Uskoro će se u Zagrebu održati 11. Pink Day, festival posvećen ružičastim vinima čija je najvažnija gošća Katherine Cole. Ona je višestruko je nagrađivana američka novinarka i spisateljica, vinska kolumnistica, producentica i autorica, čije ime se u vinskom svijetu ponajprije veže uz tzv. ružičastu revoluciju, tj. trenutak koji je širem auditoriju pomogao osvijestitit značaj laganog, a ipak zanimljivog, osvježavajućeg i nezaobilaznog vina – roséa, koji je dugo bio zanemarivan pa i podcijenjen.
Čak je i instagramski hashtag #roseallday povezan upravo s Katherine Cole i njenom prijelomnom knjigom Rosé All Day. Dolazi iz Oregona, u kojem je od svih američkih država, rosé možda najprominentnija vrsta vina, a napisala je sveukupno pet knjiga o vinu, odreda bestsellera. Osim po knjizi o rosé vinu, poznata je i po knjizi o pjenušcima, Sparkling Wine Anytime. Dobitnica je prestižne James Beard Award nagrade i voditeljica međunarodnog podcasta The Four Top, koji se bavi vrućim temama u svjetskoj vinskoj areni.
Razgovarali smo s njom ususret masterclassu koji je centralno događanje 11. Pink Daya u Zagrebu i na kojem će Katherine Cole sudionike povesti u ružičasti svijet vina i pokazati kako se on s godinama mijenjao.
- Kako ste započeli svoju karijeru u svijetu vina i što vas je privuklo tom području?
Odrasla sam u Seattleu na samom sjeverozapadu Sjedinjenih Država, u vrijeme kada su gurmanska hrana i piće doživljavali renesansu. Moja je majka potjecala iz obitelji pivara, a otac je skupljao male količine finog vina i pomogao u pokretanju pivovare. Dakle, odrasla sam u sredini u kojoj su zanimljiva pića uvijek bila na stolu. Nakon diplomskog studija (na Sveučilištu Columbia u New Yorku), otišla sam raditi za jedan časopis u Chicagu, gdje sam otkrila da stvarno uživam uređujući rubrike o hrani i piću. Svidio mi se način na koji nam vino omogućuje da budemo vječni studenti – povijesti, kulture, botanike, poljoprivrede itd. – a opet je i druželjubivo. Kad sam počela raditi kao freelancer, odlučila sam da se želim specijalizirati za vino. Počela sam pisati kolumne o pićima za dva časopisa i uspjela dobiti mjesto vinskog kolumnista u novinama The Oregonian. Kasnije sam nastavila pisati knjige i druge publikacije.
- Vaša knjiga Rosé All Day postala je simbol “ružičaste revolucije”. Možete li nam reći kako ste promijenili percepciju roséa u vinskoj industriji?
Ne mogu preuzeti zasluge za promjenu percepcije roséa – promjena je već bila u tijeku! Ali istina je da nije bilo knjiga o ružičastim vinima na engleskom jeziku kad sam počela raditi na knjizi.
Kad sam napisala knjigu, potražnja i proizvodnja roséa brzo su rasle, ali činilo se da vinski kritičari i poznavatelji ne shvaćaju ozbiljno tu kategoriju. Željela sam podijeliti poruku da rosé može biti ozbiljno vino.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
- Kako vidite razvoj i budućnost roséa u svijetu vina s obzirom na dugogodišnje iskustvo u tom području?
Sretna sam što vidim da se rosé sada smatra ozbiljnim vinom koje je pogodno za hranu. Mnogi fini restorani u Sjedinjenim Državama sada navode rosé na svojim vinskim kartama, čak i u zimskim mjesecima. To je velika promjena. Što se tiče budućnosti, bit će zanimljivo vidjeti kakav učinak klimatske promjene imaju na rosé. U državi Oregon, gdje živim, imali smo strašne šumske požare 2020., a to je natjeralo mnoge vinare da proizvode više roséa od crnog grožđa. Kožica grožđa bila je zahvaćena smradom dima, pa su vinari cijedili sok bez, praveći blijeda vina. Možda ćemo vidjeti još toga ako šumski požari nastave pustošiti vinske regije.
- Koji su vam bili najveći izazovi u promociji roséa kao kvalitetnog vina s obzirom na njegovu raniju podcijenjenost?
Luksuzni ružičasti brendovi pojavili su se baš kad je objavljena moja knjiga. Vrhunski proizvođači roséa u Provansi, u Francuskoj, počeli su puniti svoja vina u teške boce u stilu šampanjca i naplaćivati ih po višoj cijeni. Već je postajala prihvaćena činjenica da rosé može biti kvalitetan. Stoga se nisam suočila s velikim izazovom.
Izazov za potrošače je razlikovati otmjeni marketing od istinskog kvalitetnog vinarstva. Rosé je tako lijep da može biti zadivljujući!
Ali oduvijek sam bila zagovornica proizvođača vina koji prave jedinstvene rosée koji govore nešto o mjestu. Riječ je o vinarima koji, primjerice, vinificiraju povijesne autohtone sorte grožđa, ili dopuštaju da se fermentacija odvija spontano, ili fermentiraju i odležavaju svoja vina u neutralnim bačvama, a ne u čeličnim spremnicima. Imam osjećaj da ću kušati rosée koji odgovaraju ovim kriterijima kada posjetim Hrvatsku!
- Kakva su vaša očekivanja i ciljevi za ovogodišnji 11. Pink Day u Zagrebu, s obzirom na ulogu predavača na masterclassu?
Ne znam što očekivati! Uzbuđena sam što ću posjetiti Hrvatsku i naučiti nešto o vašoj vinskoj kulturi.
- Kako biste opisali promjene koje tijekom godina primjećujete u svijetu vina, posebice u trendovima u potrošnji i proizvodnji roséa?
Dugi niz godina, barem u Sjedinjenim Državama, smatralo se da je rosé sladak, jeftin i bez okusa. Sada se smatra standardnom kategorijom vina, baš kao i crno, bijelo i pjenušavo. Mlađi potrošači nemaju nikakve predrasude o tome, a to me jako veseli!
*Masterclass Katherine Cole pod nazivom All About Rosé održat će se 20. travnja u Laubi u 13.30 sati. Više informacija o radionicama 11. Pink Daya i prijavi potražite na pinkdayzagreb.com
Foto: Addie Mannan, privatni album, iStock