Mali i mikro poduzetnici predstavljaju važnu kariku u ekonomskom lancu svake zemlje i svakog gospodarstva, a njihova uloga nemjerljiva je u oblikovanju lokalne zajednice i doprinosu ekonomskom rastu. Mali poduzetnici često rade sami ili s malim brojem zaposlenika, a često u njihovom uspjehu veliku ulogu ima entuzijazam i konstantna želja za rastom i razvojem. Upravo taj rast i razvoj vrlo često ne bi bio moguć bez dodatne financijske i savjetodavne podrške. Tu veliku ulogu igraju razni krediti i financijske potpore.
Upravo je jedna takva organizacija, Raiffeisenbank Hrvatska, učinila jednostavno poslovanje brojnim poduzećima mogućim. No tko su liderice koje snažno podržavaju male i mikro poduzetnike kad pokucaju na vrata banke? Silvija Šumonja Župčić, Barbara Vareško Pavlović, Lorena Panić i Mirela Krstulović, direktorice regija za mala i mikro poduzeća, u razgovoru su nam otkrile kako su sve četiri više od petnaestak godina zaposlene upravo u RBA, što se u njihovom odnosu prema poslu promijenilo kroz sve godine i s kakvim se izazovima u poslovanju svakodnevno susreću.
- Kako danas s pozicije direktorice regije gledate na svoj karijerni put? Je li sve išlo po planu te kakva životna iskustva i poslovne lekcije biste rado podijeli s mlađim generacijama koje hrabro kroje svoje karijerne puteve?
Mirela Krstulović: Mama kaže da sam još u vrtiću govorila da ću biti direktorica u banci – dakle je sve išlo po planu. Šalu na stranu, važno je imati cilj, ali još važnije prilagođavati se promjenama, iskoristiti prave prilike i učiti iz grešaka. Često sudjelujem na radionicama za žene poduzetnice gdje poduzetnicama početnicama nastojim dati podršku dijeleći svoje iskustvo. Mi žene smo vrlo oprezne te često odgađamo napraviti neki iskorak od straha da ne pogriješimo, ali, kako ćemo znati možemo li nešto ostvariti ako ne pokušamo? Možemo odustati i jednog dana vjerojatno zažaliti ili pokušati, možda koji put padnemo i „razbijemo koljena“, ali s vjerom u sebe dižemo se i idemo dalje! Ja sam uvijek za drugu opciju.
Silvija Šumonja Župčić: Nije uvijek sve išlo onako kako sam željela. Dugo godina sam naporno radila i dokazivala svoj kompetencije, ali je to na kraju i prepoznato od strane organizacije. Iz današnje pozicije vidim da je to bio ispravan put jer mi upravo prethodno stečeno znanje i iskustvo danas daju sigurnost i smirenost koje su prijeko potrebne u svakodnevnom radu. Mlađim generacijama poručujem da budu strpljivi, marljivo rade i upijaju znanje i iskustvo, cijeli je život pred njima.
Lorena Panić: Kroz 17 godina rada u RBA svaka faza mog puta bila je prilika za osobni rast počevši od referenta za poslovanje s pravnim osobama preko voditeljskih uloga do direktora SME regije. Svoje profesionalno iskustvo izgradila sam jednim dijelom kroz rad s klijentima, ali velikim dijelom radom na brojnim projektima i održavanjem edukacija kolegama. Mlađim generacijama preporučujem da prihvate prilike kojima će unaprijediti svoja znanja i vještine, da dijele svoje znanje unutar organizacije. Kroz takav dodatni doprinos bit će prepoznati i podržani u razvoju svojeg karijernog puta unutar organizacije.
Barbara Vareško Pavlović: Jako sam ponosna na svojih 20 godina u Raiffeisen banci. I danas se sjećam svojeg prvog susreta s prvim klijentom poduzetnikom i našeg razgovora. Bila sam toliko temeljita s pitanjima o njegovom poslovanju da mi je u jednom trenutku rekao da postavljam više pitanja nego njegova supruga. Nasmijali smo se i onda sam mu objasnila da je meni kao njegovoj bankarici bitno da dobro razumijem njegovo poslovanje jer ću mu samo na taj način iz cijelog niza financijskih usluga koje ima banka, moći ponuditi upravo onu uslugu koja odgovara njegovim potrebama. I tu mislim da leži ključ uspjeha. Slušajte svoje klijente, stavljajte se u njihove cipele i pitajte što bi vi voljeli na njihovom mjestu. Budite uvijek otvoreni za nova znanje, propitujte ustaljene načine poslovanja i hrabro prihvaćajte nove projekte. Volontirajte na području kojem niste nikad radili jer tako se razvijate i rastete i kao osoba i kao stručnjak.
- Vaš posao je kreditiranje malih i mikro poduzeća. Možemo reći da je malo poduzetništvo posljednjih godina doživjelo novi procvat, kako vi gledate na to?
