Kako izgleda ‘Wall Street’ u malom – Upoznajte tri mlade Hrvatice koje svakodnevno ‘okreću’ milijune
Nakon što smo razbili stereotipe o ženskom leadershipu u banci, otkrili kako izgleda dan otkačenih IT-evka i saznali sve o jednom od najsvestranijih zanimanja današnjice, odlučili smo zaviriti u jedan od najdinamičnijih odjela banke koji nerijetko podsjeća na filmske prizore s Wall Streeta.
Upoznajte Viktoriju Bartaković, Teu Cavor Podnar i Janju Krčalić. Iako na prvu djeluju sasvim mirno, riječ je iskusnom triju koji financije ima u malom prstu i svakodnevno okreće milijune na financijskim tržištima kupujući i prodajući devize, obveznice, ali i ostale financijske derivate. Da ih gledamo na filmu, one bi imale glavne uloge negdje visoko u uredima na slavnoj Wall Street ulici. Znači li to da je njihov radni dan zaista okružen ekranima, vječnim telefonskim pozivima i glasnim uzvicima poput Kupuj i Prodaj?
Zavirili smo u njihovu svakodnevicu koja nikad nije ista, a kako izgleda njihov radni dan u poslu koji ljudima ‘na van’ djeluje kao science-fiction i na koji su se način snašle u dinamičnom bankarskom okruženju, otkrijte u nastavku.
- Na dnevnoj bazi baratate tečajevima, financijskim tržištem, kamatama i velikim klijentima. Tu su termini poput ugovaranja depozita, trgovanje obveznicama, REPO dealovi i slično. Vjerujemo da se niste jednom susrele s pitanjem ‘čime se zapravo bavite’? Kako biste same svoj posao najjednostavnije opisale?
Viktorija: Kada nekome tko nema veze s ovim poslom kažem da radim u Riznici zamišljaju me kao malog patuljka koji čuva ogromna željezna vrata iza kojih se kriju pozamašne količine novca. Stvarnost je daleko od toga, mi novac ne vidimo. Sve te velike transakcije prolaze digitalno na ili s računa naših klijenata. Oni malo upućeniji, prijatelji i kolege s fakulteta svakako su ponosni i često znam čuti komentare tipa “Viktorija, pa ti sad radiš sve ono što nam je nekad na fakultetu zvučalo kao teški SF”. Svjesna sam da su gore navedeni pojmovi nekome nepoznanica, možda zvuče i zastrašujuće, ali najjednostavnije rečeno, mi smo spona između klijenta i kretanja na tržištu. Ovisno o kretanjima na marketu, klijentima se trudimo kotirati što bolji povlašteni tečaj i/ili kamatnu stopu kako bismo u konačnici zaključili deal na obostrano zadovoljstvo.
Janja: Kada me pitaju što zapravo ja radim u šali znam reći kako to otprilike izgleda kao u holivudskim filmovima o Wall Street-u, puno ljudi u jednom uredu, svi na telefonima i sa svih strana ekrani na kojima se vrte cijene. Da, poprilično je komplicirano u par riječi dočarati čime se mi to zapravo bavimo jer radimo dosta različitih stvari paralelno. Najjednostavnije je možda to opisati kao svakodnevnu komunikaciju s klijentima u kojoj se najviše bavimo kupnjom i prodajom deviza, obveznica i ostalih izvedenica vezanih uz navedeno.
“Najbolji dio posla su dugoročni odnosi i povjerenje s klijentom koje stvaramo. To je nešto što nemate priliku svugdje naučiti”
Tea: Kada sam tek započela ovaj posao i kao pripravnik prijateljicama objašnjavala što radim zvučalo je to zaista kao Wall street u malom. Sjećam se da sam na razgovoru za posao pitala – je li soba puna telefona i ekrana na kojima se vrte cijene – svi su se nasmijali.
Posao je brz, dinamičan, telefoni zvone, izvikuju se kupovne i prodajne cijene, sklapaju transakcije. Najviše je zastupljena svakodnevna komunikacija s klijentima za koje radimo promjene valuta, oročavamo i plasiramo sredstva, trgujemo obveznicama, tražimo efikasna rješenja za klijente koji se žele zaštititi od valutnih i kamatnih rizika sklapanjem cijele lepeze proizvoda od kojih ste dio već naveli, pratimo tržišna kretanja. Najbolji dio posla je što ta svakodnevna komunikacija dovodi do stvaranja dugoročnih odnosa s klijentima i povjerenja. To je nešto što nemate priliku svugdje naučiti.
- Zapravo radite u tzv. Riznici u banci. Što nam možete otkriti o tom tajanstvenom projektu, kako ste startale i kako funkcionirate u timu?
