Upoznajte Ivu, umjetnicu iza brenda Sun Studio Ceramics u čiju smo se keramiku zaljubili
Nije strano da naš Journal tim voli brendove preslatkih unikantnih proizvoda koji su uz to i djelo hrvatskih kreativaca. Volimo otkrivati nove kreativce čiji rad onda pratimo i podržavamo. Jedna od njih je i Iva Katušin koja stoji iza brenda Sun Studio Ceramics. Samim pogledom na Instagram profil vidi se kako je riječ o posebnom brendu keramičkih šalica, tanjura, vaza… Iva je s nama podijelila sve o njezinom kreativnom putu, inspiraciji i nadolazećim projektima, ali dopustit ćemo joj da vam se sama predstavi.
Tvoje keramičke šalice, tanjurići i vaze su nas osvojile! Reci nam za početak tko stoji iza brenda Sun Studio Ceramics? Tko si ti?
Bok! Ja sam Iva Katušin. Dolazim iz Karlovca. Tamo sam završila Jezičnu gimnaziju. Nakon gimnazije upisala sam Učiteljski fakultet u Rijeci. U jednom trenu zgrada fakulteta premjestila se na Sveučilišni kampus u Rijeci. Bilo je nemoguće da ne primijetim svoje kolege s Akademije primijenjenih umjetnosti. Upravo toj razini opuštenosti i kreativnosti sam i sama težila. Tada odlučujem i sama, bez očekivanja upisati Akademiju. Dakle, završila sam preddiplomski i diplomski studij primijenjenih umjetnosti, smjer Slikarstvo. Smatram da sam upravo zbog svoje znatiželje i pomalo nemirnog duha odlučila promijeniti faks, što je uvelike utjecalo na moj stil života danas. Osim što sam znatiželjna, smatram da sam intuitivna i kreativna, konstantno istražujem i ispitujem kreativne mogućnosti raznih medija. Te osobine su me najviše obilježile kroz moj proces umjetničkog stvaralaštva.
Kako si se počela baviti izrađivanjem keramike? Odakle ljubav prema tome?
Još kao mala sam provodila sate i dane modelirajući figurice od plastelina i Fimo mase, tada sam voljela raditi minijature i nakit. Oduvijek imam potrebu stvarati nešto rukama bilo da se radi o slikanju, modeliranju ili nečem trećem. Kasnije sam otkrila glinu, no kako za glinu treba imati odgovarajuću peć, zastala sam na neko vrijeme na tom koraku. Na Akademiji sam imala kolegije kiparstva i keramike i tamo sam se ponovno povezala s modeliranjem, no nikada se nisam službeno bavila izradom keramike sve dok nisam otvorila svoj mali obrt i bacila se u nepoznato. Zaključila sam da je keramika idealan medij za mene jer može spajati oblikovanje, slikanje, crtanje i dizajn, pruža puno mogućnosti, kombinacija i i eksperimentiranja što odgovara mom znatiželjnim duhu.
Možeš li opisati svoj proces stvaranja, od ideje do finalnog proizvoda?
Proces izrade keramike sam po sebi vrlo je spor i složen, od mnoštva koraka od kojih se svaki sastoji, od još dodatnih nekoliko procesa i koraka, tako da osoba stvarno treba imati strast, ljubav i strpljenje za izradu samo jedne ručno izrađene i oslikane šalice. Šalicu oblikujem isključivo ručno, ne lijevam glinu i ne koristim kalupe. Krećem od kuglice gline. Kada ju oblikujem, izradim i ručku koju spajam, a uz to dodam i svoj logo na dno. Šalica se zatim suši nekoliko dana i oslikava posebnim pigmentima za keramiku koji su zadovoljili standarde za upotrebu u posluživanju hrane.
Za oslikavanje je potrebno oko pola sata po šalici, vrlo je krhka u tom stadiju. Nakon toga glina ide na prvo, tzv. biskvitno pečenje i provede oko 40 sati u peći za keramiku s hlađenjem. Nakon biskvitnog paljenja slijedi glaziranje. Glazura je u tekućem obliku i svaki predmet treba pažljivo umočiti u nju a zatim drugi dan nakon sušenja obrisati dno da se ne zalijepi za ploču peći te popraviti mjesta na kojima su kliješta za glaziranje ostavila otisak prilikom umakanja, glazura je u suhom obliku štetna za udisanje i treba biti pažljiv. Nakon toga objekti idu na drugo tzv. glazurno paljenje, na visoku temperaturu također oko 40-50 sati u peć. Tek nakon toga možemo izvaditi gotov uporabni predmet (premda se u peći često događaju i neočekivane stvari tako da ne uvijek).
Na određene objekte apliciram i 24-karatno zlato koji je u tekućem obliku, u boji kave, ono je vrlo toksično i najbolje je rukovati njime na otvorenom i s prikladnom zaštitom. Objekti tretirani pozlatom idu i na treće paljenje u peći na nešto nižu temperaturu, a nakon trećeg paljenja prvotno nanesena boja kave se pretvori u zlato. Sve u svemu, od kuglice gline do sjajne šalice za kavu treba proći minimalno oko 20 dana.
