

Dvadeset i prvo izdanje Festivala ZagrebDox, koji je od 2022. godine dio uskog svjetskog festivalskog kruga čiji pobjednik izravno konkurira za godišnju nagradu Europske filmske akademije, već nas tradicionalno očekuje u pet dvorana kina Kaptol Boutique kao najljepši uvod u hrvatsku filmsku festivalsku sezonu. Ove godine održat će se od 30. ožujka do 6. travnja.
Stotinjak filmova koji su odabrani između čak 1500 prijavljenih pomno je selektirano po uvijek istom ključu – prikazati najbolje od najboljeg iz nedavne svjetske dokumentarne produkcije. U sedam festivalskih dana prikazivat će se redom svjetske, internacionalne i hrvatske premijere autorskih i kreativnih dokumentarnih filmova snimljenih i produciranih u posljednjih godinu dana, s naglaskom na sve ono što je novo, odvažno i autorski neupitno.

Novi film Nebojše Slijepčevića
Filmovi koje će publika imati prilike vidjeti dolaze sa svih strana svijeta i prikazani su i/ili nagrađeni na festivalima u Amsterdamu, Berlinu, Cannesu, Lisabonu, Leipzigu, Prizrenu, Rotterdamu, Jihlavi, Karlovym Varima, Krakovu, Locarnu, San Sebastiánu, Sao Paulu, Sarajevu, Šangaju, Sheffieldu, Veneciji… kao i na Visions du Réel, Tribeci, Sundanceu, Hot Docsu, Cinéma du Réel…
Gotovo odmah po povratku iz Los Angelesa, na ovogodišnjem ZagrebDoxu Nebojša Slijepčević premijerno će predstaviti svoj novi kratkometražni film Crveni tobogan. Riječ je o filmu o protestima građana novozagrebačkih naselja protiv uzurpacije dijela tamošnjih parkova.

21. izdanje
Navršavanje dvadeset i prve godine simboličan je trenutak prelaska u odraslu dob. Promjena dolazi s novim odgovornostima, ali i slobodom u donošenju odluka, pa i načinom razmišljanja. Naravno, festivali ipak nisu ljudi, ma koliko bi to htjeli biti, ali si ipak postavljaju važna pitanja. Primjerice, koji je smisao onog što se do tog trenutka radilo i što će se tek napraviti? ZagrebDox Pro, radionica za autore i producente, koja se održava tijekom ZagrebDoxa kao odgovor na neka od ključnih pitanja, tako donosi novi, tzv. slow pitch koncept predstavljanja budućih projekata, bez stresa oko „pobjede“, u kolegijalnom, mirnom i staloženom ozračju. Predavači, stručnjaci i gosti programa ZagrebDox Pro neki su od najznačajnijih europskih autora, producenata i prikazivača. Najboljem će projektu, odlukom žirija, biti omogućeno jednogodišnje online mentorstvo, dok će dva projekta, također odlukom žirija, dobiti mogućnost sudjelovanja u rezidencijalnom modulu ZagrebDox Proa, u suradnji s Rab Film Festivalom u kolovozu 2025. Odaziv autora više je no značajan; gotovo 80 prijavljenih projekata za njih samo šest koji će sudjelovati u petodnevnoj radionici.
ZagrebDox Pro i Audio Dox
Poseban segment programa ZagrebDox Pro posvećen je umjetnoj inteligenciji, mogućnostima koje ona pruža i nezanemarivim etičkim aspektima koje otvara uporaba ovih alata u proizvodnji dokumentarnog sadržaja. U diskusijama i na radionicama otvorenima za javnost promišljat će se pitanja relevantna za stvaratelje tog sadržaja, ali i za one koji ga – gledaju.
Dvadeset i prvi ZagrebDox donosi i novi programski segment: Audio Dox. U sklopu njega predstavit će se neki od najznačajnijih radioreportaža iz cijele Europe, nominiranih i nagrađivanih na prošlogodišnjem festivalu Prix Europa, najvećem europskom festivalu koji svake godine nagrađuje najbolju europsku televizijsku, radijsku i internetsku produkciju.
Po završetku prošlogodišnjeg izdanja ZagrebDoxa, Nenad Puhovski zaključio je kako je najveće dostignuće jubilarnog, dvadesetog ZagrebDoxa – business as usual, odnosno činjenica da su nastavili putem zacrtanim još 2005., bez velikih „rebrandinga“ i „makeovera“, slijedeći svoje uvjerenje da je festival prije svega mjesto susreta – gledatelja s filmovima, gledatelja s autorima, gledatelja s gledateljima, autora s autorima.

