspirirati novu generaciju kreativaca i inovatora kroz angažman uspješnih domaćih stručnjaka u srednjim školama. Projektom Heroes, udruga je održala preko 70 edukacija ii involvirala više od 3500 učenika, čineći ga prvim projektom te vrste u Europi gdje se zajednica samoorganizirala kako bi donijela vrijednost budućim generacijama.

Martina Silov
  • Studirala si Ekonomiju, bila u studentskoj udruzi AIESEC, sada si predsjednica CroAI te djeluješ i u startup-u Mindsmiths. Kako si se odlučila razvijati baš u tehnološkom polju i što ti je tu najzanimljivije?

Tech definitivno nije bio u planu, hahaha. Nekadašnji glavni tajnik CroAI, Štedul, me pozvao u CroAI nakon jedne konferencije koju je AIESEC radio uz pomoć CroAI na temu umjetne inteligencije. Radila sam prvo istraživanje tržišta umjetne inteligencije u Hrvatskoj i iako je plan bio odraditi istraživanje i vratiti se financijama koje sam studirala, zaljubila sam se u tech ekosustav. Oduševila sam se što najbolji svjetski proizvodi dolaze upravo iz Hrvatske, što imamo toliko mladih kreativnih, pametnih ljudi koji rade čuda, što je Hrvatska vodeća zemlja po broju unicorna per capita, što postoji toliko uspješnih, lijepih priča i jednostavno sam željela biti dio tih priča.

Možda je najteže bilo shvatiti da to nije scena samo za inženjere, znanstvenike, matematičare već su toj istoj sceni prijeko potrebni kreativci, business ljudi, product ekipa… I tako je krenulo, nekoliko godina u CroAI – došla sam kao prvi zaposlenik, izašla iz operativne role kad je Udruga imala nekoliko zaposlenika, nekoliko EU projekata, izgrađenu mrežu partnera u Hrvatskoj i ostatku Europe, preko 400 članova. U rad Udruge sam i dalje uključena samo volonterski kao predsjednik i sad se bavim više misijom i vizijom, manje operativom, a moj operativni fokus je AI startup Mindsmiths. U Mindsmithsu vodim partnerstva i zapravo koristimo to znanje koje sam akumulirala u CroAI, no sad to pokušavamo raditi na svjetskoj razini, s obzirom na to da nam je fokus Amerika.

Martina Silov
Martina Silov
  • Pojam umjetne inteligencije još uvijek je mnogima apstraktan. Zašto misliš da je bitno približiti AI široj javnosti i razumjeti ga?

Upravo zbog toga glavni fokus udruge je edukacija i okupljanje zajednice kroz različite evente. Prvi korak je bila edukacija šire javnosti kroz Elements of AI, gdje smo došli do najboljeg rezultata u Europi educirajući 1% stanovništva. Drugi korak su bile škole i profesori, kroz spomenuti projekt Heroes u škole dovodimo najbolje tech priče iz perspektive inzenjera, product ljudi, ljudi koju spajaju umjetnost i tehnologiju, ili medicinu… Želimo im približiti predivne priče koje ovdje nastaju, kako izgleda tech i AI svijet i kako oni mogu biti dio njega neovisno o tome što (ne)planiraju studirati.

Sudjelujemo na brojnim konferencijama, događajima, a i sami organiziramo nekoliko događaja mjesečno sve s ciljem demistificiranja pojma AI.

Martina Silov
  • Mnogima su i prva pomisao na AI tech stručnjaci, inženjeri i znanstvenici, no CroAI čine i umjetnici i marketingaši. Kako umjetna inteligencija može biti korisna i za ta područja?

Upravo iz te potrebe smo pokrenuli Marketing club. Prije nekoliko godina uz pojam i primjenu AI su često bile premisli da će prvo doći do zamjene manualnih poslova, dok je umjetnost ostala kao grana za ljudsku kreativnost. Pojavom raznih alata u zadnje dvije godine svijet kreativaca, marketinga, umjetnika se jako zabrinuo i podijelio. Zato smo odlučili pokrenuti Marketing Club centralno mjesto gdje će se kreativci i marketingaši okupljati, razmijeniti znanje i iskustvo, i moći otvoriti i raspraviti brojne teme oko marketinga i AI.

Martina Silov
  • Kakva je situacija s umjetnom inteligencijom u Hrvatskoj? Misliš li da dovoljno iskorištavamo njezin potencijal?

Hrvatska je već ispisala neke nevjerojatne priče. Jedan od najvećih hrvatskih exita je zapravo AI startup Damira Sabola – Photomath kojeg je Google kupio prošle godine. S druge strane tu su već dva unicorna, obje kompanije ulažu u interni razvoj AI, također tu su brojni startupi, neki već scaleupi koji kroče na globalnu pozornicu. Brojne institucije i fakulteti rade na brojnim europskim AI projektima, neki od njih su i najbolji u Europi. Što se tiče šire javnosti, primjene i korištenja AI, naravno da postoji prostora za napredak, ali zato je tu Udruga da podiže svijest i demistificira nepoznato u svijetu tehnologije.

Martina Silov
  • Ove godine si i dio Weekend Media Festivala u sklopu kojeg si direktorica programa AI Weekend. Što možemo očekivati?

Zadnje dvije godine se intenzivno priča o AI, umjetna inteligencija je ušla u sve pore društvo, no koji su rezultati, što se događa. Ne postoji kompanija, menadžment, institucija koja nije otvorila ovu temu, ne postoji direktor koji se nije zapitao kako da počnem s AI, koliko to uopće košta, u kojem smjeru ići. Na AI weekend privlačimo korporacije, manager, tech zajednicu i želimo odgovoriti na ta pitanja. Želimo saznati što se po pojedinačnim industrijama događa, no želimo saznati kako koje kompanije reagiraju na AI. Pronalaze li korporacije pomoć u startupima, grade li interne timove, traže li rješenja agencija. Koliko to košta, koje su cijene implementacije, kako se definira cijena AI product, kada i u kolikoj mjeri se takvi tipovi investicije isplate. Na ta i brojna druga pitanja odgovorit ćemo na Weekendu.

S ovim festivalom cilj je Hrvatsku postaviti na globalnu mapu svjetskih tech konferencija, kao što ju je tech uspjeh postavio na mapu tech hubova. Zato smo odlučili partnerirati s ekipom s Weekenda i napraviti prvi AI Weekend.

Martina Silov
Martina Silov
  • Ljudima možda promakne, a mediji često i ne poprate, hrpa pozitivnih stvari koje tech industrija napravi u Hrvatskoj. Pa idemo onda završiti u pozitivnom tonu – zašto je bitno umjetnu inteligenciju gledati kao dobru stvar, a ne lošu?

U Udruzi otvaramo brojna pitanja, pričamo o pozitivnom i negativnom utjecaju novih alat, ali svakako nešto što promoviramo je to – da je AI nova prilika. To je prilika koja će utjecati na vaš posao, karijeru, odluke, business. Prilika i val na kojem se mogu izgraditi nove uspješne priče, nove tech kompanije, startupi, fakulteti, karijere. Zadatak Udruge je ukazati društvu na priliku koja je pred nama, kako za nekoliko godina ne bi žalili za propuštenom šansom.

Učitati još
Zatvori