Sonja je pokrenula skroz otkačenu emisiju koja će zaintrigirati svakog ljubitelja umjetnosti

Sonja je pokrenula skroz otkačenu emisiju koja će zaintrigirati svakog ljubitelja umjetnosti

Za Sonju Švec Španjol mogli ste čuti iz više izvora – ova povjesničarka umjetnosti i kustosica stoji iza brojnih kulturnih projekata koji su nam proteklih mjeseci zapeli za oko. Freelancerica u sferi umjetnosti urednica je portala posvećenog likovnoj umjetnosti, pisala je za velike kulturne publikacije i sudjelovala u brojnim domišljatim i vrijednim izložbama i projektima. Prije nešto više od godinu dana cijelom je tom popisu dodala i titulu urednice i voditeljice emisije. Možda ste već naišli na emisiju KolibriS, a ako niste – na YouTubeu trenutno postoji cijeli niz epizoda s genijalnim gošćama koje možete pregledati. Sonja u njoj svake srijede prezentira jedno novo ime iz kulturnog miljea – ponekad je to street artist, ilustrator, ponekad glazbenik ili pak kreativac iz nekog drugog polja.

Budući da prati kulturnu scenu iz dana u dan, Sonja nam nerijetko predstavlja imena za koja još nismo čuli i upravo nam je zato njezina emisije jedinstvena. Jer iako u fotelji nasuprot njoj ponekad sjedi i već širokim masama poznati umjetnik ili ličnost, pravi je gušt upoznati nova ili dosad nepoznata lica umjetničke scene.

KolibriS, u produkciji kreativnog tima Broadcasta, upravo možemo pratiti na čak osam televizija i na YouTubeu, a baš ovaj tjedan kreće nova sezona – konkretnije, ovu srijedu u 20 sati. Upravo smo zato kontaktirali Sonju kako bi vam prezentirali priču o ovoj neumornoj ljubiteljici kulture i genijalnoj emisiji!

Sonja Švec Španjol i Mirela Preselac Remi
  • U kulturi, a posebice u području likovnih umjetnosti, zapravo stvaraš cijelu svoju karijeru. Kustosica, urednica portala za umjetnost, pisala si za velike kulturne novine i stojiš iza zaista genijalnih projekata. Kako je u svemu tome, s takvim rasporedom, sinula ideja da u sve dodaš i – format emisije?

Hvala puno na lijepim riječima. Ideja za emisiju je došla u vrijeme lockdowna kada su svi kulturni i umjetnički sadržaji preko noći bili obustavljeni i primorani prebaciti se i prilagoditi online svijetu. Kada smo svi shvatili da će ta situacija potrajati javio mi se poznanik koji je već imao iskustva sa snimanjem podcasta i pitao me jesam li zainteresirana da pokrenemo emisiju o kulturi. Pristala sam, ali pod uvjetom da imam apsolutnu slobodu oko izbora gostiju i kreiranja formata emisije. Prvo smo emisiju emitirali na Youtube kanalu da bi od jeseni 2020. godine počeli s emitiranjem na pojedinim televizijama. Od siječnja 2021. godine emisiju snimamo u pravom profesionalnom studiju tvrtke Broadcast.hr koja je zadužena za produkciju emisije i počeli smo s emitiranjem na ukupno osam lokalnih i regionalnih televizija s čime zapravo pokrivamo cijelu Hrvatsku. Emisiju i dalje premijerno emitiramo svake srijede u 20 sati na našem Youtube kanalu, a tada se gledatelji mogu priključiti u live chat i direktno razgovarati s aktualnim gostom ili gošćom te im postaviti pitanja ako ih još nešto dodatno interesira i to mi je zapravo najdraži dio jer smo u ovih godinu dana izgradili zajednicu stalnih gledatelja koji se svake srijede druže s nama i komentiraju emisiju. Premijera 1. epizode u 2. sezoni emisije KolibriS bit će u srijedu 29. rujna u 20 sati na linku.

  • Kulturu uvijek prati taj nesretni prizvuk „neisplativosti“, predrasude o tome da interesira sve manji broj ljudi i slično, poznato nam je to i iz vlastitih projekata. Uporno se boriš protiv takvog uvriježenog mišljenja i stavljaš novi spin na prezentaciju umjetnosti. Što misliš, u čemu je kvaka? Kako ljude zaista danas zaintrigirati umjetnošću, knjigama, filmom i glazbom?

Svjesna sam da živimo u kapitalističkom društvu, ali meni osobno je suludi koncept da je samo komercijalno dobro. Komercijalno vrlo često može biti i loše, samo je dobro upakirano i prezentirano, a kod nas vrlo dobro prolazi forma bez sadržaja. Prema logici današnjeg svijeta sve što ne stvara čisti profit ne bi trebalo niti smjelo postojati? Ako se vodimo prema tim parametrima svi smo samo i isključivo potrošna i zamjenjiva roba.