Imaš zaista jedinstven dizajn, koji je u jednu ruku jednostavan, a opet baš poseban. Odakle najviše crpiš inspiraciju za to kako će, primjerice, jedna šalica izgledati?
Nekad imam viziju gotovog predmeta, ali često me proces stvaranja odvede na nepoznata, kreativna i kaotična mjesta. Kod keramike je teško znati kako će keramički objekt izgledati nakon trećeg paljenja u peći za keramiku jer se glina smanjuje (skuplja) ovisno o temperaturi i obliku, a boje se mijenjaju isto ovisno o temperaturi paljenja ili vrsti gline. Također mogu imati dva identična predmeta izrađena na isti način i oslikana istim bojama i motivima koji finalno izgledaju jako različito. Iz tog razloga svaki put kada otvaram peć s gotovim radovima to bude veliko iznenađenje, no inspiraciju najviše dobivam vizualnim putem iz okoline i svega što mi je u tom trenu predmet proučavanja, bilo da se radi o odnosu boja ili oblika. Sve što volim i što mi se sviđa pokušam prenijeti kroz, i na keramiku.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Kako pronalaziš ravnotežu između estetike i funkcionalnosti u svojim radovima?
Vodi me jednostavnost koju naknadno nadograđujem. Redovito mijenjam planove i vizije u tijeku procesa izrade jer mi na pamet padne drugačija ideja. Često krenem oblikovati šalicu s jednom idejom, no kad je vidim gotovu uz nju dođe i nova, dodatna vizija boja i ilustracije kojom ću je nadopuniti. Ponekad sama forma predmeta bude dovoljna, pa odlučim da je ostavim takvu kakva je bez ilustracije. Bitno mi je da predmeti služe svrsi s kojom su napravljeni, ali da osim te svrhe imaju i dodanu umjetničku vrijednost, da uljepšaju te male i obične trenutke tijekom dana. Za mene nema ljepšeg osjećaja od ispijanja jutarnje kavice iz ručno rađene šalice koja je sama po sebi unikatna i nosi sa sobom auru ručno rađenog predmeta, pogotovo kad je još ta šalica oslikana najdražim bojama ili motivima.
Pokrenuti nešto svoje nije lagan zadatak, pogotovo u području umjetnosti. Koji su izazovi s kojima se najviše nosiš?
Jako je puno izazova s kojima se nosim na dnevnoj bazi. Treba biti aktivan i dosljedan na društvenim mrežama, a umjetnici su nerijetko karakterno introvertne osobe kojima to nije prirodno, tako da treba uvesti nove navike i na tom području, a i baviti se stvarima koje su daleko od kreativnosti stvaranja kao što su plaćanje i izdavanje računa, komunikacija s publikom, narudžba materijala… Najteže je uskladiti kreativan proces sa svim ostalim obavezama, jer svi koji poznaju kreativan proces znaju da se on ne može samo staviti na raspored dnevnih aktivnosti ili unaprijed odrediti i isplanirati.
A koji su tvoji hobiji i aktivnosti izvan Sun Studio Ceramicsa? Kako ‘puniš baterije’?
Kada nisam u ateljeu, skupljam inspiraciju. Imam dva psa i svaki dan idemo u šetnje pored rijeke, priroda me najviše inspirira i ‘napuni’. Boje, oblici, vizure… bilo da se radi o šumi, livadi, slapu, moru, uvijek napunim vizualne i duhovne baterije. Idem i na suvremeni ples s veselim kolegicama koje me isto uvijek ispune pozitivnom energijom. Volim se izražavati i kroz medij crteža, slikarstva i fotografije, otići na predstavu u kazalište, pogledati izložbu ili pročitati neku zanimljivu knjigu. Sve te aktivnosti mi pune baterije i daju mi nove uvide u nove umjetničke procese.
I za kraj, što dalje možemo očekivati od tebe i tvog brenda? Imaš li neke uzbudljive projekte na kojima radiš, a da bi podijelila s nama?
Keramika kao medij zapravo je cijeli jedan svijet za sebe u moru umjetničkih medija i želim kroz nju nastaviti istražiti i sebe kao umjetnicu i vjerujem da će se brend razvijati kao što ću i sama mijenjati svoju perspektivu i inspiraciju kroz život. Moram priznati da nisam tip od previše planiranja, djelujem u trenutku (intuitivno) tako da je stvarno teško procijeniti što će biti za 5 ili 10 godina, gdje i kamo će me inspiracija odvesti. Svaka nova ideja sa sobom nosi bezbroj novih mogućnosti. Neke od mogućnosti kojima se okrećem ovih dana su i suradnje s drugim umjetnicama i umjetnicima, i prodajnim galerijama.
Podijelila bih s vama dragu suradnju, s dvije umjetnice iz Rijeke (@artstudioglassy), koju smo započele prošle godine. Ona se pokazala kao uspješna, a kroz razvoj ideje došlo je do dizajna unikatnog stalka za sapun koji spaja medij keramike i stakla. Planiramo nastaviti suradnju i istražiti mogućnosti spajanja stakla i keramike na funkcionalne načine.
Foto: Iva Katušin