Kontroverzni Dox
Sama priroda kontroverze takva je da u spor ili polemiku ne ulazimo kako bismo pronašli odgovor ili rješenje; stoga se čini da živimo u nikad kontroverznijem vremenu. Možda je baš zato na jednom od najpopularnijih programa Zagreb Doxa, Kontroverznom Doxu, ove godine čak deset filmskih naslova.
Iz SAD-a nam dolazi Adidas Owns the Reality, Keila Oriona Troisija i Igora Vamosa, o duhovitim aktivistima koji na prevaru poboljšaju uvjete radnika glasovitog proizvođača sportske opreme. Radnici, odnosno otuđenje radnika migranata u Indiji, tema je hibridnog eksperimentalnog dokumentarca CycleMahesh Suhela Banerjeeja, koji je na posljednjoj IDFA-i nagrađen za najboljeg dugometražnog debitanta u programu Envision. Yet Another One, redateljice Karle Jelić, prati priču Vide Skerk, žrtve seksualnog zlostavljanja na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, rasvjetljavajući pritom odnos hrvatske filmske zajednice prema žrtvama seksualnog nasilja.
Da svijet umjetnosti krije brojne kontroverzne teme, otkriva nam i meksički redatelj Miguel Calderón u Loss Adjustment, mračno satiričnom filmu o osiguravatelju Pedru koji se, izmučen korupcijom, okreće svijetu umjetnosti te umjesto utjehe nailazi na novo razočaranje. Film slovenske redateljice Maje Prettner, Woman of God, prikazan je na Hot Docsu, a prati luteransku pastoricu Janu u borbi da „prakticira ono što propovijeda“. Kroz priču Homegrown, američkog redatelja Michaela Prema, doznajemo pozadinu i različite motive trojice Trumpovih nasilnih pristaša koji su sudjelovali u „oluji na Capitolu“ 2021. godine. Zanimljivo, osim ljutnje, tri prikazane osobe nemaju ništa zajedničko. Ovaj je film i službeni film koji će zatvoriti ZagrebDox, a dosad je prikazivan u Veneciji (Mario Serandrei Award), New Yorku, Solunu, Palm Springsu, Stockholmu te na brojnim drugim uglednim festivalima.
Redatelj Gianluca Matarrese u svojem rijetko intimističkom filmu GEN_ donosi nam prikaz duboke emocionalne i fizičke brige koju zdravstveni radnici unose u svoj posao ostvarenja snova njihovih pacijenata – bilo da je riječ o rađanju ili pak prijelazu u pravi identitet. Film u Zagreb dolazi izravno sa Sundancea! Ubojito duhovit i duboko iskren Silent Men, Duncana Cowlesa, isprepliće neugodne razgovore i proces snimanja filma, pitajući se što to pokreće muškarce. Antidote, Jamesa Jonesa, otkriva nam surovu stvarnost onih koji žele otkriti istinu iza ubilačke vojne taktike suvremene Rusije. Razotkrivanje krajnje desnice u filmu Undercover: Exposing the Far Right redateljice Havane Marking prati niz tajnih operacija udruge Hope Not Hate. Aktivist pod tajnim imenom „Chris“ uspijeva zadobiti povjerenje ljudi koji stoje iza sve utjecajnije pseudoznanstvene platforme o rasi i spolu.

Biografski Dox
Povijest dokumentaraca bilježi brojne filmove o velikim vođama, a pogotovo vojskovođama. Ni značajni umjetnici, doduše, ne zaostaju. Na tom je tragu program ovogodišnjeg Biografskog Doxa. Lula, dokumentarac iza kojeg stoje Oliver Stone i Rob Wilson, istražuje uspon, pad i trijumfalni povratak voljenog brazilskog vođe Luiza Inácija „Lule“ da Silve, bilježeći njegov predsjednički reizbor nakon devetnaest mjeseci provedenih u zatvoru. Film je prikazan u Cannesu, na Doclisboi, DokuFestu i Busanu.
Trideset godina nakon majčine smrti, fotografkinja i redateljica Rachel Elizabeth Seed otkriva sate intervjua s legendarnim fotografima 20. stoljeća u filmu A Photographic Memory. Twiggy, redateljice Sadie Frost, intimni je dokumentarac koji istražuje život i karijeru kultne manekenke, a sadrži intervjue sa zvijezdama poput Dustina Hoffmana, Paula McCartneyja i Brooke Shields. U svom dokumentarcu It’s Not Me kultni francuski redatelj Leos Carax osvrće se na svoje djetinjstvo i karijerne početke, ali preispituje i nedavne filmske radove. Film je pobudio interes publike u Cannesu, Karlovym Varyma, Londonu, Chicagu, Copenhagenu, Busanu, New Yorku, Ženevi i Beču.

