Karim Rashid: Industrijski dizajn pokreću dizajneri koji prihvaćaju nove tehnologije
Karim Rashid: Industrijski dizajn pokreću dizajneri koji prihvaćaju nove tehnologije

Karim Rashid: Industrijski dizajn pokreću dizajneri koji prihvaćaju nove tehnologije

Budući da živimo u užurbanom svijetu, i trendovi se mijenjaju sve brži i brže. Tko diktira trendove? Čini se da digitalni mediji, društvene mreže, pa i influenceri. Konzumerisičko smo društvo, pa se i naši interesi i potrebe oblikuju konzumiranjem svakodnevnih informacija putem digitalnih medija.

Osim mode i beatuy trendova, sve veći naglasak stavlja se i na dizajn, uređenje interijera kao i stvaranje vlastite zen-oaze u domu za kojom toliko žudimo na kraju radnog tjedna ispunjenog obavezama. Kako bismo kreirali prostor prema svojim željama, posežemo za inspiracijama pa tako pronalazimo razne produkt-dizajne koji se ističu svojim oblikom, bojama ili unikatnošću.

Karim Rashid_dizajn2

Karim Rashid – vizionar našeg doba

Riječi su to koje savršeno opisuju i radove poznatog dizajnera svjetskog glasa Karima Rashida. Rashid je istinski vizionar s više od 4000 dizajniranih proizvoda, preko 400 nagrada i brojnim klijentima u 47 zemalja. Njegova ga sposobnost da nadiđe tipologiju i dalje čini jednim od najboljih dizajnera svoje generacije. Neki od svjetskih brendova koji se nalaze u Rashidovom portfelju su: Veuve Clicquot, Alessi, Samsung, Kenzo, Hugo Boss, Audi i ostali.

Osim toga, rado je viđeni predavač na sveučilištima i konferencijama diljem svijeta, a svojim istupima želi dizajn učiniti javnom temom. Upravo s tom namjerom dolazi i na konferenciju Masters of Building Faira (MBF) u Rovinju.

Naime, Rovinj će od 10. do 12. listopada postati epicentar gospodarskog svijeta, i ugostiti prvo izdanje Masters of Building Faira (MBF), međunarodnog događanja koji okuplja vodeće stručnjake i investitore iz različitih sektora.

Masters of Building Fair

Karim Rashid će na MBF-u govoriti o budućnosti dizajna u digitalnom dobu i prilagodbi materijalnog svijeta zahtjevima naših sve digitalnijih života. U ovoj evoluciji iz analognog u digitalno doba dizajn će odigrati ključnu ulogu. Karim vjeruje da će spoj kreativnih disciplina, od dizajna, umjetnosti, arhitekture, mode, hrane, glazbe pa sve do kulture i ljepote, unaprijediti naša iskustva i poboljšati naše živote.

Prije same konferencije, imali smo čast razgovarati s Karimom koji nam je otkrio sve ‘tajne’ dobrog dizajna.

Karim Rashid30
  • Vaš rad je poznat po hrabroj upotrebi boja i organskih oblika. Što je nadahnulo vašu prepoznatljivu dizajnersku filozofiju?

Oduvijek sam polagao veliku nadu u kreiranje bijelih prostora s detaljima naglašenih jarkih pozitivnih boja. To je proces koji se može usporediti s praznim platnom ili bijelom sobom na filmskom setu, savršenom pozornicom za ukrašavanje i dorađivanje. Razmišljam o korištenju boja kako bih stvorio doživljaj ili ljudsku interakciju s određenom zadaćom ili funkcijom. Bijela omogućuje našim prostorima da budu slobodni, slobodni od povijesti, tradicije, fleksibilni i prilagodljivi.

  • Vaša filozofija “senzualnog minimalizma” široko je poznata. Kako se ta filozofija razvijala tijekom vremena i kako ju usklađujete s brzim tehnološkim napretkom u dizajnu?

Dizajn nas dotiče na svakoj razini i može nastaviti definirati i oblikovati naše unutarnje prostore, stvarajući nove progresivne ljudske navike. S novim tehnologijama mogu stvarati nove senzualne i organske oblike koji prije nisu postojali u povijesti. Dakle, oni savršeno funkcioniraju zajedno.

  • Kako balansirate između forme, funkcije i estetike u vašim dizajnima?

Kada dizajniram, prilično sam pragmatičan u razmišljanju o obliku. Ne dizajniram formu prvo, već je “informiram”. Primjerice, zanima me rješavanje problema, dodavanje skulpture inače dosadnom arhetipu ili komunikacija našeg tehnološkog doba.

Karim Rashid04
  • Strastveno ste govorili o “demokratskom dizajnu”, stvarajući za mase, a ne za elitu. Kako održavate inovativnost i kreativnost pri dizajniranju za masovnu proizvodnju?