Viktorija: Nema tu tajni – timski duh mora biti prisutan! Bez međusobne suradnje, ali i dobre suradnje s kolegama iz drugih odjela, teško bismo opstali s obzirom na vrstu posla kojim se bavimo. Svaki početak je težak, ali mi je olakšalo što sam u Banci prije dolaska u Riznicu provela 5 godina, izmijenila neke odjele i upoznala kolege, pa sam samo nastavila učiti i razvijati se unutar novog tima. Da ne bi bilo zabune, ulazak na financijska tržišta svakako je stresan koliko god veliko znanje imali, puno je tu pojmova, pravila, termina koje je potrebno usvojiti kako biste uspješno plovili tim vodama.
Janja: Budući da je ovo bio moj prvi posao, na početku mi je, priznajem, sve to djelovalo poprilično zastrašujuće. Tek sam završila fakultet, a velik je opseg posla i puno odgovornosti. Upravo zato, meni su međuljudski odnosi, točnije prijateljska atmosfera koja vlada u našem timu, te naravno podrška kolega, koji su uvijek bili spremni pomoći i podijeliti svoje znanje, bili ključni za savladati većinu zadataka i ispuniti svoja očekivanja, ali i kolega i nadređenih.
” Kad je bačen ‘u vatru’, čovjek najbrže uči, a komunikacija i timski rad nešto je što se ovdje najviše prepoznaje”
Tea: Na početku je bilo, pa malo je reći izazovno! Doći s fakulteta bez prethodnih praktičnih znanja i iskustva činilo se da će biti zaista teško uloviti taj ritam. Promatrala sam starije kolege i jedva čekala baratati svim tim pojmovima i razumjeti srž i problematiku. Sada, iz ove perspektive, zahvalna sam što sam učila posao u jednom takvom okruženju. Kad je bačen „u vatru“, čovjek najbrže uči, a komunikacija i timski rad nešto je što se najviše prepoznaje u ovom poslu. Bez suradnje i timskog rada bilo bi nezamislivo obavljati ovaj posao kvalitetno. OTC tržište – kakvo je Riznica, najbrže je tržište na svijetu, pa da biste bili učinkoviti, morate puno surađivati s kolegama i stalno izmjenjivati informacije.
- Surađujete s velikim klijentima i predstavljate banku na van. Koja je, po vama, tajna dobre komunikacije?
Viktorija: Moram priznati da ostvarivanje komunikacije na početku nije prošlo glatko kao što sam zamišljala, što ni ne čudi kada u obzir uzmemo iznose kojima se svakodnevno trguje. Potrebno je bilo puno poziva i uspješno odrađenih dealova dok klijenti nisu stekli povjerenje u njima do tad nepoznat glas s druge strane. Važno je njegovati odnos s klijentom, ali pritom u svakom trenutku održati razinu profesionalnosti.
“Potrebno je puno poziva i uspješno odrađenih dealova da se stekne povjerenje”
Janja: Mislim da u komunikaciji s klijentima nema nekog točnog recepta za uspjeh, jer je svaki naš klijent i svaki razgovor drugačiji, no ono što se uvijek trudimo je ostvariti prvenstveno profesionalan, ali ipak nekako „prijateljski“ odnos s klijentima, jer uvijek je lakše sve dogovoriti u opuštenijoj atmosferi i s nekim tko ulijeva povjerenje.
Tea: Mogu slobodno reći kako je „tajna dobre komunikacije“ u pristupu prema klijentu i odnosa koji stvorite s klijentom. Često smo za određene klijente prvi kontakt i tu je važno pokazati razumijevanje, saslušati svaki „feedback“, bio on dobar ili loš. Iz svakog razgovora možemo zaključiti gdje smo dobri, a gdje još postoji prostor za poboljšanje.
- Otkrile ste nam da je ključno ‘bondati se’, odnosno povezati s takvim velikim poslovnim igračima. Vjerujemo da se takvi odnosi grade godinama i ne bez oscilacija – kako ostajete čvrstog stava, a opet uspijevate uspješno baratati interesima klijenata, kao i onim banke?
Viktorija: Stalno naglašavamo održavanje odnosa s klijentom i timski rad, ali upravo je to ključ uspjeha u teškim situacijama. Kada su veliki klijenti u pitanju i ulozi su veći, pa i razina napetosti proporcionalno raste. Bitna je jasna i pravovremena komunikacija kako bi se izbjegli mogući propusti koji bi rezultirali gubitkom za jednu od strana. Ponekad to djeluje kao ples na rubu, no neopisiv je osjećaj kada se posao uspješno zaključi.