Stanje stvari
Program Stanje stvari, najaktualniji ZagrebDoxov program, donosi nam deset dokumentaraca – zanimljivo, sve redom dugog metra. Možda je to i logično budući da se naša sadašnjost teško može opisati u kratkim crtama.
Nathaniel Lezra svojim filmom Roads Of Fire ispituje globalnu migrantsku krizu kroz objektiv trgovine krijumčarenja migranata vrijedne 35 milijardi dolara. Letter To My Tribe redateljice b.h. Yael videoesej je u kojem se intervjuiraju Izraelci, Židovi, novinari, aktivisti i rabin, dok je A Want in Her redateljice Myrid Carten pronicljivo istraživanje nereda koji može izazvati obiteljska ljubav. Složeni obiteljski odnosi tema su i filma We Are Inside Farah Kassem. Film je na Visions du réel 2024. osvojio posebno priznanje.
Prikazan na festivalu Karlovy Vary 2024., Trans Memoria Victorije Verseau poetsko je filmsko dokumentiranje prihvaćanja svog pravog ja, a priču o borbi protiv tradicionalnog napuštanja udovica u Indiji donosi nam Kinshuk Surjan u svom filmu Marching in the Dark. Nažalost, stanje stvari je i borba za ženska prava koja su već davno izvojevana, a sada dovedena u pitanje. Poljski dokumentarac Abortion Dream Team Karoline Lucyne Domagalske prati grupu od četiri neustrašive žene koje vode telefonsku liniju, suočavaju se s političkim progonom i izlažu se nevjerojatnim osobnim rizicima dok se bore za podršku ženama u ostvarivanju osnovnih ljudskih prava. Ako govorimo o ženskim pravima, mučno je ali i važno znati što se događa u Afganistanu, zemlji u kojoj su žene s dolaskom talibana na vlast u potpunosti obespravljene.
Najiba Noori i Rasul Noori donose nam potresni dokumentarac Writing Hawa, koji je na prošlogodišnjoj IDFA-i osvojio nagradu FIPRESCI. Made in Ethiopia, Xinyan Yu i Maxa Duncana podiže zastor s povijesnog ali pogrešno shvaćenog utjecaja Kine na Afriku i istražuje suvremenu Etiopiju u trenutku duboke krize. Iako se iz dana u dan nadamo ljepšim vijestima, stvarnost nas demantira. Program Stanje stvari bio bi nepotpun da se ne dotakne ruske invazije na Ukrajinu. Nekada „samo“ filmski redatelj, a sada i vojni poručnik, Oleh Sentsov donosi nam film Real, koji je svoje ime dobio po vojnoj operaciji u kojoj redatelj i sam sudjeluje.

