Manuela Sinković, supruga olimpijskog veslačkog prvaka Martina Sinkovića, svojim je radom i energijom pokazala da iza uspjeha njihova zajedničkog brenda Row Spirit stoji trud i posvećenost baš kao i iza sportskih medalja koje nosi njezin suprug. Kao diplomirana pravnica i žena s bogatim profesionalnim iskustvom u javnoj nabavi, Manuela je iz korijena promijenila svoj karijerni put kako bi se posvetila zajedničkom snu – stvaranju prehrambenog brenda koji spaja zdravlje, fini okus i praktičnost.
U ovom intervjuu, Manuela nam otkriva kako je izgledao njezin profesionalni put, izazove s kojima se susrela pri vođenju Row Spirita te na koji način kombinira poslovne ambicije s privatnim životom. Također, priča o važnosti dugoročnog planiranja, podrške obitelji i partnera te sportskim principima koje i ona i suprug Martin primjenjuju u svakodnevnom poslovanju.
Žena s poduzetničkim instinktom
- Tko je Manuela, koje su njene ljubavi i strasti? Kako biste opisali svoj profesionalni put i ključne prekretnice koje su vas oblikovale kao osobu i, na koncu, poduzetnicu?
Završila sam srednju ekonomsku školu te potom pravni fakultet, s velikom željom za radom u odvjetničkom uredu. Međutim, kako se sam se približavala završetku fakulteta shvatila sam kako odvjetništvo ipak nije smjer u kojem želim ići. Zaposlila sam se u odjelu javne nabave u jednoj zagrebačkoj klinici gdje sam radila nešto više od 6 i pol godina, a zbog Martinovih sportskih obveza i potrebama za radom na našem brendu sam dala otkaz. Rekla bih da me je ovo prethodno zaposlenje poprilično oblikovalo i otkrilo mi interese za koje prije nisam znala da ih imam.
I dalje uz trenutačni posao pratim aktualnosti iz javne nabave, malo proučavam predmete, izmjene u praksi i slično. Jako sam radoznala, volim raditi različite poslove, istraživati mogućnosti i definitivno me je rad na razvoju i plasiranju privatnog brenda najviše oblikovao jer je tu toliko širok spektar poslova koje moraš dotaknuti i u koje se moraš uključiti. Koliko je izazovno toliko je i posebno iskustvo.
Martin i ja godinama želimo nešto zajedno raditi, čak smo i 2012. godine razmišljali o uvođenju jednog inozemnog brenda u Hrvatsku, ali tada to nije bilo moguće iz više razloga. Nadamo se kako će brend Row Spirit postati pravi primjer dugoročne stabilnosti.
Nek’ je i zdravo i ukusno!
- Row Spirit nudi zdravi kompromis između tradicionalne grickalice i zdravog međuobroka. Kako ste osmislili baš ovaj proizvod i koji su bili najveći izazovi u njegovu pozicioniranju na tržištu?
Row Spirit proizvodi, posebno keksi i krekeri su pravi međuobrok kada želimo nešto slatko ili slano, nešto hranjivo što ne zahtijeva pripremu niti posebne okolnosti, a nisu grickalice nakon kojih imamo potrebu za još hrane. Kupci nam ponekad znaju reći kako imamo u proizvodima više šećera nego što su očekivali, ali gotovo svaki od glavnih sastojaka ima svoj šećer (zob, voće), dodanog šećera je 2,5 grama na jednu vrećicu od 50 grama proizvoda, što je poprilično mala količina. U razumnim količinama šećer je najbolja hrana za mozak i količina koju mi koristimo u svojim proizvodima je daleko manja od većine proizvoda koja se tradicionalno konzumiraju kao međuobrok. U svemu je bitan balans i umjereno korištenje, to je najbolji recept za zdravlje. Najveći izazov za pozicioniranje proizvoda je bila upravo ta naša želja predstavljanja naših proizvoda kao kompromisa. Ne želimo biti brend čije proizvode jedu isključivo osobe koje paze na prehranu, želimo da naše proizvode proba što više kupaca jer smo sigurni, a to nam je i iskustvo pokazalo, kako su neki kupci skeptični kada vide da je riječ o proizvodima na bazi zobi, a kada su probali im se svidjelo i rekli su kako su očekivali nešto totalno drugačije, nešto što nije ukusno.
Putovanja kao inspiracija
Kako sam već spomenula, Martin i ja smo godinama htjeli imati zajednički posao i stalno tražili priliku. Oboje volimo putovati i kada god možemo koristimo priliku za posjetiti neku stranu zemlju, a i Martin je sa svojim sportskim obvezama često na putu. Na takvim putovanjima, kada presjeda s jednog leta na drugi ili iz aviona ili kombija juri na stazu sastaviti čamac da stigne na trening, često nema vremena pojesti kvalitetan i uravnotežen obrok. Ponekad, posebno na državnom prvenstvu u veslanju, natječe se u više disciplina koje su na rasporedu jedna za drugom te ne ide ni na podjelu medalja, a kamoli nešto pojesti. Malo po malo smo uvidjeli potrebu za nekom hranom koja bi zadovoljila sve potrebe takvog života (zdrava, fina, hranjiva, odobrena od renomiranih nutricionista i sl.)
