U novoj rubrici Journal foto izložba svaki mjesec predstavljat ćemo najbolje domaće i regionalne fotografe kroz njihove fotografije koje su odabrali baš za nas. Kroz niz različitih pitanja upoznat ćemo se s njihovim početcima, umjetničkim stvaralaštvom, a sve začiniti impozantnom online foto izložbom od deset fotografija. Pogledajte različite radove najboljih fotografa (po njihovom izboru) na jednom mjestu. Rubriku otvaramo foto izložbom Davora Rostuhara. Od svoje 19 godine strastveno se bavi pisanjem i fotografijom, a sav njegov rad vezan je uz putovanja i ekspedicije. Do sada je proputovao preko 110 zemalja na svim stranama svijeta, od najdubljih džungli Amazone i Papue, preko najnepristupačnijih pustinja Afrike do najudaljenijih predjela Arktika i Antarktike. Objavio je stotine reportaža i sedam knjiga, a godišnje održi stotinjak predavanja.
- Sjećaš li se svoje prve fotografije?
Ne sjećam se prve prve fotografije, ali sjećam se prve fotografije koja mi je otkrila da se pomoću tog medija mogu izraziti na skroz jedan drugi način. Tada sam shvatio da bih mogao biti fotograf. Bilo je to u Damasku 2002. godine, na mom prvom većem putovanju – biciklom od Zagreba do Egipta. Imao sam 20 godina i već sam bio šest mjeseci na putu, a posljednja dva u Siriji, prvi puta u arapskoj, muslimanskoj, pustinjskoj zemlji. Bilo mi je to prvi puta da se nalazim u nekoj drugačijoj, egzotičnoj kulturi i da se susrećem s većim kulturnim razlikama. Jedna takva razlika bila je pozicija žena u njihovom društvu. Prvi put sam viđao žene koje potpuno pokrivaju svoje lice. Svakodnevno sam s raznim ljudima, lokalcima i strancima raspravljao o tome, ponajviše sa samim Sirijkama, ali nisam mogao zauzeti stav. Nisam znao što da mislim – da li da poštujem kulturu u kojoj sam se zatekao i njihove stavove koji se kose s mojima, ili da etnocentrički mislim da su moji stavovi bolji od njihovih. Nisam znao što da mislim ni kako da se izrazim. Sve dok se nisam igrom slučaja – uspio izraziti fotografijom.
Šetajući ulicama starog grada vidio sam slijepu ženu kako hoda uz pomoć štapa. Nešto mi je govorilo da je slijedim, i da čekam fotku iako nisam znao što. Slijedio sam je par uličica, sve dok nisam ugledao kako joj se iz suprotne strane približava žena potpuno pokrivenog lica. Prestigao sam ju i zauzeo poziciju na kojoj sam automatski izračunao da će se njih dvije mimoići. Sve se odigralo u sekundi, ali uspio sam uloviti tu fotografiju. Tada sam još fotkao na filmu, nisam imao aparat koji može rafalno okidati fotografije, okinuo sam samo jednu fotku, ali ta je uspjela. Imao sam osjećaj pritom kao da ne upravljam ja svojim akcijama. Prvi put sam osjetio katarzu stvaranja i izražavanja kroz medij fotografije. Danas kad pogledam tu fotografiju mislim si koliko je ona tehnički loša i nekvalitetna. Ali nije to bitno. Bitna je priča. Više o tom mom prvom, prijelomnom putovanju pročitajte ovdje.
- Kakvu fotografiju najviše voliš?
Volim fotografiju koja priča priču; koja prenosi emociju; koja nešto dokumentira; koja je originalna i neponovljiva; koju možeš gledati dugo vremena i još uvijek u njoj otkriti nešto novo; koja ima uravnotežen omjer forme i sadržaja.
- Najčudniji moment koji si uhvatio kamerom?
Možda jedna fotografija iz mog serijala „Džungla“ – kada sam u Papui Novoj Gvineji zatekao prizor da žena doji malo prasence. Mislim da su ljudi od svih mojih fotografija, na tu reagirali s najviše čuđenja. Čak i gađenja. Iako je to običaj koji je bio raširen posvuda, u narodima gdje ljudi žive sa životinjama i od životinja. I u našim krajevima su do relativno nedavno, žene dojilje znale davati malo mlijeka domaćim životinjama, u slučaju ako bi one ostale bez svoje majke i tako izložene na život i smrt. To je u biti plemenit potez, a ne nešto vrijedno gađenja. Ali zanimljivo je kad takva neobična fotografija potakne na razmišljanje i raspravu.
- Najdraža fotografija/serija fotografija?
