Da bi stan ili kuća uistinu bili dom – potreban je upravo – sag. Tepih koji će vas uvijek vjerno dočekati i svojim šarama ili pak monokromnošću, bojom, podsjetiti da ste – kod kuće. Kaže se da je dom ondje gdje je srce, ali zapravo bi točnije bilo reći da je dom tamo gdje je – tepih.
U projektu IKEA ART EVENT koji se već pet godina svake godine iznova bavi uklapanjem umjetnosti u pokućstvo ili kućni accessoires, ove je godine u fokusu tepih. Bio on šaren, kričav ili umjeren i smiren, veseo ili geometrijski, razigranih linija ili jednostavno – slika, tepih nepogrešivo unosi emociju u stan, daje osjećaj udobnosti, potiče ugodu. Baš kao dobra umjetnost, donosi sreću. Moglo bi se reći da je tepih svojevrsni „comfort food“ za prostor, a njegova taktilnost pruža utjehu nakon dodira s „drugosti“ vanjskog prostora koji je nerijetko hladan, mokar, neprijateljski. Kad stanemo na tepih, znamo da smo doma. Da smo zaštićeni i sigurni. Na njemu su zvuci utišani, a meki dodiri potencirani.
U ograničenom izdanju kolekcije IKEA ART EVENT okupilo se šaroliko društvo umjetnika, njih osam u zajedničkom pothvatu da istovremeno demokratiziraju umjetnost „oslikavajući“ tepihe, ali i da unesu plemenitost u nešto tako „prizemno“ i „nisko“, kao što je tepih. Uostalom, on je na podu, u domeni prljavih cipela, a ne na sankrosantnom pijedestalu zida na kojem izlažemo fotografije predaka i dragocjene umjetničke slike. Hodat ćemo po umjetnosti? Pa što?! Ona bi tu i trebala biti da nas hrani, mazi i pazi, da nas potiče da maštamo, da nam bude dostupna i bliska, metaforički, ali i doslovno pod nogama, a ne udaljena i nedostižna na nekom muzejskom ili galerijskom zidu.
Koja smo top 3 tepiha i njihove dizajnere izdvojili iz IKEA ART EVENT kolekcije? Otkrijte u nastavku.
Filip Pagowski
Rođen u Poljskoj, sin umjetnika, Filip Pagowski, danas je jedan od najznačajnijih grafičkih dizajnera Amerike, a njegovi su radovi dinamični, energizirajući, smjeli… Njegov tepih s apstraktnim uzorkom koji se ponavlja poput rešetke odaje grafičkog dizajnera koji je u svoju biografiju upisao suradnju s brandovima kao što je Comme Des Garcons.
Seulgi Lee
Korejsko-francuska umjetnica Seulgi Lee svoje je viđenje idealnog tepiha utjelovila u geometrijske likove divnih boja koji podsjećaju na avangardno slikarstvo Maljeviča, ali za umjetnicu se sažimaju francuskom uzrečicom: „sretan kao riba u vodi“. Njen tepih definira prostor i u nj uvodi snagu boje kristalno čiste vode i svjetlost zazivajući sreću. Hodajmo po vodi, hodajmo oblacima! Hodajmo po tepihu i pustimo umjetnost da nam uđe u kuću, spusti se sa zidova na podove i pomazi nam noge.
Craig Green
Londonski kreator s diplomom slavne škole Central Saint Martin’s, Craig Green, jedan je od inovativnijih modnih dizajnera na području muške mode, premda se on previše ne osvrće na rodne zadanosti. Njegov je ekspresivni šareni tepih udomio dvije velike ptice koje bi trebale dočarati rajski ugođaj, eskapizam – svojevrsni portal kojim se prelazi u bolju i veseliju stvarnost.
Ovi su tepisi „umjetnost za po doma“, dostupni cijenom nikad većom od koje stotine eura, zabavni i veseli misaoni ili geometrijski; naizgled kičasti ili Camp; zaigrani ili gotovo dječji – u duhu autentične pop kulture. Umjetnost na tepihu oživjet će svaki dom u koji uđe i posve je na liniji misije koju promiče i zagovara IKEA – da svojim kupcima i obožavateljima, svojoj brojnoj IKEA sljedbi – stvori bolji i omogući kvalitetniji svakodnevni život. Dostupan cijenom, kreativan pristupom, funkcionalan izvedbom.
Tekst: Sanja Muzaferija
Foto: IKEA