Split Nomad Gallery predstavlja radove koji će se svidjeti svim filmoljupcima. Doznali smo više
Split Nomad Gallery je prevodnik modela pop-up umjetničke galerije, novog koncepta produkcije, izlaganja i promocije u Hrvatskoj koji dozvoljava umjetnosti nomadski način života. A upravo smo imali priliku i susreti se s njima za vrijeme jednog takvog nomadskog putovanja. Zatekli smo ih u Puli gdje je u sklopu 71. izdanja Pula Film Festivala otvorena izložba koja donosi interpretaciju mediteranskih filmskih klasika u formatu digitalnog printa. Izložba je realizirana u međugalerijskoj suradnji s HUiU, u čijem prostoru ju je moguće razgledati do 31. srpnja.
Potom ova izložba kreće na novi put, točnije u Sarajevo gdje će biti izložena u sklopu 30. Sarajevo Film Festivala. Posjetitelji će imati priliku pogledati filmske plakate i interpretacije klasika kao što su Casablanca, Grk Zorba, Praznik u Rimu, Drž’te lopova te brojne druge radove renomiranih hrvatskih dizajnera i ilustratora, kao i mladih dizajnera na početcima karijere.
A sjajna je vijest da oni mogu krasiti i vaš dom jer je njihova kupovina omogućena na službenim stranicama Split Nomad Gallery. No, prije nego što posjetite njihove stranice, doznajte kako je započela priča ove jedinstvene galerije. O tome nam je više otkrila njezina voditeljica i osnivačica Mirela Jusupović.
- Mirela, Split Nomad Gallery je prevodnik modela pop-up umjetničke galerije. Kako ste se uopće odlučili na ovaj model poslovanja?
Split Nomad Gallery (SNG) prva je pop-up galerija u Hrvatskoj koja u posljednjih pet godina različitim programima i projektima promovira te demokratizira umjetnost organiziranjem multimedijalnih izložbi na alternativnim lokacijama diljem regije. Model pop-up galerije odabran je zbog svoje fleksibilnosti i sposobnosti da umjetnost približi široj publici na dinamičan i pristupačan način.
Tradicionalne galerije često imaju fiksne lokacije i stroge strukture, dok pop-up model omogućava brzinu, mobilnost i inovativnost. Ovaj pristup omogućava nam da reagiramo na trenutne trendove i događaje, te da izložimo radove na neočekivanim lokacijama, čime se stvara uzbuđenje i interes među posjetiteljima.
- Samo ime galerije sugerira i njezino poslanje. Što vas je nagnalo na njezino “otvaranje”?
Ideja o osnivanju SNG-a javila se 2019. godine. Nakon dugogodišnje karijere u modnom dizajnu u New Yorku te kasnije u Europi, nakon dolaska u Split odlučila sam svoje znanje i iskustvo primijeniti na razvoj i unapređenje domaće umjetničke scene. Uočila sam priliku za uvođenjem drugačijeg i novog tipa kulturnog sadržaja u Splitu i šire, te odlučila pokrenuti galeriju i okupiti grupu istomišljenika s ciljem promocije scene na novi i drugačiji način. Ime Nomad odražava našu filozofiju putujuće galerije koja nema stalno mjesto, već se kreće i mijenja, donoseći umjetnost različitim zajednicama kako bi premostili jaz između umjetnika i publike te oblikovali prostor gdje se mogu susresti, inspirirati i učiti jedni od drugih.
- Koji su najveći izazovi s kojima ste se do sada susreli?
Jedan od najvećih izazova je logistika i organizacija događaja. Svaka nova lokacija nosi svoje specifične zahtjeve i prepreke koje treba prevladati, od tehničkih uvjeta do lokalnih propisa. Također, održavanje stalne komunikacije i koordinacije s umjetnicima, partnerima i posjetiteljima može biti zahtjevno. Ipak, svi ovi izazovi nas motiviraju da budemo kreativni i inovativni u pronalaženju rješenja, ali i da budemo prilagodljivi i osluškujemo potrebe kako umjetnika, tako publike.
