Ana Zovko direktorica je Sektora za digitalni razvoj u Croatia osiguranju, a vodi uspješne digitalne brendove poput Croatia osiguranja, platforme LAQO i CO digital. Nedavno je prisustvovala konferenciji Web3 Tales, a mi smo imali priliku popričati s njom.
Gdje leži budućnost digitalnih platforma, kako ih integrirati u metaverse svijet i koliko je izazovno voditi digitalni tim u današnje vrijeme donosimo u nastavku.
- Kako ide proces digitalne transformacije u najvećoj i najstarijoj hrvatskoj osigurateljnoj kompaniji, a pogotovo iz perspektive digitalnog lidera na tržištu koji uvodi brojne inovacije kao što su 100 posto digitalno osiguranje, plaćanje kriptovalutama, muzej u metaversu…?
Tržište osiguranja u Hrvatskoj 2019. godine značajno je zaostajalo u digitalizaciji u odnosu na CEE zemlje. U Croatia osiguranju, kao najvećem osiguravajućem društvu i tržišnom lideru u Hrvatskoj, prepoznali smo da tržište treba modernizirati. Odlučili smo preuzeti ulogu predvodnika digitalnih promjena i inovacija na našem tržištu na čemu kontinuirano i uspješno radimo. Danas su naši procesi značajno jednostavniji, proizvodi su jasniji i pristupačniji klijentima, a imamo i dva digitalna brenda – Croatia osiguranje digital i LAQO, koji posluje u sklopu Croatia osiguranja. Cilj nam je klijentima pružiti izvrsno digitalno iskustvo te istovremeno značajno pojednostaviti i dodatno unaprijediti interne procese.
Naša mobilna aplikacija Moja Croatia ima 150.000 aktivnih korisnika koji veliki dio procesa kroz koje su nekada prolazili offline, danas odrade online s bilo kojeg mjesta i u bilo koje vrijeme. Također, naš brend LAQO smatra se jednim od najbrže rastućih insurtecha u Europi te brend koji ne kopira, nego stvara trendove.
Dokaz uspješne digitalizacije u Croatia osiguranju su i brojne inovacije koje smo implementirali u posljednje četiri godine. To su primjerice program sigurnosti u prometu kojim potičemo klijente da budu odgovorniji vozači i prate CO2 emisiju svojih automobila, prvo smo osiguranje u svijetu koje je uvelo plaćanje kriptovalutama, pioniri smo na našem tržištu u primjeni umjetne inteligencije u našim procesima, a otvorili smo i prvi muzej osiguranja u metaverzumu. Provodimo i inicijative kojima unaprjeđujemo zajednicu u kojoj poslujemo te tako podržavamo mlade inovatore kroz LAQOthon natječaj.
- Otkud ideja za otvaranje muzeja u metaversu? Koliko je bilo zahtjevno “progurati” ovakvu priču u tradicionalnoj financijskoj industriji? Kakve su reakcije publike / interno / industrije? Kako je izgledao proces otvaranja muzeja?
Iskorak u metaverse samo je jedna od naših digitalnih inicijativa i još jedan od terena na kojima Croatia osiguranje pomiče granice osigurateljnog svijeta. Ulaskom u metaverse stali smo uz bok tehnološki najnaprednijim kompanijama kao prvi s naših prostora. Na taj način Croatia osiguranje sa svojim brendom LAQO nastavlja predvoditi osigurateljno tržište inovacijama i u svijetu virtualne i proširene stvarnosti.
Ideja o izgradnji prvog muzeja osiguranja u metaversu proizašla je kao logičan slijed digitalne transformacije koju provodimo te dodatna vrijednost koju želimo dati klijentima i u virtualnom svijetu. Tako je nastao naš LAQO Muzej osiguranja u Decentralandu, digitalnoj platformi u metaversu za razmjenu, trgovanje i promociju virtualnih predmeta korisnika. Posjetitelji muzeja mogu doživjeti čekanje u redu na šalterima i vidjeti koji su sve dokumenti i obrasci u prošlosti bili potrebi da se ugovori polica osiguranja ili prijavi šteta. Tako smo prikazali načine osiguranja koji predstavljaju povijest te nova, unaprijeđena i digitalna iskustva kakva nude Croatia osiguranje i LAQO koja postaju standard.
U procesu kreiranja muzeja u metaversu susreli smo se i s izazovima poput načina zakupa virtualne parcele u Decentralandu i izgradnje našeg muzeja te potrage za stručnjacima koji su upoznati s procesima te platforme. Posebnu pažnju i trud uložili smo kako bi LAQO muzej bio prepoznatljiv i u skladu s našim brendom i načinom komunikacije, a istovremeno usklađen sa zahtjevima Decentralanda. Nakon izgradnje muzeja, krenuli smo s edukacijom tržišta i naših korisnika kako bismo ih upoznali sa svim potencijalima koje metaverse nudi.