“Mislim da su ljudi upravo u doba pandemije dodatno osvijestili koliko su im glazba, film, književnost i likovnost bitni i potrebni u životu”

Kultura i umjetnost u Hrvatskoj nisu nužno profitabilni, ali to ionako nije njihova osnovna funkcija. Oni su dio našeg naslijeđa, kulture, identiteta, oni su naša duhovna hrana i područje koje nas navodi na kontemplaciju i razmišljanje o sebi, drugima, zajednici i svijetu u kojem živimo. Mislim da su ljudi upravo u doba pandemije dodatno osvijestili koliko su im glazba, film, književnost i likovnost bitni i potrebni u životu.

  • Gosti s kojima razgovaraš zbilja dolaze iz svakakvih kulturnih krugova – od street art umjetnika preko popularnih glumaca do onih koji kulturu prezentiraju preko novih medija. Kako biraš sugovornike, gdje ih pronalaziš i što ti je u tome presudno?

S obzirom da sam po prirodi dosta proaktivna osoba, ne čekam da mi netko pokuca na vrata nego kontinuirano istražujem, pratim scenu, izložbe, projekte i događanja pa tako i sama tražim i biram goste. Kako nisam klasična novinarka, već osoba koja djeluje u struci koju obrađuje emisija imam visoke kriterije oko selekcije gostiju. Živimo u svijetu gdje se svatko naziva i proziva umjetnikom, a moj cilj je široj publici predstaviti doista kvalitetne umjetnike i umjetnice, te djelatnike i djelatnice u kulturi iz najrazličitijih umjetničkih područja, a koji svojim djelovanjem zaslužuju medijski prostor. Osim kvalitete rada jako mi je bitno da su to i kvalitetni pojedinci te da su vlastitim predanim radom i kontinuiranim razvojem i radom na sebi postigli određene rezultate, a ne da su ih protežirali i pogurali drugi na temelju veza i poznanstva kako to često biva u našoj zemlji. 

  • Prošlo je više od godinu dana od prve emisije, čestitamo! Što je cijeli tim tijekom te godine naučio, kakvu si predodžbu imala o KolibriS-u na samom početku, a s kakvim konceptom ideš u nove epizode?

Hvala! Kada smo kretali u ovaj projekt nisam imala velikih očekivanja tj. mislila sam da ćemo ostati u formi podcasta na youtube kanalu. Nije mi bilo ni na kraj pameti da bi se mogli emitirati u cijeloj Hrvatskoj, a najviše od svega mi je drago što sam uspjela u nečemu što su mnogi govorili da je nemoguće. Naime, često sam dobivala sugestije kako bi emisija trebala izgledati i koga bi trebala pozvati u goste, primjerice, javno poznate ličnosti kako bi nam porasla gledanost. Iako smo ugostili i osobe iz javnog života, 90% gostiju emisije KolibriS su široj javnosti nepoznate osobe. Najbolji rezultat koji smo postigli jest činjenica da nas gledatelji vjerno prate svaki tjedan s velikom znatiželjom koga ćemo im novog predstaviti i čiji će umjetnički izričaj i svijet otkriti u novoj epizodi. U novoj sezoni svakako planiramo staviti veći naglasak na glazbu, književnost, ples i film, jer smo u 1. sezoni bili više fokusirani na područje likovne umjetnosti.

Sonja Švec Španjol i Sandra Radić Parać
  • Proljetos si radila na izložbi Žene o ženama. Kao žena koja i sama radi u kulturi, a u svom radu si razgovarala s brojnim kolegicama, možeš li nam malo približiti situaciju umjetnica i žena u kulturi općenito?

Iako je Hrvatska članica Europske unije mislim da se naš mentalitet nije baš transformirao što je vidljivo u percepciji uloge žene u društvu, ali i odnosa prema ženama općenito. Osobno, nisam imala nekih većih neugodnosti, ali to je zbog činjenice što radim samostalno i mogu sama odlučivati s kime želim surađivati i na kojim projektima. No, čak i u samostalnom djelovanju sam se susrela s patroniziranjem, omalovažavanjem i neprimjerenim ponašanjem od strane starijih muških kolega ili umjetnika. Problem je što se takve osobe vrlo često nalaze na pozicijama moći i mogu vam jako naštetiti ako ne želite hraniti njihov ego ili slijediti pravila koja su oni postavili, a sve u cilju da što duže ostanu na navedenim pozicijama. Nikako nisam bila spremna na takve kompromise, jer ne želim ugroziti vlastiti integritet, pa su mi se time i zatvorila vrata nekih institucija, ali to je cijena koju sam bila spremna platiti.

