Nevena Rendeli Vejzović: Žene se još uvijek ne odgaja da bi bile liderice. One to postaju unatoč preprekama
Nevena Rendeli Vejzović poznato je lice s naše televizije na kojoj je radila kao novinarka, voditeljica i urednica. Njezina impresivna poslovna karijera tu nije stala pa je ona danas vlasnica i direktorica PR agencije te osnivačica konferencije Women’s Weekend. Upravo povodom konferencije koja ove godine donosi drugo izdanje, a počinje danas, razgovarali smo s Nevenom o davanju prostora ženama, njihovom osnaživanju te definiciji uspjeha.
Women’s Weekend konferencija važna je jer potiče razgovore o ženskim pitanjima. Kako je nastala ideja za osnivanjem i koji su njezini ciljevi?
Ideja je nastala još prije tri godine kada sam se pridružila timu Weekend Media Festivala i kada je sve što smo trebali raditi otkazano zbog pandemije. Bio je to ludi početak mog poduzetničkog puta koji mi je donio jako puno lekcija, strahova, ali i vremena za ovakve ideje. Za realizaciju je trebalo nešto više od dvije godine, između ostaloga i da pronađemo idealan grad za održavanje ovakave konferencije. A onda smo u nekoliko mjeseci organizirali prvi regionalni Women’s Weekend na Dan žena u Rijeci prošle godine koji je, pokazalo se, nadmašio sva naša očekivanja. Cilj je oduvijek bio dati prostor i vrijeme ženama, staviti ih u fokus, jer nas se, nažalost, često sklanja s puta, a ponekad to radimo i same. Educirati se, povezati i pri tom se zabaviti tri su glavna cilja Women’s Weekenda.
Ove godine Women’s Weekend ponovo okuplja inspirativne govornike iz raznih područja. Što možemo očekivati od ovogodišnjeg izdanja?
Prvenstveno novu lokaciju. Ostajemo u Rijeci, koja se pokazala odličnim domaćinom, ali ove godine selimo u Muzej suvremene i moderne umjetnosti. Od govornica ponovno dolazi niz uspješnih i inspirativnih žena iz najrazličitijih područja. Ponosni smo jer će s nama biti fascinantna Lisa Carmen Wang, autorica bestsellera The Bad Bitch Business Bible. Kao jedna od 30 osoba na Forbesovoj ljestvici najutjecajnijih osoba mlađih od 30 godina koja je uvrštena među sto najmoćnijih žena na ljestvici časopisa Entrepreneur i proglašena Red Bullovom heroinom godine, od Lise ćemo, sigurna sam, moći podosta naučiti. S nama će biti i Cat Bohannan, inspirativna američka spisateljica i autorica bestsellera Eve: kako je žensko tijelo upravljalo upravljalo 200 milijuna godina evolucije, kao i zanimljive sugovornice iz regije kao što su glumica i aktivistica Milena Radulović, slovenska spisateljica Nika Kovač, Hrvatica koja je ispisala impresivnu karijeru na liderskim pozicijama u globalnim kompanijama, Lana Djurkin Konig, kao i brojne domaće menadžerice, poduzetnice i inspirativne žene.
Važna novost ovogodišnjeg Women’s Weekenda je i uključivanje Europske komisije, što će nas dodatno osnažiti. Tako će se prvoga dana, 7. ožujka, za koji će ujedno biti slobodan ulaz za sve posjetitelje, razgovarati o tome kako je i zašto još uvijek ravnopravnost potrebno zakonski regulirati, i to s europske razine, te zašto je to dobro za žene, muškarce i biznis u praksi. Osim panela i predavanja jednako je važan i večernji dio Women’s Weekenda u kojemu nas svaki dan očekuje party, jer networking, širenje poznanstava i znanja ide ruku pod ruku. Nažalost, i tu imamo još puno prostora za učenje, jer i u tome su muškarci, moram reći, puno bolji od nas žena.
Osim Women’s Weekenda, velik si dio tima i Weekend Media Festivala. Kako usklađuješ ta dva događaja i koji su izazovi povezani s organizacijom takvih konferencija?
Women’s Weekend je, na neki način, mlađa sestra Weekenda. Šalim se, ali činjenica je da je Weekend nadrastao samo jedan festival te da su u protekle dvije godine razvio i nekoliko podbrendova. Uz Women’s Weekend tu je i Weekend Food Festival, HR Weekend i Sunset Sport Media Festival. Weekend Media Festival je odlično uhodan projekt na kojemu se svake godine okupi 5000 ljudi iz cijele regije, tako da je razvijanje novih Weekenda bilo prirodan slijed. Sudjelovati u organizaciji takvih događaja je ogroman žrvanj, ali i nevjerojatno iskustvo. Naravno, prate ga i izazovi od kojih najveći predstavlja nedostatak vremena za sve što želimo napraviti. Bez obzira na to, svi koji su upoznali ljepote event industrije znaju da je njezina čar upravo u tim last minute odlukama.
