Ana Škeva Boiko: Mlada poduzetnica o neočekivanim izazovima obiteljskog poslovanja
Ana Škeva Boiko: Mlada poduzetnica o neočekivanim izazovima obiteljskog poslovanja

Ana Škeva Boiko: Mlada poduzetnica o neočekivanim izazovima obiteljskog poslovanja

U današnjem svijetu gdje se uspjeh najčešće mjeri brojkama, a velike korporacije dominiraju naslovnicama, sve više žudimo za pričama koje oživljavaju duh hrabrosti, ljubavi i predanosti kada je u pitanju obiteljsko poduzetništvo. Želimo čuti priče o ljudima koji tiho grade svoje obiteljsko poduzeće, a svaki njihov proizvod, usluga ili iskustvo nose pečat čovjeka i obiteljske tradicije. U tom svijetu odluke se često donose za kuhinjskim stolom, a svaki član obitelji od malih nogu uključen je u stvaranje njihovog boljeg sutra.

Priča mlade poduzetnice

Ana Škeva Boiko, mlada poduzetnica koja je već s 28 godina preuzela obiteljski posao, priča nam o svom iskustvu kada ju je život, doslovno preko noći, suočio s neočekivanim izazovima. Danas, nakon osam godina samostalnog vođenja jedne od najvećih tvrtki regije u ispisnoj industriji, postala je ponosna ambasadorica obiteljskog poduzetništva i snažna zagovornica obiteljskih vrijednosti u poslovanju. Kako se nosila sa životnim promjenama, radom u tech industriji i predrasudama o nasljednicima obiteljskog poslovanja, otkriva nam u nastavku.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

Uspjeh kroz očuvanje obiteljskih vrijednosti

Obiteljsko poduzetništvo temelji se na dugoročnoj viziji, neprekidnom radu i povjerenju članova obitelji koji najčešće predvode cjelokupno poslovanje tvrtke. Njihova sposobnost da kombiniraju poslovne ciljeve s obiteljskim vrijednostima često rezultira stabilnošću i kontinuitetom u poslovanju kroz generacije. To nije samo poslovni model, već i način života koji promiče dugoročni uspjeh, povjerenje i zajedništvo unutar obitelji i šire zajednice. Njegova prava snaga leži u sposobnosti spajanja prošlosti i budućnosti, inovacije i tradicije, posla i obitelji. Proizlazi iz duboko ukorijenjenih vrijednosti, tradicije i predanosti koje članovi obitelji donose u poslovanje. Upravo takav pristup poslovanju postao je sinonim za tvrtku Oganj, koja već gotovo 35 godina predvodi industriju ispisa u regiji, nudeći vrhunske ispisne proizvode, produkcijski ispis te custom rješenja za digitalizaciju poslovanja.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

Motivacija za bolju budućnost

Za moje roditelje, obiteljski posao nije bio privilegija, već ljubav, odluka i izazov koji su svjesno odabrali kao svoj put – motivacija da svojoj obitelji pruže bolju budućnost. Gledajući njih, shvatili smo koliko je truda, rada i požrtvovnosti potrebno uložiti da bismo izgradili nešto svoje, nešto autentično. Naučili su nas da ništa nije predodređeno isključivo nama, već da moramo sami zaslužiti ono što želimo. Čak smatram da smo se morali i dvostruko više truditi i dokazivati, kako bismo bili drugima primjer. Nerijetko smo ljeta znali provoditi u službi za korisnike, u skladištu s radnicima, lijepeći deklaracije… No, danas sam apsolutno sretna i zahvalna jer poznavanje organizacijskih procesa predstavlja ključan korak za uspješan prijenos poslovanja. Ponosna sam što su naše obiteljske vrijednosti i dalje visoko na ljestvici vrijednosti kojom svakodnevno definiramo uspjeh našeg poslovanja. – izdvojila je Ana Škeva Boiko, direktorica tvrtke Oganj.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

Obiteljsko poduzetništvo kao imperativ u obrazovanju mladih generacija

Iako obiteljska poduzeća čine 95% svih poduzeća u SAD-u, a u zapadnoeuropskim zemljama više od 60%, u Hrvatskoj još uvijek nemamo jasno definiran pojam – obiteljsko poduzeće. No procjenjuje se kako obiteljska poduzeća u Hrvatskoj čine 80% udjela u malom i srednjem sektoru te predstavljaju 60% ukupnog broja zaposlenih u privatnom sektoru. Pitanje prijenosa vlasništva i upravljanja među generacijama u obiteljskim poduzećima u Hrvatskoj još uvijek nije dovoljno razrađeno, a primjeri uspješnih generacijskih tranzicija nedovoljno su istaknuti u javnosti. Uz to, nedostatak edukativnih programa i stručnjaka koji bi olakšali ovaj proces predstavlja značajan izazov za hrvatsko gospodarstvo. Inicijative Cepora, EBRD-a, ZŠEM-a i Ekonomskog fakulteta u Osijeku, kako ističu u Ognju, uspješno integriraju obiteljsko poduzetništvo u obrazovni sustav čime uvelike pridonose rastu budućih generacija obiteljskih poduzetnika.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

