Journal foto izložba: Miho Skvrce
Journal foto izložba: Miho Skvrce

Journal foto izložba: Miho Skvrce

Dubrovački fotograf Miho Skvrce novo je lice rubrike Journal foto izložba. Mihovo ime i fotografski potpis sinonim su za neke od najboljih umjetničkih fotografija nastalih u novije vrijeme u Dubrovniku. Fotografijom se bavi i počinje ju izučavati još od 1997. kada je upisao studij slikarstva na čuvenoj Accademia di Belle Arti u Veneciji, a potom se po povratku u rodni Dubrovnik posvećuje umjetničkoj i profesionalnoj novinskoj fotografiji.

Radio je kao suradnik u Kazalištu Marina Držića od 2003. do 2005. godine, kao fotograf u nekoliko dubrovačkih tjednika, a od 2017. godine zaposlen je kao muzejski fotograf u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik. Vanjski je suradnik Turističke zajednice Grada Dubrovnika, Sveučilišta u Mostaru kao i brojnih časopisa, znanstvenih publikacija i revija. 

Spontani početak karijere

  • Budući da si u Veneciji studirao slikarstvo na Accademia di Belle Arti, kako to da si se opredijelio ipak za fotografiju?

Sve se zapravo dogodilo vrlo spontano i sasvim slučajno. Svako jutro prilikom odlaska na fakultet šetao sam ulicama predivne Venecije i odjednom se u meni javila želja i na neki način potreba da zabilježim sve te posebne trenutke, ponajviše lokalce u onom dijelu dana kada ulice još nisu zatrpane turistima. Budući da nisam imao svoj fotoaparat, posudio sam ga od kolege i tako je sve krenulo. Fotografija me od tog trenutka osvojila te sam prvim honorarom od studentskog posla (oslikavanja venecijanskih maski) kupio svoj prvi fotoaparat i tako je sve krenulo. Danas imam pravu malu kolekciju fotoaparata, ali svoj prvi fotoaparat i dalje čuvam.

Venecija inspirira Miha Skvrcu još od studentskih dana provedenih u tom predivnom gradu
  • Kako si počeo raditi kao službeni fotograf Umjetničke galerije Dubrovnik?

Nakon povratka u Dubrovnik dosta sam radio s umjetnicima i često fotografirao djela za kataloge raznih izložbi te me je 2017. godine novoizabrani ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, Marin Ivanović s kojim sam nekoliko godina surađivao, angažirao za snimanje prve izložbe u njegovu mandatu. Bilo je to snimanje kataloga izložbe Dubrovački likovni trenutak. Suradnja se nastavila i dalje te se 2020. godine u mandatu ravnatelja Tonka Smokvine otvorilo i radno mjesto muzejskog fotografa kada sam dobio i svoje stalno zaposlenje u ovom muzeju.

  • Zaista si vrstan poznavatelj umjetnosti što dokazuju i tvoje fotografije proizašle iz suradnji s brojnim umjetnicima…

Umjetnička fotografija je nešto što me na neki način privlačilo od samog početka i tako je ostalo i danas. Najviše volim fotografirati djela i portrete umjetnika, ali i sam proces pripreme i nastanka djela, tako da me te suradnje zaista raduju.

Dubrovački slikar Josip Pino Trostmann snimljen u svom ateljeu

Umjetnička fotografija kao najdraži smjer

  • Koje motive i teme najviše voliš zabilježiti na fotografijama?

Kao što sam i prethodno spomenuo, umjetnička fotografija je nešto za što sam se na neki način opredijelio, ali ako baš moram precizirati, najviše volim raditi portrete. Svaka portretirana osoba  je  jedna duša zarobljena unutar djelića sekunde koja fotografu na neki način odaje djelić njegove intime. To je fotografova vizija te osobe i baš zbog te povezanosti i životnosti, to je tema koja mi najviše odgovara.

  • Koje ti je fotografije najizazovnije snimiti iz segmenta umjetnosti?

Hm, ovo je dobro pitanje na koje je teško odgovoriti budući da je zapravo svako snimanje izazov jer je novo, drugačije. A i kada ponovno snimam možda neke iste stvari uvijek gledam da bude snimljeno na drugačiji način. To je i čar fotografije, barem meni, jer nudi bezbroj mogućnosti što zbog situacije, svjetla, trenutnog stanja….Zapravo, svakim snimanjem se otvaraju neke nove mogućnosti. Ako baš moram izdvojiti, možda bih spomenuo fotografiranje skulptura i reljefa budući da je njih zahtjevno snimiti, jer je velika razlika snimanja ovih umjetnina na otvorenom i u zatvorenom prostoru. S obzirom na to da je za snimanje skulptura i reljefa na otvorenom velika priprema zbog vremenskih uvjeta, odnosno zbog kontrasta svjetla i sjene, tu se baš vidi velika razlika od snimanja na otvorenom i u zatvorenom prostoru gdje su na neki način kontrolirani uvjeti.

Edward Lucie-Smith, engleski pisac, pjesnik, umjetnički kritičar i kustos, snimljen tijekom posjeta Dubrovniku 2018.
Mani Gotovac snimljena na terasi svoje kuće u Rijeci dubrovačkoj
  • Koje su sve specifičnosti u radu muzejskih fotografa?

Specifičnosti ovog posla su u prvom redu stvaranje sekundarne muzejske dokumentacije, prenošenje  informacija o umjetninama te radu muzeja u marketinške svrhe, potom rad na monografijama, katalozima izložbi koje radim u suradnji s kustosima u čemu zaista uživam, iako se radi o zahtjevnom i dugotrajnom procesu.

