Početkom ove godine imali smo priliku upoznati mladi domaći dizajn-brend NUNC. Debitirali su na sajmu namještaja u Kölnu, a široj će se domaćoj publici ovih dana predstaviti na Ambienti. Kolekcija koja će biti predstavljena sastavljena je od naslonjača RUVO dizajnera Vladimira Madunića, komode DUJA koje potpisuje RU:T, stolca BOLTA iza kojih stoji Regular Company, barskog stolca COT iza kojeg stoje RU:T i Nataša Njegovanović. Nataša Njegovanović potpisuje i KIER krevet, damski stolić, vješalicu s ogledalom, dok Katerina Trpovska stoji iza razdjelnika za sobu TARABA. Dio kolekcije je i modularni stol ALA za kojeg su zaslužni RU:T i Nataša Njegovanović, police SFUMATO iza kojih stoji Filter te ogledalo EHO Lee Aviani.
Skup mladih dizajnera s kvalitetnim iskustvom koji znaju raditi u timu
Dizajner Nikola Radeljković iz domaćeg kolektiva Numen/For Use kurator je kolekcije, a objasnio nam je i što to točno znači:
Vrlo slično kao kod trenera u slabo lukrativnim sportovima, od savjetovanja do podršle, od motivacije do konceptualizacije, od planiranja do posredovanja. Moram naglasiti da se Nunc u međuvremenu dodatno ekipirao s kolegicom Vedranom Škalić, koja unutar same proizvodnje kontrolira razvoj i beskonačno je važna za daljnji razvoj brenda.
Govoreći o Nuncu, okupljeni dizajneri dolaze iz različitih konteksta, a zajednička im je okosnica vezana za Young Balkan Designer projekt.
Riječ je o projektu u kojem smo imali sličan način rada s mladim dizajnerima iz šire regije koji su, nakon završenih fakulteta, ostajali u vakuumu postsocijalističke primarne akumulacije kapitala u kojoj su kvaliteta, inovacija i održivost nevažne, objašnjava Radeljković te dodaje da je kriterij bio da dizajneri već posjeduju kvalitetno iskustvo, da su voljni sudjelovati u izrazito spekulativnom projektu te da su sposobni raditi kao dio tima, odnosno da se radi o osobama koje neće svojim, najčešće neutemeljenim i iracionalnim egom, ugrožavati cjelovitost i održivost kolekcije.
Budući da bi cjelokupno predstavljanje svakog autora bilo uistinu opširno, Radeljković je ukratko sumirao rad svakog autora, odnosno njegovu važnost za kolekciju. Prije svega, ključno je napomenuti kako NUNC nije fiksni kolektiv, već brend pokrenut od strane Ancona grupe, renomiranog drvoprerađivača koji se većinski orijentira na opremanje interijera.
Markica Stanušić, vlasnik i generalni direktor, zvao me zbog dizajna kolekcije. Svjestan da je riječ o ogromnom poslu za koji su potrebne godine radie, odlučio sam da je bolje da se Numen/For Use ne aktivira u smislu samog dizajna, već sam preuzeo ulogu “trenera” koji će mlade, nadolazeće dizajnerske snage usmjeriti prema potrebama naručitelja.
Lea Aviani
Lea Aviani je, pored iznimnog iskustva u opremanju interijera, jedna od rijetkih dizajnera koji su uspjeli svoje ideje materijalizirati u svijetu vrhunske proizvodnje dizajnerskog namještaja.
Vladimir Madunić
Vladimir Madunić pripadnik je jedne od prvih generacija diplomiranih dizajnera u Hrvatskoj čija je karijera produkt dizajnera hibernirala te smo njegovo ljudsko i dizajnersko iskustvo, kao i činjenicu da je ostao živjeti u Osijeku, prepoznali kao idealan sklop za dizajn tapeciranog namještaja.
Regular Company
Regular Company jedan je od najaktivnijih i najnagrađivanijih dizajn kolektiva u Hrvatskoj koji je dosad radio gotovo isključivo za Artisan te im je ovaj novi izazov predstavljao izvanrednu prigodu za širenje obuhvata njihovog djelovanja.
