Postoji li razlika između muškog i ženskog leadershipa? Kako ono izgleda u bankarskoj industriji zapravo najbolje znaju dvije Nataše iz RBA banke. Nataša Mlakar, Direktorica rizičnih produkata u poslovanju s korporativnim klijentima i Nataša Romić, Glavna manager EU fondova i kreditnih linija, već godinama rade u svijetu bankarstva. Vođe su u svojim područjima, a kako bi potaknule i druge žene da zakorače u ženski leadership uz punu podršku, osmislile su program ‘Ona zna za RBA.’
S dvije Nataše, pristupačne i opuštene, razgovarali smo o njihovom pogledu na žensko vodstvo te vlastitim iskustvima u tradicionalno muškoj sferi, a otkrile su nam i zašto je RBA odlična odskočna daska svim ženama koje odluče zaplivati hirovitim poduzetničkim vodama.
Što je drugačije u ženskom leadershipu?
- Na visokim ste pozicijama u grani industrije koja se tradicionalno smatrala ‘muškom.’ Kakav ste stav razvile tijekom godina, a da vam je pomogao u karijeri u takvom okruženju?
Mlakar: Mislim da se situacija ubrzano mijenja. Bankarstvo je ustvari oduvijek ženska industrija, ali najčešće s boys clubom na vrhu. Tako je u većini korporativnih sektora, ne samo bankarstvu. Ipak, RBA je po tom pitanju nešto drugačija – uvijek smo imali velik broj žena liderica. A od prošle godine imamo i Predsjednicu Uprave što je rijetkost i u ovom dijelu Europe.
Osobno ne doživljavam spol u poslovnom okruženju. Trudim se imati isti stav i pristup bez obzira tko je s druge strane. Je li mi to pomoglo ili odmoglo – ne znam, ali se zbog toga dobro osjećam.
“Fokusirana sam na rezultate, ali nikad ne zaboravljam da bez tima nema ni uspjeha”
Definitivno mi je pomogao pozitivan stav, stalna želja za nečim novim i činjenica da vrlo rijetko odustajem. Fokusirana sam na rezultate, ali nikad ne zaboravljam da bez tima nema ni uspjeha. I to je ono što moji suradnici cijene. Međusobno povjerenje i uvažavanje izdvajam kao najbitniju stvar u svom poslovnom okruženju.
- Što vas je privuklo svijetu bankarstva i što mislite da je najveći njegov stereotip?
Mlakar: Bankarstvo prate ne baš lijepi stereotipi, ali mogu potvrditi da to više nije tako. Dakle, nismo hladni i kruti i ne želimo se izražavati nerazumljivim jezikom.
Samo bankarstvo se sve više i brže mijenja, postaje jedna kreativna industrija puna zanimljivih ljudi, sa sve više cool tehnologije i jednostavnijeg pristupa klijentima.
Kao mala sam htjela biti veleposlanik ili astronaut. To je onaj dio mene koji obožava novitete, pregovore i putovanja. Radila sam, a i trenutno radim u dijelovima banke u kojima sam mogla zadovoljiti tu svoju potrebu za movingom i promjenom. Tu sam se odlično snašla, zato bih banku rado preporučila svim mladim ženskim osobama kao poticajno i dobro mjesto za karijeru.
- Što je za vas women leadership? Kakve bi karakteristike trebala imati dobra ženska liderica?
Mlakar: Stil ženskog vođenja timova i ostvarivanja rezultata je drugačiji od muškog. Naravno da apsolutno generaliziram, jer ima i super odličnih i ne baš super lidera u oba spola, ali mislim da su žene više timski igrači. Solidarnije su, pokazuju veću brigu i razumijevanje za potrebe svojih suradnika.
Žene najčešće moraju biti upornije, ulažu više truda, energije i vremena za ostvarenje svojih ideja. Muškarci su možda glasniji, ali žene često odlučnije i hrabrije. Tu bi mogla nešto više reći druga Nataša, neumorna radilica iz našeg tima za žene poduzetnice.
“Samopouzdanje i upornost na najjače karakteristike su odlične ženske liderice”
Romić: Definitivno samopouzdanje i upornost na najjače! U mojih top 5 je i orijentiranost timskom radu. Empatija i briga prema drugima je obično naglašenija kod žena, zato nam je nekako prirodnije brinuti i podržavati kolege čime se stvara dobar timski duh, a u takvoj je atmosferi ljepše raditi i stvarati.
4. Koliko se žene u bankarstvu međusobno potiču?
Mlakar: Apsolutno se potiču. Već duže vrijeme vodim isključivo ženski tim i mogu reći da žene izvlače ono najbolje iz suradnika. Traže maksimum, ali zato odlično razumiju, vrlo su direktne i da, kao što su Japanci ustanovili, ponekad previše pričaju. No, baš iz tih priča često dolaze i najbolje ideje. Iz takvih je priča nastao i naš program za poduzetnice ‘ONA zna za RBA’.
Ona zna za RBA – program za koji i vi morate znati
- Kako bi objasnile program ‘Ona zna za RBA?’ Zašto ste se odlučile na pokretanje programa?
Romić: Prije svega bila na želja olakšati svim ženama, vlasnicama firmi i obrta, svakodnevno poslovanje. Biti s njima, biti ona banka koji sluša i razumije njihove potrebe. Osnovna premisa gender intelligent pristupa je da ako postoje razlike između žena i muškaraca i biološki i u pristupu životu, onda nema razloga da ne postoje i razlike u pristupu poslu i poduzetništvu.
