Pokrenuti volontersku kampanju kojoj je cilj pošumljavanje požarom opustošenih dijelova Dalmacije i da se pritom uključe ljudi iz cijele Hrvatske doista je potez vrijedan divljenja. Savez izviđača Hrvatske u suradnji s drugim partnerima učinio je upravo to. Već četiri godine aktivno rade na požarištima Dalmacije, a jednu takvu akciju održali su i prošli tjedan. To nam je svakako bio povod da porazgovaramo s Danom Špicerom direktorom Saveza izviđača Hrvatske u sklopu naše platforme #allaboutchange.
- Što je Boranka, objasnite nam koncept i kako ste došli na ideju?
Boranka je volonterska kampanja pošumljavanja požarišta Dalmacije koju je pokrenuo Savez izviđača Hrvatske u suradnji s Hrvatskim šumama, HGSS-om i agencijom IMAGO. Boranka je nastala 2018. kao odgovor na katastrofalne požare koji su 2017. poharali veći dio Dalmacije, ušli u predgrađa Splita i Solina te uništili desetke tisuća hektara šuma i zelenila. Znali smo da neka jednostavna jednodnevna akcija ne može popraviti ovako veliku katastrofu pa smo si postavili puno veće ciljeve. Krenuli smo organizirati naše volontere, a potom dogovarati suradnju s brojnim drugim organizacijama i institucijama. Samu kampanju pokrenuli smo vrlo kreativno uz pomoć genijalne ekipe iz kreativne agencije IMAGO – od izgorjelih borova napravili smo male pastelne bojice koje smo simbolično nazvali Boralice. Uz pomoć tvrtke Karbon, napravili smo preko 150,000 boralica i podijelili ih besplatno širom Hrvatske. Pozvali smo sve da se uključe, da boralicama crtaju svoja stabla te ih posade u virtualnu šumu na web aplikaciji www.boranka.hr. Za svako tako virtualno posađeno stablo, izviđači i svi drugi volonteri Boranke posadili bi na požarištima pravu sadnicu. Kako je rasla virtualna šuma, tako se povećavao i broj pravih sadnica na dalmatinskim požarištima.
- Savez izviđača Hrvatske potaknuo je mnoge volontere i izviđače diljem zemlje na djelovanje u važnim akcijama, objasnite nam malo kako to izgleda i kada se provode akcije?
Akcije pošumljavanja sada traju već četvrtu godinu i nismo se umorili. Svake sezone dolaze nam stotine novih volontera, ali često se vraćaju i oni koji su već sudjelovali. To nam puno znači jer nam govori da radimo nešto dobro za ljude i okoliš. Uglavnom radimo s organiziranim grupama – školama, ekološkim udrugama, planinarima, lovcima, sportašima, zapravo svima koji se žele priključiti, ali i s običnim građanima željnima akcije. Svake godine sudjeluju i pripadnici Hrvatske vojske, volonteri HGSS-a, Crvenog križa, pripadnici civilne zaštite, vatrogasci i mnogi drugi. Izviđači, osim što organiziraju cijelu akciju, rado dolaze i saditi pa smo do sada uključili više od 2000 naših izviđača iz svih dijelova Hrvatske. Akcije pošumljavanja odvijaju se tijekom jeseni, kada je optimalno vrijeme za sadnju. Do sada smo najviše pošumljavali požarišta u okolici Splita i Solina, ali smo radili akcije i u okolici Zadra i Makarske. Nažalost, požarišta u Hrvatskoj je toliko da ovim tempom radimo još stotinu godina, ne bismo mogli vratiti ono što je nestalo u požarima u svega nekoliko dana.
- Jako puno radite na edukaciji, vidite li neke napretke u odnosu na početak vašeg djelovanja?
Edukacije su izuzetno bitna stvar, pogotovo nama izviđačima, ali i kroz kampanju Boranka. Do sada smo u edukativne akcije, primarno kroz vrtiće i škole, uključili više do 10,000 djece i mladih. Jedan dio njih sudjelovao je i s nama u akcijama pošumljavanja pa su ono što su učili kroz radionice mogli u praksi i upoznati te doživjeti prave razmjere prirodne katastrofe. Vjerujem da nema ničega boljega nego kad ljudi, a pogotovo mladi, mogu sami pomoći prirodi i na primjer posaditi svoje stablo. Sigurno je da će se radi toga u budućnosti bolje odnositi i prema prirodi, ali i prema drugim ljudima.
- Sve se više velikih poduzeća odvažuje na akcije koje organizirate, smatrate li da se događa promjena u načinu razmišljanja?