Festival Hits
Što određeni film čini hitom? Jesu li to snažne priče, privlačni likovi, aktualne teme ili nagrade na najvažnijim festivalima? Filmovi iz ovogodišnje programske kategorije ZagrebDoxa Festival Hits ispunjavaju sve navedene kriterije, a riječ je o pet iznimnih filmskih ostvarenja. Naslov koji je na prestižnoj IDFA-i osvojio nagradu za najbolji međunarodni dugometražni film i montažu, Trains, Macieja J. Drygasa, sastoji se isključivo od arhivskih materijala i donosi kolektivni portret Europljana 20. stoljeća, bilježeći njihove nade, želje, drame i tragedije. The Landscape and the Fury, redateljice Nicole Vögele, filmski je esej koji se bavi područjem bosansko-hrvatske granice i istražuje pitanja raseljavanja, nasilja, ali i svakodnevice koju često određuju životne slučajnosti. Film je osvojio nagradu žirija na festivalu Visions du Réel, kao i nagradu za najbolji film na Doc Allianceu.
Prikazan na Veneciji, Rotterdamu, São Paulu, Londonu, Doclisboi i Vancouveru, film Pavements, američkog redatelja Alexa Rossa Perryja, hibrid je narativnih, scenarističkih, dokumentarnih, glazbenih i metatekstualnih oblika te intimni prikaz poznatog benda koji se nakon ponovnog okupljanja priprema za turneju. U isto vrijeme, film prati i pripreme za mjuzikl temeljen na njihovim pjesmama, muzej posvećen njihovoj povijesti i visokobudžetni holivudski biografski film inspiriran pričom o najvažnijem bendu generacije.
U zadivljujućem dokumentarcu Rising Up at Night redatelj Nelson Makengo stvara živopisnu sliku vitalizma Kinshase, glavnoga grada Demokratske Republike Kongo. Rising Up at Night uvršten je u programe brojnih relevantnih filmskih festivala poput Berlinalea, IDFA-e, Hot Docsa, a na Visions du Réel osvojio je posebno priznanje žirija. Holding Liat, Brandona Kramera, osvojio je nagradu za najbolji dokumentarni film na ovogodišnjem Berlinaleu. Nakon što je 7. listopada Liat Beinin Atzili oteta iz kibuca Nir Oz, njezina izraelsko-američka obitelj suočava se s vlastitim sukobljenim perspektivama u borbi za njezino oslobađanje i budućnost mjesta koje nazivaju domom.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Glazbeni globus
Omiljeni program ZagrebDoxa svih glazbenih sladokusaca, Glazbeni globus, donosi nam četiri dugometražna dokumentarca. Emotivan i inspirativan biografski film o Zoranu Predinu, Praslovan, Slobodana Maksimovića, prati put velikog umjetnika od Maribora do slave s Lačnim Franzom i njegove solo karijere. HAIYU – Rebel Singer Mariem Hassan and the Struggle for a Free Western Sahara nagrađen je na Sheffield DocFestu i prikazan na DokuFestu u Kosovu, a istražuje život i ostavštinu Mariem Hassan, čija je glazba postala snažan glas borbe Saharaca, spajajući osobne priče, arhivske snimke i intervjue kako bi istaknula njezin utjecaj i borbu za slobodnu Zapadnu Saharu.
Born to Be Wild – The Story of Steppenwolf, Olivera Schwehma, prati putovanje kultnog benda Steppenwolf od Njemačke, preko Toronta, do Kalifornije. Film istražuje njihov hard rock zvuk, kulturni utjecaj i uspon do slave kroz rijetke snimke, arhivske materijale i uvide u živote rock legendi. U svom dokumentarcu Funk YU redatelj i ljubitelj glazbe Franko Dujmić kreće na putovanje bivšom Jugoslavijom u potrazi za vinilom „Ulice jorgovana“, upoznajući strastvene kolekcionare i DJ-e koji dijele vezu između glazbe, nostalgije i strasti prema kolekcionarstvu.

Happy Dox
Još jedna programska kategorija koja puni i srca i kinodvorane – Happy Dox – na veliko platno Kaptol Boutique Cinema donosi četiri vesela naslova. A song for my land, koji je režirao Argentinac Mauricio Albornoz Iniesta, prati Ramira Lezcana, učitelja glazbe u ruralnoj argentinskoj školi koji odlučuje pokrenuti kampanju kako bi rasvijetlio tragediju agrokemikalija od kojih se učenici u njegovoj školi razbolijevaju. Njegovo putovanje nailazi na neočekivane pristaše i moćne protivnike. Koki, Ciao, nizozemskog redatelja Quentona Millera, film je o Kokiju, legendarnom Titovom papagaju i suborcu, koji je upoznao holivudske zvijezde, ali i svjetske diktatore. Koki, Ciao prikazan je na nedavnom Berlinaleu i Rotterdamu. Street Light Romaina Dumonta (DokuFest, Montréal, Cairo) prati Cheuna, omiljenog pariškog prometnog redara koji upada u nevolje s lokalnim inspektorom. My Swiss Army Luke Popadića prati četiri časnika švicarske vojske imigrantskog podrijetla, nudeći iskren i pronicljiv pogled na identitet, integraciju i osjećaj pripadnosti uz lijepu mješavinu humora i iskrenosti.
Imajući na umu riječi osnivača i umjetničkog direktora najvećeg regionalnog festivala dokumentarnog filma, ako postoji nešto što određuje ZagrebDox, onda su to stalne, male, ponekad jedva primjetne promjene i – iznad svega – najbolji svjetski, regionalni i hrvatski dokumentarci. Oslobodite raspored između 30. ožujka i 6. travnja – vidimo se u kinu Kaptol Boutique! ZagrebDox održava se uz potporu Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Zaklade Kultura nova, Društva hrvatskih filmskih redatelja i Turističke zajednice Grada Zagreba.
Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici te na društvenim mrežama Festivala.
Foto: PR