Donosimo vam nekoliko najboljih predstava 2021. godine koje bismo svakome preporučili

Donosimo vam nekoliko najboljih predstava 2021. godine koje bismo svakome preporučili

Škrtac

Primaknuli smo se kraju 2021. tijekom koje smo se polako vratili u relativno normalan način života, nakon pandemijom obilježene 2020. godine. Kad smo pretprošlog proljeća ušli u lockdown, sfera koja je doslovce preko noći osjetila razliku je bila upravo kultura. Ionako nerijetko na marginama, kultura u Hrvatskoj suočila se s nemjerljivim gubicima, ali čak i u razdoblju potpunog zatvaranja brojna nezavisna i gradska kazališta intrigirala su nas svojim online predstavama. Bilo kojem ljubitelju teatra bilo je jasno da je to tek mjera preživljavanja i da ono što gledamo na 13-inčnom ekranu ne može zamijeniti doživljaj na sceni. Stoga kad nas je tekuća godina polako počela vraćati u kazališne dvorane, mnogi su od nas imali visoka očekivanja, a hrvatske redateljice i redatelji, autori dramskih tekstova, dramaturzi i niz kreativaca koji rade na kazališnim komadima opravdali su ih.

Ususret novoj 2022. godini i premijerama koje nas tek iščekuju, retrospektivno smo premotali film i izdvojili nekoliko predstava koje su počele igrati u proteklih 12 mjeseci i urezale nam se u pamćenje – ovo su najbolje predstave 2021. godine po našem izboru.

Neprijatelj naroda

S Ivanom Penovićem razgovarali smo ljetos o njegovoj predstavi Van sebe koja se prikazivala na Dubrovačkim ljetnim igrama. Jedan od trenutno najplodonosnijih mladih kazalištaraca svrstao se na ovu listu svojim ranijim naslovom, Neprijateljem naroda. Predstava je počela igrati u veljači u Zagrebačkom kazalištu mladih. Nastala po djelu Henrika Ibsena, Neprijatelj naroda tematizira raskol pojedinca i iskvarenog sustava kojem se on opire. U predstavi glume Anđela Ramljak, Adrian Pezdirc, Ugo Korani, Frano Mašković i Pjer Meničanin, a ovo je Penoviću bila prva režija cjelovečernjeg naslova u ZKM-u. Glumačke izvedbe upravo su jedan od najintrigantnijih aduta ove predstave koja trenutno ne igra na daskama ZKM-a, ali ako je dobijete priliku uhvatiti, nemojte ju propustiti!

Škrtac

Iako je kanonsko djelo komediografije, Škrtac do siječnja ove godine nikad nije igrao u Kerempuhu. Uprizorila ga je tek izvrsna ekipa na čelu s redateljicom Dorom Ruždjak Podolski, a na tekstu je radio Tomislav Zajec. U glavnim smo ulogama gledali Hrvoja Kečkeša, Josipa Brakusa, Maju Posavec, Filipa Detelića, Lindu Begonju, Dražena Čučeka, Vedrana Mlikotu i druge, a predstava je oduševila jedinstvenim twistom na klasik svjetske književnosti. Uz raskošnu kostimografiju i uz domišljatu dozu humora, Škrtac je briljirao među publikom, a prepoznali su ga i svi poznatiji hrvatski kazališni kritičari. Ove je godine predstava dobila čak pet nominacija za Nagrade hrvatskog glumišta, a trijumfirala je u kategoriji najbolje adaptacije i najbolje kostimografije. Ako vas intrigiraju predstave prepune ironije i humora, gotovo parodije, onda je ovo fantastičan kazališni odabir za vas koji još uvijek igra u Kerempuhu.

Drama o Mirjani

Ivor Martinić stekao je brojna priznanja kao vrlo mladi autor i tako postavio visoku ljestvicu za svoja naredna djela tekstom Drama o Mirjani i oko nje. Prva se izvedba odigrala još 2010. godine u Beogradu i prikupila je brojne nagrade, nedavno smo po njegovom tekstu gledali i izvrstan film Plavi cvijet Zrinka Ogreste, a ove je jeseni nova verzija drame počela igrati u &TD-u. U novoj predstavi pokušavamo utvrditi u koga se Mirjana transformirala tijekom godina pa naslovni lik igraju tri glumice, jedna bolja od druge – Ivana Krizmanić, Maja Posavec i Marina Redžepović (koja nas je počastila filmom Zbornica). Izmjenjuju se u likovima majke, kćeri i Mirjane, a rezultat je izvrstan novi twist na već renomiranu dramu.

Da sam ptica

Arija Rizvić jesen i zimu 2021. godine zaista ostavlja ‘with a bang.’ Nakon velike premijere predstave 64 nastale po tekstu Tene Štivičić, mlada nam je redateljica odmah otkrila da nas uskoro iščekuje još jedna premijera s njezinim režiserskim potpisom. Iako nas je 64 impresionirala, predstava Da sam ptica jedinstven je pogled na izbjeglištvo koji zbog stvarnih životnih priča Rizvić i glavnih glumaca Darije Lorenci Flatz i Tarika Filipovića zaživljava još jasnije i dirljivije. U središtu ove dokumentarno – fiktivne priče je mladi bračni par koji sa svojom kćerkom krajem devedesetih godina bježi iz okupiranog Sarajeva. Sa samo dvije torbe u ruci stižu u Beč u kojem iz ratnih ruševina moraju osmisliti i iznova izgraditi život te pronaći sreću. Predstava trenutno igra u kazalištu Scena Vidra.

Žena popularnog pokojnika

Posljednja se na ovoj listi našla ujedno i predstava najsvježijeg datuma. Premijeru je imala prije nekoliko dana, ali prve reakcije pokazuju da je u pitanju djelo koje ne želite propustiti narednih tjedana. Filip Šovagović, danas priznati hrvatski glumac, autor i redatelj, vratio se u &TD, svoje kazalište u kojem je radio brojne projekte. Žena popularnog pokojnika još je jedan ambiciozan projekt koji Šovagović režira. Kako dramaturginja Petra Mrduljaš piše: “Ova priča o popularnom pokojniku i njegovoj ženi, sinu, snahi, izvjesnoj Cici Violini i Ingeborg Goeteborg te mnogima drugima počinje 1934. godine i završava, ako ijedna priča završava, u sadašnjem trenutku. Prati dvije generacije obitelji maestra Ivice Klimoje, uglednog dirigenta i skladatelja kojemu je zapravo supruga Nada napisala popularni hit kojim je stekao imetak. Ivica i njegov sin Milan su narkomani te su primorani na cjeloživotno preispitivanje svojih pokušaja i promašaja, a njihove supruge Nada i Ida primorane su na cjeloživotno preispitivanje vlastitih mrakova kako se ne bi pretvorile u puko zrcalo tuđe (auto)destruktivnosti. Kada izgori komuna u kojoj se nakon dugog lutanja skrasio Milan, korisnici će biti premješteni u umirovljenički dom u kojem dane broji Ivica tako da će se otac i sin ponovo naći pod istim krovom, a umirovljenici i ovisnici se zapetljati u mrežu zrcalnih odnosa te se, ako im je uopće preostalo pitanja, zapitati postoji li starost te jesmo li možda svi uvijek isti, premda katkad i samima sebi neprepoznatljivi.”

Foto: Luka Dobroje, Zagrebačko kazalište mladih, Satiričko kazalište Kerempuh

Učitati još
Zatvori