- Jedan od vaših projekata je NoMAD Movie Art. Što nam možete o njemu otkriti, kako ste došli na ideju istoga?
Jedan od najznačajnijih i najpoznatijih projekata SNG-a je NoMAD MOVIE ART (NMA) – Filmski klasici očima hrvatskih autora, koji je pokrenut u suradnji s Festivalom mediteranskog filma Split 2022. godine. Ideja je jednostavna, interpretacija filmskih klasika od strane lokalnih dizajnera i ilustratora u formi digitalnog printa.
U svojoj interpretaciji, autori imaju potpunu kreativnu slobodu u raznim medijima poput dizajna, ilustracije, fotografije i tipografije. Od tada, autori (umjetnici) uvijek iznova oduševljavaju originalnim sadržajem koji je već treću godinu predstavljen publici na FMFS-u, a ove godine i u sklopu Pula Film Festivala, te u kolovozu na Sarajevo Flim Festivalu.
Projekt je tijekom tri godine značajno narastao i proširio se, uključujući autore iz cijele Hrvatske. Ove godine otvorili smo ljeto s FMFS-om, a sada smo u Puli gdje su umjetničke interpretacije izložene u sklopu Pula Film Festivala u galeriji HUiU (Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika), gdje pulska i festivalska publika može pogledati plakate do kraja srpnja i kupiti svoj favorit. U kolovozu ćemo biti prisutni na Sarajevo Film Festivalu, što je iznimno važno jer ostvarujemo svoje planove širenja van granica Hrvatske. Sve što smo do sada radili, uključujući sve interpretacije filmova, može se pronaći na našoj web stranici.
- Kako birate filmove čiji će plakati biti prikazani u novom izdanju? Kako zamišljate budućnost ovog projekta?
Filmovi se biraju prema njihovom kulturnom i umjetničkom značaju, kao i prema interesu publike. Trudimo se odabrati filmove koji su ostavili dubok trag u kinematografiji, ali i one koji imaju potencijal za vizualno zanimljive interpretacije. Budućnost projekta vidimo u proširenju suradnje s umjetnicima i van Hrvatske te u organiziranju izložbi i događaja koji će dodatno promovirati sinergiju između filmske i vizualne umjetnosti. U želji za podrškom mladih studenata i budućih dizajnera, ilustratora, kreativaca, ove godine predstavili smo osam radova studenata s DVK – Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija Umjetničke Akademije u Splitu, a svakako dogodine širimo suradnju i s drugim Akademijama.
Kultni film sam po sebi je karakterističan što već ima vjernu publiku različitih dobi i interesa. Ove godine odabrali smo Mediteran, te u interpretacijama možete vidjeti klasike kao što su Casablanca, Zorba The Greek, La Dolce Vita, To Catch a Thief, te mnoge druge. Pored izložbenog dijela, organiziramo i radionice za najmlađe, te stručna predavanja na temu dizajna, počevši ove godine sa studijom Šesnić & Turković iz Zagreba koji su održali predavanje o procesu dizajna filmskog plakata u današnjem vremenu.
- Koje projekte spremate u budućnosti? Što biste voljeli ostvariti?
Planiramo pokrenuti inovativne projekte i istražiti kako tradicionalne umjetničke prakse mogu biti obogaćene suvremenim tehnološkim inovacijama, te kako te dvije sfere mogu surađivati na način koji će stvoriti jedinstvene umjetničke doživljaje. Uz to, već radimo na proširenju naše mreže suradnji s umjetnicima, umjetničkim kolektivima, kao i galerijama i manifestacijama, čime želimo dodatno obogatiti naš program i omogućiti razmjenu ideja i kreativnih pristupa između različitih perspektiva.
Foto: Split Nomad Gallery