Najprestižnija, najglamuroznija i najpopularnija dodjela nagrada za ostvarenja u filmu koju svake godine prate milijuni gledatelja na malim ekranima nam se približava. Iako su zlatni kipići za najbolji film i najbolje glumačke izvedbe oni koje s nestrpljenjem očekujemo, iza svakog filma nalazi se puno više od redatelja i glumaca, a scenarij, scenografija, šminka i kostimi važan su dio filmske čarolije.
Današnji filmski stil posvećujemo velikim kostimografima čija je kreativnost izražena kroz kostime nagrađena Oscarom. Od raskošnih kostima koji imitiraju odjeću prošlih vremena, bajkovitih kreacija inspiriranih izmišljenim svjetovima do jednostavnih, ali upečatljivih kostima koji savršeno prenose duh vremena u kojem je film nastao – oni su važan dio svakog lika koji upotpunjuje priču i stvara nezaboravne filmske trenutke.
Zelene haljine Scarlett O’Hare u filmu Prohujali s vihorom i Keire Knightley u Okajanju, mala crna haljina Audrey Hepburn u filmu Doručak kod Tiffanyja i brojne trendi kombinacije u filmu Vrag nosi Pradu jednako kao i povijesni kostimi stvoreni za Anu Karenjinu, Zaljubljenog Shakespearea i Cabaret zauvijek su se upisali u povijest kostimografije i filma općenito. Počevši od Oscarom nagrađenih Rogera F. Kursea za film Hamlet i Dorothy Jeakins i Barbare Karinske za Ivanu Orleansku 1948. godine, kroz desetljeća su se na počasnom mjestu izmijenili mnogi kostimografi koji su komad tkanine kroz svoju viziju pretvorili u umjetnost. Danas, u čast svim filmskim kostimima i njihovoj nezamijenjivoj ulozi donosimo kostime koji su, osim što su nagrađeni Oscarom, obilježili desetljeća iza nas.
1950-e: ROMAN HOLIDAY
Roman Holiday je film koji je, osim Oscara za najbolju glumicu dražesnoj ikoni stila i filma Audrey Hepburn, prestižan zlatni kipić donio i kostimografkinji Edith Head. Od raskošnih balskih haljina do bijele košulje i svilene marame oko vrata i savršeno uhvaćene esencije stila stanovnika Rima u pedesetim godinama prošlog stoljeća, Head je kroz kostime stvorila sklad između dva različita svijeta i jednu od najboljih kostimografskih priča u svijetu filma.
1960-e: CLEOPATRA
Film Cleopatra 1963. godine na veliko filmsko platno donio je dotad neviđeni filmski spektakl kroz priču o jednoj od najvećih i najintrigantnijih ženskih povijesnih figura. Jedna od najboljih glumica, predivna Elizabeth Taylor, tada na vrhuncu svoje slave, bila je moderno utjelovljenje misteriozne i predivne Kleopatre te savršen odabir za naslovnu ulogu. Velika priča o velikoj ženi bila je ispričana na veliki način u svakom pogledu, od talentirane glumačke postave do impresivne scenografije i kostima s potpisom Renie Conley, Vittorija Nina Novarese i Irene Sharaff koji su oduzimali dah. Nakit i haljine optočene zlatom bili su vanjski prikaz Kleopatrine unutarnje moći, dok je kroz jednostavne bijele haljine bila izražena njezina ženstvena strana. Jednako poput povijesne figure, Elizabeth Taylor kao filmska verzija Kleopatre u raskošnim kreacijama postala je besmrtna i nezaboravna.
1970-e: THE GREAT GATSBY
Iako će, kad govorimo o jednoj od najtužnijih ljubavnih priča, novija ekranizacija Velikog Gatsbyja biti ona na koju će mnogi prvo pomisliti, jednako će se mnoštvo filmske publike složiti da je ona iz 1974. godine bila ona uspješnija. Glavne uloge utjelovili su Mia Farrow i Robert Redford, iza scenarija stajao je Francis Ford Coppola, redateljsku palicu imao je Jack Clayton, a za raskošne kostime inspirirane dvadesetim godinama bila je zadužena Theoni V. Aldredge, jedna od najnagrađivanijih kostimografkinja u povijesti kazališta i filma. Predivne haljine ukrašene draguljima i perjem, savršeno krojena odijela u pastelnim bojama i modni dodaci koji su ih savršeno nadopunjavali na veliko platno, spojeni s jednako impresivnom scenografijom, prenijeli su duh dvadesetih, stvorili atmosferu ludih tuluma iz mašte Francisa Scotta Fitzgeralda i zasluženo upisali Theoni V. Aldredge na listu dobitnika Oscara.
