Zagrebačka scena već je upoznata s radom dizajnerskog kolektiva egzotičnog naziva Oaza kojeg čini šest mladih dizajnerica. Na poziv Josefin Vargo ovu su godinu započele međunarodnim predstavljanjem svojih projekata.
Gostujući na Underverk platformi koja se primarno bavi tzv. “experience dizajnom”, odnosno postavljanjem postojećih ili iniciranjem vlastitih događaja koji posjetitelje povezuje sa specifičnim situacijama ili mjestima te ih direktno poziva na interakciju i testiranje predstavljenih radova ili izvedbi, Nina Bačun i Maja Kolar održale su radionicu na temu hrvatskih tradicionalnih obrta i vještina, a Maja nam je opisala svoje iskustvo na ovom međunarodnom eventu.
”U našem slučaju održana je kraća radionica u sklopu koje su predstavljeni projekti našeg studija tematski vezani uz konzumaciju specifičnih jela te prezentaciju namirnica svojstvenih Hrvatskoj čijom se obradom bave neki od projekata nastalih u sklopu Hungry designers edicije (platforme Design Tourism Hrvatskog dizajnerskog društva). S obzirom na specifične načine obrade i serviranja hrane stranim gostima je radionica predstavljala zanimljivo i posve novo iskustvo. Uz radionicu, za nekolicinu prijavljenih gostiju, Oaza je radove imala priliku prikazati i široj publici, što je s obzirom na terminsko poklapanje sa Stockholm Design Weekom bila izvrsna prilika za promociju, i ono najvažnije – dodatna inspiracija za daljnji rad!” opisuje Maja po povratku iz Stockholma, dodajući da su pozitivne kritike naspram Oazinih radova bile usmjerene upravo prema kontekstu iz kojeg proizvodi potječu te naglašavanju porijekla i izvora pojedinih tradicionalnih obrada čiji utjecaj slabi. Na taj način prezentirani proizvodi cjelovit su prikaz procesa njihova nastanka i samim time zanimljivi publici navikloj (samo) na gotov proizvod.
Održavanjem rasprodane kulinarske radionice, dizajnerice su publiku upoznale s tradicionalnim hrvatskim okusima i specijalitetima te radom naziva “Konzerviranje ljeta”, nastalog u suradnji s dizajnericom Anom Rimac, koji korisniku vješto omogućava moderan pristup starinskom načinu očuvanja vrijednosti i kvalitete hrane. Konzerviranje ljeta ima za cilj objediniti i popularizirati nekoliko funkcija poput prerade, očuvanja i serviranja hrane te ih učiniti pristupačnim, razumljivim, naposljetku i željenim.
Posvećene detaljima, dizajnerice su za predstavljanje u Stockholmu posjetiteljima radionice ponudile tradicionalnu hrvatsku vinsku juhu, serviranu s palentom, kruhom, inćunima te domaćim maslinovim uljem, a sudionici su na poklon dobili i dizajnerske krpe koje je isključivo za tu priliku osmislio umjetnik Ludwig Halsberger.
Maja dodaje da je prostor izlaganja bio maleni studijski prostor dizajnera situiran u četvrti koja okuplja brojne kreativce stoga nas je zanimalo kako je bilo izlagati publici u tako intimnoj atmosferi i što ju je najviše zanimalo?
Iznenadio nas je broj posjetitelja i cjelovečernji full house. Uz očekivana poznata lica kolega, došli su i mnogi mlađi profesionalci, predstavnici iz medija te pokoji sommelier. Raznolikost (možda i neočekivanost) naših radova očigledno je prikupila šarolike goste. Komentari su bili pozitivni i znatiželjni, što je zapravo i glavna karakteristika brojnih Šveđana, a pokazalo se da je stranoj publici nejasno zašto su neki od proizvoda (za)stali na nivou funkcionalnih prototipova. Investitori koji redovito traže nove talente po takvim događanjima očito ulažu u projekte za kojih u Hrvatskoj trenutno ne postoje (financijski) kapaciteti.
Popularni ruksak Rogoz, reinterpretacija tradicionalnog cekera ili logožara, neosporno je najpopularniji Oazin proizvod i želja mnogih trendseterica, a je li svoju publiku pronašao i u Stockholmu?
Ruksaci su u manjem broju ostavljeni Underverku preko čijeg webshopa će i dalje biti u ponudi za švedsku publiku. Dosadašnji interes najvjerojatnije leži u činjenici da su potrošači sa sjevera informirani i osjetljivi na proizvode ručne obrade iz visokokvalitetnog obrtništva, te skloni biranju proizvoda sa upravo takvim vrijednostima.
Uz vlastito gostovanje dizajnerice su imale priliku upoznati se sa drugim autorima koji su izlagali u sklopu Stockholmskog tjedna dizajna, a činjenica da je naglasak većine eventa bio na neposrednom omogućavanju povezivanja autora i proizvođača, što nije slučaj i kod nas, nagnao je dizajnerice da se još odlučnije posvete uspostavljanju kolaboracijskih suradnji.
Kolektiv Oaza čine Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Tina Ivezić, Maja Kolar i Maša Poljanec, a nove projekte i dizajnerske intervencije ovih inovativnih mladih žena možete pratiti na njihovoj službenoj stranici.
Tekst: Ana Cvitaš
Fotografije: Stephanie Wiegner