O predrasudama i izazovima koje sa sobom nosi obiteljsko poduzetništvo

Nasljednici obiteljskog posla često osjećaju pritisak preuzimanja obiteljskog biznisa zbog visokih očekivanja obitelji. Na sreću, kod nas to nije bio slučaj. Roditelji su nam dali slobodu izbora. U to vrijeme podrazumijevalo se da posao jednog tradicionalnog Imoćanina naslijedi njegov sin, no roditelji su podržali mog brata da slijedi svoje snove. Danas je pilot, i bila bi prava šteta da je bio prisiljen na nešto što nije njegova strast. Ja sam, s druge strane, oduvijek željela biti dio našeg obiteljskog posla. Voljela sam marketing, financije i management i radila sam gotovo pet godina u firmi prije nego što sam preuzela obiteljski posao.

Nažalost, kod nas se često percipira da ako radite kod roditelja, ne radite ozbiljan posao. Međutim, tijekom mog apliciranja za posao u Londonu, to se smatralo velikom prednošću. Naš obrazovni sustav tada nije pružao prevelike mogućnost učenja o obiteljskom poduzetništvu, što smatram propuštenom prilikom za educiranje budućih generacija poduzetnika. Vjerujem da bi naš obrazovni sustav trebao sustavnije obuhvatiti edukacije o obiteljskom poduzetništvu kako bi mlade generacije spremno dočekale sve prilike i izazove koje nosi obiteljsko poslovanje. – naglasila je mlada poduzetnica.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

Misija: Pomoći generacijama koje preuzimaju palicu obiteljskog poslovanja

Svojevrsna ambasadorica obiteljskog poduzetništva, Ana Škeva Boiko, danas predstavlja izvanredan izvor znanja, iskustva i inspiracije za obitelji koje se nalaze u tranziciji obiteljskog poduzetništva. Upravo kroz primjer obiteljske tvrtke Oganj, ova mlada poduzetnica ima misiju pružiti podršku, savjete i praktične smjernice kako bi obiteljska poduzeća uspješno prešla iz generacije u generaciju. Ona razumije kompleksnost obiteljskog poslovanja, uključujući dinamiku obiteljskih odnosa, upravljanje rizicima i održavanje konkurentnosti na tržištu. Njezina predanost pomoći obiteljima u očuvanju i razvoju njihovih poslova nije samo izvor praktične pomoći već i inspiracija za mnoge koji se suočavaju s izazovima u obiteljskom poslovanju.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

I u poslu – biti čovjek je ono najvažnije

Kod nas se tranzicija generacija nije dogodila prema unaprijed planiranom poslovnom modelu. Život je donio neočekivane izazove. U tom trenutku nisam izgubila samo jednu osobu – izgubila sam šefa, mentora i oca. Odjednom sam se našla usred nepoznatog labirinta. Uz nedostatak specijaliziranih edukacija o vođenju obiteljskog biznisa, nedostajalo mi je iskustvo drugih ljudi koji prolaze generacijsku tranziciju poslovanja. Okruženje i tržište u kojem sam se našla, sugerirali su da odmah i bez oklijevanja preuzmem ulogu šefa, da upravljam ljudima i da posjedujem izuzetno iskustvo u vođenju, liderstvu i menadžmentu.

Međutim, osvijestila sam da je i u poslu – biti čovjek ono najvažnije. Shvatila sam da je u redu pokazati ranjivost, emociju, čak i slabosti. U tom trenutku, susrela sam se s velikom količinom podrške i empatije, što me dodatno ohrabrilo. Dalo mi je snagu prihvatiti svaki novi izazov. Upravo zato danas glasnije zagovaram prednosti obiteljskog poduzetništva i rado pomažem obiteljskim tvrtkama da spremnije prihvate generacijske promjene. – zaključila je Ana Škeva Boiko.

Ana Škeva Boiko, foto_Flick Factory

Foto: Flick Factory

Učitati još
Zatvori