Financijska podrška
- Koliko vam je važno imati pouzdanog financijskog partnera za poslovno planiranje i svakodnevne financijske izazove? Možete li podijeliti neke konkretne situacije u kojima je stabilna financijska podrška bila ključna za Row Spirit?
Pouzdani partner je jedan od ključnih čimbenika poslovanja. Poduzetnici, kao i privatne osobe, često gledaju samo u smjeru financijske pomoći i mogućnosti, u vidu kredita i slično, ali kako smo mi kroz sport i iskustvo obiteljskog poslovanja naviknuli gledati dugoročno mi biramo financijskog poslovnog partnera koji će nam biti spreman pomoći kada nam je to potrebno, ali i u buduće kada se nadamo imati dovoljno sredstava za neometanje poslovanje i više od toga, želimo poslovnog partnera kojem ćemo bez imalo straha i potrebe za oprezom dati na upravljanje naša sredstva. Kako privatno, tako i poslovno tu smo odabrali Zagrebačku banku. Svaki poslovni partner je bitan za rast i razvoj kako brenda tako i cjelokupnog poslovanja, te je bitno surađivati s poslovnim partnerima kojima vjerujete i za koje znate da su vam spremni pomoći kada je to potrebno. Nama je financijska podrška Zagrebačke banke bila ključna u trenutku kada smo imali jako puno troškova, a poslovanje je bilo u fazi kada nije kreiralo dovoljno prihoda da se mogu pokriti svi troškovi.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Daljnji razvoj brenda
Svatko tko je krenuo sa privatnim poslovanjem razumije da u nekom trenutku dođe do takve situacije. Konkretno na našem primjeru mogu reći kako je to situacija kada mi moramo naručiti izradu pakiranja, proizvode iz tvornice, što sa sobom vuče niz popratnih troškova, reklame i slično, a sve u vrijeme kada smo novi na tržištu i kupci nas ne poznaju te sam taj put do kupaca, kroz sve navede, iziskuje određena financijska sredstva. S djelatnicima ZABE smo održali više sastanaka u kojima smo mi prezentirali svoju situaciju i svoje potrebe te smo u suradnji s njima izvršili poslovno planiranje te mogućnosti za podizanje kredita. Mogu reći da su nam sredstva koja smo dobili kroz kredit jako puno značila te su nam omogućila daljnji razvoj brenda te otvorila mogućnosti za koje mi sami financijski nismo bili spremni.
Vidljivost brenda u fokusu
- Kako izgleda vaš radni dan sada kada ste se potpuno posvetili Row Spiritu? Na koji način pristupate planiranju daljnjeg rasta brenda?
Nemam točno određen konkretan koncept radnog dana već svaki dan prilagođavam konkretnim potrebama. Obzirom da radimo sa više partnera, a često svaki od njih ima svoj način poslovanja, jednostavno se prilagodim i po prioritetima rješavam situacije. Trenutno nam je najviše u fokusu vidljivost brenda te da kupci shvate da je uistinu riječ o brendu Martina Sinkovića, a ne o situacijama kada je Martin sam zaštitno lice. Radimo na minimalnim izmjenama sastava i pakiranja te na uvođenju nove kategorije proizvoda.
Vrijeme, ljubav, posvećenost
- Kroz svoj brend često potičete važnost balansiranog načina života. Koji su ključni savjeti koje biste izdvojili kada je u pitanju usklađivanje poslovnih obaveza i osobnog zdravlja?
Teško je dati određene ključne savjete jer razumijemo kako su životi, kako privatni tako i poslovni, posebni i ponekad neusporedivi. Ono što volimo istaknuti je kako je ulaganje vremena, posvećenosti i ljubavi neophodno za opstanak svakog dijela života. Često se ljudi maksimalno posvete svojim poslovnim obvezama i zaborave kako privatni život također treba njegovati. Svaki život je zbirka uspona i padova i sve do čega nam je stalo zahtjeva naš trud i naše vrijeme. Nažalost nitko od nas nema vremena za obitelj, prijatelje i osobno zdravlje onoliko koliko bi htjeli, ali zato to vrijeme treba što bolje i kvalitetnije koristiti.
Martinu i meni je jako bitna komunikacija, rješavanje svih situacija odmah bez odgađanja te da što više toga napravimo u dogovoru, obostrano uvažavajući mišljenja. Ne mogu reći da je uvijek primjenjivo, ali meni osobno ponekad u odlukama pomogne ono pitanje: Hoće li mi ovo biti bitno za 5/10 godina?