Zato smo kreirale program ‘Ona zna za RBA’. Tu poduzetnice mogu na jednom mjestu dobiti cjelokupnu financijsku uslugu i kao vlasnice firmi i kao fizičke osobe. Osim poslovnog i privatnog računa nudimo i puno više. Kreditne kartice se danas već nekako i podrazumijevaju, ali je super korisno što dobivate i ORYX pomoć na cesti i u kući, kao i UNIQA putno, dodatno zdravstveno osiguranje te osiguranje od nezgode. Sve je krenulo od Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD), koja nam je bila vjetar u leđa kada smo kreirale naš projekt Ona zna za RBA.
- Koje bi konkretne inovacije u tom programu navele kao super i korisne za svakodnevno funkcioniranje žena poduzetnica?
Mlakar: Žene najčešće nemaju puno vremena ni za sebe. Uz posao imaju i brojne obiteljske obveze, pa im želimo barem tu sačuvati dragocjeno vrijeme. Tako sve usluge mogu dobiti po principu SVE na JEDNOM mjestu. Činjenica da poduzetnice na jednom mjestu mogu dobiti informacije ili ugovoriti financijske usluge je velika stvar.
“Poduzetnice usluge mogu dobiti po principu SVE na JEDNOM mjestu”
Romić: Istaknula bih naše pakete po poslovnim i privatnim računima, jer sadrže super stvari koje mnogi niti ne znaju. Ako vam pukne guma na cesti ili doma poplavi u kuhinji, bar znate koga ćete zvati. Naši paketi uključuju ORYX asistenciju pomoć na cesti i u kući te UNIQA dodatno zdravstveno osiguranje. Jasno, online bankarstvo ne moramo ni spominjati, to je danas standard.
- Osim tih konkretnih paketa i pogodnosti, posebno ste ponosne na networking koji potičete kod žena poduzetnica. Kako ih spajate i zašto je to tako važno?
Romić: Naravno da smo ponosne. U suradnji s EBRD-om i Frankfurt School of Financing and Managament organizirali smo niz radionica diljem Hrvatske. Ideja je pružiti im više od bankarstva, dati im dodanu vrijednost koja će ih dodatno osnažiti i poslovno, ali i privatno. Zato smo pomno birali teme i predavače, a sa svakog predavanja su ponijele tips & tricks koje su odmah mogle primijeniti.
Bitan dio svake radionice je networking. Tamo svi sjedimo zajedno i mi iz RBA i EBRD ekipa, tako da doslovno možeš pitati sve ono što se možda ne bi ni sjetio, a ni usudio pitati u banci. Ta dostupnost i neposrednost, to minglanje u neformalnoj atmosferi pokazalo se kao pun pogodak – lakše su se povezivale, razmjenjivale iskustva, komunicirale jedna s drugom, a i s nama iz Banke. Mogla bi reći jednako važno kao i ovaj edukativan dio radionica. A i feedback poduzetnica je odličan.
“Žene su oduševljene pozitivnom energijom i edukacijom”
Mlakar: Koliko smo puta čule: eh, da sam ja ovo znala kad sam kretala u business ili ovo ću definitivno primijeniti na svoj posao. Oduševljene su i pozitivnom energijom i edukacijom. Zato žene treba poticati na druženje i umrežavanje, bez obzira na temu. Zajedno smo jače!
- Možete li izdvojiti neke posebno uspješne ženske priče koje su bile dio programa?
Romić: Kako da nekog izdvojim? Bilo je toliko predivnih priča, toliko snažnih žena…na svakom eventu jedna od poduzetnica ispričala bi svoju uspješnu poslovnu priču.
Evo sjećam se poduzetničkog duha Petre Mesarić koja je naslijedila od svojeg oca elektroinstalaterski obrt kojeg je vodio 30-ak godina, a danas je vlasnica SmartWay d.o.o. i zapošljava 11 djelatnika. Najveći dio njezine IT tvrtke vezan je uz kino industriju i napredne sustave automatizacije, poput pametnih kuća te sustava za praćenje potrošnje energenata.
Uz sve navedeno, Petra je i ovlašteni inženjer elektrotehnike te također u svojoj ponudi nude i projektiranje i nadzor elektrotehničkih sustava.
- Koja je glavna promjena koju je program ‘Ona zna za RBA’ donio ženama? Mislite li da ste ispunile osnovnu ideju / misiju?
Romić: Da, smatram da smo ispunili svoju misiju i da smo ovim programom postigli veliki iskorak unutar naše organizacije te se izdvojili kao Banka prvog izbora financijskog partnera za sve žene poduzetnice. Pozivam sve žene koje odluče pokrenuti nešto svoje da razmisle o nama kao svojoj banci.
Posebnost RBA je upravo ta sinergija produkata i usluga. Poduzetnica u našoj banci, na jednom mjestu, po povoljnijim cijenama može ugovoriti baš ono što odgovara njenim poslovnim i privatnim potrebama.
Nataša i ja uvijek volimo reći ‘naše žene’. Kad ste od samog početka u tome, kad sve postavite na noge, gledate kako napreduje i raste, to zapravo i živite. Predivno je sudjelovati u ovakvom projektu kada s druge strane vidite zadovoljna lica korisnica.
To je nevjerojatan motivator i garancija da program Ona zna za RBA i dalje raste i razvija se.
Foto: Sanja Tušek