Pričali smo s prvom odvjetnicom specijaliziranom za metaverse koja ove godine dolazi u Hrvatsku
Pričali smo s prvom odvjetnicom specijaliziranom za metaverse koja ove godine dolazi u Hrvatsku

Pričali smo s prvom odvjetnicom specijaliziranom za metaverse koja ove godine dolazi u Hrvatsku

Na ovogodišnje Dane komunikacija stižu neki zaista impresivni predavači. Poznati komunikacijski festival održat će se od 11. do 14. travnja u Rovnju, a mi smo imali priliku popričati s jednom od govornica. Poznata kao Abogamerica, prva odvjetnica na svijetu specijalizirana za metaverse i video igre, Micaela Mantegna otkrila nam je sve o svom zanimljivom poslu, umjetnoj inteligenciji, ali i koje su joj najdraže video igre.

Micaela Mantegna
  • Ove godine gostujete na Danima komunikacija. Ime predavanja Who Killed the Metaverse? A Murder Mystery Game zvuči zanimljivo. Što možemo očekivati?

Oduševljena sam što sam na DK festivalu! Zaista cijenim njihov kreativni i uvrnuti pristup dekonstrukciji onoga što bi konferencijski prostor trebao biti, i općenito, što se ne boje istraživati teme na nekonvencionalne načine. Moje predavanje pokušava odgovarati toj energiji. Bez otkrivanja previše (kao i kod svake dobre krimi-priče, mora zadržati neke zapletne tajne), srž ovog predavanja nadahnuta je tzv. “smrću metaversa”.

U proteklim godinama vidjeli smo njegov meteorski uspon od miljenika tehnološke industrije, koji privlači ulaganja i pažnju, do podsmijeha i naglog egzodusa. Promišljajući o mnogim faktorima (možete reći, uobičajeni osumnjičeni), koji su doprinijeli ovoj prozvanoj propasti, želimo angažirati publiku u reflektivnoj post-mortem kronici, i pratiti put onoga što možete očekivati sljedeće. Istraživanje pohlepe, etike i otpornosti, možete reći.

  • Kao pionirka u regulaciji digitalnog metaversa, možete li podijeliti svoje viđenje ključnih izazova koje ovo područje donosi i kako se nadate rješavanju tih izazova u budućnosti?

Zanimljivo je kako postoji uobičajena zabluda o metaversu kao početku s praznim platnom ili razmišljanju da postojeći pravni okviri nisu primjenjivi na njega. Slično tome kako zakoni fizike određuju ograničenja naše opipljive stvarnosti, postoji nevidljiva arhitektura koja ograničava oblikovanje digitalne, sastavljena i od pravnih okvira i tehnoloških ograničenja. Metaverse uvodi arhitekturu koja možda jest nevidljiva, ali utjecajna, oblikovana ne ciglama i žbukom, već podacima, algoritmima i poslovnim modelima.

Uz Marcela Rinesija, dizajnera umjetne inteligencije iz Argentine, skovali smo termin “oligopolistička fizika” kako bismo se referirali na potencijalnu sklonost nekoliko dominantnih entiteta da upravljaju dinamikom moći i postavljaju umjetna digitalna pravila koja možda ne odražavaju prave mogućnosti digitalnih prostora. Predlaže scenarij u kojem su navodno beskrajne i neograničene mogućnosti digitalnih prostora povezane s odabranima, određujući pristup, sudjelovanje i ekonomski tok, čime se možda repliciraju– ili pogoršavaju – postojeće nejednakosti i strukture moći iz fizičkog svijeta. Sve to postignuto je uvjetima korištenja, politikama o repliciranju sadržaja ili postavljanju okvira upravljanja, ti entiteti mogu ugraditi umjetnu rijetkost u ono što bi inače moglo biti utopijsko obilje.

Micaela Mantegna

Generativna umjetna inteligencija igrat će važnu ulogu unutar ovog novog prostora, također izazivajući okvire poput intelektualnog vlasništva, čiji su podrijetlo i argumenti temeljeni na pretpostavci intelektualne rijetkosti. Prostornost i uronjenost donose različite izazove za moderaciju sadržaja. Govoreći o budućim izazovima, proteklih godina moje istraživanje bavilo se utjecajem neurotehnologije na raskrižju GenAI-a i metaversa. Kako će mentalna privatnost, agencija, samoodređenje i svijest biti pogođeni i ugroženi, ako se trenutna putanja poslovnih modela ekstrakcije podataka nastavi u proširenu stvarnost.

Jedan od najvećih izazova je interoperabilnost, omogućavanje prenosivosti sadržaja (to jest mogućnost premještanja vašeg sadržaja s jednog digitalnog mjesta na drugo). Ali to nije samo tehnička značajka, već i pravna i ekonomska. Čak i ako ste tehnički sposobni prenijeti i prikazati digitalnu imovinu, možda vam to neće biti dopušteno prema odredbama o intelektualnom vlasništvu koje vam to zabranjuju. Opipljiva dobra razlikuju se od nematerijalnih kad je u pitanju što smijete s njima učiniti. Možda ćete donirati ili ponovno prodati fizičku knjigu, dok to vjerojatno nećete moći učiniti s njezinim digitalnim pandanom. Moja je nada da ćemo prestati iskrivljavati pravne institute u čvorove, pokušavajući ih prilagoditi novim digitalnim stvarnostima, i moj rad i istraživanje argumentiraju kako možemo radikalno preispitati te sustave kako bismo prihvatili pozitivnu stranu ovih tehnologija.

  • Kako vidite ulogu etike u razvoju metaversa, s obzirom na raznolike digitalne interakcije i iskustva koja nudi? Koja su najvažnija etička pitanja koja se moraju istražiti?

