Rijeka murala 2020: Razgovarali smo sa svestranim riječkim umjetnikom Vladimirom Tomićem Moskom

Rijeka murala 2020: Razgovarali smo sa svestranim riječkim umjetnikom Vladimirom Tomićem Moskom

Foto: Boris Burić

Danas počinje drugi dio Rijeke murala, street art festivala koji traje do nedjelje, u sklopu kojeg će se na atraktivnim fasadama u Vodovodnoj ulici crtati murali. Prva etapa startala je početkom veljače na dan otvorenja EPK Rijeka 2020. velikim muralom na zapadnom pročelju zgrade Ivex. Autori rada “Poznato mjesto (A Familiar Place)”, riječki su umjetnici Jadranka Lacković aka OjoMagico i Vladimir Tomić Mosk.

Foto: Igor Crnković
Foto: Igor Crnković
Foto: Igor Crnković

Danas program starta u 20:30 u Book Caffeu Dnevni Boravak s otvorenjem izložbe “Dobar dan i snoviđenja” spomenutog Vladimira Tomića Moska. O prvoj samostalnoj izložbi, inspiraciji, aktualnoj situaciji ali aktivnostima koje nas čekaju idućih par dana u Rijeci, razgovarali smo s ovim svestranim riječkim umjetnikom.

Vladimir Tomić Mosk

Vladimir Tomić Riječanin s diplomom Akademije primijenjenih umjetnosti, graffitima i street artom se aktivno bavi od 1998. godine pod pseudonimom Mosk. Redovit je gost brojnih europskih i domaćih graffiti i street art festivala, rezidencija, grupnih izložbi. Radovi su mu objavljivani u mnogim svjetskim i domaćim publikacijama i časopisima posvećenim urbanoj i graffiti umjetnosti. Osim graffitima, bavi se glazbom. Autor je i gitarist benda Moskvä s kojim je objavio tri studijska albuma, a surađivao je i s mnogim riječkim izvođačima i bendovima. “Dobar dan i snoviđenja, njegova je prva samostalna izložba”.

https://www.instagram.com/p/B6libaqJ-vF/

Dobar dan i snoviđenja

Dobar dan i snoviđenja – tvoja je prva samostalna izložba. Po čemu je posebna (osim što je prva) i možeš li objasniti ovaj interesantan naziv?

Tenx, mada nisam siguran koliko je posebna, ali svakako je prva. Formalno je riječ o seriji crteža (desetak crteža) kemijskom olovkom, na formatima 30×40 centimetara. Taj komad plastike ispunjen tintom mi je već dugo prvi alat za skiciranje, jer ne dopušta popravke i brisanje, ali nasuprot svoje konkretnosti, kao i u svemu, iz nje se može izvući puno mekanosti, ako se promijeni pristup. I tako, sasvim slučajno, kemijska se nametnula kao najprirodniji izbor za crteže. A tako nekako se i sam naslov prišuljao, prirodno bez puno razmišljanja. Učinio mi se kao dobar odmak od melankoličnih tema usamljenosti i izoliranosti.

Crtanje kao meditacija

Koliko si dugo pripremao izložbu i je li aktualna situacija utjecala na razvoj radova, ili su radovi počeli nastajati zbog aktualne situacije?

Pred sam početak karantene i zatvaranja međugradske komunikacije, krajem ožujka, cura i ja smo odlučili kako će nam njen rodni Šibenik biti dobro utočište pred novom i nepoznatom prijetnjom. S obzirom na to kako je auto bio prekrcan stvarima koje smo procijenili potrebnima u zbunjujućoj situaciji, blok kvalitetnog papira za crtanje i snop crnih kemijskih olovki, bila je najbolja opcija, a i jedino što sam uspio stisnuti. A to se uskoro pokazalo dobrim izborom. Već u narednih par dana, bez razmišljanja o motivu ili ideji, a još manje cilju, crtanje mi je postala meditacija kojoj sam se rado prepuštao. Možda mi je takva atmosfera stvorila povlašteni položaj rasterećenosti ambicije kako će se rad na njima pretvoriti u seriju, a kamoli da spremam izložbu. Baš kao i crteži, zamisao o izložbi je nastala, za mene, vrlo neočekivano.

