Čarobna jesen stiže nam na vrata, a uskoro će ulice i parkove obojiti najšarenijim bojama koje je spremno čuvala cijelu godinu. Nakon dugog i toplog ljeta, uvijek je rujan onaj mjesec koji nas vraća, prizemljuje, otvara nove prilike i priprema za zimu i ono možda najljepše doba godine. Koliko ima sjete u kišnim danima, toliko nas svojom ljepotom uvijek ugrije oko srca. Mirisi, lišće pod našim nogama i boje koje djeluju smirujuće na naš um, uvijek su prva asocijacija na jesen, no rujan 2021. postaje još posebniji i po tome što izlazi Journal September Box. Ovog puta, za njegov dizajn zaslužna je mlada zagrebačka umjetnica Ena Čuček.
Journal September Box u interpretaciji Ene Čuček
Ena je u svojem dizajnu izbjegla koristiti prvoloptaške jesenske elemente, već je samu pažnju pridala osjećaju kojeg u nama izaziva kombinacija boja i linija. Klasično je to za njezin rad, u kojem se najčešće okreće apstrakciji i stvaranju djela u kojima svaki promatrač pronalazi svoj smisao. Ova 28-godišnja umjetnica cijeli život okružena je umjetnošću pa su tako Akademija likovnih umjetnosti i Studij dizajna bili logični slijedovi, no prije samog akademskog obrazovanja proputovala je cijeli svijet baveći se modelingom.
Posjetili smo je u zagrebačkom stanu u kojem živi s dečkom, a kojeg trenutno koristi i kao atelje. Ena nam je otkrila kako se osjećala radeći na Journal September Boxu, općenito o svojoj umjetničkoj karijeri, ali i o svojim budućim planovima koji su nas posebno zaintrigirali.
- Kako je počeo tvoj put u svijet umjetnosti?
Moj put je započeo još od ranih dana, ali službeno bih rekla da se prijelomni trenutak dogodio u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu gdje se nastavio njegovati moj kreativni duh. Okruženost ljudima, materijalima (drvo, glina) te sagledavanje i osvješćivanje prostora oko sebe na smjeru unutrašnje arhitekture, definitivno mi je napravilo temelje za buduću kreativnu praksu. Nastavno na to, odlazak na Akademiju likovnih umjetnosti na smjer novih medija te danas master iz industrijskog dizajna na Studiju dizajna je neko moje učenje i putovanje koje je još samo drugi početak svega što slijedi.
- Bavila si se i modelingom, ispričaj nam nešto o tom poglavlju svog života i koliko je on povezan s tvojim sadašnjim načinom života?
Modeling je veliki dio onoga što jesam danas. Provela sam 5 godina putujući sama kroz svijet te sam na tim putovanjima sazrela i upoznala samu sebe i svjesno se vratila umjetničkoj praksi. Modeling je sam po sebi jako kreativno zanimanje. Kroz sudjelovanje u različitim projektima uvijek pokušavam unijeti svoj izričaj. Model se tako izražava, a pritom su gesta, pokreti, pojavnost samo neki od elemenata. Uživala sam i uživam još uvijek u procesu rada s timom kreativaca u stvaranju novih priča. Imala sam priliku raditi uzbudljive i kreativne projekte koji su u meni, osim modelinga, izazivali znatiželju i čežnju za stvaranje svojeg konteksta i priča. Ako sagledam u retrospektivi moje iskustvo u modi i svoje današnje projekte, među njima vidim neraskidivu poveznicu.
- Kako bi opisala sebe kao umjetnicu? Čemu težiš i u kojem smjeru bi se voljela razvijati?
Bitan mi je ručni rad i da moji radovi progovaraju za sebe te da se svatko može povezati s njima. Težim ka stvaranju priča, vizuala pa tako i prema daljnjem razvijanju i nadograđivanju u smjeru gdje sam sada.
- Tvoje apstraktne forme definitivno su specifične, opiši nam malo svoj proces stvaranja, gdje crpiš inspiraciju, kako izgleda jedan tvoj kreativni proces?