  • S kojim si sve umjetnicima do sada surađivao?

Budući da već godinama radim umjetničku fotografiju, skupio se zaista veliki broj umjetnika s kojima sam surađivao, što lokalnih, hrvatskih, ali i inozemnih. Od lokalnih, to su primjerice Viktor Šerbu, Josip Škerlj, Josip Trostmann, Lukša Peko i mnogi drugi, potom Matko Trebotić, Vatroslav Kuliš, Lovro Artuković, Denis Krašković, Ida Blažičko, Ahmet Ertuğ… Jako ih je puno.

Detalj iz atrija dubrovačkog franjevačkog samostana Male braće

Muzejski fotograf

  • Je li ti neka suradnja baš posebna i zbog čega?

Suradnja s turskim fotografom Ahmetom Ertuğom na pripremi njegove  izložbe fotografija velikih formata u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik 2018. godine. Kod njegove mi je fotografije bilo posebno zanimljivo uključivanje motiva iz Dubrovnika u autorovu mediteransku priču o renesansnoj i baroknoj arhitekturi. Ovu bih suradnju izdvojio, jer je meni kao fotografu bio vrlo zanimljiv njegov rad s kamerama velikog formata  (Sinar).

  • Možeš li izdvojiti neku fotografiju koja ti je najdraža?

Najdraže fotografije su mi portreti umjetnika i to u njihovim ateljeima, jer tu se zaista može dočarati sam ambijent, ali i ponajbolje prikazati njihovu osobnost. To je njihov svijet u kojemu oni stvaraju i tu su najopušteniji.

Magloviti Dubrovnik
  • Najneobičniji trenutak ili detalj koji si zabilježio svojim objektivom?

Puno je neobičnih trenutaka, ali možda bih kao vrlo zanimljiv detalj izdvojio jednu fotografiju maglovitog Dubrovnika, jer momenat koji sam uhvatio vjerujem da neću više nikad moći ponoviti i zapravo u tim nekim prirodnim, promjenjivim okolnostima nastaju i fotografije s nekim neobičnim, odnosno neočekivanim efektom.

  • Iako si dosad izlagao na brojnim skupnim izložbama, tek si ove godine imao prvu samostalnu izložbu fotografija. Što nam možeš reći o tom projektu?

Serijom On the edges of reality počinjem se baviti 2018. godine kada mi se dogodilo prepoznavanje mogućnosti polaroida u smislu onoga što istražujem i što me zanima. Fotografiram tako da bilježim odraze okoline okrećući kameru prema zamućenom staklu kojeg držim u ruci dok radim, a nastaju kadrovi neoštre zbilje, koje dominantno fotografiram u crno-bijeloj tehnici. U seriji fotografija On the edges of reality odmičem se u područja daleko od svega i svih. Pretežno snimam odraze krajobraza (posebno stabla) i napuštene objekte čiju estetiku istražujem unutar kontura, rubova, nejasnih prizora, refleksija… Uz izložbu u Galeriji Rondo u Mostaru, izdan je i dvojezični katalog (autor predgovora je Petra Golušić) koji sadrži reprodukcije svih eksponata, odnosno 50 polaroida.

Serija polaroidnih fotografija s izložbe On the edges of reality
Serija polaroidnih fotografija s izložbe On the edges of reality
Serija polaroidnih fotografija s izložbe On the edges of reality
  • Zašto još voliš polaroid fotografije?

Jer su to fotografije prepoznatljive po svojim ispranim tonovima, mekanom i preciznom fokusu te difuznom i snovitom ugođaju slike. Obožavam tu snovitost, maglovitost koja polaroidnom snimku daje posebnost, a prilikom snimanja ovom kamerom i sam dobivam jedan poseban osjećaj nostalgije za vremenom kada se morao čuvati svaki kadar.

  • Analogna ili digitalna fotografija?

Definitivno analogna kojoj ću uvijek ostati vjeran, jer ova fotografija ima svoje posebne čari. Ne dopušta ‘ludo’ okidanje stotina fotografija, nego traži plan, pripremu, koncentraciju i ‘lov’ na onaj pravi kadar. Također, posebno uživam i u samom procesu razvijanja filma.

Pogled na dubrovačke Grebene

Istraživanje polaroidne fotografije

  • Na koji način o tebi i tvom radu govore radovi/fotografije koje si izabrao ovom prilikom? Zašto si odabrao baš te fotografije?

Možda bi na ovo pitanje bolje odgovorili oni koji su fotografije vidjeli, jer teško je reći što bi one mogle govoriti o meni. Možda da sam jedna nostalgična duša (smijeh). Šalu na stranu. Ove sam fotografije odabrao, jer me je u jednom trenutku privukla priroda i osjetio sam potrebu da se odmaknem od vreve i fotografiram taj mir i svu onu posebnost koje nam priroda nudi. Polaroid mi se učinio kao najbolja tehnika kojom bih tu svoju ideju mogao prikazati.

  • Planiraš li uskoro realizirati još neke autorske projekte?

Ne volim baš pričati o budućnosti. Najbolje je pustiti da se stvari same dogode i dođu nekako spontano, a na tom je tragu i ova izložba. Trenutno sam i dalje zaokupljen polaroidnom fotografijom, a završavam i jednu staru seriju portreta.

Foto: Miho Skvrce

Radove umjetnika pratite na Instagram profilu.

Učitati još
Zatvori