Kako se nosiš s trenutnom situacijom, “novo normalnom situacijom”? Koliko sve oko tebe utječe na tvoj umjetnički opus, inspiraciju i kreaciju?

Kada ne mogu utjecati na okolnosti oko sebe, pokušavam sebe prilagoditi situaciji. To je pogodovalo odmicanju od oslikavanja velikih formata zidova u eksterijeru i povlačenje u interijer. Na male formate papira, u intimnost kakva mi je sada potrebna. Nisam isključio mogućnost kako je to moj nesvjesni odgovor na trenutnu stanje. Ne znam u kojem će se smjeru kretati svijet, pa niti ja skupa s njim. Možda posadim više stabala na crteže.

Izazov je snaći se

Rijeka je ove godine Europska prijestolnica kulture. Nažalost, svjedoci smo brojnih otkazivanja, dobro pripremljenih kulturnih programa, kako je po tebi to grad podnio?

U situaciji bez presedana, i koja se neprestano, ne samo mijenja, već i komplicira, izazov je snaći se. Kultura, uz kulturne programe i događaje, ovisi i o posjećenosti publike, a sad se našla suočena s problemom kojem se ne može lako doskočiti i brzo stati na noge. Lančanu reakciju koju je Covid pokrenuo bilo je nemoguće kontrolirati i usmjeriti. Nitko nije mogao biti spreman na takav razvoj događaja. Tako ni Rijeka EPK 2020 nije iznimka, a brojna otpuštanja zaposlenika, otkazivanja programa, ostavila su trag na cjelokupnom dojmu. Kompleksna je pozicija i šira slika, a taktika za postavljanje novog sistema se tek treba razviti. Nisam nikad znao izdignuti se iz situacije i sagledati je objektivno, ali možda nešto što se sada čini kao problem, u budućnosti se pretvori u prednost i u plodno tlo. Promjenu ne možemo anticipirati niti zaustaviti, vidjet ćemo što će nam budućnost donijeti.

“Jedino je nepredvidivost predvidiva”

Neke kulturne aktivnosti se i dalje održavaju, u smanjenom broju i obujmu, ali možemo svjedočiti barem minimalno aktivnom svijetlu u tom području. Što će se od programa u sklopu zamišljenog festivala “Rijeka murala” ipak održati?

Zbog novonastale situacije i poštujući kriterije epidemioloških mjera, prilagodili smo program festivala „Rijeka murala“ da se odvije u nekoliko faza. Nakon prve, najavnog murala na zgradi Ivexa oslikanog početkom veljače, ovaj vikend, od 17-19. srpnja, slijedi druga etapa u sklopu koje će se oslikati atraktivne fasade u Vodovodnoj ulici, čija će povijest i zanimljivosti poslužiti kao inspiracija autorima. A tu postavu čine poznati street artisti Artez, Chez & Sarme i Miron Milić. Ovaj put lokalnu podršku daju Galerija SKC i studenti Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci. U subotu u 19.30 će se pokraj lokacija zidova održati i predstavljanje Rijeke murala javnosti te tribina s umjetnicima o vizualnoj umjetnosti u javnom prostoru. Treća etapa je predviđena za rujan ove godine, ali kako me i vrijeme u koroni naučilo da je planiranje uzaludan posao, ne prepuštam se očekivanja i predviđanjima. Jedino je nepredvidivost predvidiva.

Rijeka murala 2020.

S obzirom na aktualnu situaciju i melankoliju koja se polako ali sigurno zavlači u sve naše pore nakon što je prvotni šok utabao put, svako događanje koje se uspije organizirati veliki je meditativni udah svima koji žive u kulturi i s kulturom. Inicijative, udruge, pojedinci i organizacije ne odustaju. Možda je upravo sad, više nego ikad, potrebno progovoriti o stanju kulture i umjetnosti u Hrvatskoj, pogotovo one ulične koje je redovito na marginama onih koji odlučuju o njezinom razvoju. Festival Rijeka murala 2020. svojim programom u idućih nekoliko dana na sebi svojstven način, progovara upravo o ovim opširnim temama. Cijeli program koji se naravno odvija prema uputama HZJZ, pratite ovdje, i vidimo se večeras na Moskovoj izložbi.

Učitati još
Zatvori