Do sada smo u Boranku uključili više od 40 tvrtki, kroz donacije i sponzorstva. Iz prva smo mi tražili sponzore i donatore, sada se najveće svjetske kompanije nama javljaju da bi sudjelovali i sponzorirali Boranku. Sigurno je da to dokazuje nekoliko stvari – s jedne strane, svijest o nužnosti sudjelovanja u akcijama zaštite okoliša sve se više mijenja i sve više tvrtki želi svoje poslovanje učiniti bar djelomično društveno korisnim. S druge strane, kod akcija poput Boranke, gdje je sve dobro organizirano, gdje su uvezani brojni partneri i organizacije, te gdje je vidljivost same kampanje već velika, i tvrtke se lakše uključuju. Sponzori u pravilu žele biti dio nečega velikoga, što ima dokazan utjecaj na zajednicu i okoliš, a ne žele baš eksperimentirati s projektima koji nemaju jasno razrađenu organizacijsku shemu ili mogućnost impacta.
- Boranki je cilj zazeleniti požarom opustošene dijelove Dalmacije, koji su rezultati do sad?
Kroz Boranku smo do sada uključili više od 8,000 volontera koji su osobno sudjelovali u sadnji stabala na dalmatinskim požarištima. U tim je akcijama do sada posađeno više od 90,000 stabala u sadnicama i drugom sadnom materijalu. Upravo zbog toga, Boranka je već sada postala najveća volonterska akcija pošumljavanja požarišta na razini čitave Europe. Zbog svoje učinkovitosti i kreativnosti, Boranka je i najnagrađivanija neprofitna kampanja u povijesti Hrvatske. Osvojila je brojne domaće i strane nagrade i sve te nagrade motiviraju nas da idemo dalje i jače, da uključimo još više ljudi.
- Prošli vikend održana je četvrta Boranka, recite nam nešto više o cijeloj akciji?
Ove jeseni održat će se ukupno 6 velikih akcija pošumljavanja. Na svakoj akciji imamo 200-tinjak volontera. Prošle subote održana je četvrta ovogodišnja, a ukupno 27. akcija Boranke. Pošumljavali smo požarište u splitskoj Korešnici, a tamo nastavljamo i ove subote. S nama su bili pripadnici Hrvatske ratne mornarice, splitski izviđači, planinari, branitelji iz Brodosplita te drugi građani. Pridružili su nam se i zaposlenici tvrtke Philip Morris Zagreb te zaposlenici Raiffeisen banke, koja je glavni sponzor Boranke. Zanimljivo je da nam se na svakoj akciji priključe i stranci koji žive u Hrvatskoj, a okupljeni su u inicijativi My Hidden Croatia pa tako su ove subote s nama bili volonteri iz Velike Britanije, Australije, Tajvana, Švicarske. Uvijek nam je zanimljivo sresti nove ljude i svi se oduševe akcijom. Bitno je naglasiti da svim volonterima osiguramo prijevoz autobusima od Splita do akcije pošumljavanja, što nam omogućuje Grad Split, a svima su osigurane i sadnice, alat za sadnju, radne rukavice, hladni obrok, voda za piće, voće. Na dežurstvu su uvijek i ekipe prve pomoći iz Crvenog križa. Stručnjaci iz Hrvatskih šuma s volonterima odrade početne edukacije te pomažu u sadnji, nadzoru sadnje i održavanju sadnica.
- Kako se svatko od nas može uključiti u vaše hvale vrijedne akcije i projekte i zašto je to nužno kada govorimo o velikim promjenama koje su nužne?
Vjerujemo kako je jako važno da se svi uključimo na neki način, kako je kome već moguće. Klimatske promjene pa i požari, postaju naša svakodnevica i priroda se sama ne može nositi s time što joj čovjek čini. Zato je jako važno da svi shvatimo našu ulogu i odgovornost. Sadnja stabala samo je jedan od načina, ali jako bitan i vrijedan alat u borbi protiv klimatskih promjena. Upravo iz tog razloga, Savez izviđača Hrvatske pokreće kroz mjesec dana najnoviji projekt, kao svojevrsnu nadogradnju Boranke. Projekt smo nazvali CO2MPENSATING BY PLANTING (www.compensatingbyplanting.com), a omogućit će tvrtkama, organizacijama i svima koji žele se uključiti, da sadnjom stabala nadoknade svoj ugljični otisak. Sadnja će se odvijati u Zagrebu i okolici, a onda i širom Hrvatske, a sadit će se nove šume upravo na područjima gdje su postojeće šumske sastojine već uništene djelovanjem klimatskih promjena. Kroz projekt ćemo provoditi i njegov edukativni program nazvan ŠUMOBORCI. U srednjim i osnovnim školama provodit ćemo edukacije o učincima klimatskih promjena, ali i o načinima uključivanja svih nas u akcije zaštite okoliša i borbe protiv klimatskih promjena. Svi koji će sudjelovati u edukativnim akcijama i akcijama sadnje bit će naši Šumoborci.
Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.
Foto: Savez izviđača Hrvatske, Unsplash