Silvija: Danas je vidljivo preslagivanje poduzetnika, na način da mikro poduzetnici postaju mali, mali postaju veliki itd. Sve to je znak zrelosti našeg gospodarstva. U mojoj regiji imamo urede u 6 gradova i svaki od tih gradova ima svoje naslijeđe i kulturu što uvelike utječe na razvoj poduzetništva. Primjera radi, Samobor je tradicionalno obrtnički grad gdje je razvoj malog poduzetništva išao brže i lakše, dok su Karlovac i Sisak bili industrijski gradovi gdje je taj proces bio puno duži.
Mirela: 80% pravnih osoba u Hrvatskoj u privatnom je vlasništvu, a od novoosnovanih trgovačkih društava u zadnje 3 godine čak 75% su obrti i jednostavna društva s ograničenom odgovornošću. S obzirom na to da imamo preko 20,000 malih start-upova godišnje složila bih se da malo poduzetništvo cvjeta!
Lorena: Zadovoljstvo nam je kada možemo brojnim bankarskim uslugama pa tako i kreditiranjem podržati uspješno provođenje razvojnih planova naših SME klijenata. Kao poslovni partner našim klijentima, svaki njihov rast i razvoj je ujedno i naša prilika da rastemo i razvijamo se s njima. Stoga je procvat poduzetništva prilika za unapređenje svojih usluga i proizvoda zahtjevima tržišta.
Barbara: Malo poduzetništvo je oduvijek temeljna pokretačka snaga svakog gospodarstva. Poduzetnik se razlikuje od drugih ljudi jer vidi potrebu i ideju za business gdje je drugi ne vide i njegov unutarnji poriv ga gura u realizaciju. Korona je preispitala sve postojeće navike, potrebe i modele poslovanja. Poduzetnicima je u jednom trenutku bilo izuzetno teško i morali su biti brzi, fleksibilni i domišljati da bi opstali. Kad je najgore prošlo, ljudi su imali novu energiju i želju za životom, došlo je do novih poslovnih ideja, osnivanja cijelog niza novih malih obrta i poduzeća, ali i razvoja novih djelatnosti unutar postojećih poduzeća koji su vidjeli nove prilike.
- Što se tiče same prirode vašeg posla trudite se olakšati poslovanje malim poduzetnicima. Kako vam digitalizacija u tome pomaže? Zašto je u ovom slučaju RBA posebna?
Mirela: S ponosom ističem da je RBA prva banka na hrvatskom tržištu koja svojim klijentima nudi ne samo 100% digitalno otvaranje računa, nego i 100% digitalno kreditiranje. Naši klijenti mogu online podnijeti zahtjev za kredit i ako su svi preduvjeti ispunjeni, sredstva dobiju na račun za manje od pola sata, bez dolaska u banku!
Barbara: Dobar obrtnik ili poduzetnik je dobar stručnjak u svom poslu, on je dobar trgovac, ugostitelj, informatičar ili električar. No svaki posao ima financijsku stranu posla koja oduzima puno vremena, pored knjigovođe, usudila bi se reći da je ključno imati i dobrog bankara. Dobar bankar se uvijek trudi razumjeti poslovanje svog klijenta i slušati njegove potrebe. Današnji poduzetnik želi brza i jednostavna rješenja, dostupna uvijek i neovisno o tome gdje se nalazi. RBA je to prepoznala na vrijeme i snažno krenula u digitalizaciju još prije par godina. Zato mi danas imamo on-line otvaranje računa, on-line kreditiranje te aplikacije poput RaiPOSa kojim svoj mobitel pretvarate u POS uređaj. Pred nekoliko godina online odobrenje kredita izgledalo je kao znanstvena fantastika, a danas je to naša svakodnevica.
- Koliko je vaš posao zapravo dinamičan i kako izgleda vaš uobičajeni radni dan/tjedan, poslovni procesi i komunikacija s djelatnicima?
Silvija: Svoj posao smatram izuzetno dinamičnim i izazovnim, mogu reći da mi nikada nije „dosadno“. Svaki dan donosi nešto novo i zanimljivo, a ima dana kad je teško uopće naslutiti što me taj dan čeka. Regija je velika, tako da sam načelno svaki dan na drugoj lokaciji, u drugom uredu, s drugim ljudima i klijentima. Da mi je netko prije 10 godina rekao da će tako izgledati moje radno mjesto vjerujem da bih rekla da je to nemoguće. Danas upravo taj dio ističem kao nešto posebno na svom radnom mjestu.
Mirela: Svaki dan je dinamičan i nijedan dan nije isti – baš kako volim! SME regija koju vodim obuhvaća cijelu Dalmaciju i izrazito je „rastegnuta“ oko 450 km „s kraja na kraj“ regije te mi svakodnevno upravljanje poslom znatno olakšava činjenica da smo u eri digitalizacije i „shareanja ekrana“. Članovi našeg tima su u Zadru, Šibeniku, Splitu i Dubrovniku, imamo klijente po cijeloj Dalmaciji te sam svaki tjedan 1-2 dana na putu. S većinom članova tima čujem se na dnevnoj bazi. Nastojim se pridružiti kolegama na sastancima s klijentima kad god mogu, a svakako kad su posrijedi složenija financiranja ili zahtjevniji klijenti.