FILTER
Filter arhitektura iz Sarajeva kolektiv je neumornih entuzijasta i istraživača čiji je član Nedim Mutevelić sudjelovao na proširenom YBD projektu rezidencija te u suradnji sa Spin Valisom nagovijestio veliki potencijal u dizajnu namještaja. Iskustvo Filtera u arhitekturi, kritici i organizaciji dodatno doprinosi njihovom dubinskom shvaćanju dizajna.
Katerina Trpovska
Keterina Trpkoska iz Skopja još je jedna hrabra mlada dizajnerica koja je, pored YBD iskustava, uspjela stvoriti svoj mikro-brand dizajnerskih rasvjetnih tijela Rinocca. Uzimajući u obzir kontekst, mislim da je suvišno obrazlagati o kakvom potencijalu je riječ.
Nataša Njegovanić, Karla Paliska, Tvrtko Bojić
I na kraju, trio koji je i obilježio početak suradnje s Ancona grupom, kuhinju Slavonika koja je bila prezentirana na Salone del mobile u Milanu 2018., čine Nataša Njegovanović koja inače radi samostalno te Karla Paliska i Tvrtko Bojić koji djeluju na više polja dizajna kao studio Ru:t koji su, što u triu, što pojedinačno dizajnirali fokalne objekte kolekcije Nunca.
NUNC proizvodi za korisnike koje zanima kvaliteta i autentičnost
Govoreći o vodilji u radu dizajnera, jedna jedina je hic et nunc, odnosno ovdje i sada. Radeljković kaže da je bitno prepoznati mane i prednosti određene situacije i na njih odgovoriti kreativno, osjećajno i odgovorno:
Uzimajući u obzir Đakovo i Slavoniju kao dizajnerski potencijal u prstenu od 500 km te prijašnja iskustvo, smjernice se logično nastavljaju na već navedeno – ovdje i sad.
Nikolu Radeljkovića zamolili smo i da opište estetiku koju NUNC njeguje, na što kaže kako je estetika u dizajnu uvijek posljedica, a ne uzrok. Ancona grupa ima tehnologiju koja joj daje komparativnu prednost u lakiranju pločastog namještaja te veliko iskustvo u opremanju poslovnih i turističkih objekata, a dolazi iz srca Slavonije. Kad sve to zbrojimo, dobijemo to što kolekcija u oblikovnom smislu i jest – reinterpretaciju slavonske stvarnosti rječnikom suvremenog dizajna uz korištenje najboljih i najdostupnijih materijala, govori Radeljković te dodaje da su NUNC proizvodi namijenjeni korisniku kojeg zanima kvaliteta i pročišćena autentičnost. Njihova je želja da korisnik Nunca bude zadovoljan kroz duži vremenski period, bez obzira na promjenu stilova i trendova.
S Nikolom Radeljkovićem porazgovarali smo i o tome kako domaća publika prihvaća domaći dizajn, kao i o činjenici koliko se teško probiti na tržište, s obzirom na pristupačne kolekcije koje nude veliki lanci trgovina namještajem. Radeljković kaže kako će uvijek postojati kupci kojima je cijena presudni kriterij te je to činjenica koja se, nažalost, ne može promijeniti. Ipak, s druge strane tu su i kupci koje zanima porijeklo proizvoda, kvaliteta te održivost, a njihov je broj u Hrvatskoj sve veći:
Ti ljudi prepoznaju i cijene dizajn te im nije teško platiti više proizvod koji će ih služiti dugi niz godina i čijom kupnjom promoviraju ekonomiju i identitet svoje zemlje.
Za kraj, Nikolu smo pitali što možemo od Nunca očekivati u budućnosti.
Intenzivno se radi na više frontova, od otvaranja showrooma u Zagrebu, preko nove tvornice u Đakovu i osmišljavanja novih proizvoda pa do editorijala koji će biti pozitivan presedan u Hrvatskoj, zaključio je Radeljković.