”Smisao za estetiku je presudan.” govore nam iz Polymachinea, studija za izradu 3D arhitektonske vizualizacije, animacije, izradu virtualne stvarnosti (virtual reality). Njegov tim čine Dean Niskota, Hrvoje Čop i Martin Ferić, a osim što iza sebe imaju neke od iznimno atraktivnih projekata na svjetskoj razini, nedavno su uredili svoj minimalistički ured u centru grada, dajući mu potpunost bojama, upečatljivim namještajem i monokromatskim tapetama. S Deanom Niskotom razgovarali smo o detaljima uređenja i svemu onome što Polymachine radi.
Kada se radi o uređenju, koja vam je početna točka gledišta, od kojih stavki krećete?
Prilikom uređenja prostora prvo sagledavamo cijeli prostor, prirodno osvjetljenje, orijentaciju te se na početku bavimo funkcionalnošću prostora, tek kasnije dekoracijom. Pokušavamo prostor sagledati sa strane arhitekta, a ne dekoratera. Kao primjer navodim građanske stanove u centru Zagreba nastale početkom 20. stoljeća. Svaki stan je pomno smišljen, reprezentativan je, prilagodjen orijentaciji. Za razliku od većine današnjih stanova te građevine nisu bili opterećene napucavanjem brutto površina na što manjoj parceli, već je ideja bila da budu reprezentativne i ugodne za život. Znači, arhitektura prije dekoracije, jer prostor za sebe je taj koji osigurava ugodan boravak.
Uredski prostor u centru grada
Što vam je bilo važno kod uređenja ovog prostora?
Pošto se radi o uredskom prostoru u građanskom stanu u centru grada, polazišna točka je bila osigurati otvorene, čiste uredske jedinice bez pretjerivanja sa nepotrebnim komadima namještaja kako bi prostor najbolje funkcionirao i prilagodio se našim potrebama. Uredske prostorije su intimne, no sa druge strane otvorene prema ostalim prostorijama jer kreativni posao zahtijeva koncentraciju te stalnu komunikaciju sa ostatkom tima. Prostor je otvorena cjelina povezana longitudinalnom komunikacijom te podijeljen na neophodne zasebne uredske jedinice. Prilikom uređenja prostora, zadržali smo postojeću klasičnu bazu te intervenirali sa slojevitim obradama zidova kako bi stvorili mikrocjeline koje funkcioniraju zasebno, a isto tako kada se gledaju kao cjelina.
Koristili smo sive tonove od kojih je najtamniji ton u ulaznom prostoru, monokromatske tapete koje svojom strukturom i detaljima daju dinamiku, te duboku plavu boju kao kontrast sivim tonovima. Glavna rasvjeta je više dekorativna (ambijentalna) nego tipična uredska, prvenstveno zato jer radimo na računalima te smo se odlučili za Arigato (Grupa) jer je vrlo čista i arhitektonska, te se izvrsno uklopila u prostor. Uz Arigato kao glavnu stropnu rasvjetu koristili smo jednostavne zidne bijele downlighter-e, Tizio (Artemide) stolne lampe koje stilom odlično idu uz Arigato, te u sobi za sastanke dominantni Aim od Flos-a. Namještaj možemo podijeliti na funkcionalne grupe, osim uredskog namještaja (Alea – Atreo wood, Interstuhl) u prostoru se nalazi i nekoliko komada za odmor (Prostoria Seam sofa, Polygon chair, Ikea Delaktig by Tom Dixon) u kombinaciji sa Vitrinim Cork stolićima te podnom rasvjetom. Sve u svemu, minimalizam smo kombinirali sa objektima koji rade dinamiku u prostoru.
Minimalizam, ali ugodan i topao
Rekla bih da Polymachine i ima prepoznatljiv potpis nepretjerivanja i minimalizma s momentima koji su moćni i privlače pažnju svojim dizajnom… Za koje detalje bi rekli da su u ovom uredu napravili razliku?