Lorena: U sklopu moje regije pokrivam pet županija središnje i sjeverozapadne Hrvatske. Radni tjedan podrazumijeva obilazak regije radi održavanja sastanaka s klijentima na cijelom području pet županija, kao i timske sastanke s djelatnicima na kojima prolazimo aktivnosti važne za naš posao. Cijenim komunikaciju licem u lice s ljudima s kojima surađujem. Znamo da neverbalni dio govora tijela čini i do 70% poruke koju nam netko prenosi stoga uvijek dajem prednost kontaktima uživo pred kontaktima putem digitalnih kanala.
Barbara: Bankarstvo je danas vrlo dinamičan posao. Uvjeti u kojima radimo konstantno se mijenjaju, konkurencija je velika i moji djelatnici i ja moramo stalno biti fokusirani i organizirani. Moj uobičajeni radni dan uključuje sastanke s klijentima, djelatnicima, konzultacije s internim službama, a sve kako bi pružili najbolju uslugu našim klijentima. U ovom poslu zapravo niti jedan dan nije isti i to je ono što me drži u ovoj branši, dinamičnost i raznolikost.
- Što je po vama važno za dobar leadership?
Silvija: Za to ne postoji jedinstveni recept. Potrebno je prije svega biti vjeran sebi i svojim vrijednostima, a potom slušati potrebe tima i organizacije te se prilagođavati situacijama. Bitno je biti tu za svoje ljude, voditi ih primjerom, zaštiti i biti prvi među jednakima.
Mirela: Transparentno komunicirati s ljudima, davati jasne smjernice, ali omogućiti samostalnost u radu te slušati ljude u svom timu. Leader ne upravlja timom, on ih samo usmjerava. Smatram da je leader kao dirigent orkestra u kojem svaki glazbenik ima jednako važnu ulogu. Prva violina je često najeksponiranija pa se može smatrati najvažnijom, no važne su i udaraljke koje se čuju tek sporadično, ali bez njih opera nije cjelovita. Zato je uspjeh uvijek zasluga tima, ne leadera.
Lorena: Integritet i povjerenje su presudni jer ljudi s kojima radite, moraju se moći osloniti na vas i u dobra i u manje dobra vremena. Kada sami pokazujete dosljednost u radu i provođenju odluka, time direktno razvijate povjerenje u timu i motivirate ljude na ostvarenje zajedničkog cilja jer vide da i sami u njega vjerujete. U radu s klijentima je isto tako, ako vam vjeruju, radit će i dalje s vama jer ste razvili partnerski odnos.
Barbara: Svaki je manager dobar koliko je dobar i njegov tim. Možete imati dobre ljude, ali da bi oni bili uspješni i zadovoljni na poslu, moraju profunkcionirati kao tim, a to je vaš zadatak koji je više od jasnog postavljanja pravila, uvažavanja mišljenja i poticanja inicijative. Kada vidite da članovi tima pomažu jedni drugima, da su zadovoljni kad riješe određeni izazov, te potiču jedan drugoga da budu još bolji – znate da ste dobro odradili svoj posao leadera. Zato morate voljeti svoj posao i rad s ljudima i imati ono nešto „učiteljsko“ u sebi – biti ponosan i zadovoljan kad tvoj tim raste i razvija se.
- S obzirom na to da ste često na terenu, kakva su vam iskustva s klijentima. Imate li neke anegdote koje biste podijelili s nama?
Silvija: Rad s klijentima i ljudima moj je životni odabir i donosi puno lijepog, ali i puno teških situacija koje treba riješiti. Većinu „dobrih“ situacija s klijentima riješe referenti, a mene uključuju kada dođu složeni zahtjevi, pritužbe i problemi. Odličan je osjećaj kada takve situacije uspješno riješimo.
Barbara: Rad s klijentima meni je najljepši dio posla, a na terenu kod klijenta je najbolje jer ga vidite u njegovom prirodnom okruženju. Tu uvijek dobijete neku novu ideju koju u uredu u poslovnici ne bi dobili. Jednom prilikom kolegica i ja smo bile sa sastanku s klijentom u jednoj poslovnoj hali u okolici Rijeke. Padala je kiša, a za vrijeme sastanka kiša se pretvorila u toliko jaku tuču da nismo ni mogli normalno razgovarati kolika je bila buka. Klijent je zatražio ključeve našeg službenog vozila kako bi ga stavio u garažu da se ne ošteti, te počeo pričati anegdote iz svoje proizvodnje kako bi nam skrenuo pažnju s nevremena. Drugom prilikom nam se probušila guma na našem službenom vozilu, a za vrijeme našeg sastanka klijent nam je organizirao popravak gume kod njegovog susjeda. Većina naših klijenata su stvarno divni ljudi.
Foto: Martina Movrić
Lokacija: Enza Home