Razgovarali smo s hrvatskim kreativcima zaslužnima za redizajn vodeće sportske platforme
Sport spaja, stvara osjećaj zajednice i pripadanja te je kao takav iznimno pozitivna sila u svijetu. Kreiranje zajednica u sportu nije stran pojam, a jedan od načina je i spajanje kroz sportske aplikacije. Jedna od tih aplikacija je i Sofascore. Njihova priča započinje 2010. godine, a danas Sofascore glasi kao vodeća platforma za napredne sportske statističke uvide s više od 25 milijuna mjesečno aktivnih korisnika.
Nedavno je ova hrvatska tvrtka prošla kroz veliki rebranding. Svjetski renomirani londonski Design Studio je Sofascoreu pomogao kreirati novi vizualni identitet, novi logotip, definirati boje, tone of voice i sve druge važne komponente identiteta.
Da bi redizajn bio uspješan, važno je voditi brigu o tome da konzistentno odražava karakter branda – a za to je iznimno bitno da je primjenjiv na svim kanalima. Sofascore svojim korisnicima dostavlja iznimno velike količine statističkih podataka o sportu, pa je tipografija jedan od najvećih elemenata njihovog dizajna, a ujedno i najopsežniji izazov tijekom redizajna. U tom zadatku pridružile su im se domaće snage iz studija Hot Type, kako bi kreirali prostor u kojem pojedinci mogu pratiti, igrati i živjeti sport koji vole. Ovaj projekt popratili su i svjetski dizajn mediji kao što su The Brand Identity i It’s Nice That.
Mi smo imali priliku popričati s Anjom Knezić, Art Direktoricom iz Sofascorea i Markom Hrastovcem, osnivačem i glavnim dizajnerom studija Hot Type, koji su bili uključeni u rebranding Sofascore platforme. Što ih najviše inspirira, s kojim se izazovima susreću i koji su njihovi ‘dream‘ projekti, donosimo u nastavku.
- Sofascore vodeća je platforma za napredne sportske statističke uvide koja je nedavno doživjela veliki rebranding. Kojom vizijom ste se vodili pri rebrandingu?
Neposredno prije rebrenda, vodili smo interne razgovore o tome tko smo. Proživljavali svojevrsnu krizu identiteta. Jesmo li tehnološka ili sportska tvrtka? Kako povezujemo razum i emocije? Iako pružamo objektivne statistike i uvide, znali smo da je sport snažan ujedinjujući društveni fenomen. Željeli smo pronaći način da taj emotivni aspekt pretočimo u brand platformu. Svima pružiti prostor za povezivanje sa sportom koji vole. Trebali smo se odmaknuti da vidimo širu sliku o sebi i zato smo ciljano odabrali etablirane stručnjake za ovu suradnju. Ako brendove gledamo kao osobnosti, vanjski promatrači često nas percipiraju točnije i primjećuju stvari o kojima smo sami neizbježno subjektivni.
- Tipografija je potencijalno bila najveći dio rebrandinga, kako je došlo do suradnje Design Studijom?
Design Studio najpoznatiji je po Airbnb rebrendu, no meni su zanimljivi i zbog rada za LCK, Premier League, Champions League i One Football. Odabrali smo ih jer barataju podjednako snažno strategijom i izvedbom. Proces je trajao mjesecima i uključivao niz intervjua s članovima ključnih odjela, radionice, proučavanje dokumentacije, istraživanja i diskusije.
- Kako ste se odlučili na vlastitu tipografiju i kako ste došli do suradnje s Markom i Hot Typeom?
Kod tipografije smo imali značajan zadatak. Sofascore se ponosi širinom podataka koje pokriva, a sučelje je puno tablica, statistika i sitnih opisa. Imali smo specifične zahtjeve oko fleksibilnosti tipografije pa je custom solucija bila dugoročno isplativ potez. Imalo je smisla uključiti domaći studio jer u Hrvatskoj imamo generaciju dizajnera s istančanim okom za tipografiju i stručnjake na svjetskoj razini. Za Sofascore je uz čitljivost i uštedu prostora bilo potrebno da i karakter novog branda bude odražen u samom dizajnu tipografije. Kada smo Design Studiu predložili HotType, oni su oduševljeno priznali da ga već od ranije imaju na umu za suradnju.
- Otkrijte nam koji je sljedeći korak za Sofascore?
Rezultat sveobuhvatnog procesa je brend platforma na kojoj smo započeli graditi novo Sofascore poglavlje. Imamo jasno definiran smjer i ta činjenica olakšava praktično funkcioniranje rastuće organizacije. Znamo kako izgledamo, zvučimo, kome se obraćamo, koji stav i ciljeve imamo. Stavili smo fokus na širinu, sveobuhvatnost i inkluzivnost pa pokrivamo čak niželigaške i amaterske lige koje nigdje drugdje nije moguće pronaći. Ove godine dodali smo MMA kao novi sport uz kampanju s Cro Cop-om. Trenutno se provodi opsežan i važan dio rebranda, a to je sama implementacija brend platforme. Najviše optimiziranja se očekuje na razini samog produkta i korisničkog iskustva. Čak i uz besprijekorno solidnu strategiju i identitet, tek se u smislenoj i dosljednoj primjeni gradi prava vrijednost branda kroz vrijeme.
Marko o Hot Type studiju, karijeri i akademskom okruženju
- Osnivač ste studija Hot Type koji uspješno vodite već više od 6 godina. Postoje li neki izazovi s kojima se najviše suočavate u svom poslu?
