Ana Zubak multimedijalna je umjetnica iz Zagreba koja već nekoliko godina vodi Tajno šumsko društvo. Kreativne i interdisciplinarne radionice u prirodi za djecu predškolske i rane školske dobi naglasak stavljaju na istraživanje, stvaranje, razvoj imaginacije i učenje kroz igru. U manjim skupinama djeca provode po nekoliko sati u prirodi, uz vođene i pažljivo osmišljene aktivnosti. U vrijeme kada su roditelji zauzeti, a djeca često vrijeme provode u stanovima, bez prilike za slobodnom igrom u prirodi, ove su radionice spas.
Aktivna igra u prirodi, stvaranje materijalima iz prirode, kao što su zemlja, voda i biljčice, imaju nevjerojatno pozitivan učinak na djecu. Rad Tajnog šumskog društva prepoznat je i nagrađen, pa su tako dobili priznanje “Montessori Global Education Award for Impact and Change“. Razgovarali smo s Anom o malim tajnama Tajnog šumskog društva.
Radionica ovog ljeta po prvi put dolazi na Hvar; 13. i 14. srpnja, kroz dva dana učenja, igre i kreativnih izazova djeca će otkriti sve o tajnom svijetu drveća i na jedinstven način stvarati odnos prema svojem okolišu. Radionice za djecu od 4 do 9 godina će se održati u jutarnjem terminu od 10-12 h na adresi Fabrika 35, Hvar.
Tajno šumsko društvo
Kako je nastalo Tajno šumsko društvo? Kojim je idejama vođeno?
Na ideju o osnivanju Tajnog šumskog društva došla sam za vrijeme pandemije i zagrebačkih potresa. Imala sam potrebu pronaći sigurno mjesto za svoje dijete, daleko od atmosfere koja je zahvatila društvo u to vrijeme. To mjesto pronašle smo u zagrebačkim šumama što je zbilja bila sretna okolnost koja mi je dodatno osvijestila u kako fantastičnom gradu živimo i koliko malo ljudi koristi ono što nam je nadohvat ruke.
Istovremeno sam počela razmišljati kako bih voljela da i druga djeca imaju priliku biti u takvom umirujućem okruženju jer je postajalo sve jasnije kakve će biti dugoročne posljedice na mentalno zdravlje djece i mladih. Počela sam pisati program i graditi metodologiju koju i danas primjenjujem na radionicama, vođena mišlju kako bi izgledala idealna edukacija koju bih željela za svoje dijete.
Kako izgleda jedna radionica; koliko je djece prisutno, kojih uzrasta i na kojim se sadržajima bazirate?
Radionice su osmišljene za djecu predškolske i rane školske dobi, a održavaju se u malim grupama s desetak djece. Svaka radionica ima novu temu kroz koju pratimo smjene godišnjih doba. Izuzetno je vrijedno da se djeca mogu kretati po istim lokacijama u prirodi kroz čitavu godinu i promatrati slike koje se iz tjedna u tjedan mijenjaju. Ja sam tu da im usmjerim pažnju na te male promjene, da zastanu i budu u trenutku.
Na svakoj radionici čitamo priče vezane za temu, radimo vježbe prisutnosti i kreativne zadatke materijalom koji djeca sama pronalaze u prirodi. Radionice su interdisciplinarne tako da se često znaju ispreplitati razna područja od umjetnosti, ekologije, filozofije, geografije i ostalih koja mi se učine relevantna za određenu temu. Želim da djeca stječu širinu pri formiranju mišljenja i nauče postavljati prava pitanja. Osim toga, važno mi je da djecu, bar na trenutak, izmaknem od svakodnevnih podražaja, buke, žurbe i da tih devedeset minuta budemo doista uronjeni u prirodu.
Čini se kako se danas djeca vani igraju manje nego prije. Kako reagiraju na radionice u prirodi? Jeste li naišli na otpor/negodovanje djece u radu do sada?