Dizajn nije elitan, već bi trebao biti demokratski, popularan, a ljepota bi trebala biti sveprisutna. Danas, dizajner ima odgovornost. Zna ishod proizvoda, vijek trajanja predmeta i utjecaj koji predmet ili materijal ima na okoliš. Uvijek to imam na umu prije samog dizajniranja. Ljudi vole misliti da se dizajn mijenja s površnim trendovima, ali tehnologija je ta koja nas zapravo pokreće.

Industrijski dizajn pokreću dizajneri koji prihvaćaju nove tehnologije, bilo da se radi o materijalu, proizvodnoj metodi ili mehaničkom izumu. Na primjer, pri izradi Bruerovog stolca korištene su čelične cijevi iz tvornice bicikala. Prva plastična lijevana monoblok stolica nastala je zahvaljujući tehnologiji smole, a Eames stolica proizvedena je, zahvaljujući tehnologiji, od savijenih furnira da obogati liniju namještaja od šperploče. Dakle, industrijski dizajn pokreću dizajneri koji prihvaćaju nove tehnologije. Stoga će buduće inovacije ovisiti o tome kako mi kao dizajneri prihvaćamo novosti.

Karim Rashid_dizajn3
  • Radili ste u raznim područjima dizajna, od produkt dizajna do interijera pa čak i mode. Kako prilagođavate svoj kreativni proces različitim potrebama?

Oduvijek sam se smatrao pluralistom, čak i kao student. Ne volim ideju specijalizacije i divim se kreativnim ljudima koji dodiruju različite aspekte vizualne kulture. Sviđa mi se koncept Warholove proizvodnje, gdje možete raditi u svim disciplinama primijenjenih umjetnosti. Obećao sam si da ću, ako ikad budem imao vlastitu radnju, zadržati širinu i baviti se svim aspektima našeg fizičkog krajolika, uključujući interijere i zgrade, kao i predavanja o svijetu općenito.

Imam oko 40 projekata u isto vrijeme i svaki projekt neprestano inspirira sljedeći. Moja mi raznolikost daje mogućnost unakrsne inspiracije i stvaranje novih ideja, materijala i estetike.

  • Koji vam je projekt bio posebno izazovan i kako ste prevladali te izazove?

Moj najizazovniji projekt vjerojatno je bio moj dizajn za napuljski metro. To je ujedno najduži projekt na kojem sam radio. Počeo sam 2004. godine, a završen je tek 2011. godine. No vrlo sam ponosan na završni proizvod. Odabrali su razne poznate arhitekte za dizajn svake stanice. Stanice u Napulju nazivaju se “umjetničke stanice”. Primjerice, stanicu Gae Aulenti krase djela Michelangela Pistoletta i Josepha Kosutha, dok druge ‘čuvaju’ umjetnička djela od Sola Lewitta pa do Sandra Chie.

Arhitektu Alessandru Mendiniju sviđala se moja senzibilnost, što mi je laskalo s obzirom na to da sam težio njegovoj viziji dok sam bio na fakultetu i uvijek sam ga smatrao mentorom. Budući da su stanice bile pod okriljem umjetnosti, to mi je omogućilo da umjesto da dizajniram stanicu koja je donekle konzervativna i “ukrašena” umjetnošću, jednostavno napravim cijelu stanicu kao svoje digitalno umjetničko djelo. Uvijek ću voljeti utjecaj i izazov koji je za mene predstavljao napuljski metro. To je oličenje demokratskog dizajna.

Karim Rashid21
  • Što vas motivira nakon desetljeća u industriji? Kako pronalazite svježe ideje?

Osjećam da nadahnuće i inovacija proizlaze iz ograničenja. Kada bismo imali puno resursa, ne bi bilo eksperimentiranja. Ponekad je moj najkreativniji rad proizašao iz malog budžeta ili drugog tipa ograničenja.

  • Vjerujete li da dizajn ima društvenu odgovornost? Kako osiguravate da vaši dizajni pozitivno utječu na društvo?

Ne mogu govoriti o odgovornostima drugih. Smatram svojom odgovornošću educirati svijet o dizajnu i njegovoj ulozi u našim životima. Dobar dizajn može pomaknuti i promijeniti ljudsko ponašanje i stvoriti nove društvene uvjete. Smatram da dizajn oblikuje budućnost i kulturu. Vjerujem da je dizajn iznimno važan za naš svakodnevni život i da može pozitivno promijeniti ponašanje ljudi.

Karim Rashid_dizajn4
  • Kako vidite ulogu tehnologije u dizajnu, posebno s porastom umjetne inteligencije i 3D ispisa?