Volimo minimalizam, ali da bi on bio atraktivan mora biti u odgovarajućem prostoru, zato je arhitektura samog prostora izrazito bitna. Dizajn našeg ureda prezentira naš rad, naš stil, naš rukopis koji je vrlo jasan i dosljedan u našim vizualizacijama i projektima. Prostor mora biti ugodan za boravak, topao, lijep za oko. Minimalizam je često hladan sam za sebe pa zato sa određenim detaljima i intervencijama (obradom zidova, bojom, rasvjetom i dr.) želimo napraviti ugodan i atraktivan prostor. Mislim da smo razliku postigli sa odabirom moćnih i atraktivnih detalja, zidnih tapeta koje su monokromatske, klasične te vrlo jake, bojom zidova i rasvjetom.
Možete nam nešto reći o bojama u prostoru?
Baza cijelog prostora je bijela boja te uz već spomenute sive tonove koristili smo duboku plavu boju kao vrlo poslovnu boju te kao kontrast sivim i bijelim tonovima. Plava boja je hladna boja, poslovna boja i mislimo da je odlično razbila sive, bijele i crne tonove u prostoru. Sa druge strane drveni parket, drvene police po zidovima, drveni stol, drveni detalji kao kontrast hladnome donose toplinu u prostor.
Koji su najnoviji trendovi u uređenju?
Mislimo da su trendovi prolazni. Ne volimo se voditi trendovima, već pokušavamo spojiti klasične dizajnerske bezvremenske komade namještaja sa momentima koji odskaču od klasičnog, koji rade dinamiku i kontrast te neku priču, doživljaj. Doživljaj prostora je nešto što će promatrač ili korisnik zapamtiti. Prostor uvijek pokušavamo učiniti prepoznatljivim našem stilu i rukopisu – topli drveni tonovi u kombinaciji sa “hladnim” minimalističkim detaljima u kontrastu sa različitim atrakcijama koje se apliciraju u vidu boje, strukture ili nekog uzorka, ali da je sve zajedno jedna cjelina koja je pomno smišljena i konceptualno dovoljno jaka da međusobno paše.
Polymachine i virtualna stvarnost
Koliko je vremena potrebno za uređenje jednog ovakvog prostora, koji su najkompleksniji momenti
uređenja?
Uređenje ureda za Polymachine trajalo je oko 2 i pol mjeseca od samog početka kada smo ga konceptualno postavili do trenutka kada smo izradili službene fotografije. Najkompleksniji momenti su bili na samom početku kada smo tražili inspiraciju i smišljali koncept, te na samom kraju kada smo velik broj računala i servera morali umrežiti bez pretjerano vidljivih žica i kablova.
Koliko je ustvari ovaj posao kreativan i koliko slobode dopušta?
Posao je vrlo kreativan, ali kao što sam već napomenuo – neophodno je i tehničko znanje. Do tog znanja je često teško doći jer osim raznoraznih tečajeva, na svijetu su još uvijek rijetke škole ili fakulteti koji se bavi 3d grafikom. Već kod same pripreme posla, a to je izrada 3d modela – svaki 3d artist mora biti vrlo kreativan kako bi što vjernije nacrtao i predočio geometriju određenog modela. Kasnije, pri biranju i namještanju kadrova i svjetla kreativnost je neophodna jer je svaka vrhunska fotografija pomno osmišljena i kadrirana od strane fotografa, a svjetlo je ono što fotografiji daje doživljaj i dinamiku bilo prostora, portreta ili nekog objekta. Likovno znanje je vrlo važno te je smisao za estetiku presudan u kreiranju prikaza kakvima se bavimo.
Polymachine prvenstveno je studio koji se bavi arhitektonskom vizualizacijom i ima klijente izvan Hrvatske. Možete li usporediti naše tržište i potrebe s onima vani?
Specijalizirani smo za izradu 3d arhitektonske vizualizacije, animacije, izradu virtualne stvarnosti (virtual reality), izradu 3D modela i prikaza namještaja za potrebe kataloga, weba i marketing materijala te izradu 3d modela i prikaza elemenata produkt dizajna. Kod nas se stanje popravlja u zadnjih nekoliko godina te je potreba za izradom vizualizacije na arhitektonskim projektima dosta velika.Pošto smo turistička zemlja, dosta upita je bazirano na izradi prikaza interijera za booking apartmana, hotela i dr.
