Kod žena ponekad vlada kriza na radnim mjestima, a zove se samopouzdanje! Jer suočavamo se sa potpuno oprečnim savjetima kako se nositi s našim ženskim osobinama – potpuno ih prigrliti ili ih definitivno potisnuti.
Izvrstan je zato primjer onaj o ženskoj intuiciji. Ovaj izraz duboko je ukorijenjen u naš vokabular, ali poprima konfliktan prizvuk ovisno o tome tko ga koristi. Neki ga navode kao pozitivnu stvar, snagu specifičnu za ženski genij. Međutim, češće, postoji suptilna implikacija inferiornosti: pretpostavka da intuitivna odluka mora biti vođena osjećajima, da tu nema razuma ni logike.
Ženska intuicija
Oba tumačenja mogu štetiti ženama na radnom mjestu, osobito ako rade na mjestu gdje su spolovi izmiješani. Prisiljeni smo skroz prihvatiti ili apsolutno odbaciti način odlučivanja koji se temelji isključivo na pretpostavci da odlučujemo tako zbog svog spola – što zapravo nema osnove. Prema istraživanjima, žene su jednako analitične kao i muškarci, ako ne i više. I dok su žene često motivirane intuicijom, u donošenju konačnih odluka uvelike se oslanjaju na podatke i činjenice.
Ipak, postoji razlog zašto je ženska intuicija dobila toliko pažnje. Možda intuicija i nije prikladna riječ, ali žene imaju posebnu moć percepcije koja je duboko ukorijenjena u njihov genetski sastav: onaj fizički, kao što je širi periferni vid; i onaj psihološki, kao što je pojačana emocionalna inteligencija. Korištenje tih razlika prvi je korak ka postizanju samopouzdanja na radnom mjestu. Postoje i neke tehnike kako da svoje ženske strane ne potisnete, nego upotrijebite na pravi način kako bi još više zasjali na radnom mjestu – bez ikakvog straha.
Žene naprosto osjete kako diše soba
Spomenula sam kako žene imaju širi periferni vid. Ispada da su žene uspješnije u tome da naprosto osjete kako diše soba prepuna ljudi i bolje procjene njenu dinamiku, jer možemo vidjeti više ljudi odjednom. To znači da žena na sastanku može bolje procijeniti kakva je atmosfera u prostoriji, kakvo je raspoloženje, kako različite osobnosti reagiraju jedni na druge, te koji je najbolji način da se raspravlja o nekom problemu ili prijedlogu. Može brže uhvatiti tu finu nit dobrog raspoloženja ili napetosti, kao i govora tijela, jer su joj vizuali širi. Zato ako primjerice osjećate da je došao trenutak da pitate nešto što vas muči jer se svi čine opuštenima, imajte na umu da je taj vaš osjećaj vjerojatno puno točniji nego što mislite i to sa psihološkog aspekta. Imajte samopouzdanje i recite to naglas.
Žene česte nerado pričaju o instinktu ili o tome kako neke odluke pripisuju intuiciji, jer misle kako će to ugrozit njihovu vjerodostojnost. Upravo zbog toga žene često ne vjeruju svojim osjećajima. Ali moramo prestati tako razmišljati! Maknite iz glave tu ideju da naše emocionalne reakcije isključuju razum i budite dovoljno samopouzdane da vjerujete svom osjećaju koji vam govori “to nešto”.
Često je naša intuicija zapravo rezultat iskustva i skup podataka koje smo podsvjesno prikupljali tijekom vremena. Koristimo zapravo induktivnu logiku da iz ovih specifičnih okolnosti izvučemo univerzalne zaključke i na toj su osnovi naše emocionalne reakcije na situacije često duboko ukorijenjene u razumu.
Female kvocijent (FQ)
Zbog straha od odbacivanja ili diskreditiranja i toga da smo previše emocionalne određeno je i naše ponašanje na radnom mjestu – od smiješka suradniku do korištenja uskličnika u mailu. Ipak, veliku ulogu u kvaliteti učinkovitih i dobrih lidera ima female kvocijent (FQ).
Upravo zbog tog FQ, žene su opreznije, fokusiranije i oslanjanju se na činjenice pod stresom. Bolje smo kao učitelji i mentori, prilagodljivije smo promjenama i bolje se prilagođavamo problemima u organizaciji. No, možda je najbitnije to da naša viša FQ doprinosi i kolektivnoj inteligenciji (IQ) društva.
Zato žene moraju vjerovati da se s pravom nalaze tu gdje jesu. U svijetu gdje izgledi i prilike baš i nisu na našoj strani, trebale bismo biti dovoljno samouvjerene da smo sigurne kako smo zaslužile svoje pozicije i da je naš uspjeh potekao od toga kakve smo kao pojedinci – zajedno sa našim emocijama prije svega.
Tekst: Andrea Štimac, Hello FQ
Foto: Marko Grubišić (otvorna fotografija), Unsplash