Što se tiče umjetne inteligencije, vjerujem da možemo postići više. Oduvijek sam prihvaćao promjene. Bilo da se radi o angažiranju profesionalaca za izradu mojih modela dok sam bio na fakultetu ili činjenici da sam bio prvi dizajner koji je koristio 3D ispis u svom studiju prije više od 20 godina. Eksperimentirao sam s umjetnom inteligencijom, ali imam i neke sumnje.

S tisućama slika mog rada u virtualnom svijetu primjećujem da mi mnogi dizajneri šalju radove, koji su nastali generiranjem uz nekoliko riječi, a koje izgledaju kao da sam ih ja dizajnirao. To postaje previše jednostavno, posebno za studente i mlade dizajnere. Ta djela ne dolaze iz njihove duše ili vizije i nisu naučili kako osmisliti vlastite ideje. Također, snažan koncept je ključan za dobar dizajn, a umjetna inteligencija trenutno nudi samo površinski stil – što je vrlo zabrinjavajuće.

  • Koji će trendovi prema vašem mišljenju oblikovati budućnost dizajna?

Vjerujem da svijet prihvaća fleksibilne prostore, višenamjenski namještaj i minimalizam te da to neće biti samo trend, već korak naprijed.

  • Održivost je ključna tema u današnjem dizajnu. Kako je uključujete u svoj rad i kakva je budućnost održivog dizajna u masovnom konzumerističkom društvu?

Očuvanje resursa znači korištenje manje sirovina i energije tijekom cijelog životnog vijeka proizvoda — od njegovog razvoja i proizvodnje do upotrebe, ponovne upotrebe, recikliranja i odlaganja. Zanimaju me biorazgradivi materijali.

Pokušavam koristiti bioplastiku: kanta Garbo je napravljena od kukuruza, a stolica Snap tvrtke Feek napravljena je od 100% recikliranog polistirena i sadrži 97% zraka. Dizajnirao sam i ambalažu za restoran brze hrane koristeći škrob, a završni produkt izgleda kao plastika. Ove inovacije napokon postaju dio svijesti potrošača.

  • Imate bogato radno iskustvo, ali i bogato kulturno naslijeđe. Kako ta iskustva utječu na vašu dizajnersku estetiku?

Ne postoji nacionalni stil. Danas živimo u takvom globalnom okruženju da se jasna razlika u stilu, ukusu i lokalnoj kulturi smanjuje. Budući da mamo pristup međunarodnim tržištima putem interneta i novih tehnologija, svijet imamo na dlanu, pa tako i kulturne granice počinju lagano blijediti. S obzirom na to da konzumerizam i kapitalizam oblikuju ukuse i senzibilitete većine svijeta, mislim da je dizajn omnikulturan, prisutan svuda i univerzalan.

Primjerice, ako je proizvod talijanska marka, a ja sam dizajner (napola Englez, napola Egipćanin, Kanađanin, Amerikanac), inženjer je Nizozemac, dijelovi lampe su iz Tajvana, a drugi dijelovi iz Kine, sastavljanje je u Italiji, a marketing također u Italiji itd. Ima li taj dizajn podrijetlo? Je li to talijanski dizajn? Vjerujem da više nije relevantno gdje se stvari proizvode ili čak koja je nečija nacionalnost.

  • Među brojnim dizajnima, postoji li neki projekt koji smatrate svojim zaštitnim znakom?

Volim svoj dizajn Cadmo lampe koju sam dizajnirao za Artemide. S ovim dizajnom želio sam stvoriti objekt koji izgleda kao da je definiran gustoćom svjetlosti koju sadrži. Čvrsta površina oblikovana je u fluidni oblik koji se elegantno uzdiže i obavija ono što izgleda kao volumen svjetlosti. Crna i bijela su vrlo jednostavne i mogu se uklopiti u bilo koji interijer. Ipak, Artemide je bila ljubazna i napravila mi prilagođenu Cadmo lampu za moj dom u baby ružičastoj boji. 😊

  • Kako se osjećate kada vidite da ljudi koriste vaše dizajne u svakodnevnom životu?

Uvijek više volim vidjeti da se moji proizvodi koriste, nego da su izloženi u muzeju ili izložbenom prostoru.

  • Koji biste savjet dali mladim dizajnerima koji tek započinju karijeru?

Mladim dizajnerima uvijek savjetujem sljedeće: budite pametni, strpljivi, učite kako učiti, naučite biti zaista praktični, ali ispunite svoj rad poezijom, estetikom i novim paradigmama našeg promjenjivog proizvodnog pejzaža. Morate pronaći nove jezike, novu semantiku, novu estetiku, eksperimentirati s novim materijalima i pristupima ponašanju. Također, uvijek imajte na umu očite LJUDSKE aspekte proizvoda, poput emocija, jednostavnosti korištenja, tehnoloških napredaka, metoda proizvodnje, humora i značenja.

Masters of Building Faira, konferencija
Učitati još
Zatvori