Jedna hrvatska priča
Tijekom Weekend Media Festivala u rovinjskoj je Galeriji Adris otvorena izložba Jedna hrvatska priča koja predstavlja projekte nastale kroz dvadeset godina suradnje Adrisa i kreativne agencije Bruketa&Žinić&Grey. Posjetitelji se do 20. listopada mogu upoznati s dvadeset i četiri projekta koje je selektirao kustos i istaknuti teoretičar arhitekture Maroje Mrduljaš, a sve kroz prostorni koncept i dizajn izložbe kojeg potpisuje Brigada, čiji su radovi također dio samoga postava.
Tako je Jedna hrvatska priča dijelom i niz izložbi unutar izložbe jer su neki od predstavljenih projekata upravo Brigadine prostorne intervencije koje propituju sam medij izložbi, a nalaze se na sjecištu komunikacija, dizajna i arhitekture. Kao što je Maroje Mrduljaš zapisao u popratnoj publikaciji, postav izložbi multimedijsko je i interdisciplinarno polje u kojem se susreću kustoske koncepcije, prostorni postav, grafički dizajn i razne tehnologije, a izložbe koje je Brigada oblikovala redom su komunikacijski projekti u kojima ključnu ulogu igraju dramaturgija izložbe te ugrađivanje prostornog i vizualnog doživljaja u sadržajnu naraciju.
Primjer je desetogodišnja retrospektiva godišnjih izvješća Adris grupe postavljena na Weekend Media Festivalu 2013. godine. U kontekstu festivalske gužve i industrijskog ambijenta, Brigada, prema Mrduljaševim riječima, kreira arhitekturu prostornog postava koja privlači i predstavlja izložak za sebe. Naime u prostor ubacuju deset visećih cilindara, a ponad njih ovješene stranice godišnjih izvješća koje su oblikovale optički vibrantnu strukturu. Na taj je način, primjećuje Mrduljaš, postojeći prostor “poništen” te je oblikovana autonomna prostorna kompozicija. Tekstualne informacije se nalaze s vanjske strane cilindara, dok je sadržaj skriven unutra, i tek nagoviješten reflektirajućim plohama na tlu. Zbog toga su posjetitelji trebali ući u cilindre i angažirati se u istraživanju sadržaja, pritom se izdvajajući od buke i gužve festivala. Ti skriveni mikro-prostori činili su ovaj izložbeni paviljon, kako kaže autorski tim, “odličnim za ljubljenje”.
Tu je naravno i izložba Croatia je Hrvatska u zagrebačkom tunelu Grič, o kojoj smo već pisali, prema Mrduljaševim riječima, totalni dizajn doživljaja i sadržaja kojim su povezane brojne teme dotadašnje suradnje predstavljene na izložbi, kao što su interaktivnost, procesualnost i haptički doživljaj.
Pored prostornih intervencija, većinu izložbenog postava Jedne hrvatske priče čine knjige, zatim vizualni identiteti i komunikacijske kampanje nastale u kreativnoj suradnji Adrisa i agencije Bruketa&Žinić&Grey. Prema riječima kreativnog direktora Brigade, Damjana Gebera, upravo suradnju, kao dijeljeno putovanje, reflektira koncept i dizajn izložbenog postava Jedne hrvatske priče:
Izloženi projekti postaje su na tom putovanju smještene u nizu presjecajućih krugova koji se šire i sužavaju, i tako dozvoljavaju posjetitelju da se zaustavi u svakome krugu kako bi se posvetio sadržaju i s njime ušao u interakciju. Krugovi se osim toga referiraju na neke od ranijih izložbi koje je Brigada radila s Adrisom, a kojima je upravo bijela kružna forma zajednički motiv. – kaže Geber i dodaje – Ritam i kretanje vode posjetitelja od glavnog ulaza u prizemlju kroz kat galerije, da bi se na kraju našao na stepenicama prema vanjskom dijelu, gdje su u dvorištu izloženi plakati radova vezani za izložbe i prostorne intervencije. Time je zaokruženo i kretanje izložbom kao kretanje kroz unutarnje i vanjske prostore Galerije Adris, a zajednički put se vraća na početak, možda novi početak pun dojmova i odlazak u jednu uzbudljivu rovinjsku noć. – zaključuje Geber.