U zadnje 2-3 godine Polymachine je odradio prikaze za dvadesetak lokalnih hotela te je većina prikaza osim prezentacije samog hotela služila i za booking jer se ispostavilo da su naši prikazi katkad reprezentativniji od same fotografije. Za vanjsko tržište radimo dosta dugo te se cijelo vrijeme probijamo sve dublje. Od zanimljivijih projekata spomenuo bih izradu virtualne stvarnosti za nacionalni muzej u Qataru (projekt Al Zubarah). Strani klijenti su nam većinom arhitektonski uredi te dizajnerski uredi koji se bave izradom namještaja. Osim većinom Europskih projekata unutar EU, sudjelovali smo na mnogobrojnim projektima na svjetskoj razini.
Dosta često bivamo pozivani na internacionalne konferencije sa temom računalne grafike kao predavači, od kojih bi istaknuo predavanje o 3d arhitektonskoj vizualizaciji u jednom od najvećih svjetskih arhitektonskih ureda Foster and Partners u Londonu. Kada uspoređujemo naše tržište sa internacionalnim, jedna od bitnih razlika osim veće potražnje je upućenost samih arhitekata te investitora u proces izrade vizualizacije.
Kod nas se stvari većinom rješavaju “u hodu”, projekti nisu dovoljno pripremljeni i detaljni, za razliku od internacionalnih gdje je većina stvari definirana prilikom samog upita za posao, jer postoji puno dulja tradicija korištenja 3D grafike u arhitekturi.
Beach Resort u Libanonu i Lake, kuće uz jezero
Koji vam je bio najizazovniji projekt do sada i zašto?
Izdvojio bih 2 vrlo zahtjevna projekta koje je Polymachine radio u zadnjih godinu dana, međutim moram napomenuti da je sama arhitektonska vizualizacija na razini na kojoj mi radimo dosta složena i zahtjevna u svakom segmentu, jer osim umjetničkog pristupa jako je važno i tehničko znanje. Prvi je 3D animacija Beach Resorta Bella Mare u Libanonu. Video materijal je bio dio marketing kampanje sa kojom se započelo prije nego što je projekt izveden pa smo željeli napraviti što vjerniji prikaz cijelog Resorta, njegovog doživljaja te same plaže, mora i valova.
Kako se radi o vrlo kompleksnim i dugotrajnim simulacijama fluida (u ovom slučaju – vode), taj proces je bio vrlo zanimljiv i izazovan jer ne spada u ‘klasične’ metode koje se koriste u arhitektonskim vizualizacijama. Kako bi se što vjernije prikazalo kretanje valova potrebno je raditi bezbroj proba te ih uspoređivati sa stvarnim valovima kako bi se kroz iteracije došlo do vizualno atraktivnog rješenja.
Drugi je projekt Lake, gdje se radi o dvije obiteljske kuće pored jezera, na livadi unutar šume, a ispod planine. Cijeli okoliš (šumu, jezero, livadu i dr.) smo izradili u 3d-u kako bi kasnije bili fleksibilniji u odabiru kadrova da što bolje prikažemo obiteljske kuće, njihovu poziciju te kontakt sa prirodom. Scena je bila vrlo zahtjevna pošto smo morali simulirati cijelu šumu i svu postojeću vegetaciju, a to predstavlja prilično veliki izazov jer je prirodu vrlo teško simulirati u 3d-u a da izgleda uvjerljivo i realistično.
”Smisao za estetiku je presudan.” Polymachine
Na kojim još projektima u Hrvatskoj trenutno radite?
Trenutno radimo na izradi kataloga za dvije lokalne tvornice namještaja i rasvjetnih tijela, nekoliko
lokalnih projekata višestambenih zgrada na Pagu i Krku, nekoliko obiteljskih kuća i stancija u Istri… Paralelno s time, pripremamo novi promo materijal kojim želimo prikazati koliko je arhitektonska vizualizacija, a i mi sami, napredovala unatrag nekoliko godina.
Foto: www.polymachine.com