1980-e: CHARIOTS OF FIRE
U 1980-im godinama najviše zlatnih kipića za najbolju kostimografiju pokupili su kostimi koji su rekreirali odjeću iz prošlih vremena. No, u moru voluminoznih haljina i raskošnih muških košulja okićenih volanima i mašnama, istaknuo se film koji je 1981. godine jednostavnijim kostimima koji su, poput onih iz Velikog Gatsbyja, rekreirao stil ne tako davnih dvadesetih. Biografska priča o životu dva sportaša i Olimpijskim igrama 1924. godine u Parizu na veliko je platno donijela sportski svijet drugačiji od onog kakvog znamo danas, što su Oscarom nagrađeni kostimi savršeno prenijeli. Dok su u većini filmova ženski kostimi ti koji će se ostaviti jači dojam, Oscar za kostimografiju filma Chariots of Fire jedan je od rijetkih koji je dodijeljen za film u kojem su muški kostimi Milene Canonero oni koje ćemo pamtiti.
1990-e: TITANIC
Kad govorimo o izvrsnim filmovima i kostimima, iako devedesete nisu podbacile, posljednje desetljeće 20. stoljeća uvijek će ostati zapamćeno po jednoj od najvećih, za mnoge i najvećoj, filmskoj ljubavnoj priči. Rose i Jack dolaze iz različitih svjetova i na početku njihovog putovanja na najpoznatijem brodu na svijetu, Titanicu, iza i ispred njih nalaze se različita prošlost i u potpunosti različiti planovi za budućnost. Priča o ljubavi, o ledenjaku, o jednom od najpoznatijih tragičnih događaja u svjetskoj povijesti i o dva različita svijeta na filmsko je platno bila ispisana kroz odličnu glumačku postavu s tada mladim i perspektivnim glumcima Kate Winslet i Leonardom DiCaprijom, zanimljive likove, odličan scenarij i savršene kostime Deborah Lynn Scott koji su više od ičeg naglasili razlike između klasno podijeljenog svijeta koji upoznajemo u filmu. Skupocjeni nakit, raskošne haljine od najfinijih materijala i frakovi velika suprotnost su jednostavnoj odjeći, bakerboy kapicama i tregerima koje su nosili likovi iz siromašnog svijeta niže klase, a upravo je njihov spoj stvorio nezaboravne scene ovog filma poput zabave u nižoj klasi i prizora Rosinog ogrtača puderaste boje koji vijori kroz hladni i tamni čelik kotlovnice.
2000-e: MARIE ANTOINETTE
Iako je film Marie Antoinette redateljice Sofije Coppole s Kirsten Dunst u glavnoj ulozi uprizorio jedan novi, neočekivani pogled na život razuzdane francuske kraljice, njegovi su kostimi ispunili sva očekivanja. Raskoš obojena pastelnim tonovima i obogaćena sjajem zlata prisutna je u svakom detalju kraljičine pojave kao što je i zapisano u povijesti. Dok je poznata kostimografkinja Milena Canonero ime iza impresivnih ženskih i muških kreacija, legendarni Manolo Blahnik dizajnirao je svaki par cipela u filmu. Zajedno, oni su stvorili jednu od najekstravagantnijih garderoba u svijetu filma, upotpunili Sofijinu viziju razuzdanog i tragičnog života mlade francuske kraljice i, uz jednako raskošnu scenografiju, stvorili jedan od estetski najljepših filmova.
2010-e: ALICE IN WONDERLAND
Kostimi Colleen Atwood moderna su interpretacija bajkovitog svijeta Lewisa Carrolla u kojoj garderoba svakog lika predstavlja odvojenu priču, uzbudljivu i drugačiju od svih ostalih, dok spojene zajedno stvaraju šarolik i magičan svijet u koji je upala djevojčica imena Alice. Alice in Wonderland Tima Burtona na početku desetljeća u kojem se nalazimo bila je jedan od najiščekivanijih filmova godine. S obzirom na prethodne vizualno uvijek neobične i impresivne filmove Tima Burtona koji uvlače gledatelje u neki novi svijet, od filma Alice in Wonderland i kritika i publika očekivali su vizualnu izvrsnost. Iako je pokupio podijeljene kritike, vizualno nije razočarao što je potvrdio i zlatni kipić u rukama Colleen Atwood.
Tekst: Ela Jarni
Foto: Screenshot