Martićeva ulica u posljednjih se nekoliko godina transformirala u pravi zagrebački hub kreativnosti; od malih restorana i bistroa preko originalnih izloga pa sve do umjetničkih adresa. Jedna je takva i Paravan, dojmljiva galerija i dizajnerski dućan koji ne odiše minimalizmom, štoviše, prepun je zaigranih boja, raskošnih slikarskih primjeraka i originalnih eksponata suvremenog dizajna. Gotovo je nemoguće proći pored njega bez da barem škicnete što se sve odvija u eklektičnom interijeru. Jednako je impresivna i pozadina prostora u kojem se uspješno stapaju dva svijeta jer, kako nam tvrdi jedan od glavnih protagonista ovog brenda, “tanka je linija između umjetnosti i dizajna.”
Paravan je brend i dizajnerski dućan odnosno galerija dizajnera Vanje Rakočevića koji je u ovu priču zakoračio nakon studija u Zagrebu i Barceloni, a kreativni zamah dali su mu otac Mimi, inače gorljivi kolekcionar umjetnina i esteta, te stric Jole i strina Silva. U punom je smislu zato Paravan obiteljska priča i kao “mjesto za štovatelje ljepote, razigranosti i istančanog senzibiliteta” funkcionira upravo jer proizvodi izlaze iz stričevog ateljea u Preradovićevoj, a galeriju u Martićevoj vode Vanja, Mimi i Silva.
Paravan je svoje početke možda ostvario prije desetak godina, ali priča počinje puno ranije – još kad se Vanja kao klinac zahvaljujući svom ocu počeo susretati s kolekcijama secesije i art decoa i odrastao okružen umjetnošću. Nakon studija u Barceloni, niknuo je prvi Paravan u Preradovićevoj, a otada se umjetničko-dizajnerska saga samo grana. Umjesto da vam prepričavamo, riječ smo prepustili Vanji koji nam je otkrio sve detalje Paravana!
Paravan: Od simpa dućana s nekoliko proizvoda do mjesta za ljubitelje umjetnosti i dizajna
- Paravan danas postoji kao galerija antikviteta, ali i brend suvremenog dizajna. Kako je izgledao taj put – od ideje za brend preko malog prostora u Preradovićevoj sve do galerije u popularnoj Martićevoj?
Ideja za vlastiti brend nastala je tijekom studija Dizajna pri Arhitektonskom fakultetu gdje su se formirale prve ideje brenda kakav je danas. Nakon povratka iz Barcelone i postdiplomskog studija ondje, u kreativnom zanosu te ideje su dobile svoju finalnu formu. Mala serijska proizvodnja, ručni rad, puno kolorita i doza humora je ono što nas definira i čini naš prepoznatljiv stil. Oduvijek sam htio imati mjesto u kojem će se ljudi osjećati ugodno i sretno. Vođen instinktom otvorili smo Paravan u zimskim mjesecima 2012. u Preradovićevoj.
U počecima je to bio simpa dizajnerski dućan s nekoliko proizvoda, a tijekom godina smo izrasli i odlučili spojiti naše suvremene dizajnerske proizvode s galerijom umjetnina i tako ponuditi ljudima nešto jedinstveno i drugačije na ovim prostorima. Motivacija (želja) je ponuditi ljudima multifunkcionalan prostor koji će postati referentna točka ljubiteljima povijesnog dizajna kao i ljudima koji prate suvremeni dizajn. Mjesto koje okuplja sve štovatelje ljepote, razigranosti i istančanog senzibiliteta.
- Kad zakoračimo u Paravan zapravo uđemo u dva sasvim drugačija svijeta, ali oba umjetničke prirode: s jedne strane prostor je ispunjen kultnim Kultnim plakatima Borisa Bućana, skulpturama Dušana Džamonje, slikama Ede Murtića. , a s druge razigranim modernim dizajnerskim predmetima. Kako ste ujedinili ta dva pomalo različita svijeta i za kojim nekako vlada veći interes?
Ne bih rekao da su to dva tako različita svijeta…tanka je linija između umjetnosti i dizajna, a mi uživamo u prostoru gdje se umjetnost i dizajn dodiruju u svom najboljem obliku i senzibilitetu. Predmeti i umjetnine koje predstavljamo odražavaju upravo taj spoj. Prostor sagledavate u cjelini. Ako to funkcionira na različitim razinama sve je dozvoljeno. Upravo zbog toga ne mogu niti odgovoriti na pitanje za čim vlada veći interes.
- Znamo da je vaš otac Mimi ponajviše zaslužan za kolekciju umjetnina. Kako danas s lakoćom razaznaje autentično djelo od lažnjaka i kako uopće dolazi do primjeraka za Paravanovu kolekciju?
S lakoćom razaznaje autentično djelo zbog dugogodišnjeg iskustva, znanja, a ponajviše intuicije koja ga nikada nije prevarila. Primjerci umjetnina za galeriju dolaze uglavnom iz vlastite kolekcije i velikim dijelom iz komisijske prodaje.
“Obitelj je uključena u cijelu priču. Odlično funkcioniramo i nadopunjujemo se”
- Paravan je od samog početka obiteljska priča. Kako ste se upustili u ovu father-son umjetničku i poduzetničku ideju i kako funkcionirate kao tandem?
Obitelj je uključena u cijelu priču. Tata, stric, strina Silva i ja. Odlično funkcioniramo i dobro se nadopunjujemo. Stric Jole vodi atelje. Svi proizvodi izlaze iz ateljea koji se nalazi u Preradovićevoj ulici, a Mimi, Silva i ja vodimo galeriju.
- Vanja, od malih ste nogu zapravo zbog svoga oca uronjeni u umjetnost. Možete li se prisjetiti svojih prvih doticaja s umjetnošću i očevim kolekcionarskim primjercima?
Odrastanje uz umjetnost i oca koji se tim bavi cijeli život bila je velika inspiracija da pronađem svoj vlastiti put u tom svijetu. Njegova kolekcija Secesije i Art Deco-a imala je velik utjecaj na moja razmišljanja o dizajnu općenito. Ta relacija je vidljiva na većini mojih proizvoda na koje apliciram različite vizualne forme. Inspiraciju crpim iz povijesti dizajna, naročito ART DECO-u, Grupi Memphis, Wiener Werkstätteu.
“Mala serijska proizvodnja, ručni rad, puno kolorita i doza humora je ono što nas definira i čini naš prepoznatljiv stil”
- Skulptura Toro Toro, u vašem dizajnu, postala je u jednu ruku zaštitni znak Paravana. Što mislite zašto je tako odjeknula, po čemu je toliko interesantna i što ste njom htjeli postići?
Skulptura Toro Toro je simbol moćne životinje koja odiše jednostavnošću i čistoćom. Želio sam se poigrati s dvije različite forme, geometrijskom i organskom koje čine cjelinu lišenu svih suvišnih detalja.
- Kako vidite budućnost Paravana? Planirate li dodatno širiti ponudu u samom dućanu, uključiti nove umjetnike? A kako vidite budućnost samog brenda Paravan?
Trenutno radim na izradi web stranice koja je dosta kompleksna, ali se veselim jer mislim da će biti na visokom nivou. Trebala bi biti gotova početkom svibnja. S vremenom nam je cilj više zastupati mlade suvremene slikare. Razvijati nove ideje i plasirati nove proizvode koji će i dalje pričati priču o Paravanu.
Foto: Paravan