Etika je ključna za naš odnos s tehnologijom, kako pokazuje naša najnovija povijest s umjetnom inteligencijom. Različite etičke zabrinutosti u vezi s AI-jem, poput amplifikacije pristranosti, diskriminacije, nepravednih radnih praksi, demokratskog miješanja i nadzora. U slučaju uronjenih tehnologija, volim misliti da postoji priča o dva metaversa, jedan koji slijedi put naše trenutne internetske stvarnosti, a drugi koji može ispraviti smjer i povratiti ono što su internetni filozofi mislili da bi trebao biti, dosljedan idealima decentralizirane tehnologije, povezujući i osnažujući ljude, te olakšavajući pristup znanju.

Definicija onoga što metavers može biti, i osnovne (i suprotstavljene) filozofije isprepletene su s sudbinom njegove budućnosti. Hoće li biti otvoren, decentraliziran i usmjeren prema javnosti, ili će replicirati ekstraktivne poslovne modele koji dominiraju trenutnim internetom? Nalazimo se na presudnoj raskrsnici, i moramo brzo djelovati kako bismo izbjegli ponavljanje prošlih pogrešaka.

Micaela Mantegna
  • Osnovali ste zajednicu Women in Games Argentina koja ističe važnost inkluzivnosti u gaming zajednici. Kako vidite inkluzivnost u kontekstu razvoja metaversa i koje korake smatrate ključnima za osiguranje jednakosti i raznolikosti u tom prostoru?

Kako je metaverse konvergencija društvenih medija, videoigara i evolucija našeg trenutnog interneta, važno je ne nastavljati s postojanim nejednakostima, nepravdom i toksičnošću koje su sistemski usmjerene protiv marginaliziranih zajednica. Kao igrači i kreatori, žene su uvijek igrale videoigre i bile važan dio njene povijesti, nažalost vrlo često nevidljive ili odbačene iz industrije. Potrebne su mjere koje treba poduzeti kako bi se stvorili sigurni i inkluzivni uronjeni prostori koji su dobrodošli i razumijevajući, minimizirajući uznemiravanje i potičući istraživanje. Mislim da je to postojana pristranost koja se prenosi kroz sve vrste tehnologija, i ugrađena u obrazovanje i samopercipiranje (stoga su pokreti koji potiču žene na STEM područja toliko važni).

To također počinje od uređaja putem kojih možemo pristupiti uronjenim tehnologijama, žene su znatno sklonije osjećati mučninu pri korištenju VR-a. I to je po dizajnu, u različitim studijama, utvrđeno je da neprilagođenost interpupilarne udaljenosti (IPD) glavni uzrok razlika u pojavljivanju mučnine među spolovima. Dakle, isključeni smo po dizajnu. Zamislite morati raditi u okruženju gdje se stalno osjećate bolesno, dok vaši muški kolege to ne rade. Već na pragu, ne “ulazimo u metaverse” kao jednaki, i to je nešto što moramo promijeniti.

  • I sama ste ljubiteljica video igara. Koje su vam najdraže? Dajte nam par preporuka.

Iznimno me veselio dgovoriti na ovo pitanje! Nisam samo gejmerica, već zagovornica igara kao instrumenta društvene promjene, tako sam zahvalana što imam priliku prikazati manje poznatu stranu igara i izazvati kulturne percepcije o njima. Uvijek volim reći da svesti igre na FIFA ili Call of Duty, isto je kao misliti da su svi filmovi Hollywoodski blockbusteri ili filmovi o superherojima. Igre su mnogo više od toga! Igre su način pričanja priča. Ključna razlika s drugim industrijama leži u interaktivnoj prirodi video igara koja im omogućuje da postanu moćno sredstvo empatije.

Igre poput This War of Mine stavljaju vas u cipele nekoga tko živi kroz rat, dok vam A normal lost phone omogućava da iz prve ruke doživite radosti i tuge osobe u procesu tranzicije. Igre također mogu biti alat za političku promjenu i tranzicijsku pravdu, poput doživljavanja putovanja migranata u Bury me, my love ili razumijevanja dinamike cenzure i nadzora u igrama poput Orwell, Beholder ili Not for Broadcast.

Micaela Mantegna

Osobno, igre su imale vrlo velik utjecaj na moju karijeru, do te mjere da sam sada poznata kao “The Abogamer” (šala koja miješa španjolsku riječ za odvjetnika (abogada) s igračem, kako bi označila moje stručno znanje kao odvjetnika za video igre). Zapravo, moj interes za etiku umjetne inteligencije probuđen je dok sam igrala trilogiju Mass Effect, s umjetnim oblikom života izjavljujući filozofsku izreku koja me duboko dirnula: kad pita “ima li ova jedinica dušu?”.

Ljudi su iznenađeni kad saznaju koliko strasti i rada ulazi u igre, te koliko su kompleksne. Imate orkestre koje izvode epske glazbene skladbe, pisce, performanse motion capturea, glasovne glumce i niz drugih nevjerojatnih uloga. Kao aktivistica i kreativna osoba, posebno sam dirnuta glazbom video igara. Najnovije, doživjela sam čarobni trenutak dok sam igrala Baldur’s Gate 3, trenutak nade usprkos svim izazovima koji su pratili fantastičnu glazbenu podlogu Borislava Slavova. Nakon toga, odlučila sam naučiti svirati violinu kako bih mogla svirati Bard Dance. Igre uvijek su mi pomagale da budem najbolja verzija sebe.

Foto: Bret Hartman/TED, Ryan Lash/TED

Učitati još
Zatvori