Da se ulična umjetnost i analogna fotografija savršeno dobro slažu i upotpunjuju pokazuje nam primjer projekta Le Monde Analogue. Le Monde Analogue (LMA, Analogni svijet) je udruga koja je posvećena promociji analogne fotografije i ulične umjetnosti. Osnivačice LMA su hrvatske fotografkinje Anita Kriško i Jadranka Kljajić. Udruga djeluje preko društvenih mreža, ali jednom godišnje organizira event u kojem sudjeluju fotografi iz cijelog svijeta. Do sada su organizirana tri takva eventa, 2019. u Berlinu, 2021. u njemačkom gradu Goettingenu te u Portu u srpnju ove godine.
Spoj ulične umjetnosti i analogne fotografije
Kroz djelovanje LMA, po prvi puta ostvaren je ovakav oblik kreativne suradnje između grafita/ulične umjetnosti i fotografije gdje su fotografije preuzele ulogu zida, tj. podloge na kojoj nastaje grafit. Glavna ideja Le Monde Analogue je promoviranje ulične umjetnosti, ali i koncepta kreiranja umjetničkih djela u grupi i pred ljudima, a ne u izolaciji. Upravo zbog toga, za razliku od tipičnog vernissage-a, otvorenje ove izložbe donosi sprejanje grafita uživo preko instalacije veličine 3m x 2 m načinjene od fotografija otisnutih na platnu. Po završetku sprejanja, instalacija se rastavlja, a pojedinačne fotografije, uz pomoć grafita transformirane u unikatno umjetničko djelo, postavljaju su u izložbu.
Naglasak na uličnoj fotografiji
Naglasak je na uličnoj fotografiji, fotografije slave ulicu kao svakodnevnu pozornicu, njenu raznolikost, i njenu važnost kao mjesto odvijanja uzbudljivih događaja te mjesto gdje se susreću ljudi. Izvedbe LMA donose tri koncepta. Prvi dovodi ulicu u galeriju u obliku fotografije, koja poput uličnog platna daje prostor na kojem ulična umjetnost nije progonjena, kriminalizirana ili uništena urbanom standardizacijom.
Drugo, ovaj projekt iziskuje da pojedinci nadvladaju poteškoće rada u suradnji, u područjima gdje su subjektivnost i sloboda središnje. Fotografi moraju dopustiti da njegova umjetnost bude modificirana linijom grafita, a ulični umjetnik poštuje suštinu fotografije, drugim riječima žrtvuje slobodu u svrhu estetike. I na kraju, poput gubitka ulične umjetnosti u urbanim standardima, tako i u ovo projektu, kada se pojedinačne fotografije odvajaju od cjelovitog grafita, rastavljaju ideju cjeline, ali ostaju zauvijek obilježene pamćenjem te ujedinjene pripadnošću istoj cjelini. Konačno, suradnja između grafita i analogne fotografije je vrlo dinamična, obje dijele nepredvidivost njihovih rezultata.
Event u Hrvatskoj
Nakon tri održana eventa dosad, autoricama je veliki cilj održati jednu takvu izložbu i u Hrvatskoj, što će im, nadamo se i uspjeti.
Foto: LMA, Unsplash, Instagram