Janja: Kod velikih poslovnih klijenata veći je i volumen poslovanja i nerijetko se radi o više osoba zaduženih za komunikaciju. Zato je ključno biti dobro informiran i precizan jer u takvim odnosima se pogreške puno teže „opraštaju“. Upravo je iz tog razloga ključno povezati se i izgraditi povjerenje kako bismo mogli spojiti želje klijenata s onim što banka može ponuditi.
Tea: Iz naše perspektive, uvijek klijentima nastojimo pristupiti i prijateljski uz obvezni profesionalni odnos. Iako se ponekad čini da su ta dva pojma teško spojiva, zaista se trudimo da bude tako. Poslušamo što nam klijenti govore i tražimo rješenja čak i kad pitanje nije direktno vezano uz riznične poslove – tako gradimo povjerenje i pokazujemo klijentu da nam je stalo. Kada djelujemo u interesu klijenta nekako se uvijek pokaže da je to dugoročno u najboljem interesu i za banku. Tako imamo win-win situaciju.
- Dosta ste mladi trio fantasticus. Kako ste se snašle kad ste tek došle, jeste li i same imale neke predrasude prema takvima pozicijama od ranije i koliko je zapravo posao u financijskim tržištima sam po sebi dinamičan?
Viktorija: Ne bih rekla predrasude, ali određenu dozu strahopoštovanja, svakako da. Tu se moram ponoviti i naglasiti važnost tima koji me odlično prihvatio i pokazao da nije sve tako strašno kao što se na prvu možda činilo. Posao u financijskim tržištima je posao koji se događa u datom trenutku, nije nešto što možete ostaviti u ladici za sutra. Nerijetko nam se dogodi da moramo biti na više strana i tu do izražaja dolazi naša mogućnost slavnog multitaskinga. Dinamično je, neke dane više, neke manje, ali uvijek nas sa strane dočekaju i oni administrativni, manje atraktivni zadaci.
Janja: Svaki početak je težak, pogotovo kada tek započnete svoj poslovni put. Ono što je možda i najteže savladati je dinamika posla, u svakom trenutku morate biti spremni raditi nekoliko stvari istovremeno. Uz to, svaki razgovor s klijentom je drugačiji i dosta stvari koje radimo su sasvim drugačije u teoriji nego u praksi, a ono što najviše pomaže savladati svakodnevne probleme i zadatke je iskustvo. Ne samo vlastito, nego i kolega u timu. Baš zato su atmosfera i otvorena komunikacija ono što mi je najviše pomoglo. Mogu reći da smo svi kao jedna velika obitelj, ne slažemo se baš uvijek oko svega, ali uvijek na kraju dana, sve zajednički riješimo uz puno smijeha i dobrog raspoloženja.
“Zbog dinamike posla, u svakom trenutku morate biti spremni raditi nekoliko stvari istovremeno”
Tea: Na početku nikad nije lako, a početi u jednom takvom okruženju još je dodatan izazov. Ne bih rekla da sam imala predrasude, više sam se iznenadila kad sam počela raditi i vidjela što taj posao sve podrazumijeva. U svakom trenutku se zahtjeva „multitasking“ – slušate klijenta i tržište u isto vrijeme što zahtjeva puno koncentracije. Moram priznati da su veliku ulogu tu odigrali moje kolege, koje su od prvog dana imali stav da su tu za mene i sva moja pitanja. Bez njih bi bilo jako teško uloviti tempo u kratkom roku. Općenito je to stav ljudi zaposlenih u Financijskim tržištima, vlada neka pozitivna atmosfera kako je sve izvedivo i čovjek se tu puno brže snađe. S obzirom na zahtjevnost posla, to je velika olakotna okolnost.
- Kao žene koje su se sad već profilirale i razvaljuju financijska tržišta, što biste voljele otkriti onima koje intrigira svijet financija, a tek su na početku svoje karijere?
Viktorija: Koliko god možda otrcano zvuči, ali “only sky is the limit”. Kada pogledam unazad ni ja na samome početku nisam znala u kojem se točno smjeru želim razvijati. Samim ulaskom u svijet bankarstva preda mnom se otvorila lepeza mogućnosti i počela sam malim koracima prema naprijed. Onima koji tek startaju preporučila bih da prihvaćaju svaku priliku, da se ne boje nepoznatog jer ništa nije nesavladivo, sve se da naučiti i usavršiti ako postoji želja.
Janja: Samo hrabro naprijed! A evo, citirat ću moto našeg šefa: nema problema – samo rješenja.
Tea: Ako ste otvorenog uma, spremni puno raditi i još više naučiti – Financijska tržišta su svakako posao za vas. Ponekad je dosta zahtjevno, ali na kraju dana osjećate zadovoljstvo jer znate da radite posao koji je zanimljiv i izazovan, a radno okruženje vrlo poticajno.
Foto: Sanja Jagatić