Moj proces je vrlo intuitivan te zavisi o mediju u kojem sam odlučila raditi. Ako radim kolaž, za početak si u glavi zadam nekakvu temu ili samo feeling koji želim prikazati i onda se forme na papiru razvijaju same od sebe te stanem kada osjetim da sam zadovoljna rezultatom. Takav proces je pomalo meditativan i najispunjenija sam kada sam usred njega. Tijekom vremena sam razvila svoje specifične pokrete, tehnike pa čak i neke alate za izradu određenih tekstura/formi koje su neizostavan dio mojih kolaža. Kod početnog procesa za mene je uvijek bitno da je napravljen ručno, a kasnije skeniranjem i spajanjem digitalno, kreće drugi dio procesa gdje mi je zapravo najzanimljivije uzimati komade, tj. različite oblike iz jednog početnog konteksta i stavljati ih u novi. Tako kreće stvaranje kompozicije i cjelovite zaokružene priče.
- Kako je izgledala tvoja suradnja s Journalom na ovogodišnjem Journal September Boxu?
Bila sam presretna kada sam dobila upit za izradu Journal September Boxa. S Journalom sam više puta do sada imala priliku surađivati, ali u ulozi modela. Pa je tako ova suradnja posebno uzbudljiva zbog toga što se sada predstavljam kao vizualna umjetnica na vašem portalu. Mislim da se kutija lijepo nadopunjava s vašom estetikom i identitetom, a nadam se da će se i ostalima svidjeti.
- Oslikala si kutiju u svom stilu, ali inspirirana jesenskim motivima. Zašto kutija izgleda baš tako i što si njome htjela postići?
Kada sam dobila upit za izradu kutije, znala sam da želim izbjeći klasične jesenske motive. Htjela sam da kutija dobije više dimenzija kroz kolaž. Razigrana, dinamična i da kao objekt nosi određeni statement. Vodila sam se osjećajem kasnog ljeta i jesenskih boja. Svaka strana, pa tako i poleđina (koja se ne vidi na prvu sve dok osoba ne okreće kutiju fizički u rukama) nosi vlastitu priču i kompoziciju koja upotpunjuje cjelokupno raspoloženje jeseni. Tako se motivi ponavljaju, ali tvore novu priču na svakoj strani kutije. U suštini ideja vizuala za kutiju je posveta jeseni i svim njezinim blagodatima. Pa se tako na kutiji mogu pronaći interpretacije jesenskog lišća toplih boja, plodovi prirode i općenito sezona obilja. Cijela kutija je zaokružena u narančasti ton. Kolaž je apstraktne naravi gdje je svaki djelić i motiv otvoren za vlastitu interpretaciju pojedinca koji će se sresti s kutijom.
- Što najviše voliš slikati i koje su ti najdraže tehnike?
Najdraže tehnike su mi akvarel i tuš zbog svoje nepredvidljivosti i nesputanosti.
- Gdje možemo vidjeti tvoje ostale radove?
Objavljujem svoje radove najčešće na Instagram profilu.
- Osim slikanjem baviš se i drugim raznim umjetničkim nišama, od keramike do fotografije?
Keramika je medij kojeg sam otkrila prije 5 godina i od tada mu se svako malo kroz različite projekte vraćam. Volim njenu fizikalnost i materijalnost i to što je nepredvidiva i zahtijeva određeno strpljenje u procesu izrade. Što se tiče fotografije, ona je za mene primarni medij s kojim bilježim svoju svakodnevicu, procese, različite projekte i vizuale.
- Načuli smo da uskoro pokrećeš i svoj brend, o čemu se radi i možeš li nam već nešto otkriti?
Da, pokrećem svoj brend i to je ujedno nešto čemu se neizmjerno veselim jer će okupiti moje do sada stečeno iskustvo, kako u modnoj industriji tako i ono znanje i procese u umjetničko-dizajnerskoj sferi. Na brendu se svim snagama radi već više od godinu dana i vrlo sam uzbuđena sto će uskoro ugledati svjetlo dana. Brend će biti povezan s modom, homewareom i mojim ruskim podrijetlom. Za sada smo pokrenuli lagani warm up na Instagramu s par vizuala i pre order stranicom za svilene šalove kao prvim proizvodom. Više se može pogledati na službenom Instagram profilu ili iliya.world stranici.
Foto: Tatjana Bukvić