Primarno kratkoročno planiranje
- Postoje li neki sportski principi koje ste prenijeli u poslovanje?
Suprugova sportska karijera nam je jako pomogla u izgradnji brenda Row Spirit, baš zato smo i u nastavku dodali by Martin Sinković, a isto ćemo još dodatno naglasiti u novim pakiranjima koja pripremamo. Osim što je Martinovo ime prepoznatljivo u cijeloj Hrvatskoj i u sportskim krugovima u inozemstvu, njegova sportska karijera nam je jako pomogla i samim počecima. Isto kako je Martin krenuo veslati i nije odmah prvih godina osvajao medalje i bio među najuspješnijim sportašima tako smo i znali da nam neće poslovni rezultati doći u roku nekoliko mjeseci od izlaska na tržište. Put prepoznatljivosti brenda, samog uočavanja kupaca i povezivanja se ne događa preko noći i toga smo bili svjesni.
Najvažnije je ne ‘izgorjeti’
Najvažniji sportski principi koje smo prenijeli u poslovanje su trud, rad, neodustajanje, konstantni napredak i dugoročno planiranje, ali primarno kratkoročno planiranje. Martin često voli usporediti najveća natjecanja sa poslovanjem, sam kaže da je glavni cilj zlato na najvećim natjecanjima, ali ako već sada intenzivno razmišlja i fokusira se samo na to jedno finale propustit će niz malih prilika te će ‘izgorjeti’ do tada. Glavni cilj je konstantno prisutan, ali se fokus stavlja na predstojeće kratkoročne ciljeve, u njegovom sportskom slučaju na manja natjecanja, kvalifikacijske utrke i slično.
Što nas čeka u budućnosti
- Uskoro planirate nove okuse Row Spirit proizvoda, ali i doradu pakiranja. Na koji način planirate prilagoditi svoje proizvode trendovima u prehrambenoj industriji, ali i ukusu potrošača?
S vremenom želimo uvrstiti nove okuse slatkih keksa i slanih krekera, a vjerojatno ćemo ići i u smjeru novih zobenih kaša. Na keksima s lješnjakom i čokoladom te na keksima s brusnicom, višnjom i chia sjemenkama smo minimalno izmijenili recepturu, okus je gotovo identičan, a pakiranja smo doradili kako bi više istaknuli sami brend te pomogli novim kupcima da lakše prepoznaju namjenu proizvoda. Ubuduće će umjesto muesli hearts pisati muesli keksi, ali prepoznatljivi oblik srca i dalje ostaje. Kroz određeni period će sva pakiranja imati istaknuti logo. Uskoro ćemo dodati i novu kategoriju proizvoda, ali o tome ćemo obavijestiti kupce kada sve bude spremno. Što se tiče drugih tržišta već smo prisutni u Sloveniji a svakako mamo plan daljnjeg proširenja na druge države, kako u EU, tako i izvan EU.
Ponuda za poduzetnike Zagrebačke banke
Zagrebačka banka pruža sveobuhvatnu podršku poduzetnicima za financiranje projekata uz pomoć fondova Europske unije. Njihova podrška obuhvaća usluge i proizvode potrebne za provedbu projekata koji su ostvarili pravo na EU bespovratna sredstva, kao i široku paletu EU financijskih instrumenata, stručnu podršku i popratne usluge. Pružaju podršku pri prijavi na EU natječaje, odobravaju kredite za međufinanciranje i sufinanciranje odobrenih projekata, a tu su i krediti uz povoljnije uvjete financiranja za one projekte koji nisu ostvarili pravo na bespovratna sredstva EU. Stručna podrška dolazi od naših poduzetničkih bankara kao i tima EU specijalista s dugogodišnjim iskustvom. Ponuda za poduzetnike obuhvaća cijeli proces – od analize mogućnosti do zatvaranje financijske konstrukcije projekta.
Inicijativa UniCredit for Croatia
U ponudi Zagrebačke banke je preko 100 milijuna eura za financiranje malog i srednjeg poduzetništva uz povoljnije uvjete. U sklopu ovih kreditnih opcija poduzetnicima su dostupna jamstva za osiguranje kredita za financiranje investicija i obrtnih sredstava, zahvaljujući kojima mogu ostvariti povoljnije kamatne stope i druge pogodnosti.
Opcije Zagrebačke banke za financiranja malog i srednjeg poduzetništva dio su nove inicijative UniCredit for Croatia u sklopu kojeg Grupa UniCredit nudi 60 financijskih rješenja u vrijednosti od preko 2,6 milijardi eura. Ako razmišljate o financiranju projekata javite se u najbližu poslovnicu za poduzetničko bankarstvo ili ispunite web formu na sljedećem linku: Pronađite idealan izvor sufinanciranja vaših projekata.
Zahvaljujemo Coffee Shopu C na ustupljenom prostoru za snimanje.
Foto: Sanja Jagatić