Mislim da je u naravi svakog djeteta da voli igru u prirodi, jer priroda budi znatiželju i odmotava maštu u sekundi, pitanje je samo koliko im se danas to omogućava. Roditelji su prezaposleni, živi se u stanovima i djeca nemaju slobodu kakvu su imale prijašnje generacije. Svi živimo u nekom strahu za koji više ni sami nismo sigurni je li racionalan ili ne i prenosimo ga na djecu.
Njima je više nego ikad potrebna sloboda u kojoj mogu učiti na vlastitim pogreškama, bez straha, nasilja perfekcionizma i vrednovanja kroz ocjene. Sloboda u kojoj mogu lutati, istraživati i sami doći do novih spoznaja, a na nama je da im osiguramo prostor i uvjete. Nikad nisam naišla na negodovanje oko prisustvovanja na radionici osim kad djeca shvate da je radionici kraj i da je vrijeme za povratak.
Odakle crpite ideje za sadržaje radionica?
Mnoge igre proizlaze iz mojih uspomena na djetinjstvo koje sam provela u velikom zagrebačkom vrtu, ljeta u lovorovoj šumi u podnožju Učke i Gorskom kotaru. Danas mi je jasno koliko je boravak u prirodi važan za razvoj kreativnog mišljenja i održavanja zdrave veze s nama samima. Mi odrasli često zaboravljamo kako je to biti dijete. Uživam u svakom povratku u tu perspektivu, kad vrijeme stane, a sve oko tebe postane fascinantno. Ispunjava me i inspirira vidjeti ono iskreno dječje divljenje mravu, veselje kad pronađu puža, ponos kad se popnu na stablo i maštu koja se otključa čim u ruku prime štap. Ponekad imam osjećaj da više ja učim od njih nego obratno.
U kojim sadržajima djeca najviše uživaju? Kakve su njihove reakcije nakon radionica?
Djeca najviše uživaju u svakom trenutku u kojem osjete da ih vidite i čujete i u kojem im se daje dovoljno slobode da se izraze i da budu svoji. Osim toga, uživaju u šumskim potragama i igri uz vodu. Vole kad smo aktivniji, što je uvijek slučaj kad nije pretoplo. Ako su temperature visoke družimo se na pikniku i istražujemo neposrednu blizinu, a za hladnijih dana šećemo kroz prirodu i radimo razne aktivnosti u pokretu.
S radionica se djeca vraćaju puna dojmova, nije bilo djeteta koje se nakon prvog iskustva nije htjelo vratiti i ponovno sudjelovati.
Dobili ste nagradu “Montessori Global Education for Impact and Change” za poticanje pozitivnih promjena kroz svoje aktivnosti. Vjerujemo da je to najbolja potvrda da radite odličan posao i velika motivacija za dalje. Jesu li vas nagrada, ali i velik interes roditelja za radionice iznenadili?
Nagrada me je definitivno ohrabrila i potvrdila da radim nešto dobro jer je došla u trenutku kad sam razmišljala o zatvaranju tog poglavlja i okretanju k nekim drugim stvarima. S nagradom je skočio i interes roditelja što mi je omogućilo da čitav projekt iz eksperimentalne faze preraste u nešto novo.
Koliko se često održavaju radionice – može li se negdje pronaći program budućih radionica?
Radionice se za sad održavaju u zagrebačkim šumama svake nedjelje kroz školsku godinu, u tri grupe, a ljeti gostujem u gradovima diljem Hrvatske. Obavijesti o radionicama na tjednoj bazi primaju isključivo članovi. Prijave svih zainteresiranih do popunjenja grupa su moguće na tajnosumskodrustvo@gmail.com.
Imate li kakve nove ideje u planu?
Trenutno mi je najveća želja uspostaviti prvi društveni vrt za djecu u kojem će članovi moći aktivno sudjelovati od sadnje do berbe i pripremanja namirnica, te na kraju konzumacije plodova svojeg truda. Želim da djeca imaju priliku učiti o jestivom ljekovitom bilju s ručicama duboko u zemlji, upijajući sve mirise i okuse i da osjete radost kakvu može pružiti takvo iskustvo. Osim što će stjecati zdrave navike, vjerujem da će ovakvo mjesto itekako obogatiti društvo i pokrenuti neke nove trendove.
Foto: Instagram, privatna arhiva