Sonja Švec Španjol i Lucija Žuti
  • Ako smo dobro shvatili, nezavisna si kustosica, zapravo radiš kao freelancer. Mogli bismo za takav modus operandi izdvojiti razne pluseve i minuse, ali što je tebi freelancing u svijetu umjetnosti pozitivnog donio? Kako se možda i to odrazilo na KolibriS – u vidu poznanstva, rada na brojnim, različitim projektima?

Tako je, radim kao freelancer već punih osam godina i mogu reći da izuzetno volim ovakav način rada. Kao prednosti bih navela slobodu odabira s kime želim surađivati i na kojim projektima, zatim dinamiku posla – stalno istražujem, upoznajem nove umjetnike i kolege, širim vidike i apsolutno nikad mi nije dosadno. Najljepše je kada realiziramo projekt koji ima višestruku dobrobit – primjerice, da smo jednim projektom omogućili kvalitetan umjetnički sadržaj lokalnoj zajednici, povezali umjetnike i ustanove, učinili rad i opus umjetnika vidljivim u medijima i tako senzibilizirali i upoznali širu javnost s kvalitetnim umjetnicima i umjetnicama, organizirali popratne likovne radionice i stručna vodstva čime aktivno radimo na edukaciji svih generacija od najmlađih, koji pritom stvaraju naviku dolaska u galerije i muzeje, pa do najstarijih kojima pružamo kvalitetne sadržaje i omogućujemo socijalizaciju s drugim polaznicima radionica.

“Stalno istražujem, upoznajem nove umjetnike i kolege, širim vidike i apsolutno nikad mi nije dosadno”

I da, svakako bih rekla da mi je baza umjetnika i suradnika koju sam gradila godinama kroz samostalni rad uvelike pomogla kada smo pokrenuli emisiju, a emisija mi je pomogla da sav taj rad, trud i to divno, inspirativno i nevjerojatno relevantno područje umjetnosti prezentiram široj javnosti. Također, kroz emisiju se i sama educiram, jer emisija KolibriS nije ograničena samo na likovnu umjetnost već ugošćujem i glazbenike, glumce, književnike pa i sama kroz svaku epizodu naučim nešto novo. 

  • Sonja, imaš li već na umu druge ideje i projekte koje bi voljela realizirati? I možeš li pohvaliti još kakav projekt iz svijeta umjetnosti ili kulture generalno koji bi nam preporučila?

Ideje uvijek postoje, samo je pitanje financija i vremena hoće li ih biti moguće realizirati. Ono što svakako mogu najaviti jest projekt koji ćemo realizirati u idućoj godini, a kojem se iskreno jako veselim. Naime, uz podršku izdavača Iris Illyrica i urednice Ivane Glavaš Bakija, a na temelju dvije vrlo popularne i relevantne knjige edukativnog karaktera “Priče o neustrašivim hrvatskim ženama” (2019.) i “Ikone: neustrašive žene koje su promijenile Hrvatsku” (2020.) organizirat ćemo putujuću izložbu na kojoj ćemo predstaviti ukupno 100 ilustracija 23 poznate hrvatske ilustratorice koje su u navedene dvije publikacije ilustrirale 100 neustrašivih hrvatskih žena. Tijekom ove godine kontaktirala sam niz muzeja, galerija i centara za kulturu diljem Hrvatske koji bi bili zainteresirani sudjelovati na projektu i predstaviti ovu izložbu u svojoj ustanovi te smo dogovorili između deset i petnaest lokacija na kojima će izložba biti predstavljena. Na ovom projektu djelujem u funkciji organizatorice, koordinatorice i kustosice izložbe, dok je moja desna ruka na projektu hrvatska umjetnica i ilustratorica Željka Mezić koja je vlastitim ilustracijama zastupljena u navedenim publikacijama i koja će organizirati i realizirati edukativne likovne radionice za djecu u sklopu putujuće izložbe. Izložba posjeduje relevantan likovni aspekt kroz promociju i valorizaciju hrvatske ilustracije i ilustratorica, ali i edukativan aspekt kroz sadržaj publikacija i popratne likovne radionice. S obzirom na naglašenu žensku priču izložbe i pratećih publikacija, svaka ustanova ima posve otvorene ruke za organizaciju dodatnih popratnih sadržaja poput organizacije okruglog stola, razgovora s umjetnicama, predavanja ili diskusije na temu ravnopravnosti žena, zastupljenosti žena u sektorima javnog djelovanja ili pak o adekvatnoj valorizaciji područja ilustracije i ilustratora, važnosti djelovanja ilustratora te relevantnosti edukativnih publikacija za djecu i mladež. 

Foto: KolibriS / produkcija

Učitati još
Zatvori