Vjerojatno projekt „Hrvatska iz zraka“ jer je bio najveći i najzahtjevniji moj fotografski projekt. Radio sam ga 7 godina, i u njega utukao skoro 3 milijuna kuna. Bio je to jako skup projekt jer letenje avionima i helikopterima košta puno, a ja nisam samo letio sat-dva pa slikao što uhvatim, nego sam skoro pa svaku ideju tražio u idealnom osvjetljenju i u idealno doba godine… I među prvima u Hrvatskoj sam koristio dron, a tad – iako je to bilo prije samo 7-8 godina – dronova nije bilo za kupiti u dućanu nego su se radili ručno i koštali kao osrednji automobil. U serijalu „Hrvatska iz zraka“ izdvojio sam četiri fotografije koje su najteže nastale, i koje su neponovljive – te sam ih proglasio „Limited edition“ serijom. To znači da ih nema nigdje u prodaji osim u „Limited“ ediciji – svaka se može reproducirati samo 5 puta, i svaka košta 18.000 kn. To su pojedinačno i fotografije koje sam uspio prodati za najviše novaca, a kupci su kolekcionari, muzeji, galerije. Te četiri fotografije – Motovun kao otok iznad oblaka, Trakošćan kao potopljeni dvorac, Jeleni u Kopačkom ritu i tornjevi Zagrebačke katedrale kako izranjaju iz magle – jedinstvene su i neponovljive, a za svaku mi je trebalo pet do deset sati leta da je ulovim. Neke od tih fotki sam lovio i po dvije-tri godine. Neke fotografije iz serijala možete vidjeti ovdje.
- Analogni fotoaparat ili digitalni? Zašto?
Apsolutno digitalni. Ja sam praktičan, a ne nostalgičan čovjek. Usto sam i preplitak i prećorav da bih razumio prednosti analogne fotografije.
- Jesu li fotografi svojevrsni voajeri?
Hm, ne znam što bih rekao na to pitanje. Nemam pojma. Što znači voajer? Sekunda guglanja dala mi je ove rezultate:
1) u psihologiji: sklonost ka uživanju u promatranju spolnih odnosa i golih tijela;
2) figurativno: pretjerana radoznalost, želja da se sve vidi i sve zna u javnom i društvenom životu.
Siguran sam da među fotografima aktova ima prvih, a među paparazzima drugih, ali mene u fotografiji ne zanima ni jedna od tih grana. Zapravo unutar fotografije ima toliko različitih grana, da se ja skoro pa i ne nalazim nigdje. Nemam ništa zajedničko ni s fotografima aktova ni s paparazzima, ali ni s news fotografima, sportskim fotografima, studijskim fotografima, a i umjetničke fotografe malokad razumijem…
- Čime fotografiraš?
Digitalnim SLR fotoaparatom. Recimo da imam osrednju-solidnu fotografsku opremu. Prvih 10-15 godina bavljenja fotografijom sam malo po malo unaprjeđivao svoju opremu, širio je, kupovao sve bolju i bolju, trošio većinu godišnjih prihoda na opremu. Sad me to više ne zanima, zadnjih 5-6 godina kupio sam samo jedno tijelo. U posljednjem projektu „Ljubav oko svijeta“ za koji sam išao na put oko svijeta u trajanju godinu dana, koristio sam samo dva objektiva, a sve fotografije iz glavnog serijala nastale su samo s jednim i to 50mm.
- Kada si znao da je fotografija tvoj poziv?
Ne mislim da je moj poziv fotografija. Moj poziv je pričanje priča, pripovijedanje – storytelling. A za to koristim razne vrste izražavanja. Jedna od njih je pisanje, druga fotografija, treća film, četvrta predavanje… Razni su načini pričanja priče – meni je bitno samo da je priča dobra i da se dobro ispriča, a kako i čime, nije bitno.
- Zašto si odabrao baš ove fotografije?
Izabrati 10 fotografija nije nimalo lagan posao. Većina ovih fotografija predstavlja po jedan moj veći projekt. To nije ni približno deset mojih najboljih fotografija, nego deset fotografija koje predstavljaju svaka po jedan veći projekt… U tekstovima uz fotografije pokušao sam objasniti o čemu je tu riječ i zašto baš ta fotografija.
- Koji su ti planovi za idućih nekoliko mjeseci?
Već dvije godine bavim se projektom „Ljubav oko svijeta“. Prošlu godinu (cijelu 2019) sa suprugom sam putovao oko svijeta i snimao intervjue s raznim parovima koji žive u raznim vrstama i stadijima odnosa. Intervjuirali smo (i poslikali) 120 parova u 30 država na svim kontinentima. Ovu godinu bavimo se snimljenim materijalom i iz njega pletemo priču. Dva su glavna medija kroz koja ćemo ispričati tu priču. Ja se bavim medijem knjige, a moja supruga Anđela medijem filma. Film koji smo snimili vrlo je fotografski. Ali kao što sam rekao, priča je najvažnija. A ovaj put pričamo priču o ljubavi. Dakle bavim se dovršavanjem slaganja te priče koja bi trebala izaći na svjetlo dana početkom iduće godine. Posljednjih godina više ne radim za medije, nego proizvodim svoj vlastiti blog svaki četvrtak na stranicama našeg Kluba za ekspedicionizam i kulturu. U blogu dajem uvid u nastajanje projekta „Ljubav oko svijeta“ i pišem o raznim drugim stvarima koje smatram zanimljivima. Ako želite podržati to što radimo i ostvariti pristup blogu, učlanite se u naš Klub, ovdje.
Foto: Davor Rostuhar