Želimo čuti više o tvojoj poslovnoj filozofiji. Kako definiraš uspjeh u svojoj karijeri i poslovnom životu?
Bit ću krajnje iskrena. Nemam definiciju niti recept. Ono što znam je da radim iz srca i uživam u svakodnevnoj kreaciji, stvaranju nečeg drugačijeg, novog, nekih novih vrijednosti i ideja. Kao i uvijek u životu, neke od njih uspiju, mnoge ne, ali zato najljepši dio moje poslovne karijere čini konstantno učenje, kako na dobrim idejama, tako i na osobnim i tuđim pogreškama. Metoda pokušaja i pogrešaka je jedina filozofija u biznisu za mene.
Politika i biznis su nekako uvijek područja u kojima puno češće nalazimo muškarce nego žene. Što smatraš ključnim faktorima koji doprinose manjoj zastupljenosti žena u tim sferama?
Najveći razlog tome je činjenica da se žene još uvijek ne odgaja da bi bile liderice. Barem ne kod nas. One to postaju usprkos i unatoč svim društvenim preprekama i uz jako puno odricanja i upornosti, dok muškarci liderstvo preuzimaju kao da su s njim rođeni i ponašaju se kao da im prirodno pripada. Upravo zbog toga žene prečesto za sebe misle da su manje vrijedne. Taj imposter sindrom zbog kojega se stalno preispitujemo i zahvaljujemo sreći ako nam i krene nešto od ruke je nevjerojatno prisutan, kako kod mlađih, tako i kod starijih generacija.
Rekla bih da je i majčinstvo jedan važan faktor u toj priči, ne u smislu da karijera i majčinstvo ne idu zajedno, jer nas brojni primjeri, pa i moj, u tome svakodnevno demantiraju, ali mnoge žene odustanu od tog zahtjevnog puta baš zbog toga što je potrebno uložiti jako puno truda da bi sve bilo logistički uspješno posloženo. Često žene nemaju podršku obitelji, partnera, ali ni institucija. Vrtići i škole i dalje nisu prilagođeni zaposlenim roditeljima, plaće i dalje nisu primjereno visoke da si možemo priuštiti dadilje, tako da na kraju sve pada na leđa roditelja ili eventualno baka i djedova koji žele pomoći.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Kao poslovna žena koja je postigla značajan uspjeh, koji bi savjet dala mladim ženama koji se žele izgraditi u poslovnom svijetu?
Učite, radite više i bolje od svojih kolega, zahtijevajte da ste za to plaćene i cijenjene i tražite pomoć! Vjerujte mi, muškarcima to nije problem. Također, ne odustajte zbog neuspjeha. Jeste li ikada čuli da je neki muškarac posustao nakon prvih grešaka? Ja nisam.
Jednom smo naišle na informaciju kako na poznatom govoru Hillary Clinton na Svjetskoj konferenciji o ženama, u publici skoro uopće nije bilo muškaraca. Women’s Weekend fokusira se na žene, no ne isključuje muškarce. Koliko je važno da i oni čuju o čemu se priča na konferenciji?
Naišla sam neki dan na jedan zanimljiv članak koji govori o direktorici jednog nogometnog kluba koja je na press konferenciji uoči utakmice pozvala samo žene. Kada su je pitali zašto ne poziva i muškarce, odgovorila je “muškarci se sada osjećaju kako se žene osjećaju cijeli život.” Pretpostavljam da je željela reći da se često osjećamo isključeno ili usamljeno, što je jako česta situacija i na konferencijama. Uglavnom na pozornici sjede neki pametni muškarci koji prepričavaju svoja iskustva i uspjehe. To sam željela promijeniti na Women’s Weekendu. I to, naravno, ne znači da tamo nema muškaraca. Dapače, ima ih i na pozornici i u publici, jer ne bi baš imalo smisla da se žalimo samo jedne drugima, zar ne? Potrebni su nam i podrška i razumijevanje upravo onih koji još uvijek moć drže u svojim rukama. Zato mi je posebno drago da ove godine na WW dolazi guverner HNB-a, Boris Vujčić koji će govoriti o financijskoj pismenosti i neovisnosti koja je ključ emancipacija, kao i da ćemo govoriti o temama poput važnosti muške podrške u osnaživanju žena i razlikama i sličnostima u muškom i ženskom liderstvu.
I za kraj, u par riječi, što za tebe znači biti poslovna žena u današnjem društvu?
To znači raditi od jutra do mraka, kako na poslu tako i doma, biti ambicioznija, upornija i vrijednija od većine svojih kolega, a opet blaga i smirena da te ne proglase ludom i histeričnom. To znači svaku svoju ideju prezentirati i preispitati pet puta kako bi uvjerila sve oko sebe da si u pravu. Zeznuto je i odgovorno, ali isplati se. I na kraju – svaki uspjeh vrijedi duplo, jer znaš koji si put do njega morala proći.
Foto: Sanja Jagatić