Pozitivnom reakcijom posjetitelja i zaposlenika unutar kompanije dobili smo direktnu potvrdu da smo stvorili sadržaj koji je zanimljiv, privlačan i intuitivan za korisnike. Otvaranjem prvog muzeja osiguranja u metaverzumu pobudili smo i veliki interes u industriji osiguranja, ali i šire te zaprimili mnogo upita o samom procesu zakupa i kreiranja virtualne parcele. Stoga mogu zaključiti da su reakcije sa svih aspekata i više nego pozitivne, a ujedno se budi i znatiželja drugih kompanija što me izrazito veseli.
- Mislite li da će metaverse biti jednako dostupan svima, jesu li brendovi u Hrvatskoj i regiji spremni za sve mogućnosti koje im se pružaju?
Teško je predvidjeti što nam budućnost donosi. No, osobno vjerujem u suživot offline i online svijeta. Danas je metaverse još uvijek platforma u fazi eksperimentiranja te mnoge kompanije koje su prisutne na njoj prakticiraju čisti metawashing odnosno, koriste metaverse kao marketinški trik kako bi privukle pažnju klijenata.
Da bi se metaverse otvorio široj publici, za početak je potrebno ulaganje u infrastrukturu i tehnologiju koja će omogućiti bolju povezanost korisnika. To uključuje ulaganje u brzi internet, hardver i razvoj novih tehnologija koje će omogućiti kvalitetno korištenje metaversa.
Također, kako bi se omogućila veća dostupnost, tvrtke koje se bave metaveresom moraju kompanijama predstaviti modele poslovanja koji su prilagođeni različitim korisnicima i educirati ih koje benefite oni sami mogu imati od ulaska u metaverzum, a koje njihovi klijenti.
I na kraju, kompanije koje su se odlučile otvoriti prema njemu moraju kreirati sadržaj koji će biti zanimljiv i privlačan za korisnike kao što je Croatia osiguranje učinilo sa svojim LAQO muzejom u Decentralandu. Pri tom je važno razvijati različite vrste digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike te stvoriti virtualni svijet koji će biti jednostavan za korištenje i u kojem će korisnici htjeti zajednički provoditi vrijeme.
Sa primjerima poput našeg mislim da će brendovi u Hrvatskoj i regiji u budućnosti biti sve spremniji za korištenje ove platforme koja može promijeniti način na koji brendovi posluju i komuniciraju s klijentima.
- U kojem smjeru vidite da se razvija nova treća generacija decentraliziranog interneta, zvana web3?
Web 3.0 tehnologija svoje temelje gradi na konceptu decentralizirane mreže i blockchain tehnologije koja omogućuje sigurnu razmjenu informacija i vrijednosti između korisnika bez posrednika te ima potencijal široke primjene pa tako i u industriji osiguranja. Za početak tu je sjajan jedinstveni korisnički ID. Zamislite svijet u kojem morate svoje korisničko ime i lozinku generirati samo jednom i nikad više. Također, Web 3.0 omogućuje klijentima brži i jednostavniji pristup osiguranju te stvaranje novih vrsta osiguranja kao što su on-demand osiguranje ili peer-to-peer osiguranje. Iako blockchain tehnologija osigurava da su podaci u potpunosti sigurni, korisnici postaju vlasnici svojih podataka što zahtijeva bolju edukaciju te veću pažnju u zaštiti podataka i u osiguravanju privatnosti. Ova tehnologija bi trebala omogućiti smanjenje troškova poslovanja što može dovesti do određenih benefita na strani korisnika.
Ipak, valja napomenuti da je Web 3.0 još uvijek u ranim fazama razvoja te da će široka primjena vjerojatno zahtijevati vrijeme da tehnologija sazrije, da se UX pojednostavni i da se svijest o njoj poveća.
- Koliko je izazovno voditi digitalni tim koji radi na puno projekata i paralelno prati i implementira tehnološke inovacije? I postoji li „deficit“ žena u tech industriji ili vidite da se tu stvari ipak mijenjaju?
Vođenje tima koji radi na puno projekata i istovremeno implementira tehnološke inovacije može biti izazovno, ali i uzbudljivo. Ovakva vrsta rada zahtijeva jasan fokus, efikasnost, sposobnost prilagodbe te veliku želju za učenjem. Jako je važno imati „mindset“ pokretača i inovatora te istovremeno znati procijeniti isplativost određenih projekata. U Croatia osiguranju s optimizmom gledamo na budućnost jer vjerujemo da digitalizacija i tehnologija mogu naše živote promijeniti na bolje.
U tech industriji su promjene u većini slučajeva nagle i brze kako u trendovima, tako i u organizacijskim strukturama. Spol u businessu je potpuno nebitan, no činjenica je da je još uvijek premalo žena u tech sektoru iako taj trend s godinama raste. Važno je da se međusobno podržavamo i da se žene ohrabre u smjeru tehnologije i inovacija.
Foto: Instagram, PR