Da nema izazova ne bi bilo motivirajuće kontinuirano gurati naprijed, tako da izazove doživljavam primarno pozitivno. Trudim se raditi s klijentima i partnerima na projektima gdje vidim prostor za progresivni pristup, pomak od već viđenog i na kraju krajeva uspješan rezultat. S druge strane, trenutni izazov je uspostavljanje balansa između kreativnog i poslovnog, te skaliranje studija zbog povećanog opsega posla.
- Kakav je osjećaj kada su vaši dizajni prikazani kroz brendove poput L’oreala, Nikea i Louvrea?
Definitivno odličan, jedna od onih stvari o kojima maštaš kad si mlad i ambiciozan, a koja s vremenom postane realnost kako postaješ iskusniji. Rad na projektima za zvučne, sveprisutne brendove sa sobom povlači i puno odgovornosti jer postoji veliki broj ljudi koji su za te brendove vezani. Ali, rado prihvaćam tu odgovornost jer smatram da stojim(o) iza svakog projekta znajući da je odrađen najbolje moguće u datoj situaciji.
- Kako se razlikuje Marko koji predaje i onaj koji radi tipografiju za brendove i surađuje na velikim projektima?
Marko koji predaje se od 1.10. povukao iz akademskog okruženja kako bi se mogao potpuno posvetiti poslovnim izazovima i ambicijama. Ako pitate mene, praktično iskustvo na realnim projektima oblikuje informiranog, aktualnog i zanimljivog predavača i mentora. Dok sam bio u toj ulozi uvijek sam se trudio davati 100% svoje pažnje i koncentracije studentima, a čini mi se da su i rezultati to pratili. Kada sam osjetio da to više ne mogu, odlučio sam se fokus prebaciti na ono što me najviše zanima, dok su povremene radionice i predavanja dobrodošli da začine svakodnevnu rutinu.
Anja i Marko o inspiraciji i kreativnom procesu
- Svaki projekt na kojem radite ima različiti kreativni proces, postoje li neke rutine kojih se držite kada pristupate novom projektu?
Marko: Idealno je posvetiti što više vremena inicijalnoj fazi i pričati s klijentom o ciljevima i potrebama kako bi nam vizije bile usklađene i time si olakšamo kreativni proces. Važno je uspostaviti partnerski odnos međusobnog povjerenja i dati si vremena da se dođe do kvalitetnog rezultata. Izbjegavamo raditi brzinska krpanja i ad-hoc solucije koje nemaju potencijal za dugoročni utjecaj na brandove.
Anja: Rutina održavanja intenzivne kolaboracije. Kada su u pitanju veliki projekti potrebno je da ciljna publika i suradnici razumiju kreativnu viziju i mogu stati iza nje. Kvalitetan dizajn gotovo nikad ne nastaje u vakuumu. Slažem se s Markom, početna faza procesa često bude inspirativna. Važno je kreativno istraživanje i usklađivanje smjerova prije odabira najprikladnijeg. Tako izbjegavamo zamku ponavljanja monotonih obrazaca. U in-house okruženju imamo priliku raditi eksploraciju temeljito i to stvara zdrav zalet da se proces povede do cilja na pravi način.
- Što vas najviše inspirira?
Anja: Inspiriraju me ljudi, glazba, ambijenti, filmovi, razgovori, botanika, mirisi, hrana, bespuća interneta i stil kojim Vernon Chatman piše.
Marko: Vrijeme provedeno bez ekrana. Nema veze radi li se o putovanju, bijegu biciklom u prirodu, fizičkom radu u dvorištu, druženju s frendovima, samo mi je bitno da se odmaknem i pogledam svijet iz šire perspektive.
- Od svih projekata na kojima ste do sada radili, koji biste izdvojili kao najdraži?
Anja: Globalna kampanja s Lukom Modrićem koja je najavila Sofascore rebrend. U smislu angažmana in-house tima i talentiranih suradnika, ovo je bio ambiciozan i sveobuhvatan projekt, a interno smo zadovoljni da je izveden bez posredništva agencija. Brand strategija, vizualni identitet, režija, animacija, tipografija, dizajn zvuka – brojni elementi sinkronizirano su dali život konceptu. Iznimno je zanimljivo i zahvalno ovakvo smisleno spajanje različitih kreativnih disciplina.
Marko: Najdraži za pokretanje i najzahtjevniji za održavanje je projekt hottype.co, vlastiti online shop za licenciranje fontova koje dizajniram ja, kolege dizajneri i bivši studenti. To je projekt na kojem učim nove stvari svaki dan, te kako bi englezi rekli ’nosim puno kapa’.
- Postoje li brendovi za koje bi vam bila životna želja raditi/surađivati?
Anja: Intrigiraju me razni brendovi s cjelovitom osobnošću i pričom: Kinfolk, A24, Patagonia, Einride, COS, Liquid Death… Pratim brendove studia i agencija koji u kreativnoj direkciji postaju autentična ekstenzija nečijeg karaktera. SNASK, Hugo & Marie, MØRNING, Studio Moross, &Walsh i Collins su samo neki koji idu korak dalje od vizualno ispoliranog. Mislim da će budućnost staviti fokus na brendove koji se ne boje hrabro pokazati originalnost, nešto što će biti neophodno da se istaknu na sve zasićenijem tržištu.
Marko: Možda nisu toliko bitni konkretni brendovi, koliko neke vrste poslova ili industrije koje bi htio dotaknuti – slova i brojke za dresove reprezentacija, logotip za renomirani brand bicikala, branding radnih strojeva, lettering za neki dobar ketchup…
Foto: Martina Movrić